Monalisa

Turvakaukalot ja turvaistuimet

1217 posts in this topic

Mä tuun tämmösen tyhmän kysymyksen kanssa että kuinka tarkka on tuo kilorajoitus turvaistuimissa? Meille on tulossa Pallas Fix ja siinä tuo painoraja on 9-35kg. Meillä tytöt on pitkiä mutta hoikkia eli ei meinaa mahtua kaukaloon pituudesta eivätkä kyllä paina tuota yhdeksää kiloa. Tällä painonkehityksellä toinen painaa 9 kiloa varmaan vasta 1½-vuotiaana :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ja jatkokysymyksenä: Ko. istuimeen annetaan myös "ikäraja", n. 9 kk --> . Kuinkakohan sitova tuo on? Meidän puolivuotias voisi haluta pian isomman istuimen... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ ja ^ kuvittelisin, että ikäsuositus perustuu siihen et vauva osaa istua ja jaksaa pitää päänsä tukevasti pystyssä jne, koska asento kuitenkin istuvampi kuin kaukalossa. Niin ja tietysti et pituus riittää. Nukkuma-asentohan noissa isommissa istuimissa ei ole koskaan niin hyvä kuin kaukalossa.

 

Ja meillä on siis samaa ongelmaa et neiti 8kk painaa vaan 7 kg, mut pituutta on sen verran et hetki enää pärjätään kaukalossa ennenkuin pää tulee yli. Kaupassa käytiin koeistumassa ja pituus riitti, mut mietityttää tuo painoasia...

Mihin se 9 kg perustuu, kun turvavyö menee palkin kautta eli sen kiristymiseen/toimimiseen ei ainakaan vaikuta. Tokihan on noita 0-18 kg penkkejä, mut mut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cybex Pallas tuli meille, kun poika oli noin 80cm pitkä, ehkä hieman yli (painoi enemmän kuin 9kg). Alussa tuntui hukkuvan palkin taakse ja kädet jäivät ikään kuin hieman yläviistoon palkin päälle. Hieman asento arvelutti, mutta viihtyi kyllä itse istuimessa oikein hyvin. Kallistuksen säätö toimi meidän autossa hyvin, nukkuma-asento on oikein mukava eikä pää retkahtele kuten toisessa istuimessamme, joka on selkä menosuuntaan. Välillä poika nukkuu pää palkkia vasten girl_sigh.gif sekään ei vaikuta epämukavalta.

 

 

Nyt 85cm pitkänä on edelleen palkin takana kainaloita myöden, eli palkki on tosi muhkea. Jos lapsi on kovin hoikka, voi olla ettei palkki tule tarpeeksi kiinni vartaloon, kuten sen pitäisi tulla. Kannattaa testata kaupassa. En oikein keksi muuta syytä painorajalle.

 

Lapsen nukkuma-asento istuimissa ei riipu pelkästään istuimen mallista vaan myös auton takapenkin mallista. Toisissa autoissa on hyvinkin vaakasuora se penkki ja selkänoja pystyssä ja toisissa taas etureuna on on paljon istuimen takareunaa korkeammalla ja selkänoja kalteva myös. Jos penkki on tuollainen syvenevä, niin selkä menosuuntaan jakkarat jää aika pystyyn asentoon, kasvot menosuuntaan istuimet taas mukavasti takakenoon.

 

Cybexistä voisi vielä mainita, että kaikissa autoissa ei tahdo vyöt riittää palkin ympäri :( markkinoilla on kuitenkin niitä vyönpidennyshihnoja, joku taisi tässäkin ketjussa sellaista mainostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin itsekin, että jaksaako 9 kk:a nuorempi istua turvaistuimessa, mutta toisaalta lapsethan nukkuvat usein turvaistuimissa, eikä se ilmeisesti ole mikään ongelma. Eli tuo istuminen ei mun mielestä tunnu järkevältä syyltä ikärajaan, vaikka onkin ainoa jonka voin keksiä.

