Lenniha

Lasten harrastukset -Kuinka monta ja kuinka usein?

55 posts in this topic

Meillä ala-aste ikäiselle riittää kaksi harrastus kertaa viikossa, tuntuu että joillakin harrastetaan joka päivä jotain ohjattua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei oo enää edes sitä yhtä ohjattua harrastetta, lapsi halusi itse lopettaa. Aiemmin oli kerran viikossa. Mun mielestä ihan riittävästi, pitää lapsella olla aikaa leikkiä ja olla luova.

 

Nyt on sitten Marttojen pikkukokkikoulu mihin nuo ovat aivan innoissaan menneet (ne herkut ja kun oppii itse kokkaamaan) mutta siellä tyttö ei ole vakituisena vaan pääsee peruutuspaikoille. Äiti-lapsi illoissa ollaan oltu muutamassa ja tässä keväällä olisi vielä pari kertaa jäljellä.

 

Muuten ovat itsenään menneet koululle luistelemaan tai laskemaan mäkeä naapuriin yms. Kesällä ovat käyneet pyöräretkillä itsekseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole vielä lapsia, eikä siten oikein sanottavaa tähän. :rolleyes: Ajattelin kuitenkin käyttää keskustelua hyväkseni, kun on aiheeseen liittyviä ajatuksia. Katselin pari viikkoa sitten Ilona Rauhala -ohjelmaa, jossa haastateltiin kahta äitiä. Toisen äidin tytöt harrastivat jotain rytmistä voimistelua (tms.) kuusi kertaa viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Oonko mä jotenkin kamala ihminen, kun pidin sitä aivan järkyttävänä? Onko tuollainen teidän mielestä ihan normaalia? Vai onko nämä mun ajatukset vaan taas näitä "hyvähän se on lapsettoman sanoa..." -ajatuksia? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä musta tommonen 6 kertaa viikossa tapahtuva harrastus kuulostaa kamalan sitovalta ala-asteikäiselle. Ja kolme tuntia kerrallaan, siinähän menee sit käytännössä koko ilta, ei paljon muuta ehdi koulun lisäksi tekemäänkään! :blink:

 

Meidän 9-vuotiaalla on tällä hetkellä yksi ainoa ohjattu harrastus, soittotunti, joka on kerran viikossa 20 min. Lisäksi tietenkin harjoittelee kotona, hyvä ois soittaa joka päivä vähäsen (esim. vartti), mut ei se kyllä päivittäin soita. Lisäksi nyt haluaisi aloittaa ratsastuksen, johon hyvä tahti voisi mun mielestä olla (tosin en ratsastuksesta mitään tiedä) kerran tai korkeintaan kaksi kertaa viikossa, jolloin tallilla varmaan menisi tunti-pari kerrallaan? Muut "harrastukset" on sitten semmoisia vapaampia, esim. lukee paljon ja tykkää askarrella ja pelata tietokoneella yms. mitä voi tehdä kotona ihan milloin vaan.

 

5-vuotiaalla ei vielä ole mitään varsinaisia harrastuksia. Muskarissa käy, ja se kokoontuu tarhassa kerran viikossa tarha-aikana.

 

Mun mielestä ala-asteikäiselle on hyvä 1-2 harrastusta, jotka vie aikaa korkeintaan 3 tuntia viikossa. Pitää sitä jäädä vapaata aikaakin leikkimiselle ja kavereiden kanssa touhuamiselle ja ulkoilulle ja kaikelle muulle kivalle, mikä lapsuuteen kuuluu. Viis siitä, vaikkei mun lapsista koskaan tulisikaan olympiatason urheilijoita tai huippumuusikoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 7 ja 6-vuotiaat pojat käyvä kerran viikossa tunnin kerrallaan judo-harkoissa. Tuo on minusta aivan riittäva meidän pojille. Vanhempi haluaisi vielä toisenkin harrastuksen, mutta se aloitetaan vasta ensi syksynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän ekaluokkalaisella on yksi harrastus ja sitä on kaksi kertaa viikossa. Tulevalla eskarilaisella on kaksi harrastusta ja molempia on kerran viikossa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otanpa osaa keskusteluun, vaikka omia lapsia ei vielä olekkaan:

 

Eli toimin valmentajana eräässä seurassa ja valmennan 8-11-vuotiaita tyttöjä.

