äSSä

Miten huomioida kummilapsen sisarukset?

53 posts in this topic

Siinähän se jo otsikossa tulikin... Eli huomioitteko jotenkin myös kummilapsen perheen muita lapsia?

 

Itsellä on ongelmana se, että kummilapsemme sisarella on samaan aikaan syntymäpäivä, joten synttärit juhlitaan samaan aikaan. Nyt vaan mietityttää, että miten muistaa tätä siskoa. Lapsille tietysti lahjat on tärkeitä, joten jotain viemme. Mutta itsestä ainakin tuntuu, että kummilapsen lahjaan pitäisi panostaa enemmän kuin sisarusten lahjoihin. Jotenkin ajattelen, että hänellä on oma kummi, joka pitää taas häntä "kaikista tärkeimpänä". Mitä muut olette tästä mieltä?

 

Tässä omassa tilanteessa vien tietysti lahjan sisarelle, mutta entä jos synttärit olisivat aivan eri aikaan ja meitä ei esimerkiksi kutsuttaisi juhliin. Pitäisikö silti antaa lahja? Ja tarkennetaan vielä, että kyse ei ole siitä etteikö siihen lahjaan olisi varaa. Kiinnostaa vaan tietää miten tähän suhtaudutaan. :)

 

Itse jotenkin ajattelen, että siihen omaan kummilapseen pitäisi kiinnittää erityistä huomiota, vaikka perheen muutkin lapset olisivat tärkeitä. Haluan viettää aikaa erityisesti juuri kummilapseni kanssa, antaa hänelle "parhaimmat" lahjat ja lähettää reissusta postikortti hänen nimellään. Mutta voidaanko tästä loukkaantua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli pienenä kaveri, jonka sisko sai aina myös lahjan kaverin synttäreillä, jotta ei olisi suuttunut, pienempi kun oli. Se tuntui silloin jo typerältä. Riippuu mielestäni siitä, onko tämä sisarus teille läheinen, eli miten paljon olette tekemisissä. Itselläni kummilapsi on siskon tyttö, jolle ostamme aina syntymäpäivä ja joululahjat. Koska Kummitytön sisko on myös läheinen, saa tämä lahjan (omana syntymäpäivänään), mutta vähän vaatimattomamman niin, että ajatus on tärkein. Kummityttöön panostamme enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään oo koskaan vieny kummilapsen siskolle mitään kummempaa tuliaista, varsinkaan jos hänellä ei ole mitään päiviä. Sen sijaan jos mennään kummilapsen sisaren synttäreille (asuvat n. 300 km päässä eli ei ihan joka viikko nähdä) niin yleensä viedään joku pieni tuliainen kummilapsellekin.

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oletan ettei kummit kohtele kummilapsiaan sen paremmin kuin hänen sisaruksiaankaan. Eli jos tulevat kummilapsen synttäreille niin voivat yhtä hyvin tulla myös sisarusten tai sit ei kenenkään. Tietenkään synttäreille ei tuoda lahjaa kuin pelkästään päivänsankarille, mutta on minusta tyhmää jos eivät muista sitten sisarusten synttäreitä ollenkaan.

 

Kummin tehtävä ei ole lahjominen, joten musta on tyhmää jos muistetaan vaan sitä kummilasta niin kuin se olis jotenkin parempi. Joko meidän lapset on tärkeitä henkilölle tai sitten ei. En halua että tulee vaan siksi että on nimetty kummiksi jos ei oikeasti kiinnosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun parhaalla kaverilla on kolme lasta, joista olen kahden kummi, mutta ihan samalla tavalla muistan sitä kolmattakin :) Ja tietty kaveri kutsuu senkin synttäreille yms :) Mulla on ollut tapana viedä päivänsankarin lisäksi muillekin lapsille jotain ihan pientä esim. tarroja tai jotain... Ja niin, eiköhän tän kolmannen lapsen joululahjat yms oo noin niinkus suunnilleen samanarvoisia kun näiden kummilastenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Kyllä mä taas puolestani oletan jollain tasolla, että kummilapsi on vähän eri juttu kuin hänen sisaruksensa, vaikka hekin toki mulle rakkaita ovat. Jos se nimetty kummilapsi olis mulle ihan tasan samanarvoinen kuin sisaruksensa niin olisin kieltäytynyt suosiolla koko kummihommasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta olisi hyvin kummallista jos minua ei kutsuttaisi myös kummilapsen sisaruksen synttäreille.

