PMLats

Isäkuukausi


170 posts in this topic

Eli pitikö tai aikooko miehesi pitää isäkuukauden? Saa myös kommentoida!

Edited by PMLats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on isäkuukaudella nyt. Yhteensä tulee kotona oloa 2.5 kuukautta. On tykännyt hirveästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies pitää loppuvuodesta ekaksi koko isyyslomansa, sitten vajaa kaksi kuukautta vanhempainlomaa ja siihen päälle ne isäkuukauden päivät. Poissaoloa töistä tulee yhteensä 3kk ja pitää kaikki putkeen, koska ollaan lähdössä ulkomaille. Ollaan molemmat ihan innoissaan, koska saadaan olla yhdessä "kotona" pojan kanssa ja päästään vielä ulkomaillekin :). Tämä on kyllä ainutlaatuinen mahdollisuus! Miehen sisko Argentiinassa joutui töihin vauvan ollessa 2kk ja siellä mistään isyyslomista ei olla kuultukaan <_<.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies piti isyyskuukauden ja lähdettiin lomalle. Eipä ole juuri vauvanhoitoon ehtinyt perehtyä :rolleyes: No, on kyllä ehtinyt vähän enemmän vaipanvaihtoon ja leikkimään vauvan kanssa kuin töissä käydessä. Taloudellisesti oli suht sama, pitikö sen varsinaisen isäkuukauden vai vaan vanhempainvapaasta jonkun pätkän, itse kun en ole töissä enkä vielä menekään. Ei vaan tajuttu aiemmin, että mieskin tosiaan voisi pitää vanhempainvapaata. Eli halpaa lomaa :rolleyes:

 

Tämä meidän esimerkki on kyllä siitä huonoimmasta päästä. Minusta olisi hienoa, jos mies voisi hoitaa Enskaa ihan itsekseen, mutta ei se olisi onnistunut. Mieheni ei siis olisi halunnut jäädä edes kuukaudeksi kotiin hoitamaan vauvaa niin, että minä olisin sen ajan ollut töissä. Isyyslomalla kyllä hoiti vauvaa ahkerasti, eikä kaivannut muuta tekemistä, mutta se olikin silloin vastasyntyneen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies aikoo pitää isäkuukauden ja jäädä siitä sitten hoitovapaalle. Ajatuksena siis on että mä olen ensin kotona siihen asti kun lapsi on noin 1v ja 2kk ja siitä mies on sitten puolisen vuotta, niin että lapsi on noin 1v ja 8kk mennessään syksyllä hoitoon. Mies on mielellään jäämässä kotiin ja mieluusti hänen annan jäädäkin. Molemmat keritään siis kivasti olemaan lapsen kanssa kotosalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin "ei", sillä toistaiseksi mies ei isäkuukautta ole pitänyt, eikä ole varmaa, aikooko pitääkään. Varmasti olisi pitänyt/ pitäisi, jos olisi kokopäiväisesti töissä, mutta koska on päätoiminen opiskelija, jonka osa-aikatyöpaikassa oli valtaosa kesästä ja vielä syksykin tähän saakka melkoisen hiljaista (eli ei tarvinnut töissä olla), on pystynyt olemaan muutenkin kotosalla melko paljon.

Mies on kyllä ajatellut, että ehkä pitää isäkuukaudesta ainakin osan jossain vaiheessa ennen kuin minun äitiysvapaani loppuu. Kuitenkin sillä tavalla, että ollaan molemmat kotona, koska itse en voi kouluun hetkeksi mennä kesken lukuvuotta.

 

Mutta tosiaankin, mies on ollut paljon kotona nyt ilman isyysvapaatakin, joten sinänsä meillä on aika erilainen tilanne kuin useimmilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kohdalla mies ei pitänyt isäkuukautta, sillä oli kotona muutenkin paljon ja ehti varmasti paljon enemmän osallistua lapsenhoitoon kuin useimmat työssäkäyvät isät.

 

Tämän toisenkaan kohdalla tuskin pidetään isäkuukautta, koska minä olen kuitenkin siitäkin eteenpäin lasten kanssa kotona. Ei siis olisi taloudellisesti järkevää, että mieskin jäisi kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pitänyt.

 

On muutenkin sen verran paljon vapailla, etät tolla ois vaan tehnyt taloudellista hallaa. Ja muutenkin meillä oli pointtina, että mä oisin kotona niin pitkään kuin suinkin pystyn.

