Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Hiksutiksu

Foolihapposuositus

42 posts in this topic

Muistelin aiempaa raskausaikaani ystäväni kanssa ja tuli puheeksi, että slloin neuvolassa suositeltiin foolihappolisää siinä kuin d-vitamiiniakin. Ystäväni ei ollut moisesta kuullut koskaan vaikka oli kahden lapsen äiti.

 

Onko teillä muilla neuvolassa foolihappoa suositeltu otettavaksi etenkin alkuraskaudesta?

 

Olen käsittänyt että sen käyttö on erittäin suositeltavaa ja siksi tämä ystäväni tietämättömyys ihmetytti minua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neuvolassa painotettiin foolihapon tärkeydestä - onneksi olin tietoinen tästä jo entuudestaan.

 

Tuntuu hassulta, ettei joku olisi tietoinen tästä viimeistään neuvolakäyntien jälkeen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiennyt sen tärkeydestä vielä ekan raskauden aikaan, enkä kai vielä toisenkaan ihan alussa. Muistan, että neuvolassa suositeltiin lähinnä d-vitamiinia. Tosin siihen vastasin syöväni monivitamiinia, joka sisältää myös foolihappoa, niin ehkä siksikään siitä ei erikseen mainittu. Silti musta on vähän outoa, että siitä ei tosiaan olla missään kolmesta raskaudesta puhuttu neuvolassa. Netistä olen tietoni löytänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin jo heti silloin kun ihan ekan kerran neuvolaan soitin, että kannattaa ostaa niitä raskausvitamiineja kun niissä on oikea määrä foolihappoa ja muita tarpeellisia...ja ekalla käynnillä vielä varmisteli olenko niitä ottanut kun on tärkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolme kertaa olen ollut raskaana. Kertaakaan ei ole neuvolassa puhuttu/kerrottu foolihaposta. Itse löysin netistä aiheesta nyt kolmannen raskauden jälkeen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa ei kummallakaan kerralla olla kysytty foolihaposta. Itse omatoimisesti sitä syönyt. Foolihappoa saa ruoasta esim. täysjyvätuotteet, hedelmät ja marjat. Suomessa ajatellaan tuon tarpeen täyttyvän ruoasta. Kuitenkin, jos käyttää jotain lääkettä vakituisesti niin se voi tyhjentää omat foolihappo varastot ja näin suositellaan foolihappolisää hedelmällisessä iäsää oleville naisille.

Monissa vitamiinivalmisteissa on lisättyä foolihappoa sen 400mikrog verran, joka on suositusannos.

Englannissa esim. tuota foolihappoa kysytään melkein joka neuvola kerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsettomuushoidoissa lääkäri suositteli raskausvitamiineja erityisesti foolihapon takia ja korosti sen tärkeyttä jo raskautta suunnitellessa ja alkuraskaudessa. eli niitä syönyt jo useamman kuukauden ennen raskauden alkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa neuvolassa foolihappoa korostettiin, samoin ar-ultrannut lääkäri muistutti asiasta. Aiemmin, hoitorumban aikaan muistuteltiin siitä myös. Jos en väärin muista niin neuvolan ensikäynnillä tuli jopa jokin moniste aiheesta. Tämä siis melko tuore kokemus ja yksityiseltä puolelta (sekä hoidot että neuvola). Luulin tätä ihan normiksi, kun kaveripiirin lapsettomistakin muutama kyseli alkuraskauden aikaan että onhan mulla käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolaan jo soittaessa ja ensimmäistä aikaa varatessa terveydenhoitaja kehoitti kipaisemaan apteekkiin ja hakemaan sieltä raskausmonivitamiineja nimenomaan tuon foolihapon saannin turvaamiseksi. Lisäksi ekalla käynnillä sitten kertoi enemmänkin sen tarpeellisuudesta.

