Guest -Jonski-

Milloin lopetit yösyötöt?

124 posts in this topic

Tämä ei nyt ihan varsinaisesti tänne kuulu, mutta en nyt parempaakaan paikkaa keksinyt, joten nostellaas vähän tätä ketjua :)

 

Meillä tilanne on se, että neuvolasta käskettiin meitä lopettamaan yösyötöt nyt 1-vuotiaalle pojalle. Mä suhtaudun tosi epäilevästi siihen, että onko se oikeasti järkevää, koska meillä ei päivällä mene kuitenkaan ihan hirveitä määriä ruokaa. Tai siis menisi kyllä, mutta pojan allergioiden/vatsan herkkyyden takia pojan ruokavalio on aika rajoittunut, eikä esimerkiksi ole löytynyt pojan vatsalle sopivaa puuroa. Toki ymmärrän, että hampaiden kannalta yösyömiset olisi parempi jättää. Näin meillä syödään (maidon määrä vaihtelee jonkun verran, mutta sosemäärät ovat aina tarkalleen samat):

 

n. klo. 8 200 ml korviketta

11.15 2 pientä prk bataatti-kesäkurpitsasosetta, 2 tl poroa

14.30 1 pieni prk päärynäsosetta

16.30 2 dl bataattisosetta, 2 rkl parsakaalia

19.00 260 ml korviketta

23.00 230 ml korviketta

4.00 230 ml korviketta

 

Yritän nyt antaa pojalle päivisin enemmän maitoa (aikaisemmin emme ole viitsineet sitä tehdä, koska jos päivän maitomäärä menee tietyn rajan yli, alkaa pojalla vatsavaivat... Tai siis näin ainakin kävi aikaisemmin) ja öisin vaan vettä. Mutta siis, sanokaa viisaammat, että kannattaako uskoa neuvolatädin väitettä siitä, että ei poika oikeasti tarvitse tuota yömaitoa? Mun laskujen mukaan suurin osa päivän kalorimäärästä tulee noista yömaidoista. Toki jos saadaan toi maidonjuonti siirrettyä ruokien yhteyteen, niin se paikkaa tilannetta. Siinä tapauksessa mun huoli on, että vaikka poika saisikin riittävästi energiaa, niin hän ei saa mitään sellaista ruokaa (esim. puuroa), joka pitäisi pitkään nälkää ja tuntee joka tapauksessa olevansa yöllä nälkäinen. Onko kukaan lopettanut yösyöttöjä sellaisessa tilanteessa, missä lapsi ei ole vielä syönyt puuroa/viljoja?

 

Voi olla, että tämä mun huolehtiminen on turhaa ja syötöistä luopuminen onnistuu hyvin (as if), mutta halusin nyt kuitenkin tulla kyselemään muiden mielipiteitä ja kokemuksia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä loppui yösyötöt n.11kk iässä. Sitä ennen olin puolivuotiaasta asti antanut maitoa vaan kerran aamusta 5-7 välillä. n.11kk iässä tyttö sitten lopetti ne itse. Kiva, kun lopetti itse eikä tarvinnut vieroitella. Ja imetin siis vuoden eli yömaidotkin oli sitä imetystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lopetettu ja aloitettu yösyömisiä 10-19 kk:n iässä ties miten monta kertaa, ja tällä hetkellä vain toivon, että yösyötöt loppuisivat kahden vuoden ikään mennessä. Nyt on taas sellainen vaihe, että aamuyön ensimmäisiin kätinöihin riittää pojan nostaminen meidän vanhempien väliin ja vesihuikka nokkamukista, mutta kello 4-6 hän rauhoittuu vain imetyksellä. :girl_cry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuuskis: ettekö voisi siirtää yhtä soseateriaa iltapalaksi ja antaa sen sijaan päivällä maitoa? Eihän sitä missään ole määrätty että iltapalan pitäisi olla nimenomaan puuroa, kunhan olisi jotain joka pitää verensokerin pidempään tasaisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angervo: hyvä idea sinänsä! Tosin tämä yövieroitus näyttäisi menevän odotettua paremmin, joten ainakaan vielä ei taida olla tarvetta lähteä muuttamaan syömisiä. Poika on pärjännyt hyvin nyt kaksi yötä ilman maitoa. Ekana yönä vähän kitisi, kun tarjosin maidon sijasta vettä, mutta rauhoittui tosi nopeasti, eikä protestoinut kun laitoin takaisin sänkyyn. Viime yönä harmistui vähän enemmän vedestä, mutta ei rauhoittumiseen mennyt kuitenkaan muutamaa minuuttia kauemmin. Poika on aamuisinkin nukkunut hiukan tavallista pidempään. Olen ihan hämmentynyt, mutta toivon, että homma jatkuu yhtä hyvin :)

