Sign in to follow this  
Followers 0
Guest vieras

Pienet ristiäiset? Ongelmako?

14 posts in this topic

En löytänyt keskustelua aiheesta, joten kysyisinkin sellaista asiaa, että miten toimia. Emme ole mieheni kanssa sukukeskeisiä ja ajatus sukulaisten ja ison ihmismäärän kutsumisesta ristiäisiin ei tunnu omalta. Miten siis toimia hienotunteisesti loukkaamatta ketään ajatellen ristiäisiä? Voiko kastetoimituksen hoitaa vain kummien ja papin kesken? Kuullostaako tällöin ristiäisten järjestäminen ylipäänsä aivan typerältä, jos emme järjestä kaiken maailman kakkukestejä isovanhempien ym. kera? Tilanne on siis se, että sukuriidoista/avioeroista johtuen meidän kummankaan vanhemmat nykyisine ja entisine puolisoineen eivät voi olla samassa tilaisuudessa keskenään. Miten siis hoitaa ristiäiset niin, että lapsen ensimmäisestä juhlasta ei tulisi sukuriitaa vaan että kaikille jäisi hyvä mieli. Vai onko tähän jotain muuta tapaa hoitaa kirkollinen kaste? Mielelläni lähettäisin sitten läheisille vaikka kortin lapsesta kastemekko päällä "Poikamme sai kasteessa nimen..."  :girl_sigh: Aihe on itselleni todella arka ja toivoisinkin aiheesta asiallisia mielipiteitä ja keskustelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma kummityttöni kastettiin vain kummien ja papin kesken, eli on mahdollista eikä mielestäni mitenkään kummallista :)

Vanhemmat olivat järjestäneet kummeille omat kahvittelut kotonaan ja isovanhemmat sai pienokaisesta kuvaviestin nimen kera.

 

Jokainen järjestää kastetilaisuuden sellaiseksi kun itse parhaaksi näkee ja tahtoo, ei isovanhempien ja muiden sukulaisten tarvitse olla paikalla, ellei niin haluta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytön ristiäisissä oli vain kummit puolisoineen sekä meidän kummankin perhe (miehen vanhemmat ja mun puolelta vanhemmat & sisko & veli, joka oli myös kummi). Isommat siis kuin mitä teillä on mielessä, mutta kuitenkin tosi pienet meidän suvun "perinteisiin" verrattuna. Kyllä tuosta jonkin verran loukkaannuttiin, ainakin mun tätini oli aika pöyristynyt että heitä ei kutsuttu yms.

 

Mun mielestä tämä on teidän päätös, ja tosiaan tärkeintä on se, että juhlista jää teille hyvä mieli :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tottunut, että ristiäiset ovat juurikin pienen piirin juhla. Ihan noin pienissä en ole ollut, mutta tuskin mua tosiaan olisi niihin kutsuttukaan.  :girl_haha: Kyllähän loukkaantua voi mistä vaan, mutta ei tuosta pitäisi. Te teette just niinkuin haluatte. 

 

Meillä oli pienehköt nimiäiset. Ei noin pienet, mutta vain meidän pienet lähiperheet. Ei meidän tätejä sun muita, vain vanhemmat ja sisarukset eli vain reilu 10 henkeä. Ei mulla ois siinä vaiheessa ollut energiaa ja mielenkiintoa järjestää isompia juhlia, nuokin tuntuivat jo vähän liian isoilta meidän pieneen kotiin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Tuo Miyun mainitsema kummien kesken-tapa vaikuttaa tällä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta. Näin välttyisimme liialta stressiltä ja kastetilaisuudesta saataisiin kaunis juhla ilman turhaa hampaiden kiristelyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä paikalla oli mun ja miehen vanhemmat sekä veljet (toimi kummeina), miehen veljen vaimo ja lapsi sekä miehen yksi täti. Meillä ei kauheasti ole tilaa ja kesällä oli häät. Kutsuttiin vaan kaikkeista lähin, ns. "ydin" porukka. Yksi kummeista ei päässy paikalle. Meitä oli siis nopeasti laskettuna 12. (Pappi mukaan laskettuna).

 

Oikeastihan meillä on kummallakin isot suvut. Kuitenkin mm.häihimme kutsuimme vaan ne, joiden kanssa olemme pääasiassa tekemisissä. Jos kaikki oltais kutsuttu/olis päässy tulemaan, vierasmäärä olisi ollut 250hengen tienoilla.

