Kirppu82

Varhainen keskenmeno

202 posts in this topic

Minulla alkoi verinen vuoto rv 9+5. Ultran mukaan sikiö vastasi viikkoja 7+ . Tyhjennys tehtiin lääketieteellisesti. Olin kotona vanhempainvapaalla ja keskeytys oli raskasta koska lapset olivat niin pieniä ja kivut olivat aika kamalat. Henkisesti pääsin keskenmenosta suhteellisen helposti yli. Nuorin lapsi oli reilusti alle vuoden ikäinen, raskaus ei ollut suunniteltu ja kotona oli kädet täynnä töitä. Ei ollut yksinkertaisesti aikaa ajatella asiaa. Koska raskaus oli yllätys en ollut ehtinyt vielä sisäistää ajatusta uudesta lapsesta. Olenkin käsitellyt asiaa vasta jälkikäteen ja surrut menetettyä lasta vasta vuosien jälkeen.

Edited by kolmas kerta toden sanoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä tilanteeseen (en ollut vielä rekisteröitynyt niin kirjoitin nimimerkillä rauha tuohon ylemmäs):

 

Maanantain verikoe tulokset tulivat, hcg oli noussut perjantaista, mutta liian hitaasti. Tiistaina alkoivat järkyttävät kivut, en ole ikinä kokenut mitään noin kivuliasta, vaikka korkean kipukynnyksen omaankin.

Keskiviikkona kävin lääkärillä ja ultrassa, kohtu oli tyhjä ja näytti normaalilta. Kaikki oli vuotanut itsestään ulos. Lääkäri kannusti uuteen yritykseen, kunhan pääkoppa on siihen valmis. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Uskaltaudunpa tänne pohtimaan ja kyselemään. Minulla alkoi verinen tiputteluvuoto jo pari päivää ovulaation jälkeen, raskaustestissä plussa päivän oletetun kuukautisten alkamispäivän jälkeen. Hcg maanantaina 179, torstaina vain 187 eli nousu todella vähäistä. Torstai-illalla vuoto runsastui ja ensimmäiset hyytymät ilmestyivät. Perjantaina lisää vuotoa ja hyytymiä, lääkäri puhelimessa totesi tuon lukeman ja verenvuodon perusteella keskenmenoksi eikä sitä kai ole syytä epäillä. Kaiketi jo kiinnittymisvaiheessa jotakin mennyt pieleen. Lääkäriin käskettiin kuitenkin lähteä vain jos on kovia kipuja tai oikein voimakasta vuotoa. Askarruttaa kuitenkin se, että missä vaiheessa on syytä alkaa tarkistella onko kohtu kunnolla tyhjentynyt? Mitään valtavaa vuotoryöppyä tai kovaa kipua ei ole ollut, pieniä lorahteluja ja semmosia pöntön pohjalle painuvia hyytymiä, "rontaleita" vaan. Vai onko siellä näillä viikoilla (5+0/5+1) kovin paljon sitä tavaraakaan vielä? Samoin mietin tuota verenvuotoa, että jos kiinnittymisvaiheessa jo on jotakin mennyt pieleen niin mahtaako sitten olla kuin suuri vaara että tämmönen toistuu? Onko syytä kerjätä keltarauhashormonin mittausta? Ensimmäinen raskaus kyseessä, yrittelyäkin vasta muutama kuukausi takana. Hätäännyttää ja hämmentää kuitenkin. Ja missä vaiheessa raskausoireet (vähäiset), kuten rintojen aristus, kohonnut ruumiinlämpö, katoavat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla varhaisen keskenmenon vuoto ja kivut olivat aika samanlaiset kuin tavallisissa kuukautisissa. Lääkäri sanoi, että voidaan ottaa hcg, jolla varmistetaan kohdun tyhjentyminen. Myöhäisessä keskenmenossa pääsin ultraan. Joten tuota hcg:tä voisit ainakin pyytää, mutten tiedä kyllä koska vuodon alkamisesta. Parin viikon päästä? Varhaiset keskenmenot ovat hyvin yleisiä (näin mulle sanottiin) ja tuskin antavat sinulle mitään hormoniverikoelähetettä. Itse sain "psyykkisen tilani" vuoksi kovan ruinauksen jälkeen. Mutta minulla on siis ollut jo kaksi keskenmenoa. Raskausoireista minulle sanottiin, että niiden pitäisi hävitä viikossa.