 

Yritysaikana ja ihan alkuraskaudessa söin raskausmonivitamiinin lisäksi ihan erikseen foolihappolisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ainakaan mulle sanottu neuvolasta mitään kun sinne aikaa varasin. Eli olisin koko sen tärleimmän ajan ollut ilman foolihappoa, jos en olisi netissä siitä lukenut. Söin vitamiinia jossa sitä on, jo yrityksen aikana. Eka neuvola on 7+6 eli olisi sen jälkeen tavallaan myöhäistä alkaa sitä syömään. Katsotaan sanotaanko siellä mitään huomenna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa varmisteltiin ekassa neuvolassa (rv8+0), että olenko syönyt raskausvitamiineja ja kun mainitsin syöneeni niitä melkein 4v yhteen putkeen, niin asia jätettiin sikseen.

 

Ihan itse on kyllä pitänyt aikanaan tieto etsiä, että se ~3kk ennen raskauden alkua olisi hyvä jo aloittaa popsimaan foolihappoa.
Se on erityisen tärkeä niillä ihan ensimmäisillä viikoilla, jolloin ei vielä tiedä olevansa raskaana, ja siihen ei tietty ne jälkikäteen napsitut vitamiinit auta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jopas käytännöt vaihtelee, melkein vois todeta näiden kommenttien pohjalta että eipä siitä paljon neuvolassa puhuta :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomessa ilmeisesti ajatellaan, että ravinnosta saa riittävän määrän foolihappoa, mutta ulkomailta mulla on aivan päinvastaiset kokemukset. Kaksi ekaa lasta sain Suomessa enkä ekalta kerralta ainakaan muista yhtään mitään foolihappoasiasta. Tokalla kerralla Englannissa asuvat sukulaiseni heti ensimmäisenä kommenttina raskaudesta kuultuani kysyivät, olenko muistanut ottaa foolihappoa. Siellä se on ehdoton suositus viimeistään plussatestistä lähtien. Nyt odotan kolmatta Keski-Euroopassa, ja ensimmäisellä lääkärikäynnillä (lääkäri korvaa neuvolajärjestelmän täällä) ensimmmäinen kysymys oli, otanko foolihappoa. Sen merkitystä korostetaan täälläkin kovasti, jotta alkuvaiheessa alkio lähtee kehittymään oikein. Saa nähdä muuttuuko suositukset joskus Suomessakin, vai ollaanko muualla sitten ylitarkkoja sen foolihapon kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekalla neuvolakäynnillä mainittiin foolihaposta. Olin lukenut lehtijutuista ja netistä sen tarpeellisuudesta etukäteen ja aloittanut syömisen jo pari kuukautta ennen yrityksen aloitusta. Yritysaikana soitin teratologiseen tietopalveluun kysyäkseni erään lääkkeen sopivuudesta, jos tulenkin raskaaksi ja syön ko. Lääkettä tietämättä vielä raskaudesta. Tuolta erikseen kehottiin aloittamaan foolihappo nyt heti samalla kun vastattiin varsinaiseen kysymykseeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei kyllä puhuttu sanallakaan yhdessäkään neuvolassa foolihaposta, aloin syömään odotusajan monivitamiinia viikolla 7, mutten siitäkään ole ikinä neuvolassa maininnut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin syömään raskausmonivitamiineja jo lapsettomuushoitovaiheessa. Sitä minulle apteekissa suositeltiin kuin hain hormoonipiikkejä. Neuvolassa minullekaan siitä ei sen kummemmin ole mainittu....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foihappoa suositeltii silloin yli kuusi vuotta sitten kun ekaani aloinodottamaan ja kyllä sitä suositeltiin nytkin. Sanottiin että foolihappo ja d-vitamiini on tärkeimmät. D:n otan mieluiten kapselina, jotta varmasti imeytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekaan ei koskaan ole neuvolassa puhuttu foolihaposta mitään, d-vitamiinista mainittiin kyllä. Kävin viime kesänä yksityisellä poistattamassa kierrukan, ja sieltä sai foolihapporeseptin ja siitä saakka olen sitä säännöllisesti syönyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on edellisessä raskaudessa neuvolassa suositeltu foolihappolisää.

