Perhonen

sf-mitan kasvun ja painon nousun hidastuminen / pysähtyminen?

20 posts in this topic

Löytyykö teiltä kokemuksia sf-mitan kasvun pysähtymisestä? Mulla menossa rv 33+3 ja sain eilen neuvolasta lääkäriajan ultraan jo ensi viikolle, sillä sf-mitta ei ollut kasvanut kahden viikon takaisesta ollenkaan (27 cm), ja painoakin oli tullut kahdessa viikossa vain 125g per viikko, vaikka aiemmilla viikoilla painoa oli tullut 400-500g per viikko.

 

Terveydenhoitaja kyllä arveli että vauva on saattanut laskeutua ja siten aiheuttaa tuon sf-mitan kasvun pysähtymisen. Mutta eikö nyt ole aika aikaista tuollaiselle? Ja eniten huolta aiheutti nimenomaan tuo ettei paino eikä sf-mitta olleet kumpikaan juurikaan nousseet.

 

Stressata tämän vuoksi ei kuulemma saisi, mutta pitkältä ajalta tuntuu odottaa viikko... Sinä aikana voin kuulemma vain seurailla että vauva liikkuu normaalisti (ja sitä onneksi on tehnyt ihan kiltisti :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu, että terkkari on voinut hyvinkin olla oikeassa. :) Ei siis kannata panikoida. Mä olen vielä kymmenisen viikkoa sua jäljessä, mutta ei mullakaan paino ole missään välissä noussut yli 100 g/vko. Painon nousemattomuudesta en siis ainakaan olisi huolissani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös vauvan asento voi vaikuttaa sf-mittaan noilla viikoilla, eli jos on eri mittauksissa eri asennoissa niin mittaa tulee helposti sen verran heittoa että käyrällä näyttää laskevalta. Samoin odottajan asento siinä tutkimuspöydällä vaikuttaa ja sen pitäisi olla sen verran vakio ettei mittaan vaikuta, mutta kun viikkoja on 30+ ja maha iso niin ei se asentokaan siinä mikään kivoin mahdollinen ole... Ei siis kannata huolehtia, odottaa vaan rauhassa ultraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt ultrasta viisastuneena voin itsekin vastata, jos asia jotakuta muuta joskus askarruttaa... Kerttu aiemmin arvaili ihan oikein, eli ilmeisesti vauvan asento aiheutti notkahduksen kasvukäyrässä. Nyt nimittäin sf-mitta näytti kasvaneen viikossa huimat 4cm 31 senttiin. Painoa sen sijaan ei edelleenkään ollut minulle juuri lisää kertynyt, mutta onneksi pienokainen on kasvanut ihan keskikäyrillä ja painoarvio tämän päiväisestä ultrasta oli 2500g (ja syntymäpaino n 3500 g).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans oli sf-mitan kasvu pysähtynyt. Neljässä viikossa muutos oli vain 18 -> 19. Enpä ole asiasta kovin jaksanu huolestua. Viikko sitten mitattiin neuvolassa ja viikon päästä käyn ylimääräisen käynnin mittauksessa. Sit katotaan täytyykö käydä polilla näytillä. Olen tyytyväinen että kuitenkin seurataan ja tutkitaan tarvittaessa asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli rv 20+5 sf-mitta 18 (ekassa raskaudessa rv 22 20) ja rv 25+5 22 (edellisessä rv 25+6 25). Eli käyrä on notkahtanut rakenneultran jälkeen keski- ja yläkäyrän puolivälistä keskikäyrän alle. Välipäivinä menen ylimääräiseen mittaukseen. Täytyy myöntää, että hieman huolestuttaa :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nosto..

Ihan mielenkiinnosta asiaa oon nyt katsellut.. Itsellä sf-mitta oli kuukaudessa (22+5 - 27+5) kasvanut 2cm ja siten tippui yläkäyrältä lähestulkoon keskikäyrälle. Hirveän huolestunut en asiasta ole, eikä neuvolassa lääkärikään asiasta mitään sanonut (tosin ei osannut neuvolakorttiakaan oikein täyttää, että se sen lääkärin "luotettavuudesta"). Enkä osannut asiasta mitään kysyä kun vasta kotona aloin korttia tarkemmin katsomaan. Kaippa sen ensi kerralla sitten neuvolassa näkee, jos pahempaa notkahdusta on tullut.

 

Tuohon mittaan kun vaikuttaa niin monet muuttuvat tekijät (mittaaja, asento, sikiön asento jms.), että noihin notkahduksiin voi olla monta syytä.