 

Niin kauhealta kuin se kuulostaa, niin minun asuinpaikkakunnallani on ohjeistus, että lähetteen perusteellisempiin tutkimuksiin saa vasta kolmannen keskenmenon jälkeen. Teilläpäin voi hyvin olla sama ohjeistus.Tiedä sitten millainen shokki se kolmas keskenmeno on, kun nämä kaksikin ovat olleet valtavaa tuskaa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Kiitos Amalia vastauksestasi. Sain lähetteen hcg-verikokeeseen maanantaille, siinä kai näkee sitten osviittaa. Ehkä saan sinne parin viikon päähänkin vielä ruinattua kokeen.. Lisäksi olen asioinut tuohon vuotoon liittyen yksityispuolella jo ennen aavistustakaan raskaudesta, ehkä sitäkin kautta sit jotain saa selville jos taas maksaa itsensä kipeäksi.. Rauhoittaa mieltä kuitenkin tieto ettei tästä nyt samantien tarvitse rynnistää jonnekin päivystykseen selvittämään tilannetta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin tällä hetkellä sellaista, kuinka moni Rh-negatiivinen äiti/odottaja on saanut anti-D-immunoglobuliini-piikkiä todella varhaisen keskenmenon yhteydessä (alle 8. raskausviikko)? Eli jos on keskenmeno varhaisilla viikoilla, onko edes tarvetta piikille tulevia raskauksia ajatellen. En nopeasti selailemalla nähnyt että siitä olisi ollut tällä keskustelua aikasemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Lääkäri luuli että olin saanut keskenmenon rv11 voimakkaan verenvuodon takia ja minulle kerrottiin ettei piikkiä tarvita. Rajaksi mainittiin muistaakseni rv 12. Minusta tuo kuulosti jotenkin tuulesta temmatulta ja ajattelin vielä kysyä toista mielipidettä, mutta kävikin ilmi että raskaus jatkui ja poika on nyt vuoden.

 

Mutta minulle siis sanottiin ettei kovin aikaisilla viikoilla piikkiä tarvita. Ehkä voit soittaa sairaalaan ja kysyä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa, sivusta kommentoin että anti-D-immunoglobuliinia ei tarvita, jos keskenmeno sattuu ennen rv 8. RhD-veriryhmätekijä kehittyy sikiön punasoluihin vasta raskausviikosta 8 alkaen, joten RhD-negatiivinen äiti ei voi kehittää vasta-aineitakaan ennen sitä. Sitä myöhäisemmissä keskenmenoissa kannattaa anti-D-immunoglobuliini antaa, vaikka anti-D-vasta-aineen kehittyminen onkin epätodennäköistä ennen rv 12 tapahtuneissa keskenmenoissa. Anti-D-immunoglobuliinin anto on kuitenkin pieni juttu verrattuna kaikkeen siihen harmiin ja rumbaan, mitä anti-D-vasta-aineesta tulevissa raskauksissa voi olla.

