Sign in to follow this  
Followers 0
Scarlet

Ruokaa pakkaseen

11 posts in this topic

Meillä alkaa uusi, kiireisempi arki ensi viikolla ja kaipaisin vinkkejä nopeuttamaan ruoanlaittoa arkena.

 

Millaisia ruokia teet pakkaseen? Meneekö joku ruoka mielestäsi huonoksi/vetiseksi/mauttomaksi uudelleenlämmitettäessä? Muita vinkkejä, miten ruoanlaittoa voisi nopeuttaa? Entä mitä valmispakasteita suosittelet?

 

 

Itse suunnittelen tekeväni pakkaseen ainakin jauhelihakastiketta, lihapullia ja kasvissosekeittoa. Keittoja varten kuorin perunat valmiiksi edellisenä iltana ja laitan jääkaappiin.

 

Valmispakasteista suosittelen Oolannin perunamuussia, se valmistuu nopeasti mikrossa ja sisältää pelkkää perunaa, ei mitään lisäaineita tms. Myös keittojuureksia ja peruna-sipulisekoitusta käytän paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostava aihe! Kanssa toivon vinkkejä ruoanlaittoon.

 

Itse pyrin tekemään edellisenä päivänä isomman satsin ruokaa, joka riittäisi useammaksi päiväksi. Itse en oikein tykkää pakastetusta ruoasta. Ja esim. kananliha menee pakkasessa omasta mielestäni sitkeäksi.

 

Mutta miehen vanhemmat tekee paljon ruokaa ns. pakkaseen. Yksi mielestäni hyvä vinkki minkä sain oli, että kun paistaa jauhelihaa niin paistaa sitä kerralla enemmän ja laittaa sopivissa annoksissa pakkseseen. Ja jos vaikka lisää apetit:n peruna-keittojuureksia sen jauhelihan kanssa, niin saa todella helposti ja nopeasti keiton tehtyä!

 

Keittojuurekset ja vihanneksia on useasti pakkasessa, että saa nopeasti ruoan rinnalle. Mutta pitääkin kokeilla tuota Oolannin perunamuussia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä myös pastaruoat (makaronilaatikko,lasagne ym.) kestää pakkasen oikein hyvin. Samoin tosiaan lihapullat, ja niistä voi varioida tosi erilaisia ruokia.

 

Arjen pikaruokia meillä on nuudelipohjaiset ruoat, sweet chili-kastikkeella saa tosi hyviä wokkeja ja kestää hyvin uudelleenlämmittämisen (pakastamista en ole tainnut kokeilla), ja tässä tulee hyvin syötyä vihanneksia.

 

Lisäksi arkena usein harrastetaan "kalapuikkoleipiä", eli vähän niinkuin open burger jossa pihvinä parit kalapuikot, päälle tuoretta avokadoa jos on, tomaattia, salaattia, mitä vaan sattuu kaapista löytymään ja vähän kermaviiliä "majoneesiksi". Yllättävän hyvää ja todella nopeeta. Näitä samoja tehdään myös juurikin näistä ylijäämälihapullista, tai jopa ylijäämäjauhelihakastike toimii "pihvinä". Lisukkeeksi salaattia tai kovassa nälässä vaikka pakkasesta ransuja.

 

Muoks. En tajunnut millä osastolla tämä uusi aihe oli, mulla ei taaperoista oikein kokemusta ole :D Ehkä sweet chili -kastike ei uppoa, mutta kalapuikkoburgerit ehkä jopa vois?

Edited by Ella_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliskohan tää tosiaan sopinut paremmin tuonne Lapsiperheen koti&talous -osastolle? Meillä on kaksi taaperoa kotona, niin tämä osasto tuli ekana mieleen :)

 

Hyviä vinkkejä täällä jo onkin :)

 

Mun mielestä myös pastaruoat (makaronilaatikko,lasagne ym.) kestää pakkasen oikein hyvin. Samoin tosiaan lihapullat, ja niistä voi varioida tosi erilaisia ruokia.

 

Mitä kaikkea teet lihapullista? Mä en oikein muuta keksi kuin kastiketta, ja lisänä perunoita tai makaronia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä teen pakkaseen varsinkin kastikkeita, joista tavallisimmat on bolognese, broilerikastike (kookosmaidolla ja ilman) ja kalkkunakastike. Noi teen kaikki jauhelihasta, joka ainakin pysyy tosi hyvänä. Annosrasiaan mittaan kaksinkertaisen annoksen, koska olen tosiaan lapsen kanssa vielä kotona ja hän tarvitsee 2 lämmintä ateriaa päivässä. Samalla kun kastike lämpenee mikrossa niin hellalla teen nopeasti nuudelia tai couscousia. Tuo on nopein yhdistelmä, hitaammin valmistuu sitten tietenkin perunat sun muut lisukkeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lihapulille vaihteluksi tomaatti-yrttikastike ja pastaa tai vähän nepalilaistyylinen tomaatti-kookoskastike riisin kanssa. Uppoaa meidän muuten melko nirsolle. Nuo on helppoja ja nopeita jos ne lihapullat ovat jo valmiina. Sitten vaan vaikka sulattelee ja lämmittää siinä kastikkeessa. Molempiin sopii myös broileri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakastettavaksi sopii mun mielestä parhaiten ruoat ilman kastiketta tai lientä. Eli just lihapullat, jauhelihapihvit, kasvispihvit, makaronilaatikot, kanasuikaleet joista voi sitten tehdä kastikkeen jne. Meillä on pakkasessa aina myös ihan jauhelihaa, joka sulaa tosi nopeasti kylmässä vedessä (siis tyyliin 10min) ja josta tekee nopeasti kastikkeen tai keiton. Samoin kalat käsitellään aina niin, että pakkaseen laitetaan (ruodottomat) fileet jotka sitten voi nostaa edellisenä iltana jääkaappiin ja paistaa tai tehdä keitonkin alle puolessa tunnissa.