 

Eli vastaanpa nyt sitten aiheeseen ;) Meillä yösyötöt lopetettiin noin yhden vuoden iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jäi yökahden yöttö pois joskus puolentoista kuukauden iässä, siitä eteenpäin syötö puolenyön maissa ja aamuneljältä. Nyt 3 kk:n iässä lapsi syö iltakympin- yhdentoista maissa ja seuraavan kerran puoli kuuden maissa aamulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yösyötöt jäi pois 9,5 kk:n iässä samassa yhteydessä kun typy siirrettiin omaan huoneeseen. N. 8,5 kk ikäiseksi nukuttiin perhepedissä samassa sängyssä, sen jälkeen tyttö siirrettiin sivuvaununa olevaan pinnikseen. Tassuhoito ei kuitenkaan silloin riittänyt yöllisten itkujen tyynnyttämiseen vaan ainoastaan imetys. Syöntejä olikin pari yössä ihan loppuun asti. Sitten lastenhuone saatiin remontoitua ja sänky siirrettiin sinne. Pari ekaa yötä kävin imettämässä pariin otteeseen (n. klo 2 ja 6), mutta kolmantena yönä selvittiinkin pelkällä tassuttelulla. Sitten väliin tuli Tukholman risteily jolloin imetin yölläkin, mutta kotiin tultua typy oli ilmeisesti niin väsynyt että nukkui 12h putkeen. Ja sen jälkeen on menty nyt pari viikkoa ilman yösyöttöjä.

 

Kumman helposti yösyötöistä eroon pääseminen tuntui onnistuneen, toki takapakkeja saattaa vielä tulla. Tassuttelu toimii kohtuullisen hyvin erityisesti miehen tekemänä nyt omassa huoneessa, aiemmin sivuvaunussa tai samassa sängyssä siitä tuli vain järjetön huuto jota saattoi jatkua enemmän tai vähemmän kiihkeänä parikin tuntia putkeen kunnes en kestänyt enää vana tarjosin rintaa. Toisaalta syynä saattoi olla se, ettei typy ollut vain siinä vaiheessa valmis luopumaan yösyömisistä (syötiin kyllä viittä kiinteää ateriaa päivässä), tai sitten vain se, että maitobaarin vieressä nukkuessa oli vaikea unohtaa yölliset syöpöttelyt.

 

Niinjoo, ja kommenttina vielä että meillä ei tytölle ole tutti kelvannut missään vaiheessa joten se ei ole ollut koskaan vaihtoehto tyynnyttämiselle. Myöskään pullomaito ei kelpaa.

Edited by Hermione

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä ei oo yösyöttövieroitusta edes ajateltu vielä, mutta nyt jo nykyisinkin vika syöttö on puoliltaöin ja seuraava kuuden-kahdeksan maissa, ja jos herää tuolla välillä niin äiti on laiska ( :mellow: ) ja laittaa tutin. Jos nukahtaa, niin nukahtaa, jos ei, niin syötän. Useimmiten nukahtaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No ethän sä mikään laiska ole! :) Jos nukahtaa tuttiin, niin tuskin kovin akuutti nälkä on. Mun mielestä toi on ihan järkevästi toimittu!

