Monalisa

Turvakaukalot ja turvaistuimet

1217 posts in this topic

Kiitos Nuski & Iguana!!

 

Nyt vaan pitäisi päättää, että minkä värisen sitä ostaisi (mä haluaisin sen pinkin, mutta mies yllättäen ei); turkoosin, mustan vaiko ruskean. Jossain britti-nettikaupassa näytti olevan mustan alcantaran lisäksi muutamaa muutakin peruskankaalla olevaa tuolia, mutta me halutaan nimenomaan alcantarallinen. Onneksi tarve ei ole ihan heti, voi hetken odotella, josko brittikauppoihin tulisi muitakin värejä tai sitten pitää ostaa suomesta. Suomesta ostossa houkuttelee takuu, briteistä tilatuilla ei vissiin mitään takuuta ole!?

 

Babyparadies myy tuota Combi isofixiä myös, mutta se on paljon kalliimpi kuin Suomessa + postarit päälle..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt vaan pitäisi päättää, että minkä värisen sitä ostaisi (mä haluaisin sen pinkin, mutta mies yllättäen ei); turkoosin, mustan vaiko ruskean.

Ruskea BeSafe Izi Combi Isofix ostettu. Päätös oli sikäli helppo, että meidän Lastentarvikkeessa oli alcantara-kankaisista ainoastaan tuota ruskeaa ja vihreää jäljellä, muita värejä olisi tullut syyskuun lopussa.

 

Yksi automatka ollaan uudella istuimella tehty ja tyttöhän istuu kuin valtaistuimella - oli ihan ihmeissään, kun ikkunasta näki ulos :P Asennus oli miehen mielestä tosi helppo ja istuin on kyllä niin tukevasti penkissä kiinni, ettei sitä ihmisen voimin siitä kyllä irti väännetä. Iso ja painavahan tuo on kaukaloon verrattuna, mutta tilaa ei vie yhtä napsua/ei yhtään enempää kuin kaukalo + telakkakaan (Brio Primo).

 

Joten toisaiseksi ollaan tyytyväisiä, kaikki kolme B) Ja saatiin meidän Lastentarvikkeesta tosi hyvä tarjous, ei jäänyt kuin pari kymppiä eroa briteistä tilaamiseen verrattuna ja näin saatiin 24kk takuu.

 

edit. Ja sanottakoon vielä, että Primoonkin tyttö olisi kokonsa puolesta mahtunut vielä mainiosti, mutta vanhempien matkustusmukavuuden vuoksi siirryttiin istuimeen jo nyt.

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä anina, että ootte ainakin toistaiseksi tyytyväisiä istuimeen! :)

 

Mun mielestä toi valmistajan 24kk takuu on voimassa silloinkin kun ostetaan ulkomailta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäiseksi olette pitäneet sitä "vauvapienennystä" Maxi Cosin cabriofixissä?

 

Ja kehun sitten heti perään ko. kaukaloa yhdistettynä Quinnyn zapp matkarattaaseen. Ollaan irrotettu rattaista se istuinosa, eli pelkät pyörät on jäljellä (toistaiseksi). Ja TOIMII mahdottoman hyvin. Nyt kun pojalla alkaa olla painoa niin, ettei jaksa pelkkää kippoa kantaa, pyörät on ehdottomat. Menevät aivan sairan pieneen tilaan koottuna (Polon takapenkille jalkatilaan sekä yksinään että isofix-jalan viereen pystyyn) ja on tosi kevyet ja näppärät. Enemmän kuin yksi ihminen on tullut ihastelemaan ja kyselemään. Suosittelen siis lämpimästi! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitä luulette uskaltaisko täältätilata? Siis tollaista olisin tilaamassa kun saisi 195€.