Ryhmä koostuu n. 20 tytöstä, jotka "sitoutetaan" käymään treeneissä 3 kertaa/vkossa (1 x 1,5 h ja 2 x 1h eli yhteensä 3,5 h/vko).

Kauden alussa käymme aina keskustelut vanhempien kanssa, koska mielestäni tuon ikäisten noinkin vaativa ja aikaa vievä harrastus sitouttaa tavallaan myös vanhemmat.

 

Kyseessä on joukkuelaji, joten treeneissä jokaisen läsnäolo on todella tärkeää.

Tytöt ovat velvollisia myös ilmoittamaan etukäteen poissaoloistaan tekstiviestillä tms.

 

Treeneistä ei pääsääntöisesti saisi olla pois, mutta toki esim. lomamatkat, sairaus, juhlat tms. ovat ihan "hyviä syitä" olla pois treeneistä. Toki jokainen on silloin tietoinen, että koko joukkue ns, "kärsii" siitä, koska silloin ei voi treenata kokonaisuutta.

 

Kuulostaa ehkä kauhean raadolliselta (??), mutta kyllä vanhemmat ovat ainakin olleet kovinkin tyytyväisiä.

Tytöt ovat oppineet ottamaan vastuuta ja ovat innostuneet uudesta lajista todella paljon.

 

Joukkueen tavoitteet asetamme jo alkukaudesta, joten se lisää tyttöjen motivaatiota. Kaikki tietää miksi ja mitä varten harjoitellaan. Olemme käyneet yksissä kilpailuissa ja seuraava tähtäin on seuramme kevätnäytös, johon kaikki ko. seuran ryhmät osallistuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöillä ei ole koskaan ennen ollut yhtään järjestettyä harrastusta, paitsi nyt parin vuoden ajan ratsastus kerran viikossa. Eivät ole ikinä halunneet minnekään eikä me olla sitten sen enempää tyrkytetty, oltaisiin toki viety jos olisivat pyytäneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei 8v tytöllä ole vielä mitään. Itse ei tiedä mitä haluaisi tehdä.

Me ollaan mietitty partiota ja jotain tanssia tai jumppaa.

Hevoset kyllä kiinnostaa ja on kumminsa kanssa menossa ratsastamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on vielä niin pieni, ettei omaa kokemusta ole. Ajatuksia kyllä sitäkin enemmän.

 

Mun mielestä lähtökohtana on lapsen oma halu. Jos muksu vänkää harkkoihin ja on harrastuksensa suhteen kunnianhimoinen, niin ei sinä musta ole mitään väärää että harjoitellaan useampana iltana viikossa. Tosin lapsethan peilaa kovin tarkasti vanhempiensa toiveita, joten kannattaa kai olla aika varovainen kommentoimaan jälkikasvunsa harrastuksia. Vastuuntuntoinen ja miellyttämishaluinen lapsi helposti ottaa itselleen liikaa vastuuta, kun ajattelee tekevänsä vanhemmille mieliksi.

 

Tosiasia on kuitenkin se, että jos lapsi on kunnianhimoinen jossain lajissa ja haluaa itse menestyä, niin on useita lajeja, joissa tunnin harjoitus per viikko ei todellakaan riitä, jos haluaa hyviä sijoituksia. Harrastukset on todella sitovia myös vanhemmille (ajallisesti ja taloudellisesti), joten pitää oikeasti olla valmis toimimaan huoltojoukkoina. Musta starin kertoma systeemi kuulostaa toimivalle, kun vanhemmatkin on tietoisia siitä mihin ovat lupautuneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 7-v harrastaa yhtä harrastusta kahtena päivänä viikossa tunnin kerrallaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen samaa mieltä fragolinan kanssa.

 

En näe siinä mitään pahaa että lapsella on harrastuksia useana päivänä viikossa, jos lapsi itse tykkää niissä käydä. Monet lajit on semmoisia että ne kannattaa (joskus jopa TÄYTYY) aloittaa nuorena! Koordinaatiokyky ja motoriikka kehittyvät nimenomaan ennen murrosiän kasvupyrähdystä, joten monen lajin pohja luodaan jo ala-asteiässä. Esimerkiksi balettia tai taitoluistelua on tosi vaikeata aloittaa enää joskus teini-iässä. Sama pätee moneen muuhunkin lajiin, vaikkei niitä haluaisi kilpailumielessä tai kovin tosissaan edes harrastaa... Niistä vaan saa tulevaisuudessa enempi irti jos ne on alotettu jo lapsena.