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

semmonen tilaisuus on myös olemassa kuin "aamukaste" jossa siis kastetaan useampia avointen ovien toimituksessa.. en oo tarkemmin perehtynyt mut tuli mieleen. Vähän niinkuin nää joukkovihkimiset vai mitä ne nyt on :)

 

Jaa mutta se voi olla et tuo on vaan Tampereella: http://www.tampereenseurakunnat.fi/palveluja/kaste/aamukaste

Edited by Emlilja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emlilja, kiitos linkistä. Täytyy kysyä, josko meillä päin tuon tyyppinen olisi mahdollista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin meidän seurakunnan nettisivuilta, että kasteen voi suorittaa myös sunnuntain yleisessä jumalanpalveluksessa, jolloin toki kirkossa on muitakin ihmisiä paikalla, mutta se tekisi juhlasta meille vieläkin lämminhenkisemmän. Eli tavallaan aidosti jumalanpalveluksesta kiinnostuneet ihmiset olisivat paikalla (vaikka meille täysin vieraita toki) ja näin ollen itse tilaisuus ei tuntuisi liian mitättömältä. Hankala selittää. Sen lisäksi siis kummit ja meidän oma perhe siis. Lapsi saisi olla tilaisuuden "päätähti" sen hetken ja me vanhemmat saataisiin kaunis muisto tilaisuudesta. Nyt taisi meidän ristiäisongelma ratketa! Jipii!  :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä jos oli apua :) Tärkeintähän on että ratkaisu on teidän perheelle mieluinen ja päivää voi ilolla muistella jälkeenkin päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä meinasin jo aiemmin päivällä ehdottaa sulle Niu, että kastakaa kirkossa, mutta tuli joku kesketys. Mutta kiva kun itsekin jo löysit tuon mahdollisuuden. Voitte vaikka sitten käydä siihen päälle kummien kanssa syömässä tai kutsua teille syömään. 

(Ja sukulaisille sanoa vaikka, että ette halunneet alkaa järjestämään juhlia heti lapsen syntymän jälkeen.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lainie, kiitos! "Ja sukulaisille sanoa vaikka, että ette halunneet alkaa järjestämään juhlia heti lapsen syntymän jälkeen."-kuullostaa hyvinkin sopivalta meidän tilanteessa, koska tänne meille kestää matkustaa sen vuorokauden verran ja se vaatisi monelta vieraalta erityisjärjestelyjä sekä aikaa ja rahaa. Tällä tavalla päästään siitäkin huolesta, että ei tarvisi alkaa miettimään majoituksia ym. Kummeille voisi tarjota kakkukahvit/ruuan meillä kotona hieman juhlavammin. Ihanaa, että asia sittenkin järjestyy eikä tästä tullutkaan samanlaista stressiä mitä oli hääkutsujen kanssa...omg! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä Niu, että ongelma ristiäisten suhteen ratkesi!

 

Ymmärrän kuitenkin hyvin tilanteesi, miksi ette halua/voi järjestää tilaisuutta joihin molempien perheet tulisi paikalle. Meillä on vähän sama juttu; mun vanhemmat ovat eronneet vasta reilu vuosi sitten erittäin riitaisasti ja mukana on myös isän uusi puoliso hankaloittamassa kuvioita entisestään. Äitini on jo sanonut, että hän ei sitten pysty lupaamaan, että osaisi käyttäytyä mun isäni nähdessään (käsittämätöntä aikuiselta ihmiseltä!) ja isäni on puolestaan sanonut, ettei halua tulla juhlaan jos äitini on siellä - koska juurikin pelkää että äiti alkaa jotain kikkailla. Että onpa kiva tilanne. Melkein tekisi mieli jättää juhlat kokonaan järjestämättä, mutta sitten taas toisaalta, ne ovat kuitenkin meidän lapsen ensimmäiset juhlat ja olisi tärkeää viettää ne. Plus että miehen puolen sukulaiset olisivat ihmeissään jos mitään juhlallisuuksia ei olisi tiedossa.

 

Meillä varmaan joudutaan kaksi tilaisuutta; toiseen tulee miehen sukulaiset ja mun äiti (ja ne ovat sitten ne ns. varsinaiset juhlat) ja isä uuden puolisonsa kanssa kutsutaan paikalle seuraavana päivänä. Ihan tyhmää ja mua harmittaa ihan hirveästi, mutta tämä oli mun isäni ehdotus ja luultavasti kaikkien kannalta paras. Olisi ihan hirveää, jos meidän perhejuhlasta tulisi joku yleinen riitelynäytös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vaan voisin olisin pitänyt ja pitäisin edelleen mahd. pienet kastajaiset. Mutta kun meillä on iso liuta sellaisia sukulaisia, joiden kanssa oikeestikin ollaan tekemisissä. Jotenkin vaan parin kuukauden ikäisen muksun kanssa ei oikein jaksais... Mut ratkaistiin ekalla kerralla asia niin, että pidettiin kastetilaisuus kotiseutuni seurakuntatalossa. Näin hommasta selvittiin mahd. vähällä, kaiki mahtui mukaan väljästi, ei tarttenut siivota ennen eikä jälkeen ja koko hoito oli ohi muutamassa tunnissa. Tuo jumalanpalveluksen yhteydessä kuulostaisi myös hyvältä, mutta meidän mukeloa ei kastettu kotikunnassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0