 

Itse olen ratkaissut asian niin, että sisarkselle ja heidän serkulleen (ovat siis kaikki kolme oman kummitätini lapsenlapsia ja tärkeitä minulle) ostan vanhempieni kanssa kimppalahjan. Voin sitten kummilapselleni viedä ihan yksinäni lahjan johon olen panostanut enemmä (monellakin tavalla).

 

Eikä kyse ole rahasta (vaikka sitä vähän vain onkin) vaan muistamisesta.

 

Minä olen aina ollut sitä mieltä, että kummilapseen saa panostaa enemmän.

Itse olen aina saanut laatuaikaa ja hienoja lahjoja kummeiltani, mutta veljeni on saanut "normaaleja" synttärilahjoja eikä lainkaan joululahjaa heiltä. Vastaavasti veljen kummit eivät ole muistaneet minua niin paljon kuin veljeäni.

Edited by Lelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta se, että panostetaan vaan siihen kummilapseen on juuri siksi niin vaarallista että monessa perheessä käy niin, että jonkun lapsen kaikki kummit muistaa aina ja pyytää viikonloppukylään jne.. sisaruksen kaikki kummit on vaan hiljaa.

 

Kun ei musta kuitenkaan ihan alle kouluikäistä lasta pidä alituiseen muistuttaa siitä että tasan ei käy onnenlahjat.

 

Muistanpa omasta lapsuusperheestäkin sen, että pikkuveljeni joululahjakasa jäi aina puoleen siitä mitä meidän muiden, koska kukaan hänen kummeistaan ei lähettänyt mitään. Me isommat päästiin omiemme kanssa joskus jopa huvipuistoon ja ainakin saamaan erikoishuomiota silloin tällöin esim. lastennäytelmään jne.. pikkuveli ei mitään. Äiti yritti sitten korvailla pettymyksiä, mutta eihän se ollut sama asia.

 

Vaikka kuinka yrittää valita kaikille hyvät kummit ja säästää kuopuksellekin edes yhden läheisimmistä ihmisistä niin koskaan ei tiedä millaisiksi kummeiksi he sitten osoittautuu. Vahingosta viisastuneena meille ei tullutkana kummeja. Ne ystävät jotka aidosti välittää meidän perheestä on tulleet synttäreille ja tarjonneet apua ihan muutoinkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toi on kyllä totta, vähän vaikeaa jos sen sisaruksen kummit ei sitten muista sitä toista... Mulla on tietty silleen helpompaa, että siskon toisen muksun kummi on mun veli, jonka tiedän toimivan samalla lailla, eli kohtelu on sikäli aika tasapuolista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Tota mä vähän pelkäänkin... En yhtään tiedä millainen kummi kummilapseni siskolla on. Lapsena varsinkin tuollaiset tilanteet tuntuvat tosi pahalle. Tällaiseen tilanteeseen en haluaisi siskoa saattaa, koska hän on aivan ihana lapsi, josta välitän todella paljon. Jotenkin on kuitenkin sellainen olo, että omaa kummilasta pitäisi kuitenkin huomioida enemmän jollain tasolla. Ei tietenkään siten, että ei-kummilapsi tulisi tästä surulliseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toki.

 

Kummilapsen sisarukset ovat olleet samalla tavalla yökylässä meillä, kuin kummilapsenikin.

Jos menen kylään ja vien tuliaisia vien kaikille.

 

Kaikki sisarukset kutsutaan meille synttäreille, ja samoin heidän synttäreillensä olen saanut kutsut.

