Sign in to follow this  
Followers 0
Nattunen

Yksityinen synnytyssairaala

35 posts in this topic

Yle uutisoi, että Suomeen olisi suunnitteilla yksityinen synnytyssairaala. Haluaisitko synnyttää mielummin yksityisellä vai julkisella puolella ja miksi? :)

 

Olenkin miettinyt milloin tälläinen suomeen rantautuu.... itselläni on julkiselta puolelta vain hyviä kokemuksia, mutta toisaalta ymmärrän miksi yksityiselle olisi kysyntää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsiluku on nyt täynnä, mutta mä synnyttäisin kunnallisella puolella ihan taloudellisista syistä. Olisin voinut harkita jotain sairaalan lähellä olevaa "birthing centre" -tyylistä paikkaa, jos se olisi ollut halvempi kuin yksityissairaala. Viimeisessä synnytyksessäni ei ollut tarvetta lääkärille, vaan kyseessä oli polikliininen synnytys ilman puudutuksia, eli juuri sellainen synnytys, joka olisi voitu hoitaa muuallakin kuin sairaalassa. En kuitenkaan oman ja lapsen turvallisuuden vuoksi suostuisi sellaiseen paikkaan, joka olisi kaukana sairaalasta. Tämä on nyt kuitenkin ehkä vähän aiheen vierestä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on mielenkiintoinen juttu, koska ennen Suomessakin pystyi synnyttämään yksityisesti, ainakin meidän äiti sanoi tehneensä näin meidän kaikkien kolmen kohdalla. Syynä silloin oli, että julkisella puolella oli tuolloin 30-40v sitten aika karut otteet, esim meidän äidille sanottiin että häntäluu tullaan murtamaan synnytyksessä. Tästä äiti meni paniikkiin ja meni yksityiselle sektioon. Nykyään kun meininki on vähän erilaista, en sitten tiedä mitä yksityinen sairaala tarjoaisi? Takuuvarmat perhehuoneet? Toisaalta ongelmatilanteessa varmasti hoito tarvittaisiin suuremmasta sairaalasta... Mikä olisi ykityisen sairaalan hinta, olisiko vakuutuksien kattama (tuskin...) ja hinnaltaan siten vain pienen marginaaliryhmän käytettävissä? En sinänsä ole konseptina puolesta enkä vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä maksaisin mielelläni takuuvarmasta hyvästä ja inhimillisestä kohtelusta ja potilaan kuuntelemisesta, joiden kohdalle sattumiseen Keskussairaalassa en todellakaan luota. Tuskin tällaista yksityissairaalaa kuitenkaan maantieteellisesti meidän ulottuville tulisi. Asiakkaita tästä sairaanhoitopiiristä varmasti riittäisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua mietityttää tällaisen sairaalan tarjoama tehohoito vauvalle. Onko heillä keskola? Millaiset valmiudet heillä on muuten hoitaa vauvoja jotka lastenosastoa tarvitsevat? Voiko vauva jäädä tuonne hoitoon vai onko edessä mahdollisesti siirto yliopistolliseen sairaalaan lastenosatolle/teholle?

 

Sektiovalmius ja muutenkin äitiin liittyvät hoitotoimenpiteet on varmaan järjestetty. Voisi kuvitella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulen, että suurin osa yksityisen synnärin synnytyksistä olisi sektioita.

 

Voisin hyvinkin käyttää yksityisen synnärin palveluja hyväkseni. Jos vielä synnyttäisin, maksaisin sektiosta mielihyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 mitä yksityinen sairaala tarjoaisi? Takuuvarmat perhehuoneet?

 

Tämä riittäis jo meille syyksi selvittää, että kuinka realistinen vaihtoehto (taloudellisesti) yksityinen olisi. Ja tavoitteena olisi silti alatie. :)

 

edit. meillä ongelmana on esikoinen, jota sairaala ei halua perhehuoneeseen. Pelkäävät, että äänet menee seinistä läpi. Kaikissa kunnissa ei ole ilmaista synnyttää julkisissakaan. Meille esikoisen synnytys maksoi 350e. Yksityisessä se olisi varmaan huomattavasti enemmän, koska tietääkseni kaikki vakuutukset sulkee raskaudet ja synnytykset pois korvausten piiristä.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se maksu mitä itselle jää maksettavaksi synnytyksestä on todella pieni osa siitä mitä se oma asuinkunta maksaa sairaanhoitopiirille samasta palvelusta. Jos yksityisellä maksaisi saman verran olisi hyvin sujunut alatiesynnytys kustannuksiltaan varmaan sen 1500-2000e, sektiolle hinta toki pompsahtaisi vielä ylös.

