Mirjami

Montako nimeä?

283 posts in this topic

Haluaisin antaa kolme nimeä, koska itsellänikin on kolme nimeä, eikä niitä mielestäni ole ollut yhtään liikaa. :D Enemmänkin olen ollut nimistäni ylpeä. Kolmesta nimestä saa mielestäni paljon kauniita ja kivoja yhdistelmiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ja miehellä on molemmilla kaksi etunimeä, lapselle annettiin "vain" yksi etunimi. Me ei nähty mitään syytä keksimällä keksiä niitä lisää. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikille lapsille tulemme antamaan kolme nimeä.. :)

Olen aina itse halunnut, että mullakin olisi ollut kolme

nimeä kahden sijaan.. En tiedä miksi... :D Ja miehelläni

on kolme nimeä ja hänkin halusi ehdottomasti kolme nimeä,

joten jos on mahdollisuus antaa kolme nimeä, niin tottakai

käytämme sen mahdollisuuden hyväksi... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies haluaa lapsille 3 nimeä. Tytölle onkin tulossa ilmeisesti kolme nimeä. Kolme jotenkin rimmaa kauniisti! :lol:

Mulla itselläni on kaksi ja miehellä vain yksi nimi (tosin yhdysnimi... lasketaanko se nyt sitten yhdeksi vai kahdeksi...??).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytöllä on kaksi nimeä, niin on myös minulla ja miehellä. Ei nähty mitään syytä kolmatta nimeä keksiä, etenkään kun ei meistä kumpikaan sitä halunnut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuo on totta, jotkut rimpsut kaipaavat sen kolmannen. Mä kuvittelisin että meidän lapselle tulee (ainakin) kaksi nimeä. Ensinnäkin musta nimet on kivoja ja kauniita nimiä on paljon. Toiseksi nimeksi voi myös antaa vähän erikoisemman nimen jota ei välttämättä tohtisi kutsumanimeksi laittaa.

 

Meillä taas on niin päin että ensimmäinen kutsumanimi on niin erikoinen että laitettiin "varalle" perään vähän klassisempi. Rytmillisesti se toinen sitten kaipasi vielä jonkin useampitavuisen nimen jälkeensä, joten siksi kolmen litania. Itsellänikin on kolme nimeä ja tykkään ihan niiden "soinnusta". Miehellä taas on (mielestäni) tylsästi vain isänsä nimi toisena nimenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojalla on kaksi nimeä, koska sukunimi on aika pitkä ja toisaalta kolmas nimi ei enää sopinut. Jos tytön joskus saan, niin hän saa kyllä kolme nimeä. Toiselle pojallekin on jo nimi valmiiksi mietittynä ja siinä on kaksi nimeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todennäköisesti tulee kaksi nimeä. Joihinkin rimssuihin on pakko laittaa kolmas, mutta tällä hetkellä mietittynä vain kahden nimen yhdistelmiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me annamme suurella todennäköisyydellä kaksi nimeä. Ei yhdysnimiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahdesta nimestä ollaan puhuttu, mutta jos kolme sointuu kivasti lapselle, niin mikä ettei. Muttei mitään pitkiä nimihirvityksiä eikä yhdysnimiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi nimeä esikoisella ja kaksi nimeä tulee myös mahdollisille seuraaville lapsille.

Minun mielestäni vaan jotenkin kolme nimeä on liikaa - kahden nimen yhdistelmästä

saa jotenkin ytimekkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee ainakin kaksi nimeä. Jos tulee tyttö, niin toiseksi nimeksi tulee sama, mikä on minulla ja äidilläni. Muuten ei olla nimiä mietitty vielä ollenkaan.

