Sign in to follow this  
Followers 0
kaksonen

murkun iho-ongelma; atooppinen iho ja sen hoito

18 posts in this topic

Meillä siis vanhin lapsukainen (13v) on kärsinyt ikänsä atooppisen kuivasta ihosta ja taiveihottumasta. Nyt joulun alla jostain syystä lehahti ihan JÄRKYTTÄVÄ ihottuma kasvoihin, silmänympärysihokin turposi. Käytiin tammikuun alkuun lääkärillä, joka vaan taas paasaa rasvaus, rasvaus, rasvaus.. Kortisoonivoide kuuri, ylläpitorasvaus ym.

 

No, tyttö rasvaa, kunhan minä ensin seison vierassä vahtimassa, että rasvaa! Ei vapaaehtoisesti, ilman erillistä käskyä ei.. Nyt on 10pvän kuuri keskivahvalla kortisoonilla takana, vartalon iho ei ole yhtään parempi. Kasvoihin mieto kortisooni, ei yhtään parempi!

 

Siis mitä minä tuon kanssa teen?? Uudelleenko sinne lekurille, joka tuputtaa rasvausta, rasvausta.. ei paljon innosta.

 

Ja miksi tuo rasvaus on nii-in vaikeaa? Luulisi tuon ikäiselle tytölle olevan ulkonäkökin jonkin verran tärkeää?

 

Olisko vinkkejä?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisiko olla kyse siitä että moni tuonikäinen kuvittelee että rasvaaminen aiheuttaa finnejä? Itsekin olen työn puolesta joutunut paasaamaan yläkouluikäisille että oikeasti sellaista ihoa ei olekaan joka ei Suomen talvessa rasvaa kaipaisi, ja akneihokin usein on pintakuiva ja hyvinkin rasvaamisen tarpeessa.

 

Kannattaisi myös selvittää tytön meikkaustottumukset. Meikkaako päivittäin (luvan kanssa tai salaa), lainaileeko kavereilta meikkejä tai muita tuotteita jotka voivat aiheuttaa allergisen reaktion?

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa tosiaan allergiselta (ja valitettavasti tosi tutulta). Kannattaa ihan kokeeksi kokeilla syödä jotain antihistamiinia, koska jos taustalla on allergiaa, sen pitäisi auttaa. Oma teini-iän atooppisuuteni pysyi hyvin kurissa telfast-nimisellä allergialääkkeellä, mutta eiköhän nuo zyrtecit ja muut ilman reseptiäkin saatavat ole aika samaa tavaraa.

 

Kannattaa tarkistaa myös puhdistustottumukset ja välttää vahvoilla saippuoilla pesemistä. Jopa meikinpoistoon sopii varsin hyvin joku perus aqualan L ja varsinaisella saippualla kannattaa pestä lähinnä vain kainalot ja hionneet jalat!

 

Kortisoni voi sopia, mutta jos se ei tunnu auttavan, niin kannattaa tutustua rasvaan nimeltä Protopic ja hankkia siihen resepti! Minulla kymmenen vuotta huonosti toimivia kortisonikuureja veti esim. huultenympäryksen ja kaulan tosi onnettomaan kuntoon, mutta lyhyt kuuri Protopiccia tuntui korjaavan koko ongelman, vaikka kuvittelin atopian olevan ihan ehdottoman kroonista. Oli ihanaa saada naamakin kuntoon! Jossain hyvässä vaiheessa ihoon myös melkein auttoi jo Elidel-niminen lääkerasva, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi. Kannattaa kuitenkin kokeilla muitakin rasvoja jos kortisoni ei tunnu toimivan - se kuitenkin ohentaa ihoa jne., ja antaa kyllä tuloksia jos on toimiakseen.

 

Minäkään en tuossa iässä rasvannut vaikka piti. :ph34r: Ehkä käyttänyt astmalääkkeitäkään säännöllisesti, hampaiden oikomisraudoista puhumattakaan. Kyllä sen tavallaan ymmärtää, että kaikella sellaisella on merkitystä, mutta jotain selittämättömän vaikeaa ja ylitsepääsemätöntä siinä oli - ehkä sitä "virhettä" itsessä ei olisi edes halunnut ajatella, ja kaikkeen tuollaiseen hoitoon tuntui absurdilta käyttää aikaa ja vaivaa jaoikein velloa siinä kurjuudessa, kun tuloksia ei näkynyt heti. En osaa edes nyt jälkeenpäin sanoa mikä minulla siihen olisi auttanut, mutta tärkeintä olisi ehkä päästä mahdollisesta kutinasta eroon, ja suhtautua vanhempana asiaan niin, ettei kauhistelisi ja korostaisi sitä ulkonäköpuolta ja koittaisi muutenkin olla syyllistämättä ja painostamatta, vaikka iso juttuhan tuo onkin. Jos asia näyttäytyisi lapselle suht neutraalina, ei teinille tulisi ainakaan sellaista hankalaa alitajuista pakko-vastustaa-kaikkea -oloa, joka saattaa tahdosta riippumatta estää oikean toiminnan.