 

Lapsilla ei aina kylläkään riitä pitkäjänteisyys, minkä vuoksi vanhemmilta vaaditaan joskus jämäkkyyttä sen suhteen ettei treeneistä pinnata vain siksi ettei aina "huvita" mennä sinne...

 

Minulla oli jo ala-asteikäisenä paljon harrastuksia joihin piti sitoutua. Harrastin taitoluistelua useita kertoja viikossa, soitin pianoa ja pelasin tennistä. Sain noiden lajien kautta paljon hyviä ystäviä ja olen kiitollinen vanhemmilleni siitä että he panostivat ajallisesti ja rahallisesti harrastuksiini. Missään vaiheessa en kokenut niitä rasitteina, päinvastoin oli ihanaa kun huomasi oppivansa ja kehittyvänsä noissa harrastuksissa ja oli jokin "oma juttu" koulutyön ohella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika 7v ja harrastaa ainoastaan jalkapalloa. Tosin futis syö 3 iltaa viikossa, yhtenä iltana aina peli ja 2 kertaa viikossa 1,5h harjoitukset. Vielä jaksaa, mutta tosi väsynyt välillä on harjoitusten jälkeen.

 

Etukäteen mietityttää, kuinka aika riittää sitten, kun pikkusiskokin jonkun harrastuksen keksii ja molempia saa kuskata harrastuksiin :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika pelaa jääkiekkoa. Kaksi kertaa viikossa on jääharjoitukset, kerran oheiset.

 

Pelejä on sitten loka-marraskuusta alkaen n.1-3 viikossa. Asutaan siis vapaa-aika hallilla.

 

Mä taas näen asian niin, että jos ei joskus huvita/ jaksa lähteä, ei se ole pakko. Ja seuraavalla kerralla on ollut taas innoissaan menossa. Myös valmentajat painottivat, että perhe/ ja koulu ovat tärkeimpiä, eikä maata kaada, jos ei joskus halua harkkoihin lähteä.

 

Ei kaikista tarvitse NHL-pelaajia tulla, harrastus voi olla ihan huvi vain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä molemmilla lapsilla (eka- ja tokaluokkalaiset) yksi harrastus kerran viikossa eli salibandya pelaavat. Molemmat käyvät myös yhdessä koulun kerhossa tyttö musiikkikerhossa ja poika -ylläri ylläri- salibandyssa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun ekaluokkalainen ei ole aiemmin vielä edes halunnut mitään harrastusta, mutta nyt aloittaa koululla tekniikkaryhmässä 1h/vko joka on ns. iltapäivätoimintaa. Lisäksi on puhuttu esim. partiosta ja/tai karate/judo/nyrkkeilyharkoista, mutta ne on ehkä ensi lukuvuoden asioita sitten. Toistaiseksi vie vielä tuo koulunkäynti ja läksyt sen verran voimat että illalla ei jaksa enää tehdä mitään ohjattua ja keskittymistä vaativaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmannelle menevällä pojalla on syksyllä lätkää kahdesti viikossa (+ kerran oheiset) ja kuoroa kahdesti myös. Plus matsit ja konsertit. Paljonhan tosta tulee vaika harrastuksia on vain se yksi urheilu ja yksi musiikki.

 

6v tytöllä on tanssia kerran viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ei kouluikäisiä lapsia ole, eli aihe ei ole ajankohtainen, mutta vastaanpa silti. Tuli nimittäin mieleen tuosta omasta halusta harrastaa, että itsellä on n. 10-vuotias serkku, joka harrastaa ihan kamalasti. On ollut monta vuotta jo baletissa ja tanhussa. Lisäksi harrastaa yleisurheilua (tilillä on ikäluokkansa suomenmestaruuksia) ja soittaa pianoa (johon kuuluu myös musiikin teoria). Tämän kaiken päälle tykkää kamalasti lukea ja tehdä erilaisia käsitöitä, joissa on myös taitava. Tätini yritti joskus karsia harrastuksia, mutta serkkuni ei halunnut.

 

Eli jos lapsi tykkää harrastaa, niin kyllä silloin voi harrastaa. Toki jos vanhempi huomaa, että lapsi väsyy monen harrastuksen kanssa, niin kyllähän niitä pitää karsia. Serkullani kuitenkin sujuu myös koulu hyvin ja kavereillekin on aikaa.

