Nasty

Synnytysasentosi

249 posts in this topic

Puoli-istuva, olin saanut jonkun sellaisen puudutteen epiduraalikatetriin vielä epiduraalin jälkeen, etten saanut enää lähteä liikkeelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisessakin synnytyksessä puoli-istuva asento, ekassa tosin jalat olivat tukien päällä koska se oli imukuppisynnytys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puoli-istuva asento, perinteisesti...Jakkaraa oisin halunnut kokeilla, mutta ponnistusvaihe pitkittyi, avuksi otettiin imukuppi, niin siinäpä sitä sitten pötköteltiin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puoli-istuvassa ja kädet sukkia puristaen. Synnytys kesti 31 tuntia, joten ponnistusvaiheessa olin jo niin väsynyt, etten olisi jaksanut missään muussa asennossa. Välillä tosin ponnistin myös kyljellään. Ja kun ponnistusvaihe oli kestänyt tunnin, laitettiin jalat jalkatuille ja lapsi tuli maailmaan imukupin avustamana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Puoli-istuvassa asennossa ja sukan varsista vaan kiinni. :D
Täällä myös ja ponnistusvaihe 16min, eli toimii. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös ja ponnistusvaihe 16min, eli toimii. :lol:

No niin täälläkin, laittaakohan ne KOKSissa kaikki mammat samaan asentoon? :grin:

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin kyljelläni kun alko ponnistuttamaan ja pyysin kätilöltä että saanko mennä seisomaan tai kontilleen. Suositteli konttausasentoa ja sain säkkituolin johon nojailla samalla kun ponnistelin, mani sellaset 20 min. Vaikka oli toka lapsi niin eka alatiesynnytys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli murtunut häntäluu paria vuotta aikaisemmin, ja kerroin siitä kätilölle joka sitten pisti topakasti synnyttämään kyljelläni.

 

Ponnistusvaihe kesti 6min, jonka seurauksena minua sitten tikattiin pinnasta ja syvemmältä tunnin verran :rolleyes: Häntäluussa ei tuntunut koko synnytys ollenkaan epiduraalin hälvenemisenkään jälkeen siis vaikka oli raskausaikana kovasti vaivannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi puoli-istuvassa asennossa. Ponnistusvaihe 26 min. Ei repeämiä, pieni nirhauma.

 

Kakkonen, kyljellään (aloitin kontillaan ja vaihdoin puolessa välissä, kun jalat väsyi :girl_sigh: ). Ponnistusvaihe 9 min. Ei repeämiä, ei nirhaumia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puoli-istuva asento täälläkin. Meidän synnärillä on rutiinisti kaikilla käytössä lisäksi iki-ihanat jalkatelineet. :rolleyes: Oli kyllä niin tukala asento, että toista kertaa en halua siinä asennossa ponnistaa, jos ei ole jotain erityistä syystä.

 

Niinhän siinä kävi, että toinen tuli samassa asennossa. Esitietopapereissa oli toive, ettei tarvitsisi siinä asennossa ponnistaa ja h-hetkelläkin moneen kertaan pontevasti yritin kätilölle toiveita esittää, mutta kätilö ei ollut kiinnostunut mun toiveita kuuntelemaan. :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen änkesin puoli-istuvassa ja vannoin ettei enää koskaan ikinä. Ponnistusvaihe kesti tunnin.

 

Toinen tulikin huomattavasti helpommin jakkaralla, suosittelen lämpimästi. Ponnistusvaihe kesti alle minuutin.:grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puoli-istuvassa asennossa oli pakko synnyttää ennenaikaisuuden takia. Olin haaveillut jakkarasta, mutta ei tällä kertaa sitten sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponnistin kyljellään. Sain itse valita asennon ja tämä tuntui heti sopivalta. Repeämiä ei tullut, ainoastaan pari nirhaumaa eikä niistä komplikaatioita. Suosittelen.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen kontallaan ja toinen puoli-istuvassa.

Jälkimmäinen oli ihan selvästi väärä asento, mutta kuten täälläkin muutamat on sanonu, niin ei sitä sitten vaan osannut ääneen sanoa tai vain toimia toisin. Kyllä ne hormonit sen verran vaikuttaa.

 

Esikoinen oli ihan hirmu helppo ja se tuntuikin oikealta kaikin puolin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmissa synnytyksissä puoli-istuvassa asennossa siinä sängyllä.

