PMLats

Isäkuukausi


170 posts in this topic

Meillä mies pitää isäkuukauden ja itse asiassa muutaman kuukauden vanhempainvapaastakin. Mä elättelen toiveita, että se tulisi olemaan paras teko, mitä mä tulen tekemään perheen eteen (että menen aiemmin töihin). Siitä syystä, että mies saa ottaa täyden vastuun lapsesta ja kodinhoidosta vuorollaan, eikä meille jää päälle se "äiti hoitaa kaiken" -meininki. Tää alkuvaihe kun on niin äitikeskeistä, niin saadaan siirrettyä koko hommaa tasa-arvoisempaa suuntaan siellä vanhempainvapaan loppupäässä. Ja toivon, että se luo ihan toisenlaista isä-poika -suhdetta kuin mitä muuten niin varhaisessa vaiheessa syntyisi. Mulla on onneksi hyvin joustava työ, ja voin itse määrätä omat aikatauluni ja työaikani. Että vapaapäivät ja työaikajoustot tulevat onnistumaan.

 

...Mutta helppoa ei tule mulle olemaan töihin lähtö, kun poika on 8kk ja isä jää vielä 4 kuukaudeksi kotiin (meillä poika syntyi ennenaikaisesti, niin vanhempainvapaa on siksi pidempi).

 

 

 

Ja sitten kokemukset isäkuukauden ja isän pitämän 3 kk:n vanhempainvapaan jälkeen: Se todella oli aivan mahtava juttu. Mies hoiti ihan samalla tavalla kodin ja lapsen kuin minäkin omalla vuorollani hoidin. Ko. ajanjakso loi hyvän suhteen miehen ja pojan välille, mies on tällä hetkellä ihan tasa-arvoinen hoitaja lapselle. Suosittelen kaikille! Ennakkoon murehdin sitä, että mitä jos minä en ole näkemässä jotain lapsen ensimmäisiä juttuja (esim. ensiaskeleet), mutta eikö se ole yhtä arvokasta, että mies saa kokea niitä asioita kuin että minä?

Edited by Claudia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi nyt vielä kulkee minuun integroituna, mutta ollaan suunniteltu että mies pitää isäkuukauden ja jää sen jälkeen vielä hoitovapaalle. Tosin nuo sijoittuvat vasta sen jälkeiseen aikaan kun lapsi on täyttänyt jo vuoden. Itse pidän vanhempainvapaarahan loputtua pois ensin kahden vuoden vuosilomat joten palaan itse vasta tuossa vaiheessa töihin ja sen jälkeen mies siirtyy kotivanhemmaksi puoleksi vuodeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isäkuukautta en pitänyt, 18päivää olin pojan syntymän jälkeen kotona. Sen jälkeen 6vkoa lomia töistä ja oltiin yhdessä äidin kanssa kotona. Nyt kahdeksas viikko menossa niin, että äiti on töissä ja minä vanhempainvapaalla. Vielä kaksi viikkoa näin ja sitten vaihdetaan osia. Teen sellaista työtä, jossa ollaan talvet lomautettuna, joten olisin muutenkin ollut kotona.

 

Paljon, erityisesti tämä vanhempainvapaa, on antanu, eikä kyllä kiinnoistaisi pätkääkään mennä töihin kahden viikon päästä, etenkin kun tietää, että kesä on tulossa ja pitkät työpäivät. 4kuukautta on mennyt todella nopeasti ja joka päivä on ollut hauskaa... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

isi piti isäkuukauden vanhemapinvapaan loppuun ja minäkin olin koko-ajan kotona. isäkuukauden jälkeen minä jatkoin hoitovapaalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pidä. Kun olen minimiäitiysrahalla, ei siihen taloudellisesti yksinkertaisesti ole mahdollisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nuoremmasta piti, ja jos vielä tulee poikasia lsää, niin aikoo pitää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, pitää parhaillaan kolmatta kertaa sekä jää hoitovapaalle. Itse olen ollut aina töissä isäkuukauden aikaan.