 

Itse olen sitä mieltä että se kaksi nimeä on hyvä sen yksilöinnin takia. Elävä esimerkki kun mieheni ja minä olemme molemmat samalta, pieneltä, paikkakunnalta kotoisin (5000 asukkaan kunta), ja mieheni, olkoon sitten nyt nimeltään Martti Virtanen, omasi kaiman samalla paikkakunnalla, joka on myös Martti Virtanen. Ovat vielä pikku serkkuja keskenään. Olihan siinä monesti mm. kioskilla selittäminen jos mieheni oli vuokrannut leffan ja ei sitä ollut palauttanut jne. Mutta ei, kun se oli se toinen... äääh. :P

Ainut mikä heidätkin siis erotti toisistaan (ulkonäön lisäksi tietty), oli se toinen nimi, joka ONNEKSI oli eri! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella on kaksi nimeä, molemmat ei-yhdysnimiä. Jos hänelle olisi tullut kolme, voisi seuraavalle/seuraavillekin antaa useamman, mutta nyt mieluiten saman verran..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kaksi nimeä ja samoin miehelläni. Kaksi nimeä tuntuu hyvältä ratkaisulta ja haluan myös mahdollisille lapsillemme antaa kaksi nimeä. Kutsumanimeksi tulee ensimmäinen nimi ja toiseksi joku suvussa kulkeva nimi.

 

Kaksi nimeä siksi, ettei täysin samannimisiä olisi kovin montaa.

Haluan lapselle myös suht. lyhyen nimen, jonka vuoksi en aio liittää nimiä väliviivaalla.

 

Ja kutsumanimeksi ensimmäinen nimi sen vuoksi, että äitini kutsumanimi on hänen toinen nimensä.

 

Sanotaan nyt vaikka esimerkiksi Minna Maija Meikäläinen (Maija siis kutsumanimi). Perheenjäsenien nimet opin lukemaan ja kirjoittamaan jo aika pienenä ennenkuin osasin lukea tai kirjoittaa mitään muuta. Meni aika monta vuotta ihmetellessä sitä että kuka ihme on Minna Meikäläinen jolle tulee postia meidän postilaatikkoomme. En ilmeisesti älynnyt keltään kysyä ennen n. 7-8-vuotiaana kokemaani älynväläystä. :lol:

Tämän vuoksi siis aion kutsua lapsiamme (jos joskus saamme) heidän ensimäisellä nimellään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolme nimeä haluan antaa, jos joskus lapsia saadaan. Kolmesta saa mielestäni niin kivan kuuloisia yhdistelmiä. Itsellä ja miehellä on tosin vaan kaksi nimeä. Ajattelin, että kaksi ensimmäistä saisi olla lyhyitä nimiä ja se kolmas voi olla pitempikin. Mä kanssa ajattelen, että ensimmäinen nimi saisi olla se kutsumanimi, helpompaa niin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä luulen, että kolme nimeä tulee... mutta sen näkee sitten...

 

 

ja kolme nimeä tuli B) Nuo nimet kuulostaa hyvälle yhdessä ja ilman kolmatta nimeä nuo kaksi muuta kuulostaisivat jotenkin "keskeneräisiltä"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapselle tulee mitä todennäköisesti 3 nimeä...

Yksi tulee miehen suvusta, yksi tulee minun suvusta ja sitten on vielä alkuperäinen nimi...

Nyt me vaan jännitetään mikä lapsen alkuperäinen nimi on, ja toivotaan parasta että se sopii muiden nimien kanssa yhteen, mutta tultiin siihen tulokseen että jos ei sovi niin se on sitten voi voi ja lapsella on sitten nimi joka ei soinnu nätisti yhteen... :D

Jos oltaisiin saatu bio lapsi niin lapselle olisi tullut vain kaksi nimeä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ilmeisesti annetaan pojalle kolme nimeä ja tytölle "vain" kaksi. (Ei siis vielä tiedetä, kumpi tulossa.)

