Sign in to follow this  
Followers 0
Guest HelmiQ

Lapset ja kotityöt

34 posts in this topic

Oon miettinyt tällaisen ketjun perustamista, mutta jotenkin on aina unohtunut.

Kiinnostaisi tietää, että millaisiin kotitöihin teillä lapset osallistuu ja millaisella tavalla? Minkä ikäisiä lapset on ja tulevatko mukaan kotitöihin oma-aloitteisesti...? Mitä hommia teillä lapset eivät saa tehdä?

Kaikkea muutakin aiheesta vois kasata tänne.

 

Ja jos tää sopis paremmin tuonne perhe-elämää osioon, niin saa siirtää. Ite en oikein tiennyt mihin tää kannattais laittaa..

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kohta 2-vuotias on jo puolisen vuotta tyhjentänyt meidän kanssa astianpesukoneen ja kauppakassit. Hän loukkaantuu, jos ei saa auttaa. Todella hyvin kyllä tietää mihin mikäkin tavara tai ruoka kuuluu ja hänestä on oikeasti apua. Malttaa odottaa lautasten kanssa, että saa edellisen paikalleen, eikä yhtään vahinkoa ole tapahtunut (vielä). Pyykkiä nostetaan myös pesukoneesta yhdessä eli poika tuo vaattee koneesta ja mä ripustan narulle. Hän siivoaa itse lelunsa koriin useimmiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä iässä (taaperoina) lapset on vielä niin ihania, kun niitä ei tarvitse houkutella kotitöihin mukaan. :D Meilläkin siis puretaan kauppakassia ja astianpesukonetta, laitetaan pyykkiä ja siivotaan yhdessä. Tietenkin paljon pitää vielä neuvoa ja välillä ärsyttääkin, kun ei saa rauhassa tehdä hommia, mutta toisaalta mukava, että on tuommoinen touhuilija tuossa mukana. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti 1v 2kk siivoaa itse lelunsa laatikkoon ja lakaisee. On välillä tosi kiukkuisena hakemassa rikkaharjaa kun taas on hiekkaa! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans ipana (kaks vee) on kotihommissa mukana yleensä ihan innoissaan. Astianpesukoneen + kauppakassien tyhjennys on suosikkipuuhaa. Roskia muksu kerää lattialta ja kuskaa mulle näytille ja kiikuttaa sitten roskikseen. Pyykkihommat kiinnostaa myös.

Pojalla on auto jossa on "peräkontti" johon laittaa puhtaat, viikatut vaatteet ja kuskaa sitten peräkontissa ne vaatekaappiinsa.

Saispa tuon innostumisen kotihommiin säilymään vielä 10 vuoden kuluttuakin. :rolleyes:

 

Rikkaimuri olis kans yks suosikki, mutta mä en aina jaksa oikein innostua tuosta imuroinnista kun herra tykkäis käyttää imurin akun loppuun aina kerralla..

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin kuvitella Macillan tyttösen tomerana, 'aina mä saan siivota näitä muitten jälkiä!' :lol: Meidän 1v1kk poitsu tykkää kans 'lakaista', tosin se on sellasta että harjaa vedetään kaksin käsin perässä ja katotaan välillä että tuleehan se varmasti mukana.. Pienet murut ja roskat nypitään kyllä tarkasti sormien väliin ja ihme kyllä ne ei mee suuhun, vaan poika tuo ne mulle tai isälleen, sit pitää kovasti kehua ja laittaa roskiin. (Veis varmaan itekin mut roskiskaappi on aika 'jäykkä', sellanen vedettävä, eikä nyt varta vasten haluta opettaa sitä aukomaankaan..)

 

Pöytää pyyhkii syönnin jälkeen (huiskii murut lattialle) ja pölyjen pyyhkimisessä auttaa mielellään myös. Ennen 1v. juhlia pyyhin pihakalusteita ja kun toista niin kiinnosti niin annoin rätin käteen. Meillä on sellanen kuvakin kun toinen oikein tuima ilme kasvoillaan pyyhkii jotain tuolia. :lol:

 

Puita haetaan yhdessä katoksesta taaperokärryllä, ja kun takkaa lämmitetään, ojentelee mielellään puita. Papereiden rypistely sen sijaan ei enää kiinnosta, sitä teki kyllä silloin kun ei vielä minnekään liikkunut, kai se on sitten nykyään pojan mielestä 'ihan vauvojen hommaa'..