 

Täällä vielä erikoislääkärin tekstiä asiasta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00130

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minula varhainen keskenmenossa on ollut ensin plussa testissä. Seuraavaksi kovat kivut vatsassa vuoto ja pieni alkupussi tullut ulos. Joskus en ole uskaltanut edes katsoa pöttöön vaan olen kysynyt mieheltä miten kävi.  Tarkastuksessa kannattaa käydä ettei jää mitään eikä tule kohtutulehdusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yllätyin kun sain tietää kuinka monta raskautta voi mennä kesken. esikoisen kanssa kerroin heti kaikille kun sain tietää olevani raskaana, eli jo rv4 ja kaikki meni hyvin ja äitini sanoi myös että ei meillä ole mitään keskenmenoja sattunut meidän suvussa, turhaan pelkäät. Olen aina myös kuvitellut että keskenmeno tarkoittaa sitä että sikiö tulee itsestään ulos. Nyt 21.5 tein raskaustestin ja näytti plussaa. Kerroin taas iloisena kaikille että esikoistamme tulee isosísko ja mietin kaiken valmiiksi, ajattelin ettei mitään pahaa voi käydä. Sitten tuli vähän rusehtavaa tuhrua, mieheni sanoi ettei mitään hätää, niinhän tuli viimeksikin kun olit raskaana, mutta sitten tulikin vähän kirkasta verta, soitin kätilölle, hän sanoi että pitää tulla kunnolla sitä jotta se olisi keskenmeno, minulle tuli helpottunut olo. Mutta silti sen jälkeen oli erilainen olo. olin esikoiseni kanssa paljon alakuuloisempi ja miehelleni todella vihainen ilman mitään syytä, ja aloin myös itkemään todella helposti. 

 

Sitten 3.7 oli ensimmäinen ultra. Oli jotenkin epätodellinen olo että nyt mennään ultraan, että onko vatsassani oikeasti mitään. Sanoin myös miehelleni että hänen on pakko tulla mukaan, koska luulen etten pysty itse ajamaan kotiin. ja ennenkuin lähdettiin oli pakko tiskata kaikki tiskit, koska en uskonut pystyväni siihenkään ultran jälkeen. Noh pahin pelkoni kävi toteen, vatsassani ei ollut mitään, ei mitään sykkivää ainakaan. Se oli jäänyt rv8, vaikka piti olla rv12. Tuntui aivan kamalalta, itkin ja itkin, en pystyny kunnolla pitämään huolta meidän esikoisesta pariin päivään, onneksi mieheni oli kotona. Nyt onneksi tuntuu siltä että kaikki vain  äkkiä vatsasta pois ja eteenpäin, uutta yrittämään heti kun mahdollista. Elämä koettelee. ja seuraavalla kerralla kerron raskaudestani vasta viidennellä kuulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä on niin inhottavia ja surullisia juttuja.. :/ Voimia kaikille keskenmenon kokeneille.

Oma keskenmenokokemukseni meni niin, että plussasin silloin kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa rv5+. No pari päivää tästä eteenpäin alkoi mustanruskea tuhruilu, jota jatkui ja jatkui. Välillä vuoto muuttui verisiksi tulvahteluiksi ja olin varma keskenmenosta. Tästä huolimatta oireita oli paljonkin. Rv6+ kahvi jäi kokonaan pois ja vatsalleen en voinut nukkua kun rintoihin sattui niin kovin.

 

Varhaisultraan pääsin vasta rv8+ ja siellä todettiinkin keskeytynyt keskenmeno. Alkio vastasi viikkoja 6+4. Parin viikon päästä tästä menin lähetteellä lääkkeelliseen tyhjennykseen, jossa lääkäri ultratessaan totesi raskauteni olleen tuulimuna? Lisäksi jouduin vielä kaavintaan ja tiputtelu tämän jälkeen kesti parisen viikkoa (jonka aikana tuli vielä pari kappaletta jotain repaleisia paloja ulos). Seuraavat kuukautiset tulivat 46 päivää kaavinnasta.

