Sign in to follow this  
Followers 0
Nattunen

Yksityinen synnytyssairaala

35 posts in this topic

Eipä tulisi mieleenkään mennä yksityiselle synnyttämään, kun julkinen palvelu pelaa niin hyvin ja on varmasti turvallista.

 

Kasma, Jorvissa ainakin oli salien yhteydessä pieni suihku ja vessa, eikä takuulla olisi ketään kiinnostanut jos olisin laittanut sinne jotain omaa rekvisiittaa. Ei siellä edes käynyt koko aikana muut kuin minä ja mies. :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ollappa helsinkiläinen. :)

 

Tohon lääkärien väsymykseen. Olen itse "lääkäriperheestä" ja silloin lääkäripulan kanssa painivassa pikkukaupungissa oli ihan normaalia, että työvuoron jälkeen oli päivystysvuoroja. Jos kävi huono tuuri, niin ensin teki päivän töitä, yöllä joku monen tunnin ikävä pakko-hoitaa juttu ja sitten taas päiväksi töihin. Takuulla olivat väsyneempiä tolla kuviolla kuin se, että vakivuoron jälkeen heittäs vähän keikkaa yksityisellä puolella (tai päinvastoin).

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein usko että samat lääkärit voisivat työskennellä sekä julkisella että yksityisellä tuossa tapauksessa koska synnytyksen alku ja kesto ovat niin arvaamattomat. Eli toisin kuin vaikka korvalääkärit tai plastiikkakirurgit, synnytyslääkäri ei oikein voi sanoa että tulen hoitamaan parit synnytykset siinä klo 16 jälkeen ja lähden kotiin klo 20. Jollei sitten haluta vaihtaa lääkäriä lennosta kesken imukupin... Eli omat lääkärit tuollaisessa puljussa pitäisi olla ja aika iso joukko sitäpaitsi jotta riittävä päivystysvalmius olisi koko ajan. Käytännössä siis virolaisia lääkäreitä koska Suomesta tuskin tuollaista määrää erikoislääkäreitä mistään napattaisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Käytännössä siis virolaisia lääkäreitä koska Suomesta tuskin tuollaista määrää erikoislääkäreitä mistään napattaisiin.

 

Tykkäisköhän varakkaat venäläiset asiakkaat venäläisistä lääkäreistä? :P

 

Valtio varmaan olisi mielissään kun maahan tulisi lääkäreitä, joiden saamiseksi ei ole tarvinnut maksaa reilun 5 vuoden yliopistokoulutusta ja jotka maksais tuloistaan kunnon verosiivun. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erikoislääkärin koulutus itse asiassa kestää minimissään 12 vuotta.

 

Virossahan on tällä hetkellä vielä pahempi lääkäripula kuin Suomessa konsanaan kun sieltä lähdetään ulkomaille ihan joukolla, joten siinä mielessä olisi vähän epäeettistä imuroida sieltä lääkäreitä tänne yksityissairaalaan. Toisaalta jotta lääkäri saisi Suomessa toimia niin häneltä vaaditaan täkäläiset normit täyttävä osaaminen ja kielitaito ja se ei ole ihan pikkujuttu - riippuen siitä milloin on Virosta valmistunut saattaa joutua tekemään aika paljonkin opintoja täällä ennen kuin kelpoisuusvaatimukset täyttyvät ja ne on kaikki tehtävä julkisella puolella ensin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotenkin musta tuntuu, että sairaala, joka olisi täynnä venäläisiä ja virolaisia lääkäreitä ja potilaita ei ehkä olisi niin kamalan suosittu suomalaisten keskuudessa.  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei julkisella puolellakaan ole aina lasten tehohoito lähellä. Meillä ei ainakaan ole, vaan lähin on 50km päässä. Tämän vuoksi riskiraskauden omaavat siirretään herkästi synnyttämään kyseiseen kaupunkiin. Itsellä oli RaDi-raskaus ja jos äpolilla olisi selvinnyt jotain huolestuttavaa. en olisi saanut synnyttää kotipaikkakunnalla. Onneksi sain kuitenkin, koska paikallissynnärillä on aivan ihana henkilökunta ja parempi mahdollisuus saada perhehuone. Voisin kuvitella ykstyisellä toimittavan samoin, kuin täällä.

 

Niin, meni minullakin synnytys kiireellisenä sektiona ja siihen täällä on valmiuidet, ongelmana on tosiaan tuo lasten tehohoidon puute.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasma, eiköhän sinne TYKS:n synnytyssalien suihkuihinkin saa tarroja tmv. laittaa jos ne ottaa pois lähtiessään. Aika hassua mielestäni on jos se kiellettäisiin, kokemusta ei tietenkään ole koska mä en valmistautunut mitenkään synnytykseen tai suunnitellut sitä etukäteen. :D Salon tiloista en tiedä, mutta käsittääkseni siellä on paremmat joten luulisi sielläkin onnistuvam.

 

Itse en tosin siellä vessassa ja suihkussa käynyt kuin kerran pissalla ja toisella kertaa pyörtymässä, mutta toisenlaisessa synnytyksessä olisi varmasti tullut oltua siellä enemmänkin lämpimästä vedestä nauttien. :)

 

 

Sitten itse yksityiseen sairaalaan. Mullakin jäisi varmasti palvelu käyttämättä puhtaasti rahan takia. Mutta kuten joku muukin jo mainitsi niin kivemmasta vuodeosastosta voisi jo hiukan maksaakin. Mä olin TYKS:n osastolla varmaan syksyn kiireisimpänä viikonloppuna ja jouduin (yllätys) täyteen kolmen hengen huoneeseen ja mulla oli normaaliakin epämukavampi varasänky jossa ei jarrut toimineet. Huoh. En nukkunut kuin 10 tuntia 4 päivän aikana ja olin aivan rikki. Mukavampi sänky ja enemmän omaa tilaa ja rauhaa olisi ollut niin hieno juttu ett siitä maksaisin mielelläni lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta yksityiset synnytystuvat olisivat kyllä ihan mahtava vaihtoehto julkisen puolen ohelle :) mielelläni maksaisin siitä, että paikalla olisi tuttu kätilö ja olisi mahdollisuus perhehuoneeseen ja pystyttäisiin yksilölliseen hoitoon ehkä eri tavalla kuin julkisella puolella. Keskittämisen yhä suurempiin ja "turvallismpiin" yksiköihin en usko pidemmän päälle tuovan hyviä tuloksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksityisten sairaaloiden ongelma on kaikessa operatiivisessa toiminnassa (synnytykset kai lasketeaan operatiiviseksi) tehohoidon puute. Palvelu varmasti olisi hyvää, mutta jos jotain menee vikaan, kaatuu vastuu kuitenkin erva-alueiden sairaaloille. Jo keskussairaaloidenkin kanssa on monesti se ongelma, että vaativimmessa komplikaatioissa osaaminen on vain yliopistollisissa sairaaloissa. Kansantaloudellisesti olisi melko kuppaista, että yksityiset kuorisi "kermat" eli helpot ja ongelmattomat. Kuitenkin vaativan monialaisen päivystyksen valmius on pakko ylläpitää verorahoin. Sama ilmiö on jo nyt näkyvissä yksityisten tekemässä leikkaustoiminnassa. Helpot tehdään, mutta tiukan paikan tullen joudutaankin nostamaan kädet ylös. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0