Sign in to follow this  
Followers 0
PMLats

Pukamat

33 posts in this topic

No niin. Vertaistukea kiitos :D Mulla on pukamia takalistossa. En päässyt lekuriin, vaan käskivät turvautua ensin itsehoitolääkkeisiin. Voidetta jo on, ja hankin kai jotain peräpuikkojakin. Onko kukaan päässyt tästä kivuliaasta ja kurjasta vaivasta eroon ilman puukkoa? Kauanko kesti? Onko jotain kotikonsteja?

 

Pitää varmaan lopettaa sohvalla istuminen, pehmeällä istuminen ei kai ainakaan auta paranemista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo ollu pukamia mutta miehellä ja siskolla kyllä... Niitä on käsittääkseni erilaisia. Valistakoon joku joka tietää paremmin. Miehellä oli sellaset superkipeet jotka oli nk. sisäpuolella ja mun siskolla siis jotenkin ulkopuolella. Hmmm... Enpäs nyt osaa sanoa enempää mutta siskolla oli just tuota salvaa ja meni tosi nopsasti poies. Mutta siis kumpikaan ei tarvinnut mitään leikkauksia!

 

Raskausaikanahan tuo on tosi yleinen vaiva :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli raskausaikana ja synnytyksessä sain aika komiat kanssa. Raskausaikana niistä ei hirveesti ollut haittaa, mutta synnytyksen jälkeen kyllä istuminen ja kävely oli kamalaa. Salvalla sain pois, mut ne tuli usein takas. Tuntuu et siitä tuli kierre, kun ne kerran tulee, tulee ne aina joka kerta uudestaan helpommin.

 

Aina en oikeen ees jaksanut laittaa salvaa kun se tuntui vaan "parantavan" oloa, ei parantavan vaivaa. Pukamat lähti yleensä parissa viikossa pois, synnytyksen jälkeen meni n. 1,5kk. Synnytyksen jälkeen sain synnäriltä sellasta puuduttavaa ainetta mikä toimi hienosti, mut sitä ei kait saa apteekista, ainakaan ilman reseptiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaus ja synnytys noita teettävät ja kyllä ne oireettomiksi saa, mutta Scheriproctia peliin ja kunnolla. Niitä puikkoja voi laittaa vaikka kaksi kerrallaan. Sen lisäksi pitää pitää huolta siitä, että vatsa toimii helposti. Lopullisesti niitä harvoin parantaa muu kuin kirurgi, mutta se on kuulemma niin s**tanallisen kipeä operaatio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me too! Perjantaina tein löydön ja siitä asti on ollut kutinaa ja kipua. Apteekista sain voidetta, se on auttanut hieman. Minua kuitenkin mietityttää, että pääseekö siitä patista eroon? Vetäytyykö se takaisin sisään, vai jääkö se tuohon esille loppuelämäksi - ellei sille näytä sitten joskus myöhemmin lääkärin veistä? Jostain googlettamalla löysin sellaista, että niitä voisi voitelun yhteydessä "työnnellä takaisin", mutta onko tämä oikeasti suositeltavaa vai pitääkö mun soittaa tästä neuvolaan? *muistelee sitä ultralääkäriä, joka sanoi, että älä kysele nettipalstoilta, soita terveydenhoitajalle -- mut miks neuvola on kiinni viikonloppuisin...? :P *

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla auttoi tuohon vaivaan sitten lopulta lääkärin määräämä reseptilääke Neoproct, yhdistelmähoitona eli voide + peräpuikko. Tuossa lääkkeessä oli puuduttavaa ainetta mukana, joten se helpotti oloa tosi paljon. Käsikauppalääkkeillä yritin parannella melkein 4 viikkoa, tuloksetta. Ja itse ainakin työnsin isoimman pukamaksen takaisin "sisäpuolelle" :rolleyes: Kävin vielä sitten ihan sairaalassa tähystyttämässä peräsuolen, ja kuulemma siisti oli, ei paukareita. Eli kyllä, ne voivat parantua kokonaan, itsekseen tai lääkehoidon avulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin tämä ihana vaiva on tullut tutuksi. Mutta miten se on, mitä apteekin käsikauppalääkkeitä olette käyttäneet raskausaikana? Ostin eilen Scheriproct-rasvaa ja se tuntuu lievittävän kirvelyä ja kipua. Mietityttämään jäi se, että lääkeselosteessa kehotetaan kysymään lääkäriltä käytöstä, mutta itselle oli pakko saada jotain helpostusta vaivaan heti. Eihän sitä nyt kauheasti käytä, joten verenkiertoon ei suuria määriä pitäisi limakalvolta imeytyä, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Eli sanokaas, uskaltaako sitä vielä käyttää?