Edited by whipped cream

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo voimia kaikille! ihan kauhean kamalaa. jotenkin sitä ei ikinä uskois sattuvan omalle kohdalle, sit kun sattuu tuntuu ensin ihan epätodelliselta, sit vain itkettää ja tunsin myös paljon vihaa, ja vieläkin molempia tuntemuksia, mut päivä kerralla eteenpäin. ja en suunnittele enää mitään, että sitten kun vauva tulee niin sitä ja tätä, vaan haluan ensin pitää vauvaa sylissäni asti, että voi miettiä mitään eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku kyseli ylempänä anti-D-immunoglobuliini -piikin saamisesta. Mun km alkoi noin viikolla 6+5, sairaalaan jouduin viisi päivää myöhemmin. Olin soittanut jo seuraavana päivänä naistentautien päivystykseen ja kysynyt piikin tarpeellisuudesta, ja sieltä olivat sanoneet etten sitä tarvitse näin pienillä viikoilla.

Sairaalassa sain sen kuitenkin, koska lääkäri ei saanut ultrassa mitattua menehtynyttä kunnolla, vaan ensimmäisellä kerralla sai tulokseksi suunnilleen tuon 6+4, toisella jo 9+. Annettiin pistos siis varmuuden vuoksi.

 

Sen jälkeen kun kohtu tyhjennettiin Cytoteceilla, seuraavat kuukautiset alkoivat 42 vuorokautta myöhemmin, ja kierto on pysynytkin siinä 42 päivässä - tai eihän tässä nyt ole kuin kahdet kuukautiset ehtinyt olla, jos sama linja jatkuu, seuraavia odotellaan alkavaksi joskus ensi viikolla. Tai toisaalta toivottavasti eivät ala, toisaalta en tiedä olisinko vielä valmis uuteen raskauteen. Otin keskenmenon paljon raskaammin kuin olisin koskaan uskonut, eikä surutyö tunnu vieläkään valmiilta. Luulin sen olevan jo ohi, mutta väärässäpä olin.

Edited by Jelena

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tää on aika mielenkiintoinen tutkimus keskenmenoriskistä... eli periaatteessa mitä aiemmin plussaa, sitä epätodennäköisemmin menee kesken. Kai.

 

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199906103402304

 

 

Tutkimuksessa mitattiin istukkahormonipitoisuutta päivittäisistä virtsanäytteistä hyvin herkällä testillä. Onnistuneissa raskauksissa istukkahormonipitoisuus alkoi nousta (eli alkio kiinnittyi) 6-12 päivää ovulaation jälkeen. Aikainen keskenmeno (viimeistään rv 6) oli sitä todennäköisempää mitä myöhemmin alkio kiinnittyi. Ylläolevasta linkistä löytävä kuvaaja kertoo asiasta hyvin. Ylimmässä kuvassa valkoiset palkit kuvaavat vähintään 6 viikkoa kestäneiden raskauksien määrää. Tummennettu osa palkista kertoo, että raskaus meni kesken rv 6 jälkeen. Keskimmäinen kuva kertoo viimeistään rv 6 keskenmenneiden raskauksien määrän ja viimeinen aikaisten keskenmenojen osuuden. Kussakin kuvaajassa on vaaka-akselilla kiinnittymispäivä päivinä ovulaation jälkeen. Keskenmenneiden raskauksien osuus kasvaa merkittävästi, jos kiinnittyminen tapahtuu myöhemmin. Analyysissa oli mukana 189 raskautta, joista 126 päättyi elävän lapsen syntymään. Otos oli siis kohtuullisen kokoinen ja tulokset tilastollisesti merkitseviä.

 

Riippuvuus kiinnittymisajankohdan ja raskauden onnistumisen välillä saattaa johtua siitä, että kohdun vastaanottavaisuus vähenee myöhäisessä luteaalivaiheessa tai siitä, että alkio ei ole alkuaankaan elinkelpoinen ja jakaantuu ja kiinnittyy tervettä alkiota hitaammin.

 

Tutkimuksessa ei sitä sanota, mutta jos kiinnittyminen tapahtuu myöhemmin, myös tavallinen raskaustesti näyttää plussaa myöhemmin tai haaleampana. Eli voi hyvinkin olla, että myöhäinen/heikko plussa voi olla huono merkki raskauden onnistumisen kannalta. Liikaa painoarvoa ei kuitenkaan kannata kotiraskaustesteille laittaa. Niiden herkkyys ja viivojen vahvuus voi vaihdella muutenkin.

