Sign in to follow this  
Followers 0
Ella F

Vieraiden käytös vauvan kanssa

10 posts in this topic

Meidän 1 kk ikäistä vauvaa on nyt käynyt katsomassa sukulaisia ja ystäviä poikineen ja useimmat vieraat, jotka ovat vauvaa syliinsä halunneet, ovat pitäneet vauvaa vain sylissä varovasti eivätkä sen enempää halailleet tai pussailleet. Tämä onkin mielestäni ok ja näin odottaisin vieraiden käyttäytyvän. Tänään kuitenkin mulla v-käyrä alkoi nousta, kun meillä kävi eräs hössöttävä sukulaistäti, joka vauvan syliinsä saatuaan pusutteli vauvaa poskelle, otsalle ja päähän lähes jatkuvasti, lässytti vauvalle oma naama lähes vauvan naamassa kiinni ym. niin, että jos hän kantaa mitä tahansa tarttuvaa tautia niin ihme on, jos vauva ei sitä saa. :girl_cry: Harmittaa oma kiltteyteni kun en tästä kehdannut mitään sanoa, vaikka mieli teki. Mun mielestäni  ei ole ylipäätään kohteliasta halia ja pusutella vierasta vauvaa ensivisiitillä vaan pusuttelut ym. suuremmat lässytykset ovat vanhempien etuoikeus ja ehkä myöhemmin myös isovanhempien tai muiden läheisten ihmisten, mutta ei kaukaisempien vieraiden kuten isotätien. Varsinkin kun tämä kyseinen täti ei ole meidän vanhempien kanssa mitenkään erityisen läheinen. En vaan keksinyt, miten olisin asiasta sanonut. "Pelkään että tartutat vauvaan jonkun taudin joten voisitko olla pussailematta vauvaa?" - "Eiköhän se pussailu nyt jo riitä." - tms. No, vauvaa ei tämä hössötys ja pussailu tuntunut häiritsevän, joten mitään vahinkoa ei tapahtunut (ellei sitten mikään tauti tarttunut) muuta kuin äitiä nyt vaan sapettaa moinen vieraskoreuden puute ja rankasti. Olisi kiva saada näkökulmia. Millaista käytöstä odotatte vierailta suhteessa pieneen vauvaan ensivierailulla? Kiellättekö, jos joku käy mielestänne liikaa iholle vai onko ihan ok että kaikenmaailman etäisemmät sukulaiset hellivät vauvaa kuin omaansa? Pelkäättekö taudinaiheuttajia (etenkin nyt kun influenssakausi ym. on päällä) ja rajoitatteko sen vuoksi vauvan hellimistä tai sylittelyjä vierailta?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole tullut tilannetta vastaan, missä vieraat oisivat tulleet liian lähelle vauvaa. Ei ainakaan ole itseä häirinnyt. Tosin ei meillä alkuun käynytkään kuin omat läheiset tutut vauvaa katsomassa.

 

Itse en ole osannut tauteja pelätä kun omat lapset ovat täysaikaisina ilman ongelmia syntyneet. Yleensähän sanotaan, että imetys suojaa alkuun taudeilta hyvin (eikä ainakaan meillä ole sairastuneet täysimetyksen aikana).

 

Mutta ymmärrän, että on hankala tuollaisessa tilanteessa sanoa, että tuo ei tunnu musta hyvältä. Tuskinpa on osannut vieras edes ajatella, että joku loukkaantuu kun hän vauvaa huomioi. Kannattaa ehkä miettiä vastaisuuden varalle jotain miten asian kertoo, ettei saa mennä liian lähelle vauvaa. Sanoa, vaikka, että me ollaa varovaisia tautien suhteen, joten vauvaa ei saa päähän pussailla, eikä käsiin, jotta bakteerit pysyy loitolla. Sanotte vaikka, että joku lääkäri suositteli olemaan erityisen varovainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon kyllä samoilla linjoilla, että kyllä pusuttelut kuuluu vaan perheenjäsenille. En vaan keksi mitään "nättiä" tapaa sanoa tuollaiselle yli-innokkaalle että hillitsis nyt vähän.  

 

Vieraat saa kyllä vauvan syliin halutessaan, mutta ei siihen mielestäni mitään velvollisuutta ole - ei kummaltakaan puolelta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse huomaan vätteleväni tälläistä yli-innokasta ystävääni. Ystävä otti, ensi kertaa vauvan nähdessään, vauvan ihan kasvojensa eteen ja töhni nenällään vauvan kasvot. Vauvaa tämä ei häirinnyt mutta meitä vanhempia kyllä. Jollain tapaa ajattelen, että vauvakin on ihminen, jolla on oma reviirinsä (<- huono sanamuoto, en keksinyt muutakaan) ja sen rajoja pitäisi kunnioittaa, ainakin lähestymällä varovaisesti. Itse en voi sietää ihmisiä, jotka tulevat ihan iholle tai tunkevat kasvonsa minun kasvoihin kiinni, joten tämä taitaa selittää asian osaltaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyn kaikilta vierailulle tulevilta etukäteen, että ovatko olleet sairaana. En halua ottaa mitään riskiä esim. influenssan ja mahataudin suhteen. Vauvaa en anna syliin kuin lähisukulaisille (isovanhemmat, tädit ym). Heillekin harvemmin. Ja tietenkin joutuvat ensin pesemään kätensä. En tykkää että vieraat koskevat vauvaa käsiin tai lähestyvät naamaa. Olisin varmaan saanut kohtauksen, jos joku tunkisi nenänsä kiinni vauvaan, yök. En itsekään koske nenällä vauvan kasvoihin. Taidan olla liiankin hygieeninen ja tarkka pöpöjen suhteen. Sitä kun vaan on nykyään terveissäkin ihmisissä antibiooteille resistenttien bakteerien kantajia, niin en ota riskejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse taas pidän vain positiivisena asiana sitä että lapseni saavat tuntea olevansa tykättyjä ja rakastettuja kaikilta sukulaisilta ja ystäviltä. Olemme kovasti halaileva ja pusutteleva perhe ja musta olis esim. tosi outoa jos mua kiellettäs halittelemasta kummilapsiani. Kaikilla lapsilla on toki kausia jolloin he eivät sitä halua ja vauvatkin osaavat sen näyttää joten lapsen ehdoilla tietenkin. Esim tuo nenänvaihto on musta lempeä hellyttelytapa jota omien lasten kanssa teemme päivittäin, sen meillä kyllä on oppinut lapset varmaan puoli vuotiaana jo :grin:   Itse en kyllä vauvaa, etenkään alle puolivuotiasta anna edes kaikkien syliin jotka meillä käy. Mulle paaaljon pöpösuojelua tärkeämpää on varmistaa oman vauvan turvallisuuden tunne ja siihen ei kyllä kuulu kiertäminen kymmenien tai satojen eri ihmisten sylissä.

