Monalisa

Turvakaukalot ja turvaistuimet

1217 posts in this topic

Mitä mieltä olette turvakaukalon ostamisesta käytettynä? Itse teilasin ajatuksen aluksi heti, mutta nytkin löysin huuto.netistä oikeasti todella hyvältä vaikuttavan ehdokkaan, vieläpä tästä läheltä joten pääsisin tarkastamaan kaukalon ennen ostoa.

 

Periaatteessa pelottaa, että kaukalo on kolaroitu/pudotettu pahasti, mutta kyllähän sellaisesta yleensä jäisi jälki? Ja pahassa kolarissahan vakuutusyhtiö ottaisi kaukalon, jos olen oikein ymmärtänyt?

 

Tuo kaukalo, joka mulla on kiikarissa, on maaliskuussa 2010 ostettu, eli ei ole edes voinut olla talvea pakkasessa tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kuullut että vakuutusyhtiö korvaa kaukalot ja istuimet pienessäkin kolarissa. Ainakin pienissä kaupunkikolareissa, missä ei ihmiset joudu edes tarkastukseen lääkäriin olen kuullut näin tehtävän. Ja jotenkin mun on tosi vaikea uskoa että ihmiset myisivät ( jos nyt ajatellaan normaalin näköistä perhettä, ei mitään hevosmiestä kirpparilla ) vahingoittuneet kaukalon. Kaikista kaukaloista taitaa saada kankaat irti, sen altahan paljastuu stryrox jossa kyllä halkeamat näkisi, samoin kuin muoviosissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt rohkaistuin ja ostin sen kaukalon käytettynä, tänään varmaankin käydään hakemassa se. Täytyyhän sitä pystyä myyjän sanaan luottamaan, ja tosiaan aion nyysiä sen läpikotaisin ennen maksua :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos kenelläkään kokemusta Pallaksen isofixistä, siitä jossa on se palkki? Tämä isofix on vasta nyt tulut markkinoille ja olemme sitä kovasti miettineet seuraavaksi istuimeksi kun Duologico 2:n on auttamattoman pieni. En ymmärrä kuka siinä pitää enää isompaa lasta. Ja harmittaa laittaa noin pientä vyöistuimeen mutta kun ei mahdu niin ei mahdu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo palkki-istuimethan ei ole mitään vyöistuimia siinä mielessä että sopisivat vain isommille lapsille, vaan niitä voi käyttää ihan 9 kk iästä asti. Mä en suoraan sanottuna ymmärrä mitä se isofix siinä istuimessa tekee, kun mun ymmärryksen mukaan kolmipistevyö riittää ihan hyvin. Isofixin ainoat edut vyökiinnitteiseen palkki-istuimeen verrattuna on mun käsityksen mukaan: a) ettei tyhjä istuin pääse törmäystilanteessa liikkumaan mihinkään, ja b ) autossa, jossa turvavöitä ei saa lukttua "tavarankuljetusasentoon" isofix on kevyellä lapsella turvallisempi kun vyö ei lähde törmäystilanteessa joustamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ostanut käytetyn turvakaukalon luotettavan oloiselta myyjältä, ja myös myynyt eteenpäin. Musta tuntuisi hurjalta heittää hyväkuntoinen turvakaukalo pois reilun puolen vuoden käytön jälkeen, onneksi olen saanut ne myytyä eteenpäin.

 

Musta isofix on turvavyöistuimessa ihan loistava, muuten istuin pitäisi aina tyhjänä kiinnittää turvavöillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos täällä kokemuksia kellään Concord Ultimax turvaistuimesta? Tuolla aiemmin oli jotain juttuja, mutta kovin vähän.

Yritin nettiä penkoa, muttei kovasti mistään muualtakaan löytyny. Kätevälle vakuttaisi, houkuttaisi myös se ettei tarvitse ylimääräisiä vöitä ja saa kaltevuutta säädettyä vaikkapa auton ollessa liikkeessä.

Näyttääkin myös tukevalle ja pääntuki on huomattavasti paremman oloinen kuin mikä pojan istuimessa on nyt.

Ens viikolla varmaankin yritetään päästä jakkaraa jonnekin katsomaan, jälleenmyyjiä ei ihan hirvittävästi näkynyt olevan.