 

Voisi ajatella että suunnitelluille sektioille varmasti toimiva konteksti, välttämättä sitten taas alatiesynnytyksille ei niin kannattavaa (oltava lääkärit talossa varalta, leikkaussali vapaana varalta, henkilökunnan mitoitus, voidaanko kaikki ottaa sisään, jne.).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan se yksityisessä lääkärihoidossa muutenkin tilanne, että heti kun tulee eteen jotakin vakavampaa ja suuritöistä, potilas käännytetään julkiselle puolelle. Voitot kääritään harmittomista normitapauksista. En usko että tuonnekaan mitään huippuyksiköitä ja erikoishoitovalmiuksia pystytetään, koska eihän bisnes olisi silloin kannattavaa. Joten palvelkoot vaan venäläisiä, luotan julkiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hinta tulee olemaan varmaan sitä luokkaa, ettei tuonne kotimaisia synnyttäjiä varmaankaan kovin paljoa ohjaudu. Esim. jenkeissä synnytyksen hinta on n. 10 000 - 40 000 dollaria ilman vakuutusta, siitä voi saada jotain suuntaa.

Edited by Nappi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunnallista käyttäisin edelleenkin, turvallisempi olo yliopistollisessa sairaalassa kuin yksityisellä. Olisihan se perhehuone kiva mutta en mä siitä nyt erikseen maksaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

juu, en minäkään olettanut, että halvalla synnytystä saisi. Kunhan vain kerroin mitä "ilmainen" julkinen maksoi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luotan julkiseen terveydenhuoltoon, joten en maksaisi yksityisen palveluista. Mullakin vain hyviä kokemuksia keskussairaalasta. Olisin kyllä mielenkiinnosta halukas tietämään, mitä kaikkea yksityinen sairaala tarjoaa asiakkaille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eipä tulisi kyllä mieleenkään lähteä yksityiselle synnyttämään. Sen verran Murphyn lakiin uskon, että haluan olla paikassa jossa apu löytyy läheltä ja nopeasti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en "uskaltaisi" mennä yksityiselle, jos vastasyntyneen tehohoitoa ei olisi saatavilla. Ja maksut voisi olla liian isoja normikukkarolle. Nytkin pk-seudulla synnyttäminen maksaa 3000-5000€. Jotkut ulkomaalaiset maksavat tuon summan, että pääsevät Suomenn synnyttämään, niin olisiko suurin asiakasryhmä sitten nuo ulkomaalaiset (siis yksityisessä sairaalassa)?

 

juu, en minäkään olettanut, että halvalla synnytystä saisi. Kunhan vain kerroin mitä "ilmainen" julkinen maksoi. :)

 

öö, eikös julkinen ole aina maksanut kuitenkin jotain? aina olen maksanut tk-palveluista sekä polikäynneistä sairaaloissa. Samoin molemmat synnytyksen ovat maksaneet 100-200€.

Share this post


Link to post
Share on other sites
öö, eikös julkinen ole aina maksanut kuitenkin jotain? aina olen maksanut tk-palveluista sekä polikäynneistä sairaaloissa. Samoin molemmat synnytyksen ovat maksaneet 100-200€.

 