 

Valmispakasteita (kalapuikkoja tms) meillä ei käytetä, pakastevihanneksia on aina, niitä on helppo laittaa lisukkeeksi.

 

Muuten ruoanlaiton nopeuttamiseen vinkkinä se, että käy kerran viikossa kaupassa eli suunnittelee koko viikon ruoat etukäteen. Sillälailla on aina ainekset kaapissa ja ruoanlaittoon ei tarvii kuin ruveta, usein ainakin mulla tuntuu että puolet ruoantekoajasta menee siihen miettimiseen että mitä laittaisi. Meillä myös usein syödään pari päivää samaa ruokaa, jolloin toisena päivänä ei tarvitse kuin lämmittää. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin tehdään makaronilaatikkoa aina tupla-annos (eli kaksi uunivuoallista), jota sitten myös pakastetaan. Hernekeitto oikeastaan vain paranee pakastamalla (teen kerralla 5 litran kattilassa n. 4 litraa hernekeittoa, siihen menee pikkupussillinen kuivattuja herneitä, n. 800 g palvikinkkua ja sipuli).

 

Jauhelihakastiketta harvemmin tulee pakasteltua, koska valmistuu niin nopeasti muutenkin, jos vain ruskistaa jauhelihan ja heittää sekaan tölkillisen paseerattua tomaattia sekä mausteet. Muita suosimiamme "pikaruokia" ovat pinaattikeitto (vettä, pari pussillista pinaattikeittoa, suurusteeksi maissi- tai ohratärkkelystä, purkillinen kermaa ja mausteet) ja kananmunat, munakas erilaisin täyttein (pakastevihanneksia, tuoreita tomaatteja ja sipulia, juustoa, kinkkusuikaleita...) sekä lohikiusaus puolivalmisteista (perunasipuli- tai -juuressekoitusta pakastimesta, lohisuikaleita, mausteet ja kermaa vuokaan).

 

---

 

Taisi olla hieman erikoinen pinaattikeitto-ohje. :lol: Meillä siis tehdään aina itse pinaattikeitto, koska esikoisen maitoallergian vuoksi käytämme siihen kaurakermaa eivätkä valmiit, maitoa sisältävät pakastekeitot sovi.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tykkää kaaliruuista, niin kaalipataa tai -laatikkoa tulee kerralla näppärästi isompikin satsi eikä se kärsi pakastamisesta mielestäni ollenkaan. Kaali on myös varsin edullista. Itse teen yksinkertaisimmillaan ihan vaan kaalista, porkkanasta, naudan (paisti)jauhelihasta ja riisistä/ohrasta (jos muistan lisätä, viimeksi unohdin) isossa kattilassa keitellen.

 

Meillä pakastetaan myös haja-annoksia, eli aina kun ruualta jää jotain yli, esim. tänään jäi yhden aikuisen tai kahden lapsen annos kalaa, laitan sen pakkaseen sellaisenaan. Pakastan myös ylijäämäriisit ja perunamuusit (tosin tätä meillä harvoin jää, kun yleensä leivon ylimääräisestä lepuskoita), joten meillä on melkein aina pakkasessa jotain lisuketta sekä jotain proteiinia valmiina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös tuorepasta+valmis tomaattikastike on nopea valmistaa kiireisenä iltana. Salaatit on myös helppo, nopeat pilkkoa (salaatti+tomatti+kurkku+ jotain lihaa, esim. kanaa tai kalaa + valmiskastike). Valmis maksalaatikot on hyviä. Pakastekasvikset on helppo lisäke lähes mihin vain. Nopeat on myös lämpöiset voileivät (uunissa tai mikrossa), päälle vaikka leikkelemakkaraa, tomaattia, homejuustoa, ananasta, pitsamaustetta, juustoa. 

 

Pakasteruuista ei ole oikein kokemusta, kun meidän perhe syö niin paljon kerralla, ettei siitä riitä millään pakkaseen asti, hyvä jos ees lapsille toiselle ruualle. Tosin aina meillä koitetaan pitää jauhelihaa ja kanaa pakkasessa, että jos tulee vaikka kipeäksi, niin on jotian ruokaa mitä syödä päivällä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on hyvä ketju!

 

Mä suosin valmisruuista pinaattikeittoa, johon sit keitän kananmunat. Vielä on mulle ja 2v tytölle riittänyt yksi sellainen paketillinen sitä keittoa. Jauhelihaa paistettuna oon mäkin pyrkinyt pitämään aina pakkasessa, siitä ja wokvihanneksista ja ruokakermasta tulee esim. riisille nopeasti kastike. Oon etsiskellyt kaupoista valmista pakasteperunaraastetta, josta vois tehdä esim. lohilaatikkoa, mutta oon löytänyt vaan niitä peruna-sipulisekoituksia (joissa on mun mielestä sellaista "tikkuperunaa", sais olla vielä hienommaksi raastettua). Makaroonilaatikkoa meilläkin tehdään aina tupla-annos että siitä saa pakkaseen myös. Usein korvaan osan jauhelihasta kesäkurpitsaraasteella tai /-paloilla, jolloin tulee vähän vaihtelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0