 

Cybex Pallas tuli meille, kun poika oli noin 80cm pitkä, ehkä hieman yli (painoi enemmän kuin 9kg). Alussa tuntui hukkuvan palkin taakse ja kädet jäivät ikään kuin hieman yläviistoon palkin päälle. Hieman asento arvelutti, mutta viihtyi kyllä itse istuimessa oikein hyvin. Kallistuksen säätö toimi meidän autossa hyvin, nukkuma-asento on oikein mukava eikä pää retkahtele kuten toisessa istuimessamme, joka on selkä menosuuntaan. Välillä poika nukkuu pää palkkia vasten girl_sigh.gif sekään ei vaikuta epämukavalta.

 

No tämä kyllä arveluttaa - meidän poika on vasta 70 cm. Tosin mun käsityksen mukaan näillä main keskivartalon pituuden kasvu hidastuu ja raajat alkavat venyä mittaa, joten kokonaispituus ei kai välttämättä kuvaa tilannetta täysin. Koeistuminen on siis tarpeen, mutta voi tosiaan olla että meidän poika on vielä pitkään ihan liian lyhyt tuohon istuimeen.

 

Cybexistä voisi vielä mainita, että kaikissa autoissa ei tahdo vyöt riittää palkin ympäri :( markkinoilla on kuitenkin niitä vyönpidennyshihnoja, joku taisi tässäkin ketjussa sellaista mainostaa.

 

Vuoden 2011 mallia ainakin mainostetaan niin, että siihen riittäisi aiempaa lyhyemmät turvavyöt etupalkin uuden muotoilun takia. Tiedä sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se palkki näytti ainakin tuossa Pallas Fixissä erilaiselta kun vanhassa Pallaksessa. Meillä onneksi riitti turvavyö. Mä koeistutin tytöt ennen päätöstä eikä mun silmään pistäny että kädet olis ollu yläviistossa. Tosin ei siinä nyt kauaa istuttu ja talvitamineet oli päällä, joten saa nähdä kun istuimet kotiutuu. Tytöt on mitattu joulukuun alussa ja noin 70cm olivat silloin. Tuolta monikkopuolelta sain semmosen vinkin, jota meille ei kerrottu liikkeessä, että sivuttaistukien pitää tulla leuan kanssa samaan linjaan.

 

Vielä kuitenkin haluaisin tietoa tuosta painorajasta jos joku osaa valaista asiaa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin tänään koeistumassa Pallas fix ja ostettiin sellainen. Meidän poika on ilmeisesti pitkäselkäistä ja persjalkaista sorttia, kun 70 cm pitkänä sopi tuohon istuimeen oikein hyvin: kädet jäivät hiukan yläviistoon etupalkin päälle, muttei mitenkään pahasti ja pään ulottui hyvin sivutukien väliin. Kun istuin on tarkoitus ottaa käyttöön vasta n. kuukauden kuluttua, uskalsimme ostaa sen samantein. Myyjä sanoi tuohon 9 kk "ikärajaan", että kyseessä on aika ohjeellinen juttu: lähinnä sillä haetaan lapsen riittävää pituutta ja sitä että osaa istua noin suurinpiirtein. Hänen mielestään ei ole tarpeen osata istua ilman tukea (mikä mun mielestä olisi looginen vaatimus 9 kk ikäsuositukselle).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Kiddyn Guardian Pro turvaistuin.

Ostettiin se tossa vähän ennen joulua, joten käyttökokemusta on vielä melko vähän.

Kuitenki ollaan ainakin tähän asti oltu todella tyytyväisiä valintaan. Meillä poika istuu siinä hyvin ja on hyvä kun yläkroppa on vapaana.

Selkänojaa saa myös enemmän makuuasentoon, pitkällä matkalla hyvä kun on päikkäreiden aika.

