eeppis

Pumppausketju

172 posts in this topic

^Menee. Ja se johtuu siitä, että sinne maitoon menee bakteereita suusta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuohon on varmaan vähän eri mielipiteitä, kun meille annettiin sairaalassa lupa juottaa samaa pullollista lisämaitoa kaksikin tuntia. Tuskin kuitenkaan paljon yli tuon kestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ok, toi tunti on mun mielestä se yleisohje :) me heitettiin aina sen jälkeen pois.. Ihan pienen kanssa se maito onkin varmaan niin arvokasta ja menekki kerralla pientä, että sitä siksi suositeltiin antamaan pidemmän ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Entäs mites pumpattu jääkaappisäilötty maito, kauan säilyy huoneenlämpöön otettuna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nostelen tätä... meille syntyi keskosvauva hätäsektiolla rv 31 ja on ollut nyt reilut 2vkoa teholla...sairaalassa menee vielä useita viikkoja. Ruoka menee nenämahaletkulla ja nyt on alettu vähän opetella jo imemistä, vaikka kuulemma siihen edellytykset kehittyvät joskus 34-35 vkolla vasta kunnolla. Poika osaakin imeä jo rintaa hyvällä imuotteella, kun on kokeiltu samalla kun on ollut kenguruhoidossa. Mutta imua riittää vain hetken ja sitten nukahtaa, ei vielä on piiiitkä matka. Tuttipullostakaan ei ole siis vielä koskaan saanut.

 

Mulla oli jo esikoisen aikaan Aventin sähkökäyttöinen, jonka ostin käytettynä. Toiminut hyvin. Mitään osia en ole uusinut. Esikoisen aikaan käytin n. 5kk vähintään kerran päivässä, useinmiten 2-5 kertaa. Nyt sit hankin ystäviltä lainaan noita muovi- ja silikoniosia 3 settiä, et ei tarvis niin tiheään pestä noita osia. En saa tuota pumppua ollenkaan toimimaan sillä "tähtimäisellä" pikkuventtiilillä, vaan ainoastaan sillä suppilomaisella. Kannattaisko mun ostaa uudet niiden tähtimäisten tilalle? Voiko ne olla jo kuluneita?

 

Esikoinen oli käytännössä täysimetyksellä, annettiin välillä pumpattua pullosta jos olin jossain, ja mulla tuli maitoa niin hyvin et luovutin sitä myös (ja täytin meidän pakastimet). Mut nyt kun samanlaista mahdollisuutta ei ole käyttää näitä perinteisiä "herumisen" lisäämiskeinoja (imetys-imetys-imetys, sylittely, pumppaa samalla kun syö toisesta rinnasta, anna vauvan käynnistää heruminen imulla jne) niin mulla tulee maitoa vain n. 50ml/kerta yhteensä molemmista rinnoista, vaikka oon jo kohta kaks viikkoa pumppaillu. Pumppaan n. 3h välein, yleensä pumppauskertoja tulee vuorokauteen n.7. Pumppaan aina molemmat rinnat. Jos on pidempi tauko, niin tulee sitten enemmän, mutta vuorokauden kokonaismäärä on kasvanut todella hitaasti. Väkisenkin sitä vertaa tilannetta siihen, kun esikoisen aikaan maito vain suihkusi ja pumppailin usein n. 1-3dl satseja vaivatta. Nyt tuntuu, et ensimmäisen reilun viiden minuutin aikana rinnasta sulee suihkuamalla maitoa ja se tyhjenee saman tien, mutta varsinainen heruminen siten, että maitoa alkaisi tulla lisää maitotiehyeisiin ei käynnisty ollenkaan. Eli musta tuntuu, et ikään kuin tyhjennän vaan siinä päällä olevan maidon ja sit menee taas 3h ennen kuin rinta täyttyy. Pumppaan kahdesti päivässä sairaalassa ja muuten kotona, sairaalassa eri pumppu. Tykkään aventista muuten tosi paljon, vois olla vaan jopa enemmän tehoja. Sairaalan pumppu ei ole mun mielestä niin hyvä, en tykkää siitä suppilo-osasta.

 

Vinkkejä maidontulon lisäämiseen?

Kuinka kauan pumppausta kannattaa jatkaa sen jälkeen kun näyttää, ettei maitoa enää tule?