Esikoisesta leikattiin väliliha ja tikkejä tuli aika paljon. Kakkosen kohdalla selvittiin ilman repeämiä, nirhaumia, tikkejä jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vajaan puolentoista tunnin aikana ehti kokeilla yhtä jos toistakin ponnistusasentoa. :rolleyes: Jakkara mulla oli toiveena, mutta pahojen selkäkipujen takia siinä oleminen oli niin sietämätöntä, että vaihdoin pian sängylle nelinkontin säkkituoliin nojaten. Tästä siirryin jossain vaiheessa ponnistamaan seisten sänkyyn nojaten mikä sopikin mulle parhaiten. Lopulta lapsi kuitenkin syntyi perinteisesti puoli-istuvassa kun saatiin imukuppi avittamaan syntymää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitettiin kyljellään mikä tuntui epämukavalta ja sattui, en tiedä kauan olin siinä niin, Lopulta vaihdettiin puoli istuvaan asentoon mikä tuntui paljon paremmalta. Ponnistuvaihe kesti melkein tunnin ja lopulta tarvittiin imukuppia. Seuraavaksi aion olla topakampi siinä mikä tuntuu itsestä hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi puoli-istuvassa asennossa sängyssä. En tykännyt asennosta yhtään. Toisen synnytyksessä anelin päästä pystyasentoon, kun kätilö meinasi että sängylle vaan pitkälleen. Sain tahtoni läpi, kun hoksasin pyytää jakkaraa. Siinä ponnistaminen oli helppoa ja vauva tuli ulos kolmannella ponnistuksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka tuli sektiolla, ja toinen alateitse jakkaralla istuen. Vähän tuli repeämiä, mutta muuten asento oli ihan ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT... Mutta monet teistä on todennut puoli-istuvan asennon huonoksi tai epämukavaksi. Kuitenkin tutustumiskäynnillä sairaalaan ymmärsin rivien välistä, että sitä kätilöt ensisijaisesti suosittavat/olettavat käytettävän... Onko ainoa syy esim. se, että se on itse kätilölle helpoin tapa vai liittyyköhän siihen parempiakin perusteluja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eiköhän se tuo ole. Plus jos laitetaan puudutteita (aika yleistä), niin suurimmalla osalla ei jalat kanna.

 

Molemmat siis puoli- istuvassa ja juurikin tuo, että jalat ei toimineet syynä tähän asentoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen puoli-istuvassa asennossa, ponnistusvaihe kesti puoli tuntia. Toinen seisoen ja sänkyyn nojaten, ponnistusvaihe kesti kolme minuuttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT... Mutta monet teistä on todennut puoli-istuvan asennon huonoksi tai epämukavaksi. Kuitenkin tutustumiskäynnillä sairaalaan ymmärsin rivien välistä, että sitä kätilöt ensisijaisesti suosittavat/olettavat käytettävän... Onko ainoa syy esim. se, että se on itse kätilölle helpoin tapa vai liittyyköhän siihen parempiakin perusteluja?

 

Haikaranpesässä ainakin valmennuksessa suositeltiin ensisijaisesti ainakin kokeilemaan jakkaraa, tai konttausasentokin tuli mielestäni ennen puoli-istuvaa, jonka kätilö vain mainitsi muttei erityisesti tuntunut suosittelevan (sanoi että siinä on yleensä hankala löytää oikea suunta ponnistamiselle). Samoin esim. bebesinfo.fi:n ohjeissa suositellaan pystympiä asentoja kuin puoli-istuvaa, joka on sen mukaan huonoin vaihtoehto. Vähemmän kehittyneissä maissa synnytysasento on yleensä lähes poikkeuksetta joku muu kuin puoli-istuva. Itsekin aion pitää sen viimeisenä vaihtoehtona jos ei muut syystä tai toisesta onnistu.

Edited by Hermione

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puoli-istuva asento on tosiaan helpoin ja ergonomisin kätilöille ja monen vuosikymmenen pohjalta se "perinteinen" asento. Kaiken lukemani mukaan se on kuitenkin selinmakuun ohella huonoin vaihtoehto vauvan ja äidin kannalta. Siinä ei häntäluu pääse väistymään pois vauvan tieltä, eikä siinä saa ponnistaessa lainkaan apua painovoimasta, vaan päinvastoin vauvaa joutuu ponnistamaan vähän ylämäkeen.

 

Mä olisin ekaa synnyttäessä, halunnut jotain muuta, mutta en vaan enää siinä vaiheessa jaksanut pistää vastaan, kun kätilö määrätietoisesti mut pisti sängylle puoli-istuvaan asentoon. Tällä kerralla haluan pitää pääni, ja täytyy miehellekin teroittaa, että osaa vaatia mun puolestani jotain muuta asentoa, jos en itse jaksa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now