Tättärä

Taapero kasvissyöjäperheessä

11 posts in this topic

Onko täällä (ainakin osittaisia) vegetaristeja, joilla on taapero kotona? Millaisia ruokia perheenne syö? Syöttekö kaikki samaa vai teettekö erikseen kasvis- ja liharuuan?

 

Minä olen (osittais)vegetaristi, eli syön nykyään myös maitotuotteita, munia, kalaa ja riistaakin. Meidän tyttö, kohta 11kk, syö sekaravintoa. Typy täyttää ensi kuussa 1 v., ja perheen yhteiset ruuat alkavat tulla ajankohtaiseksi. Me kuitenkin miehen kanssa syömme kotona pääasiassa kasvisruokaa, jossa proteiini on useimmiten soijasta, joten kaipaan ideoita ja muiden kokemuksia, miten perheen yhteiset ruokailut järjestetään, kun taaperolle halutaan tarjota lihaa ja äiti ei taas itse sitä halua syödä. Enhän mä edes osaa laittaa liharuokia!

 

Entä tietääkö kukaan, onko jossain tutkittu, miten soijan sisältämä kasviestrogeeni vaikuttaa kasvuikäiseen? Itse en tiedä, minkä ikäiselle soijaa uskaltaa antaa. Esim. tyttöjen murrosiän olen kuullut aikaistuvan ravinnon sisältämän estrogeenin takia.

 

Itse olen ajatellut, että päivällisellä, kun koko perhe on koolla, syötäisiin kala-, riista-, muna- ja juustoruokia, ja lounaalla me typyn kanssa syötäisiin muuten keskenämme samaa mutta proteiininlähteen osalta erilaista ruokaa (siis tyyliin typy lihapullia ja minä soijapullia).

 

Sekasyöjästä tämä ehkä vaikuttaa triviaalilta aiheelta, mutta mä oikeasti oon märehtinyt tämän asian kanssa jo pitkään. Kaikki mun lapsuuden lempiruuat olivat liharuokia (lopetin lihansyönnin vasta 15-vuotiaana), ja toisaalta haluaisin tarjota typylle samanlaisia ruokia ja kokemuksia ja toisaalta haluaisin yhä itse olla syömättä kasvatettua lihaa.

 

-Tättärä

Edited by Tättärä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen lakto-ovovege ja lisäksi syön vielä kalaakin. Mies ja tyttö on sekasyöjiä. Meillä syödään koko perhe samaa ruokaa tai sitten sellaisia ruokia, joissa voi kätevästi lihan tilalle vaihtaa kasvisjuttua (lihapyörykät/kasvispyörykät). Soijajuttuja meillä ei hirveästi syödä, vaan ainoastaan soijarouheesta valmistetaan ruokaa silloin tällöin. En ole sen vuoksi huolestunut lapsen soijan syönnistä, koska sitä tulee niin vähäiset määrät.

 

Välillä kyllä olen ajatellut, että olisi helpompi itsekin siirtyä taas lihansyöntiin (olen ollut ilman reilut 8 vuotta), niin repertuaari ruuissa olisi suurempi. Nyt tuntuu tosi vähissä olevan ideat ruuanlaiton suhteen, kun kokonaan kahta erilaista ruokaa ei viitsi laittaa. Meillä siis syödäänkin paljon lihattomia ruokia (pinaattikeitto, hernekeitto, kananmunakastike jne.) sekä kalaruokia. Toisella aterialla tyttö syö monesti myös kaupan purkista ruokaa, koska en tee ruokaa kuin kerran päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos minäkin kirjottelisin tänne, kun alkaa meilläkin hahmottumaan että mitä syödään ja miten syödään :lol: Eli mä oon lakto-ovovege, mies ja poika syövät kaikkea. Miehen ruoka on kumminkin tosi mausteista yms, eikä ruoka-aikaan usein ole kotonakaan, joten hänen tekemiään ruokiaan poju saa lähinnä maistiaisia, ei varsinaista ateriaa...

 

Joten lounaalla mä teen pojalle liha-/kala-/kanaruokaa, usein reilut määrät että voi vaan pakkasesta sulattaa, ja itse syön sitten pelkkää salaattia+leivän (nämä on myös pojalla), katotaan kuinka pitkään tämä toimii ennen kuin poika alkaa vänkää että miksi ei äitikin syö ruokaa ;)

 

Päivällisellä syödään pojan kanssa sitten samaa ruokaa, soijarouhetta oon tähän mennessä kerran laittanut, en tiedä menikö vatsa löysälle siitä vaiko johtuko puhkeavista hampaista, mutta mietin että jos jatkossa laittaisin soijaa vaan itelleni, pojalle se ei kai ole kovin tarpeellista kun syö kumminkin noita eläimiä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entä tietääkö kukaan, onko jossain tutkittu, miten soijan sisältämä kasviestrogeeni vaikuttaa kasvuikäiseen? Itse en tiedä, minkä ikäiselle soijaa uskaltaa antaa. Esim. tyttöjen murrosiän olen kuullut aikaistuvan ravinnon sisältämän estrogeenin takia.