 

Tää istuin olis siis kyseessä:

Concord Ultimax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on cybexin pallas isofixillä ja en keksi mitään negatiivista sanottavaa. Palkki ei ole poikaa missään vaiheessa harmittanut. Itkua ei ole autossa päästänyt kaukalon jälkeen. Vissiin mukava kun näkee kuskin kokoajan. Helppo siirtää autosta toiseen ja muutenkin näppärästi pojan siihen saa laitettua. Suosittelen:)

 

Muoks. Vielä tosta isofixistä. Myymälässä oli saatavilla molempia versoita mutta päädyttiin isofixilliseen. Ei se ollut kuin muutaman kympin kalliimpi ja nyt istuin pysyy paikallaan ilman että tarttis käydä vöitä laittamassa. Ja jostain syystä mulle tuli "turvallisempi" oli kun penkki on varmasti tukevasti kiinni.

Edited by citnalta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä ero on Maxi-Cosin Cabriofix ja Pebble-kaukaloilla? Kumpaankin käy FamilyFix-jalusta, johon saa jonkun Maxi-Cosin turvaistuimen kiinni myöhemmässä vaiheessa.

Autoliiton sivuilta en löytänyt turvallisuustestissä muuta eroa kuin Cabriofixistä lapsi ei näe kovin hyvin ulos, Pebblestä paremmin.

 

Tähän mennessä olennaisin ero on ollut mielestäni hinta. Edit. Mä kaipaisin jotain selkeää eroa miksi Pebble olisi parempi kuin Cabriofix.

 

Edit2. Löysin Lastentarvikkeen sivuilta että Pebblessä on automaattivyöt.

Edited by Olivia-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on cybexin pallas isofixillä

 

Voiko tuon isofix-version kiinnittää pelkällä turvavyöllä? Ajattelin että jos joskus täytyy siirtää istuin autoon jossa isofixejä ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo palkki-istuimethan ei ole mitään vyöistuimia siinä mielessä että sopisivat vain isommille lapsille, vaan niitä voi käyttää ihan 9 kk iästä asti. Mä en suoraan sanottuna ymmärrä mitä se isofix siinä istuimessa tekee, kun mun ymmärryksen mukaan kolmipistevyö riittää ihan hyvin. Isofixin ainoat edut vyökiinnitteiseen palkki-istuimeen verrattuna on mun käsityksen mukaan: a) ettei tyhjä istuin pääse törmäystilanteessa liikkumaan mihinkään, ja b ) autossa, jossa turvavöitä ei saa lukttua "tavarankuljetusasentoon" isofix on kevyellä lapsella turvallisempi kun vyö ei lähde törmäystilanteessa joustamaan.

Autoliiton sivuilla on aika havainnollistavia klippejä siitä, mitä eroa on isofixillä ja turvavyökiinnityksellä kolaritilanteessa :) Tosiaan, isofix on kiinni auton rungossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä ero on Maxi-Cosin Cabriofix ja Pebble-kaukaloilla? Kumpaankin käy FamilyFix-jalusta, johon saa jonkun Maxi-Cosin turvaistuimen kiinni myöhemmässä vaiheessa.

Autoliiton sivuilta en löytänyt turvallisuustestissä muuta eroa kuin Cabriofixistä lapsi ei näe kovin hyvin ulos, Pebblestä paremmin.

 

Tähän mennessä olennaisin ero on ollut mielestäni hinta. Edit. Mä kaipaisin jotain selkeää eroa miksi Pebble olisi parempi kuin Cabriofix.

 

Edit2. Löysin Lastentarvikkeen sivuilta että Pebblessä on automaattivyöt.

Minun silmään Pebble näytti tilavammalta sekä "jykevämmältä". Hankittiin sellainen+ telakka x2. On painavampi kuin cabriofix. Vyöt on kätevät.

 

Lisäys: En usko, että hyödynnämme telakkaa sitten enää turvaistuimen kanssa, koska telakkaan sopiva pearl on kasvot menosuuntaan asennettava, ja haluan, että lapset matkustavat selkä menosuuntaan.

Edited by Nappula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko tuon isofix-version kiinnittää pelkällä turvavyöllä? Ajattelin että jos joskus täytyy siirtää istuin autoon jossa isofixejä ei ole.

 

Voi siirtää eli sitten on vain kiinni pelkillä auton turvavöillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisko joku suositella istuinta/kaukaloa isolle 4,5 kuiselle vauvalle, joka ei enää pikku kaukaloonsa mahdu ( painoa 9kg, pituutta n.70cm )? Pitäisi olla selkä menosuuntaan asennettava ja selkänojan kulma pitäisi olla säädettävissä. Merkkejä ja malleja on niin miljoonia, että sekasin tässä menee.

