Hannannaa

Synnytykset käynnistyneet samoin vai ei?

14 posts in this topic

Itselläni kaksi edellistä synnytystä käynnistyneet vesienmenolla. Nyt olen miettinyt alkaako tälläkin kertaa samalla tavalla, vai supistuksilla.

 

Millaisia kokemuksia teillä on? Onko kaikki synnytykset käynnistyneet samoin, vai osa eri tavalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekalla kerralla meni vedet spontaanisti kotona, suppareita ei kuitenkaan kuulunut juuri omia joten lopulta synnytys käynnistettiin tulehduksen pelossa. Synnytyksen kesto lähdettiin laskemaan siitä, kun sain oksitosiinitipan (vesien menosta oli jo yli 2vrk).

 

Olin ihan varma, ettei kroppa tajua synnyttää, ja että toisellakin kertaa jouduttaisiin käynnistykseen.

 

Olettamus osoittautui vääräksi ja kuopuksen syntymä käynnistyi spontaanisti omilla suppareilla. Vedet meni vasta salissa kun kalvot puhkaistiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä takana kaksi synnytystä, jotka ovat kummatkin käynnistyneet spontaanisti supistuksilla. Kummallakin kerralla vedet ovat menneet vasta salissa ja silloinkin vasta kätilön puhkaistua kalvot (epiduraalin laiton yhteydessä).

 

Kuopusta odottaessa vähän jännitin, että mitäs jos synnytys nyt alkaakin yhtäkkiä vesien menolla niin meneekö sitä jotenkin ihan paniikkiin kun ekan kerran pohjalta osasi odottaa sellaista rauhallisempaa, ennakoivaa käynnistymistä noiden supistusten vuoksi. Mutta turhaa oli sekin jännääminen. :P Ollaan jälkikäteen myös naureskeltu, että turhaan tuli hikoiltua viimeisillään kesähelteillä sen muovifroteen päällä, ehkä sen ensi kerralla uskaltaa jo jättää sen sängystä pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka käynnistyi säännöllisillä supistuksilla (sitä ennen ei supistuksia ollu tullu ollenkaan).

Tokassa ja kolmannessa meni vedet, tokassa vain vähän, kolmannessa vähän enemmän, muttei kuitenkaan niin, että olis kaikki tullu kerralla. Molemmilla kerroilla supistukset alkoi itsestään ja lapsi syntyi ennen kuin olisi pitänyt laittaa antibioottitippaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen synnytys käynnistyi yöllä vesien menolla, jonka jälkeen alkoi heti säännölliset supistukset. Tuota ennen ei ollut ollut kuin satunnaisia harjoitussupistuksia. Synnytys laskettiin käynnistyneeksi tuosta vesien menosta. 

 

Oletin, että toinenkin synnytys olisi käynnistynyt tuolla tavalla selkeästi, mutta ei. Ennakoivia oireita ja supistelua oli monta päivää ennen kuin yöllä alkoi säännöllisempi supistelu. Synnytys laskettiin käynnistyneeksi tosin vasta 12 h myöhemmin, kun supistuksiin tuli enempi jytyä, säännöllisiä olivat kyllä jo olleet. Vedet meni vasta salissa, kun kalvot puhkaistiin, jotta vauvan päähän saatiin laitettua pinni sykkeiden seurantaa varten. 

 

Synnytysten laskennallinen kesto oli aika sama eli hiukan vajaa 11 h. Toisella kertaa ponnistusvaihe oli nopeampi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki kolme synnytystä ovat käynnistyneet supistuksilla.

 

Vedet menneet sairaalassa. Kahdesta viimeisestä vedet meni vasta just ennen ponnistusvaihetta, ekasta jo kun olin 4cm auki.