Edited by Lehtevä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Outo olo raskaudesta ja epämääräinen tunne siitä, että kaikki ei ole hyvin osoittautui oikeaksi varhaisraskauden ultrassa. Diagnoosina tuulimunaraskaus. Verenvuoto alkoi tuhruna ja viikolla 8+0 alkoi kirkas kuukautisvuodon tyyppinen vuoto. Kivut ovat todella kovat, mutta otan niihin burana 600 mg:sta ja Panacodia. Toivon, että vuoto lakkaisi itsekseen kohtuullisessa ajassa eli ei ainakaan kestäisi kuutta viikkoa. Erikoisinta koko asiassa on se, että terveyskeskuslääkärit eivät osanneet sanoa onko kyseessä varmasti keskenmeno ja kehottivat menemään yksityiselle ultraan. Varasin ultraan ajan neljän viikon päähän, jotta saan tietää onko kohtu tyhjentynyt. yritän edesauttaa tyhjentymistä liikunnalla, joka valitettavasti myös lisää kipuja. Uskon silti, että kouristukset ja supistukset ovat hyvä asia raskausmateriaalin poistumisen kannalta.Terveyskeskuslääkäreiden ohje oli tehdä raskaustesti kolmen viikon päästä ja olla yhteydessä, jos tulos ei ole negatiivinen.

Edited by Phalaenopsis

Share this post


Link to post
Share on other sites

2vkoa sitten tein positiivisen raskaustestin ja viime viikolla kesken lomareissun alkoi vuoto. Hämmensi, että oli vain kirkasta verivuotoa, ei kipuja eikä mitään. Eilen kävin lääkärissä, eikä kohdusta löytynyt mitään. Tai siis jotain ylimääräistä kyllä, mutta ei mitään viikkoja vastaavaa. Viikon päästä seuraava lääkäriaika, katsotaan onko muutoksia. ei sitten tietoa, että mitä jatkossa jos kaikki ei ole tullut pois. Vielä lauantaina oli selkeitä raskausoireita (rintojen aristus yms) mutta nyt ei enää sitäkään..

 

raskaus oli yllätys, luomuplusa hoitotauolla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän uskaltautua kirjoittamaan tänne. Olen tilanteessa, että en tikuttanut ollenkaan, joten en voi sanoa, että olisin ollut raskaana. Tämä epäilys alkoi kuitenkin nousta pintaan, sillä en ole koskaan ennen kokenut moista.

 

Minulla on siis normaalisti epäsäännöllinen kierto sekä runsaat ja kivuliaat menkat, mutta nyt mentiin täysin eri sfääreihin. Ei ollut samanlaisia "ennakkokiputiloja" kuin menkoissa yleensä olen kokenut, mutta jotenkin tiesin aamulla, että tänään alkaa (tuli heitettyä herätessä, että tekisi mieli jäädä töistä kotiin, ilman että oikein tiesin miksi). Vuoto alkoikin jo aamusta ennen kuin ehdin sinne töihin lähteä, mutta ei siis kummoisia kipuja. Kunnes sitten pääsin sinne töihin. Kivut nousivat aluksi sinne normaalin kipeisiin (eli tavanomaista kipeimmiksi, mutta ei ennennäkemättömiksi) mutta se ei loppunut siihen. Työterveydenhoitoon lähdin kun alkoi olla ikävää istua ja kävellä, ja terkkarille päästyä en enää sitten pystynytkään istumaan. Kun pääsin vahvempien kipulääkkeidenoton jälkeen takaisin huoneelle, piti taistella että pysyin tolkuissani ja jaloillani edes oman huoneen lattialle asti, jonne sitten pyörryin/annoin itselleni luvan nukahtaa, kunhan olin työkaverille kertonut missä mennään. Kivut saatiin lääkkeillä aisoihin iltaan mennessä. Tämä nyt ei vielä edes sytyttänyt täysin, mutta illalla vuosin reippaasti jopa minun mittapuullani ja se oli juuri sellaista hyytelömäistä. Vuoto kuitenkin loppui melko lyhyessä ajassa, eikä minulla sen jälkeen ole ollut kipuja.