 

Lisäys. Viikkoja siis nyt 30+2.

Edited by Citrus

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuosta lääkkeestä sanotaan, että raskauden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana käyttöä tulee välttää. Ymmärtäisin siis, että noilla viikoilla voi käyttää turvallisesti, kunhan noudattaa käyttöohjeita.

 

Minäkin sain loppuraskaudessa ja viimeistään synnytyksessä ihanat pukamat. Mulla on niihin jonkun verran taipumusta ja ne todellakin tulee aina uudestaan helpommin. Sairaalassa sain Scheriproctia ja sitä käytin viikon päivät aamuin illoin. Samalla myös hiukan työntelin pukamia sisään. Nyt on kaksi viikkoa synnytyksestä ja tilanne on jo parempi. Enää eivät ole ollenkaan kipeät ja selvästi ovat pienentyneet. Nähtäväksi kuitenkin jää, kuinka pitkään menee että katoavat kokonaan vai katoavatko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain synnytyksessä todella kipeät pukamat, ja scheriproctia kului monta tuubia. 1,5kk meni, ja pukamat hävisivät kokonaan, eikä sen jälkeen ole (luojan kiitos) näkynyt. Saa nähdä onko sama homma edessä seuraavassa synnytyksessä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täälläkin tämä ihana vaiva on tullut tutuksi. Mutta miten se on, mitä apteekin käsikauppalääkkeitä olette käyttäneet raskausaikana? Ostin eilen Scheriproct-rasvaa ja se tuntuu lievittävän kirvelyä ja kipua. Mietityttämään jäi se, että lääkeselosteessa kehotetaan kysymään lääkäriltä käytöstä, mutta itselle oli pakko saada jotain helpostusta vaivaan heti. Eihän sitä nyt kauheasti käytä, joten verenkiertoon ei suuria määriä pitäisi limakalvolta imeytyä, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Eli sanokaas, uskaltaako sitä vielä käyttää?

 

Lisäys. Viikkoja siis nyt 30+2.

 

Vähän myöhässä tulee vastaus, mutta jos tämä jotakuta auttaisi. Eli minä käytin lopppuraskaudessa tuota Scheriproct-rasvaa ja peräpuikkoja neuvolaterkkarin luvalla, ovat kuulemma turvallisia kun ei hirveän pitkään (useampia viikkoja) käytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain esikoisen synnytyksen jälkeen moiset lahjaksi, ja vaiva parani / helpottui Hädensalla, taitaa nykyään olla nimeltään Hädesalva. Kakkosen synnytyksen jälkeen vaiva ei onneksi äitynyt yhtään niin pahaksi kuin pelkäsin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden loppuvaiheessa sain kumppaniksi inhottavat pukamat ja synnytyksessä ne suorastaan räjähtivät. Paljon enemmän niistä oli haittaa kuin epparihaavasta..pukamien takia en pystynyt istumaan lainkaan. Nyt on jo yli vuosi synnytyksestä ja vieläkin pukamat vaivaavat välillä. Mitään voiteita en ole enää käyttänyt..yrittänyt lähinnä syödä kuitupitoista ruokaa, niin ei pääse tilanne enää niin pahaksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin nostelemaan tätä ketjua, koska sain kiusakseni nämä pirun pukamat! :angry:

Vajaan viikon verran olen nyt niitä rasvaillut sellaisella uudella rasvalla kuin kuin Ac3 comfort. Vielä en ainakaan ole huomannut mitään eroa. Pakkauksessa sanotaan että saa käyttää korkeintaan kaksi viikkoa kerrallaan, joten katsotaan nyt mitä tästä tulee. Mä niin odotan pääseväni näistä eroon, olo on ihan hirveä takalistossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^käy hakemassa Scheriproct puikkoja tai yhdistelmäpakkaus tai sit lääkäriltä tiukemmat tropit. Siitä Ac3:sta o mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jeps. Mä huomasin aivan saman! tuo ac3 vaikuttaa olevan kyllä aika tyhjän kanssa! <_< Täytyy hommata tehokkaammat tropit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla pukamat vaivasivat ajoittain jo ennen raskautta, mutta loppuraskauden ja synnytyksen yhteydessä tilanne paheni. Hoitelin noita ensin Scheriproctilla, mutta jälkitarkastuksen yhteydessä sain reseptin Neoproctiin, mikä kyllä tuntuu vähän tehokkaammalta. Neoproctissa on mukana tehokkaampi kortisoni kuin Scheriproctissa. Jos tilanne ei menisi rasvoilla ohi, niin sitten olisi vuorossa kirurgin veitsi.. se ei kyllä houkuta sitten yhtään! :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans pari kertaa ollut ja olen käyttänyt kans tota hädensaa, tai nykyään onkin hädesalva tosiaan, ainoastaan että nykyään ei siinä enää ole niin paljon lääkeainetta, joten ei kyllä mun mielestä ole niin hyvääkään, alkuperäinen oli paljon parempi, ei tarvinnut montaa kertaa laittaa niin hävis. Toivottavasti ei tule synnytyksessä jos monella kerran silloin tullut... :huh: Inhottava vaiva!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näin lukee ainakin yhdistelmä pakkauksen pakkaus selosteessa minkä netistä löysin.