Vaikka tuossa autoliiton testissä lukee, että kiinnittäminen autoon on työlästä, niin me ei olla sitä koettu työlääksi. Kiinnitys on nopea ja helppo, väärinasentamisen riski on pieni. Vielä plussana, että istuin menee myös autoon jossa on lyhyet turvavyöt!

 

http://www.autoliitt...rdian_pro_2010/

Edited by Rexona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autoliiton sivuilla on aika havainnollistavia klippejä siitä, mitä eroa on isofixillä ja turvavyökiinnityksellä kolaritilanteessa :) Tosiaan, isofix on kiinni auton rungossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän turvavyötkin ovat rungossa kiinni. Ne kuitenkin äkkipysäyksessä ihan pikkuisen aikaa rullaavat ennen kuin lukittuvat. Isofix-kiinnikkeillä turvaistuin ei paljon penkistä irtoa, turvavöissä lennähtää vähän eri tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turvavyöt kyllä taitavat "lukittautua" aika pikaisesti törmäyksessäkin, vaikka olisikin istuin kiinni vain vöillä. Ja joissakin istumissa on sellainen lukitin..

 

Kokemuksia palkki- istuimista?

 

Ja kysymys: Miksi et laittaisi lasta nenä menosuuntaan esim. vuoden ikäisenä vielä?

Edited by Vivy

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kokemuksia palkki- istuimista?

 

Ja kysymys: Miksi et laittaisi lasta nenä menosuuntaan esim. vuoden ikäisenä vielä?

 

Jos luet ketjua taaksepäin niin molempiin löytyy keskustelua. Esim samalla sivulla ylempänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan aihetta jo käsitelty, mutta onko ihan yleinen turvakaukalon ominaisuus, että turvavöitä saa löysättyä hirveän vähän? Meillä on Graco Logico S ja tuntuu että siinä vyöt löystyvät niin vähän että vähänkään paksumpien ulkovaatteiden (tai jääkarhupussin) kanssa joutuu aika lailla tunkemaan kädet vöihin, ja meidän vauva on kuitenkin vasta kuusikiloinen. Järjellä ajateltuna vöihin jää vielä vähemmän säätövaraa kun siirrytään nostamaan hartioiden takaa tulevat vyöt ylempiin reikiin. Älytön systeemi, sitä "löysäyshihnaa" kuitenkin riittäisi pitemmällekin, mutta jossain siellä istuimen sisällä tapahtuu kuitenkin stoppi ja vyöt tulee ulospäin vain jotain alle 10 cm.

Edited by Hermione

Share this post


Link to post
Share on other sites

järjellä miettien pitäisi saada löysytettyä kyllä enempi. ohjekirja käteen siis, ainakin autobabyssa piti sieltä alta/takaa tehdä vöille jotain että ne sai tarpeeksi isolle.

omakohtaista kokemusta ei noista ole, mutta britaxin baby safessa saa kyllä löysennettyä koko sen vyön mitan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graco Logico S käyttöohje, sivu 40, kuva 14. Vyöt saa pidennettyä kiinnittämällä lenkit ihan päistään. Kannattaa myös tarkistaa, ettei se metallisolki siellä takana ole tarttunut johonkin kaukalon ulokkeisiin.

 

Muistaakseni meillä esikoinen mahtui tuohon vielä 7-kiloisena pikku-Eisbärchenissä ihan hyvin. Kaukalopussista luovuttiin vain lämpimien ilmojen takia, olisi tainnut mahtua vähän pidempäänkin. Sitä turvakaukalon pienennyspehmustetta ei tokikaan käytetty kuin ihan vastasyntyneenä.