 

Kaikille olen yleensä myös ostanut joululahjat. Joskus, kun oli tosi tiukkaa, silloin sanoin suoraan, että nyt on ankeet ajat, enkä osta lahjan kuin kummilapsille. Eikä siinä sitten sen ihmeempiä ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kuusi kummilasta ja mikäli ostelisin kaikkien sisaruksillekin synttäri- ja joululahjat, niin sepä tekisi jo 10 "ylimääräistä" lahjottavaa. Eli olen ratkaissut asian siten, että lahjan saa ne lapset, joiden synttäreille minut on kutsuttu, koska tokihan synttärisankarille lahja hankitaan. Jos menen juhlimaan kummilapsen syntymäpäivää, en vie muille lapsille lohdutuslahjoja. Joululahjoja saa kummilasten sisaruksista ne, joiden vanhempien kanssa ollaan läheisissä väleissä ja joiden kanssa muutenkin olemme lahjoja vaihtaneet (eli lähimmät ystäväni). Rahallisesti panostan kummilasten lahjoihin, muut saavat jotain pientä.

 

Kummeista huolimatta perheessä voi ajattelemattomien aikuisten takia tulla tilanteita, joissa lapset saavat eri määrän lahjoja. Meillä vietettiin lapsena aina sukujouluja ja tuolloin mä sain omien vanhempieni ostamien lahjojen lisäksi paketit vain kummiltani ja mummilta. Serkkupoikaa sitä vastoin lahjoivat kaikki sukulaiset kilvan, paketteja oli aivan älyttömästi, varmaan kolmisen kertaa enemmän kuin mulla. Ei mua harmittanut niinkään se lahjamäärä, vaan se, ettei kukaan muu sukulainen koskaan muistanut mua. Yhtenä syynä oli ilmeisesti se, että mulla oli synttärit pian vuoden vaihteen jälkeen, joten mähän sain kohta "kuitenkin" lahjoja. Tuosta syystä olen itse pitänyt tarkasti huolta, että oma tammikuun alussa syntynyt kummipoikani saa aina joulu- ja synttärilahjat erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mun mielestä on ihan jo kohteliasta huomioida myös kummilapsen sisarukset, jos heillä itsellään on myös juhlapäivä.

Ja itse ainakin välitän todella paljon myös kummilapseni sisaresta, mielelläni tälle lahjoja vien. Kohta on taas tuon sisaruksen synttärit, kutsuttu on.

Olin myös hyvin iloinen kun kummilapseni ristiäiset sattuivat samalle päivälle kuin isomman sisaruksen nimipäivät, sai siis hyvällä syyllä tuoda sisaruksellekin jotain pientä niin ettei koe että uusi sisko vie kaiken huomion..

Ei niiden lasten lahjojen niin kalliita tarvii olla että siitä kukaan menee vararikkoon! (esim mä vein ristiäispäivänä sille nimipäivää viettävälle sisarukselle jotain kimalle-hiple-pinnejä, en siitä paljon köyhtynyt. Pääasia että sai jotain. Eikä lapsi silleen ymmärrä lahjan rahallista arvoa...)

 

Mä koin myös pienenä pettymystä lahjoista. Mun siskolla ja mulla on molemmilla 2kummia, mutta mun kummit on pariskunta keskenään. Mä sain siis aina vaan yhden lahjan, sisko 2 kun sillä oli kummit eri perheistä.. Toki myös sisaruksen kummit muisti aina molempia, mutta just silleen että molemmille toivat jotain samaa (vaikka pitkät kalsarit...jee!) ja sit kummilapselle jotain kivaa vielä lisäksi. Mut lähinnä mä oon tästä ollut "katkera" vain vanhemmilleni, en kummeille, koska noinhan kummien kuuluu toimia. Tajusin sen jo aika pienenä. Vanhempia kohtaan taas on ollut sellainen olo että eikö ne mulle muuten toista kummia keksineet kun piti ottaa toiseksi se sylikummin mies...

Rankkoja noi kummijutut. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummilasten sisarukset saavat tietty lahjat myös synttäreinä ja jouluna sekä saavat tuliaiset, jos kummilapsikin saa tuliaisen kylään mennessä.

 

Kummipoikani 20 v. on syntynyt joulukuussa ennen joulua ja on kyllä aina saanut multa erikseen synttäri- ja joululahjat smile.gif Kummitytön (8 v.) pikkuveli (perheessä myös kummankin isosisko) saa aina erikseen synttärilahjan, vaikka on syntynyt vain vähän joulun jälkeen. Lisäksi mulla on kummipoika 4 v. ja kummityttö 2 v.