 

Meillä loppui yösyötöt tuossa pian 8 kk jälkeen. Ei varsinaisesti vieroitettu, vaan poika ei enää vaan herännyt syömään. Jos heräsi, niin tutti yleensä riitti rauhoittamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika oli 4kk kun ei enää herännyt yöllä syömään. Nyt 6kk iässä syö illalla 20-21.00 ja aamulla 6-7.00 . Nykysin jos poika yöllä herää niin yleensä riittää kun antaa tutin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elokuun alussa aloitettiin päivärintavierotus, loppukuussa yörintavierotus. 2vk söi pullosta ja sitten lopetti kuin seinään yösyömiset, tuon kahden viikon ajan heräsi aina vain myöhemmin ja myöhemmin syömään. Toivottavasti jatkuu näin, esikoisesta herättiinkin 1,4v antamaan pulloa 2-8krt yössä :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

3-4 kk iässä vauva nukkui läpi yön omasta tahdostaan. Sen jälkeen yöllä syötiin, kunnes pidimme unikoulun 8,5 kk iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä loppui yösyötöt neidin ollessa 1,5kk. Sitä ennen neiti söi klo 23, 3 ja 6. Neiti lopetti itse yöllä syömisen ja alkoi nukkua koko yön iltasyötön voimalla. Nykyisin syödään illalla jo puuroa. iltapuuron ja -maidon saa kahdeksalta illalla ja seuraavan kerran syö aamupuuron ja -maidon yhdeksän aikaan aamulla. Ja korvikkeella neiti on ollut koko ajan, josko sillä mitään merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen jätti yösyötöt itse pois 4kk iässä.

Keskimmäinen söi öisin 2-vuotiaaksi, lopetti sitten itse yösyönnit.

Pienin (7kk) syö vielä öisin ja saa mun puolesta syödäkin, kun en itse noista syötöistä juurikaan häiriinny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yöt menee tosi hyvin niin, että klo 23.00 imetän ja annan vähän lisämaitoa. Sitten poika herää eka kerran syötölle klo 3.00 ja sitten klo 6.00 ja sit klo 9.00 tahtoo herätä. Nyt Ilmari on 4 kk, eikä oo tarvetta lopettaa yösyöttöjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä loppui yösyötöt noin 8kk iässä kun oltiin sairaalan unikoulussa ja sitä suosittelivat. Aika helposti onnistui tuo yösyöttöjen lopetus kun pojalla oli tutti käytössä niin sillä rauhoittui aika hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yösyötöt loppuivat vähän vajaa 9 kk iässä. Tapahtui puoli vahingossa, sillä silloin siirrettiin poitsu perhepedistä omaan pinnikseen. Päätin, että samalla vähän yritän rajoittaa yösyömistä, enkä syötä ennen aamuyötä (n. klo 5). No, heti ekana yönä hän ei sitten herännyt aamuyöllä vaatimaan maitoa, joten päätinkin tarjota aamulla ensimmäiseksi puuroa. Ja seuraavana yönä piti tietenkin olla johdonmukainen ja toimia edellisen yön tavoin grin.gif. Olimme toki suunnitelleet yösyötöistä vierottamista, mutta olin ajatellut ensin hoitaa omaan sänkyyn siirron ja sitten, kun se sujuu, niin lopettaa yösyöminen.

 

Yllättävän helposti sujui vieroitus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt ei ihan vielä ole ajankohtaista lopettaa yösyöttöjä (vauveli on 2vk+1pv) :girl_haha: mutta hauskaa käydä täällä lukemassa teidän kokemuksia :lipsrsealed:

 

Tällä hetkellä vauveli herää öisin syömään n. 3-4 kertaa ja saattaa olla hereillä 2 tai 3:kin tuntia :girl_impossible: Vauva saattaa olla ihan virkeä ja kaivata seurustelua, tämä on varmaan ihan normaalia vielä tässä vaiheessa...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yösyötöt lopetettu 3 yötä sitten, jokohan uskallan vastata tähän...? Tyttö on siis lähes 1v 7 kk ja söi loppuun asti 3 kertaa yössä. Imetys jatkuu kyllä edelleen päivisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi hienon pitkä imetystaival, onnea!