 

Ekassa pisin ponnistuvaihe vajaa puoli tuntia, kaksi viimeistä olleet n.7min.  Kolmannessa synnytystä hidasti perätila kesto n. 11h, kun kaksi ekaa olleet kestoltaan 9h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka käynnistyi käynnistyksellä supistuksin. Toinen spontaanisti supistuksilla (tosin oli epäily korkeasta vesienmenosta, mutta tätä ei saatu vahvistettua).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi ensimmäistä on käynnistetty sairaalassa oksitosiinilla ja kolmaskin olisi, ellei synnytys olisi alkanut omilla supistuksilla ennen sitä. Luulen kuitenkin, että myös nuo kaksi ensimmäistä olisivat lähteneet omilla suppareilla käyntiin, jos olisi saanut rauhassa odotella. Missään synnytyksessä ei ole lapsivedet tulleet itsestään, vaan kalvot on pitänyt puhkaista.

 

(Käynnistykset tapahtui ennen laskettua aikaa raskauskomplikaatioiden vuoksi.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verenvuodolla ja supistuksilla alkanut molemmat lasketun ajan tienoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unohtunut kokonaan itse vastata tähän!

Mähän odottelin vesienmeno kolmannenkin kohdalla, mutta kolmas synnytys käynnistyikin supistuksilla! Kalvot olivat lopulta niin "tiukat" ettei niitä saatu salissa puhkaistua kertakäyttöinstrumenteilla vaan kätilö joutui vanhanajan metallisen koukun etsimään.

Sukupuolikin vaihtui, eli tyttöduo sai jatkoa pojasta :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla toinen raskaus käynnistetty (raskausmyrkytys) ja toinen alkoi vesien menolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta meni vedet, mutta supistukset ei alkaneetkaan itsestään. Synnytys lopulta käynnistettiin ja tyttö syntyi 57 tuntia vesien menosta.

 

Toka käynnistyi supistuksilla. Kestivät epäsäännöllisinä toista vuorokautta, kunnes säännöllistyivät. Vedet meni vähän ennen ponnistustusvaihetta.

 

Kolmaskin käynnistyi supistuksilla. Taas supistukset tuli epäsäännöllisinä alkuun, vajaan vuorokauden verran. Sitten säännöllistyivät. Ja vedet meni sairaalassa kohdunsuun ollessa reilusti auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta meni vedet rv 36+5, supistukset alkoivat siitä parin tunnin päästä mutta tehottomina. 11h jälkeen vauhditettiin hetki oksitosiinilla ja tästä on synnytys katsottu vasta alkaneeksi. Tipasta meni reilu 4h syntymään. Supistukset olivat tipan jälkeen kaamean rajuja, koko hommasta jäi paha maku.

 

Toisesta synnytys alkoi rv 39+5 supistuksilla, tästä 4h päästä oli homma selvä. Supistukset olivat alkuun yllättävän siedettäviä ja synnytyksestä jäi hyvä sekä melko tuskaton muistikuva. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka käynnistettiin oksitosiinilla h42+0 ihan vaan koska se äiti että vauva oli riittävän kypsiä raskauden kestoon.  :grin:

Vedet meni vasta ponnistusvaiheen alkaessa lääkärin puhkaistessa kalvot. 

 

Toinen käynnistyi h41+1 spontaanisti itsekseen, mitä en millään meinannut uskoa, sen takia ehkä tuli vähän kiirus sairaalaan.

Vedet meni nelisen tuntia supistusten alkamisesta, mutta olin silloin suihkussa kivunlievitystä hakemassa, joten en itse asiassa huomannut koko asiaa. Kätilö vaan sairaalassa sitten sanoi mun tihkuttavan lapsivettä ja hetken asiaa pohdittuani totesin että varmaan suihkussa ne on menneet, koska sen jälkeen supistukset otti voimaa ja vauhtia ja alkoivat tulla useammin. 

 

Nyt jännätään miten kolmas, lähteekö itsestään ja miten. Toivottavasti supistuksilla, niin ehtis täältä korvesta sairaalaankin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now