 

Läheskään kaikissa soijavalmisteissa ei ole kasviestrogeenejä (mm. tumma soijarouhe, -suikaleet yms.), koska ne häviävät valmistusprosessissa.

 

Itseä epäilyttää myös, että liekö nyt liha tai lehmänmaitokaan täysin turvallista tuon kannalta. Soijaa, apilaa yms. runsaasti kasviestrogeenejä sisältäviä rehujahan tuotantoeläimillekin syötetään, minkä lisäksi lihassa ja maidossa on toki luonnostaankin vähintään eläinten omat hormonit mukana. Sekaravinnon syöjä saa myös joka tapauksessa annoksensa soijaproteiinia, jos yhtään käyttää eineksiä.

 

Meidän perheessä on vain sekasyöjiä (ainakin toistaiseksi), mutta kasvisruokaakin syödään ja Enskalle kelpaa soijarouhe ruoissa ihan siinä missä kaikki muukin. Pienen ihmisen ruoansulatus menee helposti sekaisin mistä tahansa mitä on liikaa, joten kohtuudella kaikkea :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos infosta, Miinanen! Mä oon syönyt soijatuotteita proteiinin lähteenä jo yli 17 v., mutta en tuota valmistusprosessijuttua ole tiennyt. Ja soijaa tosiaan on jossain muodossa todella monessa paikassa. Luomutuotteiden suosiminen lihan ja maidon suhteen sentään vähentää soijan vaikutusta ruokavaliossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, miten mulla on mennyt ihan tällainen ketju ohi!!! Itse olen kai nyt sitten virallisesti ruokailutottumuksiltani pesco-vegetaristi eli syön maitotuotteiden ja munien lisäksi kalaa. Samaa ruokavaliota noudatan meidän tytöille. Mies syö sitten lihaa meidän muiden edestäkin. Tähän asti meillä on kaikki mennyt hienosti. Tytöt syövät monipuolista kasvis-kalaruokaa, jossa proteiinit tulevat vaihtelevasti kalasta, munista, soijarouheesta, tofusta ja linsseistä. Nyt esikoinen 2v8kk on herännyt ymmärtämään, että isä syö lihaa ja me muut emme. Onkin tullut ihan oma haasteensa yrittää selittää 2-vuotiaalle miksi näin on! Oma lihaton ja kanaton ruokavalioni perustuu eettisyyteen. En halua omalta osaltani tukea teholihantuotantoa. Sen sijaan ennen vanhaan vallinnutta tapaa riistan pyytämisestä ja muutaman possun kasvattamisesta omassa navetassa en pidä lainkaan eettisesti huonona asiana. Itsekin voisin syödä lihaa jos olisi tilanne, että maapallon resurssit riittävät tarjoamaan koko väestölle eettisesti tuotetun lihan. No se siitä. Kenenkään kanssa en halua riidellä /väitellä ruokavalioiden oikeellisuudesta. Jokainen tekee oman valintasa ja meillä tosiaan hyvässä sovussa taloudessa on käytössä kaksi eri ruokavaliota.

 

Mutta siis siihen ongelmaan. Miten kertoa /perustella asiaa 2-vuotiaalle? Entä kun tytöt tuosta vielä kasvavat ja osaavat enemmän kyseenalaistaa?

 

Ehdottomasti en aio kieltää tytöiltä lihansyömistä tyyliin "niin kauan ette syö lihaa kun tämän katon alla asutte!" vaan hieno ajatukseni on, että lapset saavat maistaa /syödä lihaa kun kykenevät ymmärtämään mistä liha tulee /mitä liha on / tiedotavat lihansyöntiin liittyviä eettisiä ongelmia. Siis ymmärtäisivät, että lihan syönti on eettinen valinta eikä sitä syödä vain koska se maistuu ruoassa hyvältä. Ehkä tuo ymmärtäminen tapahtuisi jossain vaiheessa alakouluiässä?