 

Myös Britax Babysafe Plussassa tuppaa toisinaan solki jumittumaan siihen kahvaan, mistä pääntuen/olkahihnojen korkeutta säädetään. Joko niin, että hihnoja ei meinaa saada tarpeeksi löysälle, tai sitten toisin päin niin, ettei niitä tahdo saada kiristettyä. Nyt tätä toista, 3-kuisena yli 7-kiloista, ei kyllä muuten saa mahtumaan enää kaukalopussin kanssa. Toivotaan, ettei tule paukkupakkasia kovin monesti tänä talvena. Ohuen haalarin ja viltin kanssa siis pelaillaan. Vöiden pituus kyllä riittäisi, mutta on muuten liian ahdas tila ja lapsi ei viihdy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä ero on Maxi-Cosin Cabriofix ja Pebble-kaukaloilla?

 

Saitkin jo yhden vastauksen tahan ja lisatieto voi tulla jo myohassa mutta vastaan kuitenkin kun juuri viime viikonloppuna kavimme noita kahta kaupassa vertailemassa ja paadyimme ostamaan Pebblen.

 

Cabriofixiin verrattuna Pebblessa on parempi/enempi suojaa sivulta tulevaa tormaysta vastaan ja siksi se on painvampikin. Pebblessa on myos erillinen, irroitettava kiilan muotoinen "tyyny" joka tekee kaukalosta paremman makuualustan vastasyntyneelle. Kun vauva kasvaa niin sen tyynyn voi ottaa pois. Paan takana oleva tuki aukeaa keskelta ja sita voi siten levittaa paremmin vauvan paan ymparille vauvan kasvaessa.

 

Meille osui tosi tietava myyja ja osa infosta meni varmaan ihan yli mutta tassa nyt jotain. Myyja myos sanoi etta turvakaukalosaannokset tulevat muuttumaan parin vuoden paasta ja silloin esim. Cabriofix ei ole enaa minkaan vakuutuksen alainen. Nythan se ei haittaa mutta seuraavalle lapselle sita on turha saastaa. Ja tama siis taalla, en tieda miten Suomessa noi saannokset mahdollisesti menevat tulevaisuudessa.

Edited by Helsbels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän joudun oikaseen :grin:

 

Pebblessa on myos erillinen, irroitettava kiilan muotoinen "tyyny" joka tekee kaukalosta paremman makuualustan vastasyntyneelle. Kun vauva kasvaa niin sen tyynyn voi ottaa pois.

 

CabrioFixissä on ihan samanlainen poistettava kiilatyyny. Se päätuki on varmasti parempi Pebblessä, koska ei ole umpio niin kuin CF:ssä.

 

 

Meille osui tosi tietava myyja ja osa infosta meni varmaan ihan yli mutta tassa nyt jotain. Myyja myos sanoi etta turvakaukalosaannokset tulevat muuttumaan parin vuoden paasta ja silloin esim. Cabriofix ei ole enaa minkaan vakuutuksen alainen.

 

Ja tähän on pakko kommentoida sen verran että vaikka ne myyjät kuulostavat tosi tietäviltä, niin todellisuudessa kannattaa suodattaa jutuista aika paljon. Tiedän paljon tapauksia kun puhutaan ihan mitä vaan että saadaan asiakas ostamaan! Ja mitä tuohon vakuutus asiaan tulee, kuulostaa aika omituiselta. Jotenkin tuntuu epäilyttävältä että kaukalo joka on ollut testivoittaja useampana vuotena peräkkän olisikin yht´äkkiä ilman vakuutusta?? Se tarkoittaisi käytännössä että kaikki muutkin kaukalot jäävät ilman vakuutusta.

 

Mutta tämä onkin vain minun mielipide enkä kirjoittanut sitä loukatakseni ketään. Olen vain nykyään tosi kriittinen noita myyjiä kohtaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No en ma ihan tahvo ole grin.gif Mulla on jo tyoelamasta monen vuoden kokemus kaikenlaisista myyntimiehista joten en sinisilmaisena niele kaikkea mita mulle kuluttajana yritetaan myyda. (mutta sehan ei nyt tuosta aikaisemmasta teksista tullut millaan lailla esille.). Olisi pitanyt sanoa etta tama myyja osasi esitella molemmat kaukalot ja niiden ominaisuudet kun joissakin kaupoissa henkilokunta ei tunnu tietavan juuri yhtaan mitaan. (cabriofixin kiilatyynysta se ei kylla sanonut mitaan, pah)