 

Olen nyt osa-aikaisesti duunissa ja isä ja poika ovat keskenään mun töissä ollessa, joten siinä heille sitä yhteistä aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin kun mun lapset on syntyneet, ei tainnut mitään isäkuukausia edes olla... Mies oli tyttären kanssa kuitenkin vuoden kotihoidontuella silloin kun tyttö oli 1,5 -2,5-vuotias. Pojan kanssa ei ollut mahdollista miehen olla kotona työtilanteen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies piti isäkuukauden kun poika oli n. vuoden ikäinen. Minä olin sen aikaa töissä, sitten pidettiin vielä kesälomat ja poika aloitti hoidossa 1v 3kk ikäisenä. Toisen lapsen kanssa voi olla, että isäkuukausi jää pitämättä. Esikoisen kanssa oli vielä se etu, että isäkuukauden pystyi pitämään kesällä :rolleyes: Yllättäen mies ei vastustellut 8 viikon kesälomaa vaikka niistä 5 olikin pojan kanssa päivät kaksisteen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies piti isäkuukauden ja vielä koko vuoden pekkaset siihen perään ja oli 1,5 kuukautta kotona pojan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on tällä hetkellä isäkuukaudella, kohta on pari viikkoa täynnä ja toiset jäljellä. Mies halusi itse käyttää tämän mahdollisuuden ja se on myös omien opiskelu- ja työkuvioideni puolesta hyvä juttu. Nyt olen saanut tehdä töitä ja lukea tenttiin miehen hoitaessa lasta ja kävimme myös ulkomailla piipahtamassa. Tarkoituksena on, että saisin loppuvuoden työt (työskentelen alallani freelancerina) pakettiin isäkuukauden aikana ja voisin loppuvuoden olla ihan rauhassa lapsosen kanssa ilman työstressiä. Tätä pidempään miehen ei kuitenkaan ole järkevää olla kotona taloudellisista syistä. Musta tämä on ihanaa aikaa, kun saadaan olla kaikki kolme yhdessä enemmän kuin normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka vielä ei ole edes äitiysloma alkanut, uskallan sanoa että mieheni pitää isäkuukauden. Emme ole vielä varmoja jaammeko jopa vanhempainvapaatakin, kun se riippuu työtilanteesta ja hoitovapaajärjestelyistä, mutta jokatapauksessa mieheni tulee isäkuukauden pitämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei pitänyt.

 

On muutenkin sen verran paljon vapailla, etät tolla ois vaan tehnyt taloudellista hallaa. Ja muutenkin meillä oli pointtina, että mä oisin kotona niin pitkään kuin suinkin pystyn.

 

Olen nyt osa-aikaisesti duunissa ja isä ja poika ovat keskenään mun töissä ollessa, joten siinä heille sitä yhteistä aikaa.

 

No aivan juuri näin meilläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pitänyt. Olisi ollut taloudellisesti huono ratkaisu, koska mä sain ihan hyvää ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa ennen vauvaa kertyneiden työvuosien ansiosta, mies taas olisi saanut minimirahat koska on opiskelija ja vain osa-aikaisesti töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa juu mulla jäi itse vastaamatta. Mun miehen oli tarkoitus pitää, mutta ikäväksemme taloudelliset seikat saivat empimään... Ehkä sitten, jos olisimme hyvissa ajoin alkaneet varautua ja laittaneet pikkuhiljaa vähän sukanvarteenkin rahaa, oltaisiin voitu isäkuukautta harkita vakavammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies piti isyyslomaa lakisääteisen verran. Itse halusi viettää isyysloman ja minä mielelläni näin annoin tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meneeköhän nyt osalla ihmisistä vähän sekaisin tuo isäkuukausi ja isyysloma?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikoo pitää isäkuukauden, todennäköisesti niin että minä palaan töihin kuukaudeksi (tai 3 viikoksi, miltä nyt tuntuukin) ja sitten taas isäkuukauden jälkeen jatkan lapsen hoitoa kotona. Muuten mies voisi ollakin kotona lapsen kanssa, mutta taloudellisesti ei oikein onnistu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie en oikein älyä tätä isäkuukautta. Auttakaa! Eli meillä mies tulee pitämään yhteensä 3 vkoa (18 pv) isyysvapaata. Minä aion jäädä hoitovapaalle vanhempainvapaan jälkeen, mutta jotta isäkuukausi voitaisiin pitää (eli extraisyysvapaat), niin pitääkö miun mennä töihin vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä? Vai onnistuuko esim. niin, että minä pidän vuosilomaa silloin? (siis työnantajasta kiinni toki, mutta oisko sama asia)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies halusi ehdottomasti pitää isäkuukauden. Tosin mä olin samaan aikaan lomalla, koska jatkoin isäkuukauden jälkeen hoitovapaalla. Ei olisi ollut mitään järkeä mennä kuukaudeksi töihin. Toisaalta mies ei halunnut pitää isäkuukautta lokakuussa, mikä olisi ollut toinen vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now