 

Kaipaisin kommentteja ja vinkkejä vastaavassa tilanteessa olevilta, mutta toki muidenkin kommentit otan mielellään vastaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Musta tuntuisi pahalta lähteä pieneltä lapselta karsimaan liha kokonaan ruokavaliosta varsinkin, jos toinen vanhemmista lihaa syö. Helpompi on minun mielestä perustella se, miksi en itse syö lihaa. Liha sinänsä kun ei ole paha asia, vaan se, miten sen tuottaminen tapahtuu. Siksi tuntuu melko mahdottomalta selittää alle 3-vuotiaalle, että saat valita, syötkö lihaa sitten, kun ymmärrät sen eettisyyden. Tietenkin asiaa voisi kiertää kertomalla, että runsas lihan syöminen ei ole terveellistä (onhan se ihan tutkittua) ja sanoa, että isompana voitte päättää ruokavaliostanne itse. Jos lapsi kuitenkin kovasti haluaisi maistaa lihaa, niin itse en kieltäisi (niin kuin en kielläkään).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään kotona kasvisruokaa. Mies on sekasyöjä, joten grillaa joskus kesällä makkaraa tms. Ei kuitenkaan pääsäääntöisesti tehdä kuin yhtä ruokaa, eli kasvisruokaa. Myös kotimaista kalaa syödöön joskus. Taapero syö samaa kuin me ja vauvakin sitten tulevaisuudessa.

 

Ja soijaa meillä menee suht paljon, en ole jaksanut siitä olla huolissani. Mitään vakuuttavaa tutkimustulosta aiheesta ei ole ja ravintoterapeutitkin sitä suosittelevat ihan pienten ruokavaliooon. Lähinnä syödään soijarouhetta ja tofua niiden kätevyyden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ajattelin perustaa fb:iin oman ryhmän heille, joiden perheissä noudatetaan lapsille kasvisruokavaliota (tai kala-kasvis). Laita yv jos haluat mukaan ryhmään. Toki mukaan pääsevät myös he, joilla suunnitteilla lapsille kasvisruokavalio tai muuten haluavat keskustella asiasta positiivisella hengellä. Ja sana kiertämään jos omasta lähipiiristä löytyisi ryhmään sopivia / halukkaita henkilöitä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin tällaisen ketjun vasta. Meillä on 2-vuotias poika joka syö ihan kaikkea ja minä miehen kanssa syömme kalaa, munia ja maitotuotteita kasvisruoan ohella. Meillä ruokailu on toteutettu niin, että välillä teen pojalle ruokaa missä on lihaa ja vastaavaa meille aikuisille vaikka soijasta. Usein kyllä poika syö esimerkiksi soijasta tehtyä makaronilaatikkoa, koska tykkää siitäkin ja onhan se helpompaa tehdä vain yksi ruoka. Yleensä poika syökin päivän toisen aterian lihalla ja toisen sitten meidän kanssa samaa. Jos huomaan että on pelkkää kasvista -vaihe kokkailussa niin saatan ostaa nakkeja pojalle naposteltavaksi (tai jotain muuta vastaavaa) ihan vaan helpottaakseni omaa mieltäni proteiineista. Olemme miehen kanssa ajatelleet, että pojalle tarjotaan liharuokia niin kauan, että hän on tarpeeksi vanha tekemään päätöksen lihasta itse ja saa tietenkin jatkaa lihan syömistä jos haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä vanhaa aihetta. En tykkää lokeroinnista tässäkään suhteessa, mutta ruokavalioni on lähes vegaaninen. Eläinperäisistä mukana on hunaja ja puolisoni kalastamat kalat. Muutos on tapahtunut pikku hiljaa, mutta lopullinen stoppi tuli tänä syksynä.  Puoliso syö lihaa, mutta kotona tehdään ruokaa, joka sopii kaikille. Kuopus on näin ollen melko vegaanisella ruokavaliolla. Esikoinen syö päivähoidossa samaa kuin muutkin, vaikka se vähän minua ahdistaa. Vaikea kuitenkaan laittaa vegaaniruokavaliolle, koska kotona saa isänsä kanssa silloin tällöin juustoa tai retkellä grillimakkaraa. Kysymyksiin olen pyrkinyt vastamaan mahdollisimman rehellisesti. En nyt suoraan ole sanonut,että äidistä possujen tehotuotanto on eläinrääkkäystä, mutta olen kertonut maidon olevan tarkoitettu vasikalle, siksi sitä ei kotiin osteta. Muiden lasten maidon juominen onkin herättänyt ihmetystä.

Uskoisin,että meidän ruokapuoli kotona koostettu hyvin. Pääsen sitä ravitsemusterapeutille ihmettelemään, kun neuvolassa tuli puheeksi. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now