Ei. :) Esim. turku tarjoaa 3 sairaalapäivää ilmaiseksi synnyttäjille. Meille kastetilaisuuden kahvittaja sanoi laskua antaessaan, että tämä onkin vauvan eka lasku. Ei ollut, vaan sairaalalasku tuli ensin. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan jo taloudellisista syistä valitsisin julkisen. Mutta vaikka ei olisikaan rahasta kiinni, julkiselle menisin silti. Yksityiselle vain, jos se toimisi samoissa tiloissa julkisen, ison sairaalan kanssa ja vauvojen tehohoito olisi yhtä lähellä kuin julkisessa sairaalassa. Kuten monelle muullekin, mulle on tärkeintä, että apu on tosi lähellä, omista mukavuuspalveluista viis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun on aika vaikea uskoa että tuo toimisi. Ensinnäkin yksityisen synnytyssairaalan pyörittäminen edellyttää että paikalla on 24h gynekologi-, anestesialääkäri- ja lastenlääkäripäivystys ja se tulee aikamoisen kalliiksi. Käytännössä niin kalliiksi että asiakkaiksi pitäisi haalia tosi paljon niitä rikkaita venäläisiä jotta homma kannattaisi, Suomesta tuskin löytyy riittävästi asiakaskuntaa joka maksaisi synnytyksestä tonneja kun julkinen maksaa satasia ja siellä on se lastentehokin sitten vieressä. Toinen ongelma liittyykin sitten noihin venäläisiin synnyttäjiin eli kun syntyvä lapsi vaatii tehohoitoa niin hän siirtyy kuormittamaan suomalaista julkista sairaalaa ja jos lapsi vaatii ehkä viikkojenkin hoitoa niin kertyvä lasku on melkoinen eikä maksujen periminen näiltä ulkomaalaisilta ole suinkaan yksinkertaista. Ja näitä tehohoitoa vaativia lapsia tulee vaikka synnyttäjät seulottaisiin miten tarkkaan etukäteen.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuopiossa on (tai ainakin oli) sellainen yksityinen sairaala, jossa tehdään sydänleikkauksia. Eräs sukulaiseni on ko. sairaalan palveluja hyödyntänytkin. Samainen sairaala tarjosi aikanaan myös sektioita, tosin en tiedä tehtiinkö niitä siellä miten taajaan, jos ollenkaan, joka tapauksessa nettisivuillaan niitä mainostivat. Muistelen että asiakkaaksi kelpasi sellaiset joiden raskaus oli ns. normaali, eli ei mitään erityistoimenpiteitä odotettavissa. Tämä sairaala kai tekee leikkeuksensa KYS:in tiloissa (???), vuodeosastot jossain erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mietin kanssa, et jos yksityisellä voidaan tehdä muita vaativia leikkauksia, niin miksi synnytykset eivät onnistuisi. Tuskin se tulee sairaalaa suunnitteleville yllätyksenä, että mm. vauvojen tehohoito ja kaikkien tarvittavien lääkärien päivystys pitää olla kunnossa. Veikkaan, että tämä suunnitelma on yhteydessä Hys Oy:n suunnitelmiin. Itse luotan suomalaiseen byrokratiaan sen verran paljon, että uskon näiden vakavien kriteerien täyttyvän ennenkuin lupa synnytyssairaalatoimintaan tulisi. Hesarin mukaan Hus Oy oli joutunut hyväksyttämään tilojensa sopivuuden sairaalakäyttöön vaikka se toimi(s)i jo toimivassa Hus-sairaalassa.

 

edit. Synnytyssairaaloita on (ja on ollut) pienilläkin paikkakunnilla. Käsittääkseni niitä on tutkittu ja todettu terveiden äitien + normaalien raskauksien kohdalla ihan yhtä turvallisiksi kuin isotkin sairaalat. Joillan paikkakunnilla lääkärit asuu (asui) niin lähellä sairaalaa (esim. sairaalan piha-alueella), että voivat jonkin verran päivystää myös kotonaan.

 

Itse edellyttäisin, että rahoille saa jotain sellaista vastinetta jota julkisella puolella ei saa. Vähän kateellisena luen ulkomaalaisia synnytyskirjoja, joissa oletetaan jokaisessa synnytyssalissa (eli synnytyssviitissä) olevan mm. oma suihku. Kirjoissa muistutetaan, että jos suihkun kaakelilaatoille kiinnittää tarroja visualisointia varten, niin niiden pitää olla irrotettavia ja ne pitää myös muistaa irroittaa. Jotenkin epäilen, että se ei täällä menis läpi. :) Tietty olisi ihanaa olla väärässä. :D

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin 3,5 vrk esikoisen syntymän (virhetarjonnasta johtunut pitkittynyt avautumisvaihe josta kiireelliseen sektioon) jälkeen vastaisin, että kaipaisin yksityistä lapsivuodeajan vaihtoehtoa. Eli jonkinlainen sairaala suuren keskussairaalan läheisyydessä, siirtyminen osaston sijaan toiseen sairaalaan ja äidin ja lapsen seuranta siellä. Omalla kohdallani kävi kuten pelkäsin, itse synnytyksestä jäi hyvä mieli vaikka asiat eivät ihan sujuneetkaan mutta lapsivuodeosastolla vietettyjen päivien tapahtumia ja kokemuksia pitää sulatella vielä pitkään. Jos tällainen mahdollisuus olisi ollut tarjolla ja olisi kysytty ennen omaa kokemusta, olisin ollut valmis maksamaan melko paljon (esim 1500€/vrk). Jos nyt jälkeenpäin kysyttäisiin, olisin valmis maksamaan mitä vain. Enkä odottaisi siltikään mitään luksushotellia, tapauksessani olisi riittänyt mahdollisuus perhehuoneeseen (tai vain miehen lupaan olla paikalla myös yöllä) ja ajoittainen opastus / tieto / apu / inhimillinen puhe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten on Suomessa tähän asti hoidettu julkisen terveydenhuollon ulkopuolella olevien naisten synnytykset? Julkisella puolella, mutta kukkaron nyörejä raottaen? Muualla / missä?