 

Voin suositella lämpimästi Britaxin Secura -istuinta! Se on pelkästään selkä menosuuntaan asennettava istuin minkä voi kallistaa kolmeen eri asentoon. Istuin on myös todella tilava joten lapsi mahtuu siihen istumaan helposti vähintään kolmevuotiaaksi asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko jollain tietoa mitkä liikkeet myy tuota istuinta? Oon selannu tarvikeliikkeiden sivuja mutta ei oo tullu koskaan vastaan, oonko vaan sokea ph34r.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun silmään Pebble näytti tilavammalta sekä "jykevämmältä". Hankittiin sellainen+ telakka x2. On painavampi kuin cabriofix. Vyöt on kätevät.

 

Lisäys: En usko, että hyödynnämme telakkaa sitten enää turvaistuimen kanssa, koska telakkaan sopiva pearl on kasvot menosuuntaan asennettava, ja haluan, että lapset matkustavat selkä menosuuntaan.

 

 

Kiitoksia tästä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko jollain tietoa mitkä liikkeet myy tuota istuinta? Oon selannu tarvikeliikkeiden sivuja mutta ei oo tullu koskaan vastaan, oonko vaan sokea ph34r.gif

 

Jos tarkoitit tätä Securaa niin ainakin Lastentarvike myy ja pikaisella googletuksella löysin myös vauvapop -liikkeestä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, kiitti girl_smile.gif

 

Meillä ei poitsu oo mistään isoimmasta kokoluokasta joten tuohon saattaisi sijoittaakin kun voisi ehkä käyttää kauemminkin. Ainoa mikä tulis sit topiksi ois pituus. Sitten kun on aika siirtyä turvaistuimeen, niin tahtoisin mahdollisimman pitkään pojan istuvan selkä menosuuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Securan istuin on käsittääkseni ihan samanmallinen kuin Fixwayn, ja tuossa jälkimmäisessä Enska taitaisi mahtua vieläkin istumaan (on kai jotain 103-104 cm ja pitkäselkäinen) varmaan talvihaalarissakin hyvin. Fixwayn painoraja on 18 kg koska Isofixillä ei voi standardin mukaan olla enempää. Secura 02 Britaxin sivujen mukaan on 25 kg asti, ja uskon että siihen varmasti sopiikin. Jalkatila vähän riippuu auton penkkien mallista ja siihen kannattaa kiinnittää huomiota istuinta valitessa. Aika hyvin tuohon kuitenkin taitaa mahtua, kun istuimessa on korkea "jalusta".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä aihetta on varmaan käsitelty mutta haluaisin plussia ja miinuksia ainakin Britaxin Multi Techistä ja Gracon Cosmic Comfortista. Toki muutkin kiinnostaa esim. Brion Zento ja Britax Nautilus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisko joku ihan pikaisesti vastata, minkä verran takuuta turvakaukaloilla yleensä on Tai siis kai niillä joku takuu on? Meillä ilmeni uutena ostetussa kaukalossa häikkää ja pitäisi pikimmiten eli huomenna lähteä asiaa selvittelemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä aihetta on varmaan käsitelty mutta haluaisin plussia ja miinuksia ainakin Britaxin Multi Techistä ja Gracon Cosmic Comfortista. Toki muutkin kiinnostaa esim. Brion Zento ja Britax Nautilus..

 

Cosmic comfortista ei muuten mitään huonoa sanottavaa, mutta jos tarvitsee siirrellä autosta toiseen, niin on kyllä ärsyttävä kiinnitettävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunflower, jos myyjä ei ala vaihtaa kaukaloa uuteen, niin kannattaa vaatia vaihtoa kuluttajasuojalain virhevastuun perusteella. Vaikka tuotteesta olisi takuu loppunut/ei ollenkaan takuuta, niin tuo virhevastuu voi olla voimassa. Kuluttajaneuvojalle soittamalla selviää miten pitkään se vastuu on voimassa kussakin tuotteessa ja muutenkin siltä saa apua miten toimia jos myyjäliike ei halua vaihtaa sitä heti.

Edited by sasa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista Sannuliini ja sasa. Tarkennuksena vielä kuitenkin, ettei kukaan jäisi vääriin käsityksiin, että kaukaloamme on kyllä jo noin puoli vuotta käytetty. Mutta normaalikäytössä ei varmasti tuossa ajassa pitäisi alkaa vielä tulla vikoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.