 

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allergiatestit 5-vuotiaana näyttivä maitoallergian, vehnäallergian ja kananmunan valkuaisallergian, jonka jälkeen oli pitkän aikaa syömättä ko aineita sisältäviä tuotteita (kuten silloin oli vielä tyypillistä). Ja rasvattiin ja rasvattiin, eikä ne ihottumat oikein missään vaiheessa kokonaan pois lähteneet, pysyivät vaan parempina silloin kun oltiin ruokavaliolla. Sen jälkeen on sitten hiljalleen lisätty ruoka-aineet ruokavalioon ja iän myötä rasvaus on siirtynyt neidille itselleen (kun ei ole enään antanut äidin rasvata, mummo on kyllä saanut rasvata, saa vieläkin =/).

 

Liekö sitten hormooneille vielä oma osansa tuossa, kun syksyllä tuli muutamia finnejä jo kasvoihin. Ei meikkaa (olen hänelle omia meikkejä yrittänyt antaa, mutta ei kuulema tarvi kun ei aio käyttää), miedoilla pesuaineilla on aina pesty, kun ei itsellänikään kummoisia hajusteita kestä olla.. Ei käytä kasvoihin puhdistusaineita, vain saunan jälkeen pesu saippualla ja saunassa käydään joka toinen päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atoopikolle saunominen joka toinen päivä on kyllä aika paljon, kannattaisi vähentää kertaan viikossa, muina iltoina vain ripeä suihku (eli ei mitään puolen tunnin lutrausta). Ja sitten hyvät rasvaukset päälle. Kasvoille EI saippuaa vaan tosiaan esim. se Aqualan L ja sillä sitten pesut aamuin illoin. Käyhän tyttö koululiikunnan jälkeen pesulla? Moni teini-ikäinen yrittää vältellä suihkussakäyntiä ja kulkee hikisenä vaikka koko lopun päivän jos on aamulla liikuntaa. 

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle määrättiin lukio-ikäisenä valohoitoitokuuri juuri tuon kuuloisen ihoreaktion takia. Lisäksi tosi vahvat rasvat. Iho rauhoittui kyllä sitten tosi nopeasti. Olen siis myös atoopikko.

Lisäksi ihotautilääkäri kehotti rasvaamaan ison aqualan L-rasvalla ennen suihkuun menoa ja sen jälkeen. Toimii!

Miettikää ja kyselkää tuosta valohoidosta! Kela maksaa osan, ois muuten aika kallis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa huomata, että allergiatestit eivät näytä kaikkia allergioita. Ja lapsesi voi olla allerginen jollekin, mitä ei edes testattu. Esim. sellaista jokapäiväistä ruoka-ainetta kuin perunaa ei missään perustesteissä ole mukana. Uskon kyllä, että teini-ikäisen allergiaselvittely kotikonstein voi olla tosi vaikeaa. Ehdoton edellytys sen onnistumiselle on se, että nuori on yhteistyöhaluinen. Ihan riittävän haastavaa se on ollut vähän nuorempienkin koululaisten kanssa. Se yhteistyöhalu, ja joskus -kykykin on vähän niin ja näin, ja lisäksi pitää saada koulun keittiökin juoneen mukaan. Itse asiassa me olemme tehneet useimmat välttämiskokeilut loma-aikoina, jotta olisi sitten kouluun ilmoitettavaksi selvät listat sopimattomista ruoista.