 

Mun täytys kunnostautua tossa lelujenkeräysjutussa, oon aivan varma että nopeasti oppis mikä mihinkin laatikkoon pitää laittaa ja tykkäis varmaan myös järjestellä. Tuon kun sais tehtyä yhdessä vaikka aina ennen nukkumaanmenoo. Mut koska mä en koskaan 'muista' niin lelut on meillä aina levällään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kolmevuotias tyttö auttaa myös ruokakassien purkamisessa, pöydän kattamisessa, pyykinpesussa, jne. Vie myös löytämänsä roskat roskikseen ja ruuan jälkeen astiansa (no, ainakin mukin) tiskipöydälle. Astianpesukoneen tyhjentämiseen en ole uskaltanut ottaa mukaan lähinnä turvallisuussyistä (teräviä veitsiä ym. on aina mukana). Tyttö auttaa myös iskäänsä "remppahommissa" eli jos täytyy jotain ruuvailla tms. niin on antamassa ruuveja iskälle sitä mukaa kuin niitä tarvitsee, jne. :) Siivoaminen sujuu myös hyvin yhdessä, tyttö on kova pyyhkimään pölyjä. Omien lelujen kerääminen paikoilleen iltaisin ei aina jaksa kiinnostaa, mutta kyllä sekin sujuu ajoittain ihan mallikkaasti. Taitaa olla kuitenkin niin että aikuisten hommat kiinnostaa enempi kuin omat. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä muista milloin pojat alkoivat osallistua kotitöihin, mutta varmaan joskus yli 1-vuotiaina kumpikin. Pesukoneen täyttöä ja tyhjennystä, tiskikoneen tyhjennystä, ruoansekoittamista, tiskausta, imuroimista, lakaisemista, tavaroiden keräämistä/viemistä paikoilleen ja mitäs kaikkea.. en mä kaikkea ees muista :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika alko oma-aloitteisesti osallistua kotitöihin 1-vuotiaana eli kunhan oppi kävelemään. Tiskikoneen tyhjennys (ensin nappaan ruokailuvälinekorin pois kun voi olla puukkoja tai muita teräviä), kauppakassin tyhjennys, pyykkien kerääminen, pyykkikoneen täyttö ja roskien vieminen roskikseen sujuvat loistavasti. Isäänsä auttaa takan lämmittämisessä ojentamalla puita. Ja isänsä kanssa kokkailee myös ahkerasti (levittää pitsan päälle juustoraastetta yms.). Puhtaita vaatteita olisi myös innolla laittamassa kaappiin, mutta kun ne silitetyt ja viikatut vaatepinot yleensä räjähtävät pojan käsittelyssä niin tästä olen yrittänyt pitää erossa.

 

Oikeastaan poikaa kiinnostaa ihan kaikki, mitä aikuiset tekevät ja jos vain luvan saa niin osallistuu innolla. Valitettavasti tämä innostus taitaa iän myötä kadota ja sitten kun pojasta ihan oikeasti olisi hyötyä kotitöissä (eli hänelle voisi antaa jonkun tehtävän eikä tarvitsisi itse vahtia ja osallistua) niin ei kiinnosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 1 v 11 kk ruokkii koiran (siis hakee kupin telineestä, antaa mun annostella ruoan ja vie kupin takaisin sekä antaa koiralle syöntiluvan). Lisäksi kerää lelunsa ennen nukkumaanmenoa laatikkoon, pyyhkii siivouspäivänä pölyjä ja ottaa pyykkiä kuivumasta. Muihinkin askareisiin toki tulee mukaan puuhaamaan mutta noi on sellaisia "oikeita" tekemisiä jo ja erityisesti toi ruokintajuttu on tytölle tosi tärkeä vastuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1 v 5 kk on jo noin 4 kk ajan osallistunut itse innoissaan kotitöiden auttamiseen. Samoja juttuja, mitä muilla näyttää olevan, eli:

 

- astianpesukoneen tyhjennys (ottaa yksitellen ja ojentaa äidille/isälle)

- likapyykkien vienti lattialta koriin -> pesukoneeseen (ja pyykkiä pitäis pestä joka päivä) :P

- pesukoneen tyhjennys puhtaista pyykeistä, antaa yksitellen äidille ripustettavaksi. Näkee merkkivalosta ku pesukone on valmis, menee painaa napista ja ottaa puhtaat ulos. Nykyään meillä ei jää puhdas pyykki seisomaan koneeseen kovin pitkäksi aikaa, kute ennen :o

- korjaa lelut illalla pyynnöstä koriin

- keräilee pikkuroskia pyytämättä ja vie roskiin

- tietää muutenkin, missä tiettyjä tavaroita säilytetään ja ne pitää viedä oikeisiin paikkoihin, jos on jäänyt lojumaan

- haluaa pyyhkiä omalla rätillä lattiaa, seinää, pöytää silloin kun äitikin pyyhkii

- haluaisi imuroida joka päivä (ja nyt oikeastaan imuri laulaakin joka päivä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meijän poika alkoi reilu 1 vuotiaana siivoamaan kaverina. Piti saada moppi ja "luututa", kun minä imuroin. Sitten vaihdettiin: äiti luutuaa ja poika imuroi. Nyt kaksi vuotiaana imuri saa olla pienellä teholla päällä.

 

Poikanen myös kattaa pöytää. Minä annan kaapista astian kerrallaan ja poika vie ne pöytään.  ;)

Edited by Pinjaliini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä imuroidaan (toki kaikkia roskia ei saa imuriin osumaan :D), pyyhitään pölyjä, siivotaan leluja, ja puretaan kauppakassia. Ikää on 1v10kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kolmivuotias osaa jo aika paljon auttaa kotitöissä, mutta jos erehdyn pyytämään apua niin ei kuulemma ehdi. Eli uhmaa on ilmassa, ja keneltähän on oppinut tuon "en ehdi nyt"...

 

Kun sille päälle sattuu, niin tyhjentää mielellään astianpesukonetta, ja ottaa pyykit koneesta koppaan. Ojentelee sitten pyykkejä ja haluaa laittaa pyykkipoikia. Innoissaan myös käynnistää niin astianpesukoneen kuin pyykkikoneenkin. Myös kauppakassien tyhjennys on kivaa, samoin pöydän kattaminen. Siivouspäivänä haluaa aina imuroida ja pyyhkiä lattioita. Päivittäin laittaa koiralle nappulat kuppiin ja päästää aamulla ovesta ulos pihalle.

 

Uhmasta johtuen omien lelujen korjaaminen tuottaa vaikeuksia. Siihen onneksi auttaa usein se kun sanoo, että kumpihan ehtii kerätä enemmän leluja...

 