Kuinka tiheään kannattaisi pumpata? (sairaalasta annettiin tuo 3h ohje, kun nyt vauvalle menee 3h välein, mut jos pumppaisin väilllä tiheämpääkin niin voisko se lisätä maidontuotantoa?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkurinsessa, miten usein pumppaat yöllä? Pidätkö aina tuon 3h tauon? Itse pumppaan 5-7 krt päivässä, 3-5h välein, ja alun jälkeen maidontulo lisääntyi ja on nyt aika normaali (=riittävä 4kk vauvan tarpeeseen ja välillä pakastamiseen). Alussa maitoa tuli vähemmän kerralla, mutta kun vaan jaksoin pumpata, nousi määräkin. Nyt jos olen väsynyt/stressaantunut, en syö tarpeeksi tai on nälkä, maidontulo hiipuu. Mutta pumppaamalla aktiivisemmin, jopa tunnin välein hetkellisesti, lepäämällä, pumppaamalla kahdesti yössä ja juomalla kotikaljaa, maidontulo kasvaa taas.

 

Itse pumppaan aina maks. 30min per rinta. Joskus kun haluan nopeammin pumpattua rinnan tyhjäksi, hieron sitä samalla. Ja jos käyn kuumassa suihkussa ennen pumppausta, heruminen käynnistyy useimmiten.

 

Tsemppiä pumppaamiseen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon pumpannut nyt 6 kk kokopäiväisesti, mutta niin, että vauva on saanut myös korviketta. Alussa hän sai suurimmaksi osaksi (n. 80%) maitoa, nyt 6 kk:tta kohden enenevässä määrin korviketta. En ole ollenkaan imettänyt (vauva oppi sairaalassa juomaan pullosta ja me opittiin pumppaamaan ja syöttämään niin), joten en tiedä herumisesta yms. Mutta mä olen saanut maidontulon pysymään ja välillä kasvamaankin pumppaamalla usein ("pahimmillaan" 2 tunnin välein, mutta kyllä sen kolmen tunnin välin pitäisi riittää), pumppaamalla öisin (alussa), juomalla tosi paljon (vettä ja muutakin, alussa imetysteetä, tosin en huomannut sen vaikutusta) ja syömällä kunnolla. Ja nukkumalla hyvin.... (niin hyvin kuin onnistuu)

 

Se minkä olen myös huomannut, vaikkei ehkä pikkurinsessan tilannetta koskekaan, on että usein on alkanut tuntua että apua, nyt maitoa tulee vähemmän. Ja sitten seuraavana/sitäseuraavana päivänä sitä tulee taas normaalisti. Eli tilanne vaihtelee päivittäin, ja onneksi mulla ei ole hirveää stressiä ollut, kun korvikettakin on ihan (mielellämme) annettu.

 

Tyhjän rinnan pumppaamisesta on kai ohje, että max 5-10 min. En usko että siitä 5 min jälkeen on hyötyä. Sen sijaan mulla tulee maitoa parhaiten, kun vähän väliä vaihdan pumppua rinnalta toiselle. Siis tyyliin 5-10 min välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole ollenkaan imettänyt (vauva oppi sairaalassa juomaan pullosta ja me opittiin pumppaamaan ja syöttämään niin), joten en tiedä herumisesta yms.

 

Meillä on sama tilanne, en ole imettänyt kuin yrityksenä alussa, mutta herumisen koen sinä, että rinnat alkavat vuotamaan maitoa itsestään. Tämä tapahtuu mulla kun toista rintaa pumppaa/lypsää, joskus suihkun/saunan jälkeen tai saunassa alkaa, joskus jos rinnat ovat täynnä ja otan vauvan syliin, alkaa heruminen. Alussa tämä li ihan holtitonta, nyt onneksi tasaantunut niin, ettei liivinsuojukset enää kastu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt 3vrk pumpannut kahden tunnin välein, myös öisin. Maitomäärät ei ole juuri lisääntyneet. Ja siis pumppaan aina myös öisin, mulla herättää kello. Nyt oon niin puhki tähän ku en ole saanut nukkua kunnolla missään välissä, et jatkan tätä tiheään pumppaamista vaan päivällä ja yöllä pidän sen 3h välin.

 

Mulla tulee heti n. 20-30ml/rinta maitoa kun aloitan pumppaamisen, heruu siis aluksi hyvin. Tähän menee ehkä n. 5min. Sitten se hyytyy, ei tule enää mitään. Tää on ollut koko ajan. 20ml tulee jos väli on n. 2h ja 30ml jos väli on n. 3-4h. Oon lisänny juomista ja syömistä, et tulis varmasti tarpeeksi, ja paino onkin nousussa eli määrät lienee riittäviä. Poika on käynyt nyt kolmena päivänä kerran päivässä rinnalla, osaa imeä mutta ei tietysti vielä oikein jaksa. Sauna, kuumalla kaurapussilla hautominen jne ei oikein vaikuta mulla, kun heruminen tosiaan käynnistyy mut ikään kuin loppuu sitten kesken. Oon koittanut vaihtaa rintaa välissä kun pumppaan, ja aina aluksi kun vaihtaa niin tulee hieman lisää, mut hyytyy saman tien. Eli varsinaisesti tuo vaihtaminenkaan ei auta.