Edited by Tatsku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuopuksen jälkeen piti joo. Mä olin kesälomalla äitiysloman jälkeen ja sit jäinkin työttömäksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies piti tytöstä isäkuukauden ja aikoo pitää nyt kakkosenkin kohdalla. Ajoittuu mukavasti ensi vuoden heinä-elokuulle.girl_in_love.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää kyllä. Meillä on itse asiassa suunnitelmissa niinkin radikaali ratkaisu kuin vanhempainvapaan pitäminen puoliksi, eli minä menen takaisin töihin kun poika on 6 kk ja mies jää vuorostaan kotiin ja pitää loput vanhempainvapaasta ja vielä isäkuukauden perään (todennäköisesti sitä ennen pitää vielä jäljellejääneet vuosilomat pois eli ollaan pari viikkoa molemmat kotona yhtäaikaa ennen "vuoronvaihtoa"). Aika monet kaverit ovat epäilleet onnistuuko moinen, mutta meille se olisi ihanteellinen monestakin syystä:

 

-mies haluaa olla kotona lapsen ollessa pieni koska töissäoloaikana hän tekee pitkää päivää ja tosi paljon ylitöitä ja näkisi lasta tosi vähän

-mies on jo pitkään toivonut jonkinlaista taukoa työputkeen, tuleva syksy tulee olemaan raskas ja siksi vaihtelu tulee olemaan tervetullutta; miehen työ on myös senlaatuista että ihan lyhyeksi aikaa sijaisen järjestäminen olisi aika mahdotonta työnkuvan laajuuden vuoksi kun taas lähemmäs puolen vuoden sijaisuutta varten jo kannattaa kouluttaa uusi työntekijä (jolle mahdollisesti siinä ajassa järjestyy jo sitten vakipestikin samasta firmasta)

-minä en halua olla pitkiä aikoja putkeen pois töistä koska käytännöt muuttuvat jatkuvasti ja minun pitäisi lähiaikoina suorittaa lisäpätevöityminenkin, pitkä poissaolo lisää heti työmäärää kun asiat alkavat unohtua ja tietoja pitää päivittää

-minulla on suorittamatta harjoittelujakso johon liittyen työpäivät helposti venyvät jommastakummasta päästä ja joka edellyttää työskentelyä myös viikonloppuisin, miehen ollessa kotona minä saan sen helpoiten suoritettua "pois alta" kun ei tarvitse stressata siitä ehtiikö hakea lapsen hoidosta vai ei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin mies pitää isäkuukauden ja jää sitten muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Näin lapsen päivähoidon aloitusta saadaan mukavasti siirrettyä myöhempään ajankohtaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angervo: Aika outoja kommentteja. Miksei muka lapsen hoitaminen onnistuisi mieheltäkin? Ainoa juttu tuossa oikeastaan on, että lapsi olisi hyvä opettaa juomaan maitoa muualtakin kuin tissistä. Ja tietysti, että äiti raaskii olla erossa vauvastaan, mutta minusta olisi törkeää miestä kohtaan, jos siitä syystä ei antaisi miehen jäädä kotiin.

 

Meillä mies hoitaa lasta kesän, eli kolme kuukautta vauvan ollessa 8 kk - 11 kk. Isäkuukausikin tulee siinä samassa, sitä ennen vanhempainvapaan loput ja sitten kotihoidontuella ja viimeiset pari viikkoa päivähoitoon tutustumista. Minä ja mies ollaan molemmat opiskelijoita, joten varsinaisesti työstä mies ei ole lomalla, ei vain hankkinut kesätöitä kesäloman ajaksi. Minä sen sijaan menin töihin, koska puuttuu harjoitteluja ym. tutkinnosta.

 

Meillä vauva ei edes juo maitoa muualta kuin tissistä, mutta oli sen verran vanhempikin, että pärjäsi jo työpäivän ulkopuolella olevilla imetyksillä.