 

Itse laittaisin 6-9 -vuotiaan yhteen, tai korkeintaan kahteen harrastukseen, vanhempana voi ottaa sitten lisää jos edellisiinkin on riittänyt intoa. Alle eskari-ikäisenä suosisin mielummin sellaisia harrastuksia, joissa vanhemmat on mukana ja yhdessä harrastamassa. En tiedä, voihan se mieli muuttuakkin ;)

 

Tosi paljon harmittaa se, että esim. balettia tai voimistelua ei voi oikein harrastaa ihan vaan harrastusmielessä, ainakaan parin ekan vuoden jälkeen. Kivointa kouluikäisille on sellaiset harrastukset, joissa hirveitä suorituspaineita ei aseteta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti 8v. harrastaa joukkuelajia kahdesti viikossa ja on mielestäni hyvä määrä + peli silloin tällöin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaikilla lapsilla yksi harrastus kerran viikossa. Tuntuu hyvin riittävän. Koulussa on lisäksi liikuntakerhoa ja näytelmäkerhoa mihin voi osallistua. Tuntuu oikein hyvin riittävän! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä koulun aloittava poika harrastaa jalkapalloa.

Kerran viikossa 1,5h. Tämä riittää hänelle.

Minusta tuntuu että joskus on jo liikaa tuokin kun on niin paljon muutakin touhua.

Tyttö taasen käy tanssissa 2kertaa viikossa 1h/kerta eli 2h yhteensä...

Itse en näe tarvetta että lapsi käy joka päivä vielä koulun lisäksi jossakin harrastuksessa.

Ja kyllä ymmärrän että joissakin harrastuksissa tarvitaan sitoutumista...

Meidänkin tyttö aloitti tanssi 4v iässä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siis kouluikäisiä lapsia.

 

Ollaan otettu se kanta harrastukseen/harrastuksiin, että lapsi itse "määrittää" tahdin, ei siis mitään pakkopullaa... :)

 

Tällä hetkellä kuopus ( 9 v.) harrastaa salibandya kaksi kertaa viikossa, siihen päälle turnaukset + koulunkerhot.

 

Esikoinen soittaa pianoa, soittotunti kerran viikossa + musiikinteoria.

 

Nuo olleet ihan riittäviä, eiköhän noita harrastuksia ehdi kertymään lisää ^_^

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tällä hetkellä mietitään sitä että kuinka paljon on liikaa tokaluokkalaiselle...lapsella on soittoharrastus 1 krt viikko, kerta viikko käy myös tanssiharrastuksessa ja se mikä eniten vie vapaa-aikaa on tuo jalkapallo. Pelaa omassa aluejoukkueessaan jossa harjoitukset 2 krt viikko, ja lisäksi oman aluejoukkueen pelit ja turnaukset.

 

Nyt "pääsi" pelaamaan kaupungin edustusjoukkueeseen joten niitäkin harkkoja tällä hetkellä 2 krt viikko....hyvin on jaksanut tähän asti eikä uupumisen merkkejä ole näkynyt. Myöhemmin tulee mukaan vielä edustusjoukkueen pelit ja turnaukset ja turnausmatkat. Jatkaa myös omassa aluejoukkueessaan. Harrastuksia on siis jonain päivinä enemmän kuin yksi.

 

Mistään harrastuksesta lapsi itse ei ole valmis luopumaan joten luulen että saa jatkaa tätä kaikkea niin kauan kuin ei uuvu liikaa, tai koulujaksaminen ei kärsi ( tai me vanhemmat ei uuvuta kuskaamiseen :girl_impossible:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikilla lapsillani on ollut aina max yksi harrastusilta viikossa, alle kouluiässä ei välttämättä yhtään.

Harrastuksia on tullut ja mennyt, jotkut pojan urheiluhommat kuten judo loppui siihen että yksi päivä viikossa ei enää riittänyt vaan olisi pitänyt sitoutua vahvemmin. Sitten tuli koris, sekin loppui samalla tavalla. Lapsiani kiinnostavat monet asiat, liikunta, musiikki ja kuvataiteet, siksi yhteen juttuun on hankalaa panostaa koko paketti.

 

Meille tärkeää on myös ollut aito vapaa-aika, siis se ettei ole mitään tekemistä. Siitä tunteesta ettei lapsella ole yhtään mitään tekemistä, nousee tosi hienoja luovia hetkiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now