 

Ei vissiin auta kuin pumppailla ja toivoa, et lisääntyis. Ja et poika oppis syömään tissiä, niin sit mun maito varmaan riittäis...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkäpä tarvitset vain kunnon yöunet :) siis stressi, väsymys ja uupumus eivät tee hyvää maidontuotannolle. Itse olen huomannut, että jos olen väsynyt, mutta silti koitan pumpata tosi aktiivisesti, niin tulos ei ole toivottu. Kokeile vaikka pari päivää niin, että päivisin pumppaat suht säännöllisesti (ilman stressiä, jos et pääse tasan joka 2h pumppaamaan) ja yöllä sitten kun heräät. Mä en laita kelloa, vaan usein itse herään ainakin kerran yöstä (jos vauva sattuis nukkumaan kuuteen) ja pumppaan sillon. Tsemppiä edelleen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä, koita nukkua! Mulla ainakin aamulla tulee aina enemmän maitoa, ikään kuin se yön osuus, jota en ole pumpannut (nyt en ole pitkään aikaan ollenkaan pumpannut yöllä, mutta ekat kuukaudet kyllä pumppasin kerran tai kaksi).

 

Mutta tiedän siis että on hankalaa, kun samaan aikaan pitäisi pumpata ja nukkua ja ja.... Kannattaa silti kokeilla nukkumisvaihtoehtoakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pumppailen neljä kertaa vuorokaudessa ja Avent sähkökäyttöinen pumppu on käytössä. Vauva tottui jo sairaalassa pulloon (maito nousi niin hitaasti), eikä huoli rintaa ollenkaan. Annan vauvalle lisäksi korviketta, kun ei pumpattu maito riitä vauvan tarpeisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pumppaan viisi kertaa päivässä (yksi kerta on yöllä). Pumppuna on SpeCtra:n sähkökäyttöinen pöytämalli. Maitoa tulee päivässä yli litra, joten se riittää yksinomaan ravinnoksi. Alussa jouduttiin antamaan jonkin verran korviketta, kun pumppaus ja vauvan maidontarve olivat eri tahdissa. Mulla heruu ehlposti pumpulle ja saan myös haluamani mukaan kasvatettua maitomäärää pumppaamalla joku yö kahdesti.

Vauva ei saanut imettyä rintaa kunnolla, joten pienestä pitäen ollaan pumppailtu (vauva nyt 3kk). Nyt en edes halua kokeilla imetystä, kun tykkään tästä vaihtoehdosta enemmän (esikoista imetin). Plussaksi koen sen, että isäkin (+muut) voi antaa maitoa. Voin lähteä helposti asioille ym., kun ei tarvitse miettiä imetyksiä. Lisäksi näin talvella tissit tyhjenee kunnolla pumpulla eikä ole niin suurta vaaraa rintatulehdukselle. Ja tietenkin se, että vauva saa tärkeitä vasta-aineita maidosta, muutenhan antaisinkin korviketta helpompana vaihtoehtona. Miinusta on pumpun päässä odottelu ja desinfioinnit sekä öiseen aikaan maidon lämpeämisen odottelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä pumppaillaan noin kerran päivässä pakkaseen varastoon, jotta voin itsekin joskus käydä jossain ja annan vauvalle kerran päivässä maidon pullosta, jotta taito ei unohdu. Musta on tärkeää että vauva osaa ottaa myös pullosta, tai siis haluaa. Ja kyllä oli taistelu, että saatiin ottamaan myös pullosta, mutta sinnikkyys palkittiin ja nyt en sitä taitoa enää anna unohtaa ;) pumppuna ainu medela swing ja aivan mahtava pumppu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä pumppua suosittelette isonänniselle? Mulla oli aikaisemmin Philipsin Avent Isis, mutta siinä on se tötsän keskellä oleva reikä liian pieni minun nännilleni. Muuten se oli kyllä ihan mahtava vekotin rintapumpuksi. Jotain saman tyyppistä haluaisin kokeilla, jos tarvetta tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Medelan Swing. Medelan pumppuihinhan saa ostettua eri kokoisia tötsiä, eli just nännin koon mukaan. Oon tykännyt itse tosta tosi paljon. Pumppaan nykyisin  päivittäin, koska tehdään puuro mun omaan maitoon. Aikasemmin pumppasin pakkaseen jemmaa ja siellä onkin maitoa toista litraa odottamassa syöjää. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemusta pumpun pumppaustehon heikkenemisestä? Mitkä osat silloin kannattaisi uusia? Mulla on Avent Isis -sähköpumppu, jolla pumppailen joinain viikkoina kerran päivässä, joskus vain kerran viikossa, eli ei kovin hard core -käytössä. Samaa pumppua käytin myös esikoisen vauva-aikana, jolloin käytin sitä suunnilleen yhtä usein. 