Kiva kuitenkin kuulla kokemuksia mitan kehittymisestä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin nostan nyt:

 

Huolestuin kanssa, kun eilen neuvolassa sf-mitta mitattiin ja tipuin melkein yläkäyrältä melkein alakäyrälle. Rv 27+0 sf 26 cm ja nyt rv 31+2 sf 26.5 cm eli kasvua vain 0.5 cm kuukaudessa. Painoakaan ei ollut itselläni tullut yhtään lisää viime kerrasta. Tosin kokonaispainonnousukaan ei kovin suurta ole: 5.7 kg ja olen lyhytkin 160 cm, jos se nyt jotain vaikuttaa.

 

Terkka ei ollut yhtään huolissaan asiasta. Sanoi vauvan asennon vaikuttavan sf-mittaan myös, mutta muistini mukaan aiemmallakin mittauskerralla vauva samassa asennossa kuin nytkin, eli RTII selkä mun oikealla puolella. Sama terkka mittaajana molemmilla kerroilla. Terkka kyllä sanoi mun mahan olevan pieni ja epäili, ettei meidän vauvasta muutenkaan olis kovin iso tulossa, kun molemmat miehen kanssa ollaan lyhyitä. Seuraava neuvolakäynti vasta rv:lla 35, ja silloin on itseasiassa lääkärin sisätutkimus + vauvan ultraus. Tää tuleva lääkärikäynti oli siis jo aiemmin varattu, ei siis mikään jatkotoimenpide/tarkistus tän sf-mitan takia. Kyseessä siis esikoisraskaus, joten en tiedä huolehdinko nyt ihan turhia, vai pitäiskö tuota kasvua jotenkin kontrolloida aiemmin?

Edited by tiksu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauva liikkuu normaalisti ja sydänäänet on ok (eli reagoi nopeutuen kun vauva vaihtaa asentoa = napanuora ja istukka toimivat = vauva saa tarpeeksi happea), mä en huolestuisi. :)

 

Mulla maha kasvoi isosti alussa - niin kuin ekassakin raskaudessa - ja jossain vaiheessa "lopetti" kasvunsa ja sen jälkeen on tullut hiljalleen senttejä. Iso muutos käyrässä näkyy siinä kohtaa, kun edellisellä kerralla vauva majaili pää alaspäin, seuraavalla kerralla istui perätilassa ja siitä seuraavalla kerralla oli kääntynyt takaisin raivotarjontaan. :D

 

Ja kyllä sekin ilmeisesti vaikuttaa, miten päin vauva tuolla on - siis akselinsa ympäri. Onko selkä äidin mahaa, kylkeä vai selkää vasten jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ystävä odottaa neljättä lastaan ja on nyt vkolla 27. Hänellä on jokaisesta lapsesta pysähtynyt sf-mitan kasvu jossakin vaiheessa, nyt viime vkolla todettiin taas että sf-mitta ei ole kasvanut. Ystäväni tulee vain 2-3 vkoa mua jäljessä ja hänellä on ihan pieni pömppövatsa vaikka neljättään odottaa... Oli todettu että vauva on vaan löytäny hyvän paikan ihan selkärangan viertä pitkin, mitoissa menee ihan keskikäyrällä tälläkin hetkellä silti... Jokaisesta ystävälläni on ollut todella pieni vatsa.

 

Kaikki lapset on olleet terveitä, tosin aika pieniä... Suurin kolmesta jo maailmassa olevasta oli 2900g ja pienin 2555g.

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääsin tässä käymään lääkärillä, kun huolestutti tuo sf-mitan lasku käyrällä. Lääkäri teki ultran (nyt rv 33), jossa todettiin vauvan olevan keskivertoa pienempi. Pään koko menee ihan viikoilla, mutta reisiluun mitta ja vartalon ympärys hivenen pienemmät kuin tässä kohtaa "kuuluisi" olla. Parin viikon päästä uusi ultra, kasvua täytyy siis lääkärin mukaan seurata. Napanuoran virtauksetkin katsoi ja ne hyvät.

 

Vauvan pienikokoisuus saattaa selittyä ihan geeniperimälläkin, koska ollaan tosiaan molemmat miehen kanssa myös keskivertoa lyhyempiä. Ja itsekin olen syntynyt ihan ajallaan alle kolmekiloisena. Lääkäri oli hieman huolissaan siitäkin, kun mulla ei ole paino noussut "tarpeeksi", kun nyt tullut se vajaa 6 kg. Parempi olisi tulla ainakin 10 kg. Käski mun syödä enemmän, vaikka omasta mielestäni olen koko raskausajan syönyt ihan terveellisesti ja riittävästikin. Paljoakaan en mitään herkkuja tosin ole syönyt. Nyt tuli jotenkin huono omatunto, että olenko mä todella syönyt vain liian vähän ja nyt vauva kärsii siitä, eikä kasva kunnolla. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vauva ottaa omansa. Se, joka kärsii, on äiti. :) Luonto on hoitanut tämän asian - saahan naiset sotien ja nälänhädänkin keskellä lapsia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpas tätä ketjua. Onko tuoreita kokemuksia pienestä sf-mitasta?