Joskus sitä mieluummin siivoaisi ja tekisi yksin, koska asiat sujuisivat niin nopeammin. Musta on kuitenki tärkeetä, että pieni saa osallistua ja opetellla tekemään kotihommia. Ja onhan se tosi hellyyttävää touhua katsella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotitöiden (sisällä tapahtuvien) suhteen alkaa olla pientä uhmaa ilmassa. Lelujen keräys tympii vissiin ipanaa, mutta ulkohommat, erityisesti puiden haku varastosta sisälle sekä lumityöt on kova sana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin osallistuttiin kotitöihin heti kun opittiin kävelemään. Silloin pyyhittiin pölyjä, imuroitiin ja laitettiin ruokaa. Nyt lisäksi kerätään lelut paikoilleen leikkien jälkeen. Tyhjennetään astianpesukonetta, viedään itse astiat tiskipöydälle ruoan jälkeen jne pientä hommaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa tutulta. :girl_wink: Meillä tehdään aika pitkälti samoja juttuja kuin muilla, nyt ikää 1v 9kk. Autetaan ostosten kantamisessa autosta sisälle, kauppakassien purkamisessa, pöydän kattamisessa, tiskarin tyhjentämisessä (otan ensin itse puukot ja terävät veitset pois, sen jälkeen lapset tuovat mulle kaapin eteen pöydälle astiat koneesta yksitellen), likapyykkien viemisessä koriin ja puhtaiden ripustamisessa sekä narulta purkamisessa. Pyyhitään keittiön kaapin ovia ja lattiaa yhdessä, imuroidaan vuorotellen, täytetään puukori ulkona ja sisällä ojennetaan lämmittäjälle, kerätään lelut niille tarkoitettuihin koreihin illalla tai ennen imurointia. Haravoimisessa olivat myös apuna, kolmisin työnneltiin lehtikuormia kompostille. Välillä tuntuu, että noilla on keskenään kamala kilpailu, kumpi auttaa enemmän ja nopeammin. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Illalla kerätään lelut lattialta että huone on siisti nukkumaan mennessä, likapyykki viedään kylppäriin, poika täyttää mielellään pyykkikonetta ja puhtaat laittaa kuivausrumpuun (äiti erottelee narulle menevät), kovasti koittaa viedä kuivia pyykkejä vaatekaappiin. Tyhjää tiskikoneesta välineet ja purkaa ostoskassit. Pyykkien laitossa ollaan autettu vuoden ikäsestä, muut ovat tulleet nyt pikku hiljaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös taaperot osallistuvat kotihommiin, kumpikin omien taitojensa mukaan. Tyttö on myös innokas kokkaaja, mm. eilen tehtiin yhdessä lihapullia. Yleensä mä imuroin ensin ja sitten lapset saa auttaa sen jälkeen.. Mun mies on toooooodella huono tekemään mitään kotitöitä, anoppi on aina kaiken siivonnut (jopa ruokalautaset pöydästä josta on noustu kiitosta sanomatta.. :girl_cry2: ) eli mulle on todella tärkeää ettei tämä tapa vaan mitenkään periydy meidän lapsille, varsinkaan pojalle! Itse en moista karhunpalvelusta tekisi tulevalle miniälle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika auttaa mm. tiskikoneen tyhjentämisessä (laittaa omat ruokailuvälineensä omaan laatikkoon), tuo pyykkejä koneeseen laitettavaksi (meillä on päältä täytettävä kone), tyhjentää ostoskasseja, jos esim. grillataan, kuskaa tavaroita keittiöstä miehelle ulos, laittaa leluja yms. takaisin paikoilleen pyydettäessä yms. pientä. Halu auttaa olisi isompi, mutta taitojen mukaan... Ehkäpä noin vuoden ikäisestä lähtien on osallistunut näihin hommiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiskikonetta ei anneta tyhjentää eikä täyttää, kun ei tuo lapsi osaa yhtään kuunnella ohjeita :rolleyes: Tiskikoneen saa kyllä painaa päälle ja pois päältä. Pyykkejä ripustaa kuivumaan erittäin mielellään ja omalla ihanalla tekniikallaan, minä sitten käyn salaa purkamassa ne narun ympärille rullatut t-paidat... Ostoskassien tyhjentämisessä on auttanut siitä asti kun oppi olemaan haukkaamatta vihanneksia ja hedelmiä muovien läpi. Enska tykkää roskien viemisestä roskikseen ihan erityisesti, joten itse en enää edes viitsi, vaan käytän armotta lapsityövoimaa :lol: Kerää ulkonakin maasta muiden heittämiä roskia ja vie ne roskikseen :) Omat lelut kerää koriin, samoin ulkolelut pihassa ja puistossa laatikkoon leikin lopuksi. Ennen ei päästä lähtemään kotiin ennen kuin Enska on saanut kerätä lelut :lol:

 