 

Meillä yösyöminen jatkuu (onneksi on perhepeti) ja nyt poika 11kk. Saa lopettaa itse sitten kun haluaa, mä en aio ainakaan tällä hetkellä yövieroittaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi

 

Meillä poikkuli nyt 6kk vanha ja syönyt kiinteitä jo 3 kuukautta refluxin takia.. Syö päivällä todella hyvin ruokaa ja aamuin illoin puuroa. maitoa aina välissä pullosta. En siis imetä enää. Nyt aattelin, että vois lopettaa noi yöllä syömiset, kun en itse ole nukkunut yli vuoteen ja alkaa vaikuttaan jo fyysisestikin tuo unettomuus.. Koko raskausajan kärsin siis ihan unettomuudesta ja sama on jatkunut edelleen. Vaikka poika olisi mummulassa viikonlopun ja itse rauhallisesti kotona, niin en saa nukutuksi.. heräilen useita kertoja yössä (samaan kellonaikaan, kun poika yleensä juo maitoa) enkä saa unen päästä kiinni. 

 

Päätin siis maanantaina, että nyt en annakkaan enää maitoa yöllä.. noh.. nyt jätkä sitten kitisee tunnin välein! Rauhottuu kyllä heti joko pelkästä kosketuksesta tai sitten ottaa tutin ja nukahtaa uudelleen.. mutta taas tunnin päästä uudestaan.. huoh.. kaks yötä vaan siis vasta kokeiltu.. 

 

Sitä vaan aattelin kysästä, että kannattaako tätä maidotonta yötä edes vielä yrittää, vai jatkanko vielä sitkeästi muutaman yön? Help! :) 

 

Poju siis on aina nukkunut omassa sängyssään ja ennen tätä yritystä yöt menivät niin, että 

 

20.00 nukkumaan

23.00 tetra maitoa (10min. ruokailu ja heti nukkumaan takasin)

03.00 tetra maitoa (sama juttu)

05.00 ei halua enää maitoa, mutta pörrää aamuun asti puolinukuksissa

          otettu välillä meidän viereen, missä välillä nukkuu ja välillä ei.. 

 

Ajattelin vaan kysästä mielipiteitä, kun tää on ainoa "järkevä" palsta, mistä saa oikeesti apuja.. toisin, kun monelta muulta palstalta.. :D

 

Kiitos kaikille.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yösyötöt loppui joskus 5-6 kk iässä. Vauva itse lopetti yösyömisen.

sitä vaan huomasi itse että on nukkunut koko yön.  :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lopetettu ja aloitettu yösyömisiä 10-19 kk:n iässä ties miten monta kertaa, ja tällä hetkellä vain toivon, että yösyötöt loppuisivat kahden vuoden ikään mennessä. Nyt on taas sellainen vaihe, että aamuyön ensimmäisiin kätinöihin riittää pojan nostaminen meidän vanhempien väliin ja vesihuikka nokkamukista, mutta kello 4-6 hän rauhoittuu vain imetyksellä. :girl_cry2:

 

Esikoista sitten imetin loppujen lopuksi 20-kuiseksi eli melkein 2-vuotiaaksi, ja tuo "varhaisaamiainen" kello 5-6 jäi pois vasta sitten, kun olin lopettanut imetyksen kokonaan. Mutta se yöllä syöminen kai loppui joskus 1,5 vuoden iässä.

 

Kuopus on pian 1,5-vuotias ja hänkin vaatii "varhaisaamiaisen" noin kello 5.30, jotta jatkaisi uniaan kello 7:ään. No, eipä tuo juuri häiritse, sillä itsekin herään aamuvuoroon lähtiessäni noihin aikoihin, ja kun muihin heräilyihin kelpaa tutti tai vesihuikka, voimme miehen kanssa vuorotella. Tosin esikoinenkin meitä edelleen herättelee öisin, pissahädän sun muiden syiden takia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva lopetti itse yösyömiset siinä kieppeillä, kun täytti 3 kk (alkoi nukkua yöt yhteen putkeen). Syö illalla vähän ennen yhdeksää ja sitten aamulla, kun herää eli yleensä 7-8 välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now