 

Valmistetta ei saa käyttää raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana.

Mikäli olet raskaana tai imetät keskustele Neoproct-valmisteen käytöstä ensin

lääkärin kanssa.

Raskaana olevien ja imettävien naisten tulee välttää pitkäaikaista Neoprocthoitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää kanssa sain loppuraskaudessa pukamat lahjaksi..ja synnytyksen jälkeen ne paheni. Vielä kun vatsa toimi laiskasti niin avot..

Nyt oon syönyt mahdollisimman kuitupitoisesti ja välillä ihan luumuja varmistaakseni vatsan toiminnan. Oon myös nytten lisännyt liikuntaa (tosin en noiden pukamien takia). Lisäksi luin netistä ohjeen "peräpään pumppailuun" :rolleyes: , eli sellaseen suolen jännittämiseen (tuntuu aika samalta kuin jännittäisi lantionpohjan lihaksia), tuon treenin pitäisi myös auttaa pukamiin kun lisää verenkiertoa ko. alueella.

Salvaa on ostettu, mutta nytpä tuntuu pukamavaiva helpottaneen ainakin hetkeksi..!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mikäli olet raskaana tai imetät keskustele Neoproct-valmisteen käytöstä ensin

lääkärin kanssa.

Raskaana olevien ja imettävien naisten tulee välttää pitkäaikaista Neoprocthoitoa

Jeps, jeps.. mulla olikin sellainen lääkäri, jota ei kiinnostanut muu kuin päästä musta äkkiä eroon (siltä ainakin tuntui) ja kirjoitti ton Neoproct-reseptin koska pääsi siten helpolla (kun huomasi mun tiedoista, että eräs toinen lääkäri oli sitä määrännyt mulle muutama vuosi sitten). No, parisen viikkoa sitten voidetta käytin ja pahimman vaiheen yli sillä pääsin. Ei se kuitenkaan mitään ongelmaa poistanut. Suihkutteluilla ja Bepanthenilla olen nyt sitten jatkanut ja nyt (4kk synnytyksestä) tuntuu että ongelma näyttäisi olevan toistaiseksi pois -jii-haa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on edellisessä ja tässä raskaudessa vaivanneet pukamat vaan verentulona vessareissun yhteydessä. :huh: Eivät muuten ole kipeät. Vaiva poistui synnytyksen jälkeen mut nyt kun oon uudelleen raskaana, niin taas vuotaa..Ja kyllähän tuo aina karmii ja joutuu tarkistaa että kummasta reiästä sitä verta tulee.. :mellow:

Lääkäri ne edellisessä tutki ja pukamista johtui tuo vuoto, ei onneksi sen vakavampaa..

Inhottava vaiva kyllä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitan anonyymina, koska aihe on itselleni varsin arkaluontoinen.

 

Pukamat vaivasivat ajoittain jo ennen raskautta ja raskausaikana silloin tällöin. Synnytyksen jälkeen tuli sitten oikein kunnon pukamat ja ne oli tosi kipeät! Parissa kuukaudessa sain ne hoidettua pois ja ongelma unohtui. Kunnes nyt, kun synnytyksestä on jo yli vuosi, pukamat uusiutuivat jälleen ja ovat taas yhtä kipeät kuin synnytyksen jälkeen. Isolla hädällä käyminen on yhtä tuskaa ja oikeastaan epämiellyttävä tunne alkaa jo heti syömisen jälkeen tai jos mahassa on yhtään ilmaa. Ärsyttävää!

Eipä tässä auta muu kuin Scheriproct, kuitu- ja vesipitoinen ruokavalio ja säännölliset wc-käynnit. On kyllä inhottava vaiva!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisestä viestistäni unohtui mainita, että tällä toisella kertaa mahanpehmityslääke on ollut ehkä suurin apu pukamiin. Aikaisemmalla kerralla takapuoli oli aina ihan tulessa wc-reissun jälkeen, mutta nyt otan joka aamu tyhjään mahaan n. 20ml Lactulos Ratiopharmia. Se tekee tavaran pehmeämmäksi, niin että pukamat eivät vessareissulla räjähdä aina uudestaan.

 

Kaikkea sitä netissä tulee puhuttua :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0