 

Tällä kertaa aloin jo yritysvaihessa syömään B-vitamiinia, jossa on myös tuota foolihappoa. Nyt kun plussa tuli, niin ajattelin ostaa ihan vain foolihappoa, mutta en tiedä minkä vahvuista! Täältä löysin tiedon, että raskauden aikana suositeltu saantimäärä olisi 400 µg / vuorokausi. Paljonkohan noissa yleisissä foolihappolisissä on..?

 

Miten vahvaa foolihappoa te olette syöneet? Vai onko raskausvitamiineissa sitä riittävästi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kyllä tässäkin asiassa ihan surkea neuvola.

Ei sieltä oo mitään neuvoja saanu ja kaikki verenpaineet, painot ym tutkitaa ite..

Ei edes sitä kierrevihkoa oo saanu, mikä kaikilla muilla tuntuu olevan :(

En tykkää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä kertaa aloin jo yritysvaihessa syömään B-vitamiinia, jossa on myös tuota foolihappoa. Nyt kun plussa tuli, niin ajattelin ostaa ihan vain foolihappoa, mutta en tiedä minkä vahvuista! Täältä löysin tiedon, että raskauden aikana suositeltu saantimäärä olisi 400 µg / vuorokausi. Paljonkohan noissa yleisissä foolihappolisissä on..?

 

Miten vahvaa foolihappoa te olette syöneet? Vai onko raskausvitamiineissa sitä riittävästi?

 

Yleisimmin sekä raskausmonivitamiineissa että tavallisissa foolihappolisissä on juuri tuo 400 µg. Jos ei ole tiedossa lisääntynyttä tarvetta, kumpi vaan käy siis hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se perussuositus on 400µ. Mutta itse juuri selvittelin, että jos BMI on yli 35 niin suositus on kymmenkertainen, eli 4 mg (varmistin asian neuvolastakin ja lääkäri määräsi vahvempaa valmistetta). Myös jos on diabetes tai epilepsia niin suositus on tuo korkeampi.

 

Niin ja sitä olisi optimitilanteessa hyvä olla syönyt jo pari kk ennen raskauden alkua, koska kestää aikansa ennen kuin varastot kehossa täyttyvät ja ihan ensimmäisillä raskausviikoilla tarve on suurin.

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tällä kertaa aloin jo yritysvaihessa syömään B-vitamiinia, jossa on myös tuota foolihappoa. Nyt kun plussa tuli, niin ajattelin ostaa ihan vain foolihappoa, mutta en tiedä minkä vahvuista! Täältä löysin tiedon, että raskauden aikana suositeltu saantimäärä olisi 400 µg / vuorokausi. Paljonkohan noissa yleisissä foolihappolisissä on..?

 

Miten vahvaa foolihappoa te olette syöneet? Vai onko raskausvitamiineissa sitä riittävästi?

 

Yleisimmin sekä raskausmonivitamiineissa että tavallisissa foolihappolisissä on juuri tuo 400 µg. Jos ei ole tiedossa lisääntynyttä tarvetta, kumpi vaan käy siis hyvin.

 

Tavallisissa monivitamiineissa (ei raskausversioissa siis) on monesti vain 200µg. Kannattaa tsekata tuo, jos joku sattuu syömään ihan vaan tavallista monivitamiinia. Varmasti tuo kaksisataakin on parempi kuin ei mitään :)

 

Suomessa tosiaan luotetaan aika pitkälti siihen, että ruokavaliosta kyllä saa tarpeeksi foolihappoa. Sitähän saa mm.täysjyvävalmisteista, vihreistä kasviksista ja pavuista, mutta kuinka moni noita syö onkin vähän eri asia. Itselleni on näin talviaikaan vaikeaa jaksaa syödä tarpeeksi kasviksia eikä pavutkaan ihan hirveän jokapäiväisiä taida olla keskivertosuomalaisen ruokavaliossa. Joten mun mielestä kyllä tuosta foolihaposta saisi pitää paljon enemmän melua, vaikka jo sieltä yläasteen terveystiedon tunneilta lähtien.

 

Mulla neuvola kysyi vaan, että syönkö jotain monivitamiinia.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0