 

Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että olen itse työsuhteeni laadun takia sellaisessa tilanteessa, etten kuulu asuinmaassani (EU-maa) -enkä tosin Suomessakaan- enää julkisen terveydenhuollon piiriin, vaan ainoa vaihtoehto on yksityinen, jonka kuluista suurimman osan maksaa työpaikkani vakuutus. Toki terveyspalvelut saisin halutessani myös julkiselta, mutta nimenomaan ostamalla (esim. sektio ilman komplikaatioita n. reilut 3000e ja sitä rataa), joten koko raskaus alusta loppuun tullaan hoitamaan yksityisessä sairaalassa. Normaalitilanteessa olisin hyvillä mielin mennyt "neuvolaan" ja synnyttämään keskussairaalaan, ja olen muutenkin ollut aina "pro julkinen terveydenhuolto", mutta nyt kun joudun maksamaan anyways, houkuttelee tuo yksityinen ihan eri tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mininas: julkisessa sairaalassa kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole, kulut peritään sitten synnyttäjältä itseltään jos ei ole vakuutusta tai maksusitoumusta mistään. 

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäin jotenkin siihen käsitykseen, että tällä haettaisiin enemmän tai vähemmän virallisesti juuri esim. Venäjältä tulevia synnyttäjiä?

Jos valita saisin, ottaisin yksityisen erityisemmin pohtimatta, kun vaihtoehtona on TAYS:in 0,5 m2 (kärjistetty, mutta kuitenkin) "oma tila". Koska kylpyveden tilalla ei kuitenkaan ole seteleitä, on julkinen ainoa valinta jatkossakin. Mietin yksityisen kohdalla lähinnä sitä, olisiko siinä samaa kuin muillakin yksityisen sektorin lääkäriputiikeilla, eli tohtorisväki heittää ensin jonkinlainen vuoron julkisella ja menee sen jälkeen hunajapurkille yksityisen puolelle, eli kuinka silmä kourassa siellä väki lopulta olisikaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistelisin, että tässä jutussa oli se myös että nämä birth centerit olisivat isojen sairaaloiden lähellä tai jopa yhteydessä. Sillä ainakin voitaisiin vähän säädellä sitä, jos synnytyksessä tulee ongelmia. Tosin ne ongelmatkin voivat ilmetä niin, että tarvitaan toimintaa heti, jolloin se rakennuksen toisessa päässä oleva lääkäri tms. voi olla myöhässä jo.

 

Mutta mutta. Ajatuksena kai ihan hyvä, monethan haluavat luomusynnytyksen nykyään. Itse kyllä olin ihan tyytyväinen OYSiin paikkana, kaikkiin henkilöihin en. Ja ensisynnyttäjänä olisin kaivannut perhehuonetta, mutta eipä ollut mistä antaa. Luomusynnytystä en kaivannut viimeksi enkä varmaan nytkään.

 

Eli siis tällaisten yksityisten sairaaloiden sijaan itse haluaisin, että kätilöt yms. työväki, joka työskentelee synnyttävien ja synnyttäneiden kanssa valittaisiin tarkemmin. Ja muistettaisiin niille vanhoillekin työntekijöille muistuttaa, että hei, nää naiset on synnyttänyt ja on aika hormonihuuruissa ja herkkiä. Edes pieni hymy ja pehmeämpi äänensävy muuttaisi varmasti monien potilaiden asennoitumista. Myös se, että uskottais niitä synnyttäjiä vaikka kyseessä olisikin ensisynnyttäjä. Toki perhehuoneiden lisääminen olisi luksusta, mutta se tuntuu jo aika isolta asialta.

 

Menipä vähän ot mutta näin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0