 

Minusta on erittäin hyvä ratkaisu antaa miehelle ja lapselle myös oikeaa kahdenkeskistä aikaa (ei siis pelkästään, että äiti käy kerran viikossa lenkillä ja isä hoitaa lasta sen aikaa). Tavallinen isäkuukausikaan ei siihen oikein sovi, kun usein äiti on kuitenkin myös kotona sen ajan. Minusta on hyvä, että mies oppii pärjäämään arjessa lapsen kanssa kahdestaan, lapsikin siinä samalla oppii vähän irrallisemmaksi äidistään ja miehen ja lapsen suhde kehittyy varmasti huimasti :lipsrsealed: Siitä tietysti voi olla eriäviä mielipiteitä, että pitäisikö lapsen olla tuossa iässä vielä osa äitiään, mutta minusta pientä irroittautumista tarvitaan siihen, että lapsi voi tulla kunnolla läheiseksi myös isänsä kanssa, eikä niin, että isä on ikuinen kakkonen. Olihan se aluksi rankkaa varmaan kaikille kolmelle, mutta ehdottomasti sen arvoista. Kunpa löydettäisiin joku vastaava sopiva ratkaisu seuraavankin lapsen kohdalla!

 

Halusin vain vähän kannustaa siihen, että tottakai se onnistuu, ettei kavereiden epäilyt turhaan lannistaisi (en usko että ne sinua oikeasti olisi lannistaneetkaan) ja samalla kertoa oman vastaukseni ketjun kysymykseen :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies piti isyysloman heti vauvan synnyttyä sekä jää nyt viettämään vanhempainvapaata + isäkuukautta, kun neiti on himpan alle 8 kuukautta. On siihen päälle sitten vielä hoitovapaalla hetken eli yhteensä vanheimpainvapaata + isäkuukautta + hoitovapaata mies viettää 3 kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies suunnittelee isäkuukauden pitämistä kesäloman kanssa putkeen, jolloin voisin lyhentää opiskelujani tekemällä synnytyssaliharjoittelut pois ilman huolta. Mies on työssä yksityisellä sairaankuljetusyrityksellä ja työvuorot ovat joko 8h, 24h, 32h tai 48h. Pidempien työputkien vuoksi myös vapaita tulee hiukan enemmän, mutta mies on heti raskauden alkumetreiltä puhunut haluavansa jäädä hetkeksi kotiin hengähtämään työstään ja nauttimaan lapsen kanssa olemisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen aikaan ei pitänyt (oli juuri nykyinen virka täytössä, joten ei haluttu mitenkään vaarantaa ko. paikan saantia), mutta päätti silloin, että toisen kohdalla on kaikki mahdolliset vapaat mitä vain saa. Nyt siis jää maaliskuussa 1,5 kk kotiin :girl_dance: . Itse olen tuolloin vuosilomalla, joten taloudellisesti ei oikeastaan hävitä mitään. Ja pienempi verotushan näissä monesti pitkässä juoksussa korjaa ainakin osan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiotaan ehkä pitää :) Tai siis ISÄ pitää ;) Eli ensi kesänä.. Tai sitten siirtää sitä syksylle, jolloin mulla ois aikaa panostaa opinnäytetyöhön.. Hmm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aikoo pitää. Minä olen sen ajan vuosilomilla, jonka jälkeen jään hoitovapaalle. Minusta on ihana, että voidaan olla koko perheellä tuo aika kotona ja kenties tehdä jokin pieni kotimaan reissukin.. Mies piti kesällä, kun tyttö syntyi, isyysloman ja kesäloman peräkkäin myös ja oli tosi ihana saada silloinkin opetella vauvaelämää yhdessä alusta asti lipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suunniteilla on että pitää ja minä pidän pari viikkoa vuosilomaa siihen alkuun, menen kuukaudeksi töihin ja sitten jään hoitovapaalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On ainakin suunnitelmissa että pitäisi, ja ehkä jäisi sen jälkeen vielä hoitovapaalle, mutta katsotaan sitten lähempänä. Tai tuon isäkuukauden pitää aika varmasti, mutta että jäisikö vielä hoitovapaallekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä pitää, piti ekasta ja nyt toisen kerran alkaa maaliskuun lopussa. Pitää kokonaan. Tehdään ihan kotimaan reissuja,mökille ja lappiin, aluks meinattiin ulkomaille mutta koko perheellä sinne tuskin on varaa mennä. Jos joku oikein halpa äkkilähtö ois, niin voisin vaikka nuorimmaisen kanssa kahdestaan käydä jossain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now