Välillä lapsonen tietysti on turhankin innokas auttamaan, mm. pyykkikoneeseen lentää kaikenlaista mikä kylppäristä löytyy. Astioita ei myöskään kannata unohtaa olohuoneen pöydälle illalla, koska aamulla pikku kotiapulainen on kantamassa niitä keittiöön, ja toisinaan tietysti saattaa ote livetä. On se kuitenkin ihanaa, kun lapsella vielä riittää energiaa ja motivaatiota kotitöihin. Jossain vaiheessa ikää se vaan tuppaa häviämään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, joo tiskikoneen täyttö ja tyhjennys on aika haasteellista välillä kun toinen yrittää kiivetä koneen sisään ja työntelee koreja edestakas... Pyykkejä on kiva ripustaa yhdessä, kun tyttö ojentelee mulle sukkia ja kalsareita ja mä ripustan. grin.gif

 

Imurointi oli jossain vaiheessa haasteellisinta, koska tyttö pelkäs imuria (ehkä hieman liian harvan käytön takia... blush.gif ), ja aina piti miehen olla kotona että sain imuroitua. Mutta nykyään onneksi siedätyshoito on tepsinyt ja saan imuroitua suht hyvin vaikka tyttöä pitääkin vahtia samalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ensimmäiset kotityöt tais olla roskien viemistä roskiin. Tämän aloitti aika pian sen jälkeen kun oppi kävelemään. Nykyään vie tavaroita roskiin ihan oma-aloitteisesti, mikä siis tarkoittaa sitä että välillä täytyy kurkkia että mitä sinne roskiin tänään on mennyt. Yleensä sinne kyllä menee ihan aiheellisia juttuja :)

 

Seuraavaksi tuli kauppakassien purku. Sitä mukaa kun otetaan tavara pussista, niin tyttö sanoo että mitä on tulossa. "maitoo, maitoo, kuukku (kurkkua), tommutti (tomaattia) jne" ja jos jotain ei osaa nimetä, niin siinä sitten opetellaan :)

 

Sen jälkeen on alkanut olla mukana kaikessa mahdollisessa. Kerätään pyykkejä, laitetaan koneeseen, kone päälle, pyykit pois koneesta ja kuivumaankin laitetaan yhdessä. Välillä tulee itku jos ei ole mitään tiskattavaa, kun astioiden pesu on todella mukavaa hommaa.. Imuroidaan yhdessä. Pöytiä pyyhitään (yleensä neidin periaate on että pidä pöytä siistinä, lattialla ei niin väliä...) ja jos jotain märkää on lattialla, niin sitten pitää saada paperia että kuivailee. Omat lelutkin menee pyydettäessä aika hyvin omille paikoilleen. Leipomistakin ollaan alettu nyt viimeaikoina harrastelemaan yhdessä. Omenapiirakat viimeisimpänä braavurina :)

Niin ja kaupassa kun ollaan käyty, niin saa jotain mikä pitää kantaa autolta kotiin. On niin isoa tyttöä, kun saa autella paljon :)

Ikää siis nyt 1vuosi ja 9kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti on reilu vuoden ikäisestä opetellut laittamaan lelujaan koriin ja viimeisten viikkojen aikana on sellaisen pölyhanskan tarkoituksen oppinut eli kun itse imuroin, niin neiti pyyhkii pintoja tuolla hanskalla. Yleensä kyllä pyyhitään kahta tai kolmea pintaa useaan kertaan, mutta tärkeintä on, että osallistuu. Imurin varteen tulee myös välillä mukaan ja silloin imuroidaan samaa kohtaa perusteellisemmin. :D Roskia neiti myös keräilee ja antaa äidille roskikseen vietäväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 4 vuotias ossa jo tehdä kaikenlaista, mutta nykyään on jo "ison pojan" meinikiä kunnei "jaksa kun on niin rasittunut".

 

Hauskaa hänestä on vielä kuitekin kopauttaa pyykit suoriksi ennen kuivamaan ripustamista sekä ruuanlaitossa "auttaminen".

Astia osaa jo sanomatta viedä tiskipöydälle sekä likaiset vaatteet pyykkikoriin ( tosin isänsä ei vielä tätä osaa ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0