 

Nyt minä täällä yksin omassa pienessä päässäni mietin, että olisiko se ollut varhainen keskenmeno. Miehelle asiasta kerroin, mutta hänellä nyt vielä vähemmät siihen kommentoitavaa. Ollaan lääkärille menossa tässä muutenkin, joten en ole siitä ottanut mihinkään yhteyttä, kun pahin jäi tuohon yhteen päivään. Silti sitä miettii, että olisiko se voinut olla km. Jos joo, on se tietysti äärimmäisen ikävää, mutta positiivisesti ajateltuna ainakin ovuloin, joka PCO epäilyssä on aina niin ja näin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onda: Periaatteessa kuulostaa keskenmenolta, senhän voisi periaatteessa testata raskaustestillä, jos raskaushormonit olivat ehtineet nousta, niin ei niiden pitäisi ihan päivässä-parissa tipahtaa nollaankaan.. Muutenhan ei keskenmenoa voi oikein kai tuossa tilanteessa todentaa, jos raskausmateriaalikin on valunut jo ulos. 

Minulla on myös aina olleet kipeät ja runsaat kuukautiset, mutta tuo marras-joulukuun keskenmeno antoi kivulle aivan uuden merkityksen, että sinänsä kokemuksesi kuulostaa tutulta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onda keskenmeno mullekin tuosta kuvauksesta tuli mieleen. Oma maaliskuinen keskenmeno oli saman tyyppinen eli runsasta ja rajua vuotoa supistuskipujen kanssa ja kun se alkio oli poistunut rauhoittui sekä kivut, että vuoto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään vaavi poistui lopullisesti kohdusta.

 

Torstaina alkoi vuoto ruskeana tuhruna, perjantaina se voimistui punertavaksi. Lähdin kesken työpäivän pois töistä lääkäriin. Lääkäri totesi että vahvasti keskenmenolta vaikuttaa. Ultraus on ensi viikolla edessä. Perjantaina alkoi voimakkaampi vuoto ja tänään lauantaina sainkin järkytyksekseni täydellisen vauvan ulos. Supisteli kovasti ja vessaan mennessä oli sikiöpussi tullut terveyssiteeseen.. Eka tuli itku kun katselin tuhoutumatonta todistusta raskaudestani. Lopulta tuli rauha ja käytiin hautaamassa vaavi koivun alle..

 

Nyt voi rauhassa itkeä loput itkut ja tottua ajatukseen keskenmenosta ja uudesta yrityksestä.

 

KM 5+6

Edited by pinkula

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siis oliko sulla raskausviikoilla 5+6 jo selkeästi havaittava sikiö siellä vuodon seassa? Ettet kuitenkin ollut jo pidemmällä raskaudessa, koska noilla viikoilla ei kyllä siitä verihyytymästä mitään sikiötä erota. Mulla oli edellinen km 5+5 ja tämä 7+0 eikä kummallakaan kerralla ole tullut mitään selkeästi erottuvaa ulos. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mie kovin pitkällä ollut, riippuu kummasta lasketaan menkoista vai ovulaatiosta. Ovulaatiosta kun laskee niin oli 6+1 menossa. Mutta selkeä iso hyytymä siitä tuli , jonka sisässä oli vaalea pikkuisen katkaravun kokoinen kohta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin tuli rv 6 keskenmenossa veren seassa selkeä katkarapumainen, halkaisijaltaan muutama sentin klöntti. En tarkemmin halunnut tutkailla, kun ei ollut toivottu raskaus, että olisiko siitä erottanut ihan alkionkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now