 

Kummilasten sisarukset saavat siis lahjat omina synttäreinään, eivät tietenkään kummilapsen synttärinä.

 

 

Päivitetty :)

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni kumpikin on OK, eli ostetaan vain kummilapselle tai sitten sisarukselle voi ostaa jotain pientä. Mielestäni ei tarvitse olla samanarvoisia lahjoja. Itse en vanhempana enkä myöskään kummina ajattele, että kaikille juhlittaville tarvitsisi tuoda lahjoja tai ainakaan ei samanarvoisia.

 

Jos menen kylään vien kaikille lapsille jotain, kummilapselle ehkä jotain vähän enemmän - nykyisin lähinnä rahaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän suvussa oli ennen aina tapana, että sisarukset saivat jotain ihan pientä kun oli toisen merkkipäivät. Itse ymmärsin tämän niin, että merkkipäiviä viettävälle tuotiin lahja, ja sitten molemmat saivat siihen päälle jotain pieniä "tuliaisia", ja usein tällaisia pieniä lahjoja saatiin sitten muutenkin sukulaisten kyläillessä. Nämä pikkulahjat siis olivat esim. pieniä karkkipusseja, värityskirjoja, pienen pieniä muovieläimiä joita kaupassa myydään yksittäin tms. Ymmärrettiin kyllä aika pienestä asti, että se oikea lahja, mikä ei muuten meillä koskaan ollut mikään kovin kallis, saadaan aina kukin omalla vuorollaan, ja pikkulahjalla vain haluttiin kertoa, että molemmat ovat tärkeitä. Tällainen tapa meidän suvussa, mutta kaikki ovatkin sellaisia, että tykkäävät antaa lahjoja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostan aina muumikarkkiaskin :) On tarpeeksi pieni ja edullinen. Kun siis niitä sisaruksia on kolme ;) Muistan pienempänä kuinka tärkeäksi tunsin itseni, kun joku toi myös minulle jotain pientä sisarukseni synttärille. Olen halunnut jatkaa tuota samaa ajatusta. Tärkeintä ei ainakaan minulla ollut, että lahja olisi samanarvoinen. Enkä olisi osannut edes arvioida lahjan hintaa. En osaa sen tarkemmin kuvailla tunnetta, mikä ihan pienellä lahjalla oli. Kyllä sen tajusi, että tottakai synttärisankari saa enemmän lahjoja.

 

Minusta tuossa ei ole mitään pahaa. Vanhemmat kyllä voivat kasvattaa lapsensa, niin että he tajuavat ettei kaikki aina mene niin kuin haluaa. Mä voin olla se kiva täti, joka huomioi kaikki lapset, joka ilahduttaa lapsia ihan pienellä teolla :lol: Tuohon hieman ot:nä, että aina kun meille tulee lapsivieraita niin mulla on jokaiselle omat trippimehut. Muistan lapsuudestani kun tädilläni oli 0,3 l limpsapullot kaikille lapsille. Taas tuli sellainen olo, että jokainen lapsi on yhtä tärkeä hänelle. Periaatteessa samaa ajatusta oli pienenä noissa pienissä lahjoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ei kutsuttu tänä vuonna edes kummilapseni synttäreille, pikkusiskon synttäreillä en ole ollut ikinä (kutsumatta kun en tunge kylään). Viime vuoden synttäreille "pääsin" kun älysin niiden perään kysellä, silloinkin kaikki muut oli kutsuttu jo viikkoja aiemmin. Lähetin sitten tänä vuonna "vain" kortin ja pienen rahalahjan, mutta perillemenosta ei ole tietoa, koska mitään -esim kiitosta, ei ole kuulunut.