 

Mulla on nyt rv 31+0, ja neuvolassa mitattiin sf-mitta 25, eli siis alakäyrän alapuolella. Edellisessä mittauksessa 26+4 sf-mitta oli 24. Neuvolatäti sanoi että ei ole syytä olla huolissaan tällä hetkellä. Tilannetta katsotaan uudelleen parin viikon päästä.

 

Jotenkin silti kyllä huolestuttaa todella paljon, vaikka yritänkin vakuuttaa itselleni että kaikki on ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arbyn kanssa samassa veneessä: rv 30+1 ja 24 cm :girl_sad:Ultra-aikaa odottelen... Tosin rv 26 mentiin tällä samalla käyrällä (20 cm) eli alakäyrän alla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arby, et sattuisi vielä käymään täällä? Kertoisit oliko sulla kaikki ok.

 

Mulla nimittäin melkeinpä sama juttu, rv 27+2 sf oli 23cm ja nyt 31+1 25cm. Ei neuvolatäti huolissaan ollut, mainitsi vaan että tätä sitten seurataan ja katsotaan jos seuraavassakin notkahtaa alaspäin niin tehdään lähete ultraan. Seuraava neuvola vasta 3 viikon päästä :/ pitää varmaan ite yrittää mittailla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli pieni sf-mitta, se putosi joka neuvolakäynnillä alenmas ja alemmas, lopulta oli alimman viivan alapuolella. Lisäksi havaittiin, että vauvan kasvu hidastui hidastumistaan. Jos en ois ollut jo äit.poliseurannassa, nla ois laittanut kiireelliswn lähetteen sf-mutan ja lapsiveden vuoksi rv 34.

 

vauvan mitat oli rv 36 jäljessä 3-4 viikkoa. Lisäksi lapsiveden määrä oli vähäinen. Syytä ei löytynyt, ilmeisesti mun kihonnut verenpaine aiheutti tuon. Sektio tehtiin 36+2, syntyi 44cm ja 2330g vauva. Kaikki vauvan sd-mitat on jossain -3 alapuolella edelleen.

Edited by arvoitus

Share this post


Link to post
Share on other sites

arvoitus - oliko sikiöllä rakenneultrassa vielä kaikki ok? Mitä neuvolatäti sanoi lapsiveden määrästä käsikopelolla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nouppu, rakenneultrassa tais olla n.6pv jäljessä np-ultran mittoihin verraten, silloin ei vielä huolestuttu. Mutta kaikki oli muuten kunnossa. Ja tuosta eteenpäin sf-mitta ja ultraukset alkoi jäämään jälkeen hiljalleen. Kaikki virtaukset oli kyllä joka ultrauskerralla ok.

 

Neuvolassa sanottiin, että lapsiveden määrä on tosi vähäinen ja oli huolissaan siitä. En nyt myista mistä se sen tunsi. Ja osa liikkeistä tuntui tosi kivuliailta, se johtui kuulemma vähäisestä lapsiveden määrästä.

 

Ultralla katsoen lapsivettä oli alle viiterajojen, pari lammikkoa.

Sairaalassa sai kuulla kyllästymiseen asti pienestä ja sirosta mahasta ja sikiön pienestä koosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaikki olikin ihan ok, 31+6 käytiin synnärillä kääntymässä (turhaan) lapsivesiepäilyn takia ja ultrasivat samalla - ihan viikkojaan vastaavan kokoinen vauva ja lapsivettä hyvä määrä, ei mitään erikoista. Pari päivää sitten oli neuvola ja sf-mitta oli pompannut alakäyrältä takaisin keskikäyrän alle, missä se on alusta asti kulkenutkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi viimeisimmässä raskaudessa rv 30 tietämillä sf mitta laskea ja yläkäyrältä tippui alakäyrän alle. Lähete ultraan ja tarkistus -> normaalisti kasvoi ja vettä hyvin. Ilmeisesti asento oli hassu tms. Tämän jälkeen käyrä nousi keskikäyrän tuntumaan takaisin ja siinä kasvoi. Vauva otti myös kasvuspurtin loppua kohden ja hyvänkokoinen poju sieltä syntyi sitten 39+6 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now