Miehellä on yksi kaksiosainen nimi, josta vain alkua normaalisti käytetään. Vähän samantapaisen voisin ehkä hyväksyä pojallekin, mutta sitten muista nimistä pitäisi luopua. Tytölle en missään tapauksessa halua kaksiosaista nimeä. :P Itselläni on kaksi nimeä, eka lyhyt ja toinen aika pitkä + harvoin käytetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikille lapsillemme tulee kolme nimeä. Niin on minulla ja miehellänikin :rolleyes:

Ensimmäiset nimet meillä tuottavat päänvaivaa, mutta toiset ja kolmannet nimet tulevat suvusta ja on siis jo valmiina useammallekkin lapselle ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kaksi nimeä ja miehellä kolme. Lapsille tullaan antamaan varmaankin kolme nimeä. Yhdistelmänimistä emme kumpikaan perusta, eli luultavimmin ensimmäinen nimi on kutsumanimi ja kaksi muuta sitten perään. Suvussa kulkevia tai pikemminkin suvusta löytyviä nimiä olemme miettineet toiseksi tai kolmanneksi nimeksi, mutta vain yksi tällainen "peritty" nimi kullekin lapselle (toivomme siis saavamme useampia kuin yhden :) ). Lapsi ansaitsee mielestämme ihan omat nimensä, eikä vain kierrätettyjä :P . En siis tarkoita tätä missään nimessä loukkauksena ihmisille, jotka haluavat jatkaa suvun perinteitä. Meillä ei kummallakaan kuitenkaan suvussa ole mitään sukupolvelta toiselle siirtyviä harvinaisuuksia tai ylipäätään nimiä, jotka olisi "tapana" antaa eteenpäin. Todennäköisesti esikoiselle tulee minun ja äitini toinen nimi yhdeksi, jos saamme tytön ja mahdollisesti miehen etunimi yhdeksi jos saamme pojan. Ihan varmaan nimiä ei kuitenkaan ole lyöty vielä etukäteen lukkoon, joten mieli saattaa vielä muuttua ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä tulee olemaan väliviivallinen etunimi ja vielä kolmas nimi. Olimme näin päättäneet jo keskusteluissa jos ja kun saamme lapsia...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta joo. Ite en ymmärrä sitä, että lapselle annetaan kauheen monta nimeä. Varsinkin semmoisia, joissa on yhdysnimi ja lisäksi vielä kaksi muuta nimeä. Ihan turhaa. Hankaloittaa vaan elämää siinä vaiheessa, kun jotain Kelan lappusia täytellään :P .

 

Itselläni on yhdysnimi ja lisäksi kaksi muuta nimeä, jotka ovat pitkiä. Kyllä kaikkien virallisien tahojen lappujen kanssa on ollut ongelmia mahduttaa koko litaniaa paperille, mutta olen silti ihan tyytyväinen nimeeni. :)

 

Toiset kutsuvat minua koko yhdysnimellä, toiset pelkällä ensimmäisellä osalla ja on sitten niitäkin, jotka käyttävät pelkästään sitä toista osaa. Lapselle olemme miehen kanssa ajatelleet antaa kolme nimeä, mutta ei ihan niin pitkiä kuin itselläni. :) Mitään erityistä syytä tälle nimien määrälle ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös kaksiosainen etunimi (viivalla siis) ja lisäksi kaksi muuta nimeä. Aikamoinen rimpsu, mutta onneksi sitä tarvitsee aika harvoin laittaa mihinkään. Olen silti miettinyt, pitäisikö jättää nuo "lisänimet" pois tai ainakin toinen niistä ihan vain selvyyden vuoksi. Toisaalta ovat ne kuitenkin osa mun identiteettiä, kun niitä on jo yli neljännesvuosisadan kantanut mukanaan. Onneksi sekä mun tyttönimi että nyt miehen kautta tullut nykyinen sukunimi ovat lyhkäisiä (vain viisi kirjainta molemmissa). No, mun miehellä on kaksi nimeä ja lapsille on päädytty antamaan myöskin vain kaksi, ihan sillä perusteella ettei tule sellaista taakkaa kuin mulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now