 

Tuosta tilanteen pahenemisesta joulun alla: TIedätkö, söikö hän silloin erityisen paljon jotain, mitä yleensä syö vähemmän? Meillä ihmeteltiin pitkään esikoisen oireilua, joka oli ollut alle kouluikäisenä lievää, mutta jossain vaiheessa alkoi pahenemaan jatkuvasti. Yhden pahenemisvaiheen aikana hoksasin, että lapsihan on syönyt päivittäin greippejä, jota hän ei yleensä syö. Siitä päivästä sovittiin, että kaikki sitrukset jätetään joksikin aikaa (ainakin kesäksi) tauolle. Täysin oireettomaksi hän ei heti tullut, mutta kun hän itse oppi välttämään sitruksia kaikissa muodoissaan, on tullut jo oireettomiakin jaksoja. Nykyisin hänen ei tarvitse olla ihan niin tarkka siitä, mitä suuhunsa laittaa, mutta joskus tulee kuitenkin lieviä oireita.

 

Kannattaa huomata myös se, että iho-oireita voi aiheuttaa myös vaatteiden petivaatteiden materiaalit, värit, painokuvat, pesu-ja huuhteluaineet, jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasvojen pesuun tosiaan ei missään nimessä saippuaa, itse suosittelisin puhdistusöljyä. Apteekista saa esim. ACOn edullista, aivan mainiota puhdistusöljyä, joka on tehokasta, poistaa kireyttä ja pintakuivuutta, eikä jätä ihoa lainkaan öljyisen tuntuiseksi.

 

Protopicista on minullakin hyviä kokemuksia, eli siitä voisi myös kysyä lääkäriltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa myös huolehtia että ravinnosta saa riittävästi rasvaa, mieluiten tarveellistä sellaista (kalaöljy, muut öljyt, kylmäpuristettu kookos, jne). Se on ainakin itselleni atoopikkona ollut todella ratkaisevaa ihon kunnon kannalta.

Peseytymiset pikaiseksi ja mahdollisimman viileällä vedellä. Saippua pois ja vaikka hajustamaton Eucerin pesuneste tilalle, jos on pakko jotain käyttää.. Peruskosteusvoiteeksi suosittelen lilaa Essex voidetta. Oireilu joulun alla on voinut johtua ihan pakkasistakin. Itsellänikin meni kasvot aika hurjaan kuntoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pojan (3v) iho jaloista saatu kuntoon, kun omega3 lisää on annettu ja vain saunomisen/pesun jälkeen rasvattu.

 

Tytölle olen yrittänyt jo vaikka sun mitä lisäravinnetta, jotta ottaisi tuon "pakollisen" D-vitamiinilisän ja lisäksi kalsiumia (kun välillä joi vähemmän maitoa) ja (erittäin huonolla menestyksellä) tuota kalaöljylisää. Olisko tähän jotain vinkkiä (mikä maistuisi hyvälle tai olisi pieni nieltävä kapseli)? Nyt tilasin verkkoapteekista

 

PHYSIOGEL A.I.CREME 50 MLPHYSIOGEL A.I.CREME 50 ML

LYSI KALANMAKSAÖLJY 100 KAPSELIA

SEBAMED OLIVE FACE & BODY WASH 200 ML

 

 

 

 

Hän itse tykkäsi lääkärin antamista phisiogel-näytetuubeista, niin ajattelin jos tuo A.I.CREME olisi kuitenkin parempi kuin se perusvoide. Ja tuota oliivisaippua oli näköjään suositeltu taaperoikäisille atoopikoille.

 

Kokeillaan nyt näitä, vaikka tuo physiogel-tuoteperhe näyttää olevan suht tyyristä verrattuna nyt käytössä olevaan Humektan-pumppupulloon (reseptillä). Ja yritän saada "johdatellen" kerrottua, ettei saippuaa laittaisi muualle kun kainaloihin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?catalog=yasalescatalog&productid=321548%28yabasecatalog%29 Kokeilkaa vaikka noita muumeja? Meidän 2,5v. syö ihan mielellään. Omani tilaan iHerbistä, vahvimpia mitä saa, mutta ovat aikuisellekin haastavia niellä.

 

http://cocovishop.com/fi-wp/products-page/kookosoljy/neitsytkookosoljy-500ml/ Tuo taas on helppo sekoittaa puuroon, jugurttiin tms. eikä oikeastaan edes maistu sieltä.

 

Pellavansiemen öljyä saa suurista marketeistakin. Suostuisiko tyttö syömään avocadoja?

Tuota oliivisaippuaa käytetään meilläkin.