 

Me mennaan hakemaan meidan kaukalo ja asentamaan base nyt viikonloppuna, pitaa kysya tuosta lakimuutoksesta uudestaan silla se voi olla mahdollista etta ymmarsin sen vaarin. Mun mielesta se nainen kylla puhui josta "side impact" jutusta joka pitaa olla vakio kaikissa kaukaloissa parin vuoden paasta mutta kuten sanottu niin voi olla etta kuulin omiani. Me oltiin jo siina vaiheessa sanottu ostavamme Pebble ja osa mun huomiosta meni Minibelsin peraan katsoessa biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika jännä tuo mitä, myyjä on teille kertonut. Nimittäin Eurotesteissä (http://www.autoliitt..._turvaistuimet/) Cabriofix on ilmeisesti edelleen ainoa, joka on saanut erinomaisen arvosanan. Ja jossain tuolla sivuilla (olisiko lehdistötiedotteissa) vielä korostetaan, että arvosteluperusteet ovat vuosien varrella pysyneet samoina eli eri vuosien testit ovat keskenään vertailukelpoisia.

 

On vaikea uskoa, että Cabriofixiltä vietäisiin hyväksyntä, kun kyseessä on kuitenkin edelleen yksi markkinoiden parhaista kaukaloista, sillä sehän tarkoittaisi sitä, että juurikaan mitään kaukaloita ei saisi enää myydä. Pebble on varmasti hyvä istuin, mutta kuulostaa silti hieman väritetyltä myyntipuheelta.

 

Maxi-cosillahan on kaksi telakkaa, easyfix ja familyfix. Jos Cabriofixin kanssa käyttää tätä familyfixia, joka on Pebblen telakka, se jostain syystä saa sivutörmäyksestä huonommat arvosanat kuin "omalla" easyfix-telakalla. Olisikohan tällä jotain tekemistä myyjän myyntipuheessa? Lastentarvikkeen myyjä ei osannut selittää syytä (tosi yllättävää..), kun olimme ostamassa toiseen autoon toista telakkaa. Päädyimme kuitenkin siihen familyfixiin, koska se on tosi kätevä kallistuksensäätöineen.

Edited by Mamabarba

Share this post


Link to post
Share on other sites

No en ma ihan tahvo ole grin.gif Mulla on jo tyoelamasta monen vuoden kokemus kaikenlaisista myyntimiehista joten en sinisilmaisena niele kaikkea mita mulle kuluttajana yritetaan myyda. (mutta sehan ei nyt tuosta aikaisemmasta teksista tullut millaan lailla esille.). Olisi pitanyt sanoa etta tama myyja osasi esitella molemmat kaukalot ja niiden ominaisuudet kun joissakin kaupoissa henkilokunta ei tunnu tietavan juuri yhtaan mitaan. (cabriofixin kiilatyynysta se ei kylla sanonut mitaan, pah)

 

Ei ollut tarkoitus sinua tahvoksi haukkua :grin: eikä vähätellä sinun ihmistuntemusta. Välillä vaan on niin että ovat tosi hyviä myyjiä, mutta jos sattuu kysymään oikeat kysymykset selviää että eivät osaa muuta kuin jonkun opetellun tekstin. Mutta hyvä että saitte hyvät kaupat!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pebble ollaan kayty hakemassa mutta paikalla ollut myyja ei tuntunut tietavan eroa takapuolensa ja kyynarpaansa valilla joten en sitten kysynyt noista (mahdollisista) uusista turvamaarayksista. Joten ehka paras etta ignooratte koko jutun - ei olisi koskaan pitanyt kirjoittaa mitaan mista en alunperinkaan ollut varma ph34r.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.