 

Esikoisen ajoilta muistan, että pumpulle heruminen alkoi tässä kohtaa heiketä (vauva pian 3 kk) mutta imetysteen avulla sain herumisen parantumaan. Nyt en ole vielä teen juontia säännöllistänyt, joten sitäkin voi toki kokeilla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siitä kannattaa vaihtaa se "kieli" ja tiiviste. Eli se pieni valkoinen tiiviste osa ja se kuminen pillin näköinen venttiili. Niitä oli varmaan paketissa ainakin yhdet mukana, mutta pumppuja myyvistä liikkeistä saa ja täältä voi tilata netistä http://www.raskauskeiju.fi/index.php?tr=32&ala=39

Edited by merkinkantaja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisko joku arvailla missä vika.

Eli mulla on Ainu Medela sähkö-/paristopumppu ja vauva reilu 10vk. Alun vaikeuksien jälkeen pumppaaminen lähti sujumaan ja sain melkeinpä milloin vain pumpattua 50-130ml kerrallaan (enemmän siis molemmista rinnoista yhteensä). Pumppaus ei ole ollut jokapäiväistä, lähinnä tarpeen mukaan muutaman kerran viikossa. Nyt sitten ei onnistu enää millään, kerralla saan max 20ml vaikka rinta olis miten täysi. Onnistuu enään niin että vauva syö toisesta samaan aikaan, mut pumpattavaa välillä riittäs syöttöjen välissäkin. Ja heruminen pumpulle loppuu melkeinpä heti kun vauvan imukin, vaikka vaan pitäis taukoa syömisessä ja kun jatkaa niin pumppuunkin alkaa tulemaan.

Väliaikaista? Pysyvä ongelma?

Lisäys. Nyt siis saan myös jotain 80-120ml kerralla pumpattua jos vauva syö samaan aikaan. Ja joka päivä oon viikon ajan kerta päivään nyt yrittänyt pumppailla kun ajattelin että pakkaseenkin olis kiva saada jemmaan, ja nuo kaikki pumpatut oon sinne nyt laittanutkin.

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongelman pysyvyys riippuu siitä miksi et heru. Herumisrefleksi yleensä heikkenee kun aikaa synnytyksestä kuluu, eli pumpulle heruminen vaikeutuu. Myös herumisten välinen "minimiaika" pitenee eli täydemmillä rinnoilla heruu helpommin kuin lähes tyhjillä. 

 

Myös jos olet väsynyt, kipeä tai huolestunut, heruminen vaikeutuu ja nämä korjaantuvat kun syy poistuu. Vauva nyt vaan on tehokkaampi heruttaja kuin pumppu. Olet varmaan jo kokeillut katsella nukkuvaa vauvaa ja muita mielikuvatekniikoita? Turhautuminen lypsämiseenkin voi estää herumista.. ja noidankehä on valmis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pumpulle heruminen vaatii nykyään sen, että keskityn siihen pumppaamiseen mahdollisimman vähän. Olenkin pyrkinyt pumpatessa katsomaan jotain telkkariohjelmaa, niin yleensä heruminen käynnistyy melko nopeasti. Jos pumpatessa mietin, että koskahan se heruminen nyt alkaa, niin alan selvästi ärsyyntyä ja ahdistua siitä, ettei maitoa tule, ja sitten sitä ei ainakaan tule :rolleyes:

Alkuun kun sain helposti 60-100ml per rinta ihan pikaisella parin minuutin pumppauksella, niin kyllä se vaan on nyt hankalampaa. Mutta maitoa kyllä riittää, kunhan se heruminen käynnistyy. Sellaisen 60-70ml saa saaliiksi aina pumpatessa, jos saan herumisen käynnistymään. Aina se ei kuitenkaan onnistu. Mä tosin olen nyt harventanut pumppauskertoja huomattavasti. Ehkä kerran viikossa tulee enää kerrytettyä maitoa pakkaseen, kun alkuun pumppasin melkein joka päivä.

Mulla alkoi myös kierto pyörimään melko nopeasti synnytyksen jälkeen ja olen huomannut, että ovulaation ja kuukautisten aikaan heruminen on todella työn takana jopa vauvan ollessa tissillä. Olen siis suosiolla jättänyt noina aikoina pumppaamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now