 

Sitä ihmettelen että miksi kaikki ajattelee aina vieraiden kantavan jotain virusta tai bakteeria vaikka yhtä todennäköisesti sitä kantaa itse. Itse ajattelisin että jos on niin pöpökammoinen niin kannata antaa lasta kenenkään syliin. Todennäköisimmin ne taudit kuitenkin tarttuu siitä kun ihmiset jo äidin sylistä sieppaa vauvan käden käteensä ja heiluttelee sitä ja samaisen käden vauva tunkee sekunnin päästä omaan suuhunsa. Minun mielestä paljon pahempi juttui kuin nenänvaihto tai päähän suukottelu. Suuri osa sairauksista tarttuu paljon ennen oireita. Itseasiassa paaaljon enemmän kuin oireiden loppumisen jälkeen, joten eipä sillä sairastelun utelullakaan mitään hirveesti voita.

 

Mut ehkä siks meillä ei koskaan sairastetakaan kun ei ole oltu turhan tarkkoja :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kyllä vauvan on saanu syliin ottaa, halailla ja suukotella, jos on halunnu. Vauva ei siitä ole kärsiny eikä vanhemmatkaan millään tavalla :) . Esikoinenkin sairasti flunssan ensimmäisen kerran vajaa kolmen ikäisenä ja kolme puolikkaana vatsataudin. Se onkin sitten eri juttu kuinka hyvä tämä sairastamattomuus oli :angry: . Kolmen vuoden sairastamattomuus kostautui sitten kerhoikäisenä jatkuvana sairasteluna, joka vei mehut vanhemmista ja lapsestakin.

 

Itse uskon, että imetys ja äidin vasta-aineet suojaavat vauvaa riittävästi pienenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika kun oli vajaan 2 viikon ikäinen, menin tuttavani luo lastenvaatekutsuille ja otin pojan kantokopassa sinne mukaan. Annoin pojan tahallaan olla kantokopassa (nukkui siellä), jotta vieraat ihmiset eivät tule häntä hirveästi hössöttömään. Ihasteluja hän sai ja kovasti kehuja, mutta kukaan ei aluksi tullut koskettelemaan. Sitten meinasin saada hepulin kun eräs nainen (en tuntenut) yski käteensä ja tuli samaisella kädellä silittämään pojan poskea (en ymmärrä että näin tyhmä joku voi olla). Siitä kyllä sanoin ja taisin saada kutsuilla jonkun nipon maineen, kun kukaan ei tullut sen jälkeen enää pojan lähellekään, mutta minusta tuo on jo aika pönttöä, että tosi pientä lasta tullaan kipeänä hiplaamaan. Nykyisin poikaa saa puolestani suukotella ja pitää sylissä niin paljon kun tuttavat ja ystävät haluavat, mutta noin pientä lasta kohtaan on varmaan luonnolita tuntee hieman yli suurtasuojeluvaistoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun mielestä kun meitä ihmisiä on niin monenlaisia, niin täytyisi osata kunnioittaa sitä, mitä lapsen vanhemmat ovat mieltä. Jos joku on tosi tarkka hygieniasta ja reviiristä, niin sitten on. Ja täytyy kunnioittaa heidän päätöstään olla antamatta lasta esim. tällaiselle kuolan- ja bakteerienvaihtajalle. Toiset taas antavat helpommin lapsensa vieraiden syliin, jos lapsikin on enemmän sosiaalinen ja pitää uusien ihmisten läheisyydestä. Nämä kaikki on niin luonnekysymyksiä eikä niihin ole oikeaa tai väärää vastausta. Ja todellakin, jos on kyse vieraista ihmisitä (vaikkakin sukulainen), niin ehdottomasti pitäisi vanhempien toiveiden mukaan käyttäytyä. Eikä niistä saisi pahastua tai loukkaantua. Se on jotenkin kumma, että jos on raskausvatsa tai pieni lapsi, niin tuiki tuntemattomatkin saavat siitä sillaisen viestin, että: "Hei, tule vain koskemaan ilman lupaa!" :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa sanoa miten pusuttelut vois nätisti kieltää. Kerran meille oltiin tulossa vastasyntynyttä katsomaan oksennustaudissa, ja silloin ei ollut kyllävaikeuksia olla tarpeeksi tiukkana... Mä oon kyllä ollut vaan aina mielissäni, jos ihmiset on halunneet mun vauvoja sylitellä ja jutustella pitkäänkin :) Mun omat vanhemmat onkin tosi hillittyjä, eivätkä välttämättä pidä ollenkaan sylissä ellen esim. pyydä siksi aikaa että saisin vaikka vessassa käytyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0