 

Kun kehon iho on paremmassa kunnossa, niin voisi kokeilla Ceridal ihoöljyä ylläpitohoitoon, se ei jätä rasvaista/öljyistä pintaa. Tuota Essexiä suosittelen samasta syystä, se imeytyy niin nopeasti ja hyvin, ettei oikein ole mitään muuta voidetta mihin sitä koostumusta vertaisi (olen varmasti kokeillut kaikki läpi!). Reseptillä nuo molemmat ovat vielä ihan kohtuu hintaisiakin. Essex sopii mielestäni myös hyvin ekseeman akuuttiin hoitoon, kortisonien rinnalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Disneyn omega-3-kalaöljy on pureskeltava appelsiininmakuinen tabletti ja sitten Möllerin pikkukalat -omega-3 on ihan kuin hedelmäkarkki. Itse en pysty syömään tavallisia aikuisten kalaöljykapseleita, niistä tulee aivan yököttäviä kalaröyhtäisyjä. Noista lasten ei tule samanlaisia, vois maistua teinillekin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse nyt kokeilin tuota Lysin kapselia eikä tullut niitä ällöjä röyhtelyitä. Mut ei näytä neiti vapaaehtoisesti ottavan, joten täytynee itse syödä nuo Lysit ja ostaa lapsukaisille jotain karkinmakuisia juttuja.. =)

 

Tyttö testasi tuota physiogelin voidetta kasvoihin ja pahemmaksi tuo nyt näyttäisi menevän, ainakin kasvojen osalle.. Mitä ihmettä minä nyt uskaltaisin hänelle tuota kasvojen perusrasvausta ajatellen? Sibicort on tähän mennessä auttanut parhaiten, mutta kun eihän sitäkään voi tolkuttoman kauaa käyttää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on silmänympärysihottumaan ollut lääkärin määräämänä Oftan chlora silmävoidetta. Tehosi todella hyvin jopa maitoallergian aiheuttamaan ihottumaan, joka ensin diagnosoitiin atooppiseksi ihottumaksi. Ja se on siitä hyvä, että ei haittaa vaikka voidetta menisi silmäänkin. Ainut miinus siinä on, että siinä on vain 1 kk käyttöaika tuubin avaamisesta. Mutta vanhaksi menossa olevan voiteen voi sitten levitellä muille ihottuma-alueille.

 

Meillä on ollut tuota samaa voidetta myös silmätulehdukseen, ja niitä loppuja rasvoja olen sitten käyttänyt itselläni käsivoiteena, kun ei hyvää rasvaa viitsi poiskaan heittää. Pieni tuubi, mutta kun riittää, että sitä laittaa sen verran, että sen saa juuri ja juuri levitettyä kuivalle ihoalueelle, niin tosi riittoisaa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen saanut Oftan dexa cloraa huulien akuutin allergisenreaktion hoitoon. Oli ainoa mikä auttoi, eikä ärsyttänyt lisää. Olen itse monelle perusrasvallekin allerginen, mm. bepathenissa on ainesosia joita en voi käyttää.

 

Kaksonen suosittelen kokeilemaan tuota violettia Essexiä perusvoiteeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt on kuuri protopiciä takana (3vkoa), eikä mitään muutosta.

 

Iho menee vaan pahemmaksi perusvoiteella rasvauksesta (nyt Essex käytössä, Humektania ei edes kokeillut).

Ei kai auta kun taas käydä arvauskeskuksen lääkäriä jututtamassa, josko saisi vihdoin lähetteen ihotautilääkärille..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itellä kokemusta myös tuossa juuri teini-iässä kun atooppinen iho pamahtaa kasvoihin. Silmät hilseili ja turposi ja huulet ylettyi nenään asti kun oli iho niin punainen ja kutiseva. Kaula näytti olevan täynnä fritsuja kun sekin kuivui. 

Nyt olisin itsekkin tullut mainostamaan tuota protopicia, mutta jos sekään ei ole auttanut ni johan on! Se lähete ihotautilääkärille olisi paikallaan. Itse sain silloin kun oma ihoni oli huonommassa kunnossa niin astma/allergialääkäriltäni kasvoihinkin konkreettisesti viittä eri voidetta; yksi silmien ympärille, yksi silmiin, yksi huulein ympärille, yksi kaulaan ja yksi sitten kaikkien päälle. Sillä koktaililla ne sitten lähti. Tosin kun vuosia on tuosta nyt kulunut täydet 10 niin en rasvojen nimiä valitettavasti muista :/ 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloituksesta on jo aikaa, mutta kannattaa muistaa myös tulehduksen mahdollisuus. Joskus allerginenreaktio kehittyy tulehdukseksi joka vaatii antibiottikuurin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0