 

Kuuluuko mun siis tästälähtienkin muistaa lasta "etänä", vaikken häntä käytännössä ikinä tapaa (heille ei mun kyläkutsut sovi, oon kyllä pyytäny moneen otteeseen)? Poika on vasta 8 v, eli "kummivuosia" (jos ripillepääsyyn asti ajatellaan) olisi vielä jäljellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä mun mielestä kummiuden pitää toimia myös toiseen suuntaan, eli jos en tuntisi itseäni tervetulleeksi niin antaisin varmaan olla. Mitä sitä turhaan tuhlata aikaa ja rahaa sellaiseen muksuun, jota vanhemmat ei ilmeisesti halua sun tapaavan koskaan ilman että puoliväkisin pitää tunkea itsensä kylään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ ja ^tuo kuulostaa niin tutulta. En näe toista kummilastani oikeastaan koskaan ja se on todella surullista. Hän pääsee ensi kesänä ripille ja odotan jo miten silloin käy. Mahdankohan saada kutsun rippijuhliin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ikävä kyllä juuri muista kummilapseni sisaruksia. Osin siksi, että tulin kummiksi ollessani köyhä opiskelija, joten liikoja pennosia muistamiseen ei juuri löytynyt. Mennessämme kylään viemme yleensä koko perheelle yhteisen tuliaisen. Kummitytön synttäreille olen vienyt lahjan vain hänelle, koska se on hänen juhlapäivänsä. Ihan yhtä lailla kuitenkin pienemmät sisarukset tulevat halaamaan, ehkäpä ovat tottuneet jo tapaani ja tietävät, että yhtä ison halauksen hekin kuitenkin minulta saavat :) Toisinaan on jopa ollut niin päin, että kummityttöni toinen sisko viihtyy seurassani kummityttöäni paremmin, mistä on välillä aiheutunut hieman päänvaivaa itselleni, kun en kumpaakaan haluaisi "suosia" toisen kustannuksella, vaikka toisaalta mielestäni kummitytölläni on oikeus saada nauttia laatuseurastani (heh!) vähän enemmän...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummilapsellani ei vielä ole sisaruksia, joten en tiedä miten tulen mahdollisesti toimimaan, luultavasti jotenkin muistan. Veljeni kummi antoi aina myös minulle esim. joululahjan ja se oli minusta todella mukavaa, tuntui että myös minä olen heidän mielessään, vaikka veljeni lahja oli aina joku isompi juttu ja minun esim. karkkipussi tai suklaalevy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on yksi kummipoika jolla on myös kaksoisveli, kumpaakin muistan ihan samalla tavalla. Aika hullulta tuntuisi alkaa eroittamaan kaksosia toisistaan tai sitten antaa toiselle pojalle vain syntymäpäivälahja kun kummatkin ovat syntyneet vajaan tunnin aikaerolla. Luultavasti myös toimisin samoin kolmannen lapsen kohdalla jos heidän perheeseen sellainen joskus tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kummilapsen sisarusta huomioida automaattisesti hänen syntymäpäivänään, on ihan eri aikaan kuin kummilapsen. Jos siis pääsemme juhliin, viemme lahjan, jos emme, emme myöskään "lahjo". Jouluna saavat molemmat meiltä lahjan. Asiaan vaikuttanee se, että kummilapsemme vanhemmat ovat meille läheisiä ystäviä jo todella pitkältä ajalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie huomioisin kummilapsen sisaren jos tämä olis hiukan vanhempi, niin ehkä muutaman vuoden. Ainakin huomioin kun menin katsomaan lasta ekan kerran, toi myös isolle siskolle pienen lahjan. parin vuoden ikäero niin en halunnut, että toinen tuntee ettei olisi tärkeä, varsinkin kun isosisko ymmärsi ketä tervehditään ekana ja vauva ei ymmärtänyt, että hänet huomioitiin vasta toisena. Samoin taisin kastajaisiin viedä pienen lahjan. Tämän jälkeen en ole vienyt synttäreillä(tai siis en veisi mutta kun niiden synttäreitä juhlitaan samaan aikaan ja kyllä mut kutsuttais myös tämän vanhemman tytön synttäreille) toiselle erillistä lahjaa. Jossain vaiheessa lapsen pitäisi oppia myös, että voidaan juhlia pelkästään jotain toista kun vain häntä ja hän saa kyllä samat lahjat kun on omat juhlat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now