 

Miks ei? Jos on luottokortilla maksat tarkista että on luottokunnan hyväksymä kauppa ja jos asiat ei mene hyvin saat luottokunnalta rahat takaisin. Paljon tuolla on postarit? Muakin alkoi kiinnostaa :P Tuolta voisi ostaa kakkos istuimen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla hajoo pää. :( Ollaan ostamassa sekä turvakaukaloa että vaunuja. Ensin ajateltiin, että hommahan on helppo: kaukaloksi Maxi-Cosi tai Britax, helppohan kahdesta on valita, kun isofix kuitenkin otetaan. Sitten erehdyttiin katsomaan Emmaljungan vaunuja ja myyjä kertoi, että niihin saa näppärästi tökättyä kopan tilalle myös Emmaljungan isofix-kaukalon. Kuulostaa hienolta. Mutta Emmaljungan seuraavan koon kaukalo/istuin ei menekään enää isofixiin (??) tai ainakaan se ei ole selkä menosuuntaan, mikä olis hyvä olla 3v asti (??). Ja kun me toivottais jatkuvuutta eli että seuraavakin istuin menis isofixiin. Lisäksi mies pitää ajatuksesta, että lapsen sais kuljetettua "kaukalovaunuissa" autolle. En edes tiedä, saiko tästä kukaan mitään selvää, mutta sen voin sanoa, et miten tää voi olla näin vaikeeta?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä helpotan sua sen verran että kerron että Maxi-Cosin kaukalo telakkaa ei saa seuraavaa istuinta kiinni. Britax on ainoa johon saa selkämenossuuntaan olevan turvaistuimen samaan jalustaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tilasin nyt esikoiselle Britax 1-2-3 Evolvan ja kuopus saa siirtyä esikoiselta jäävään cragon cosmic comforttiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^ emmaljunga sai autoliiton testeissä jalustalla arvosanaksi heikko. Jos on autoliiton jäsen niin autoliiton sivuilla on nähtävissä videoita. Törmäystilanteessa emmaljungan kaukalo lähti heti irti telakasta ja lopputulos ei ollut kaunista katsottavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emmaljungahan on päivittänyt tota telakkaa tänä vuonna ja pyytänyt omistajia tuomaan jo ostettuja telakoita osien vaihtoon. En tosin tiedä miten turvalliseksi telakka on nyt saatu ja uskaltaisinko luottaa siihen ennen seuraavia puolueettomia testejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos. :) Vastauksistanne on ollut iso apu. Ollaan nyt kallistumassa sille kannalle, että Britaxin isofix otetaan ja sitten mietitään vaunuja - josko johonkin sais tuon Britaxin kaukalon kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiitos. :) Vastauksistanne on ollut iso apu. Ollaan nyt kallistumassa sille kannalle, että Britaxin isofix otetaan ja sitten mietitään vaunuja - josko johonkin sais tuon Britaxin kaukalon kiinni.

 

Ja vielä sellainen vinkki että itse ainakin suosittelen ostamaan vaunut ihan vaunuina ja travel systemin erikseen. Minä olen ainakin kokenut kätevämpänä että travelsystem on aina valmiina auton perässä. Minusta olis hankalaa joka kerta kun lähtee johonkin alkaa purkamaan niitä vaunuja ja kiikuttaa niitä sinne auton perään. Jos vaikka on just tullut lenkiltä ja vaunut on kuraset on niitä sitten tosi kiva alkaa sinne autoon nosteleen. Aina pitäis irrottaa se koppa/ratasosa ennen kuin mihinkään pääsee lähtemään. Suosittelen ostamaan omaan käyttötarkoitukseen sopivat vaunut esim. ne emmaljungat ja sitten siihen valittuun kaukaloon esim. se Britax sopiva pieni ja kevyr tarvelsystem esim. Gesslein swift sinne auton perään. Mutta nämä siis mun omia käyttökokemuksia. Ja tarkennan vielä että meillä on Emmaljungan vaunut ja auton takakontissa erillinen travel system eli meillä on Maxi-cosin kaukalo ja Quinnyn Buzzit ( meiltä löytyy myös noin Gessleinin swiftit johon saa sekä MC:n että Britaxin kaukalon )

 

Lisään vielä että me kannetan se kaukalo autoon ja takasin, en ole lyhyellä matkalla kaivannut pyöriä alle.

Edited by Monalisa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lisään vielä että me kannetan se kaukalo autoon ja takasin, en ole lyhyellä matkalla kaivannut pyöriä alle.

Meillä on autolle matkaa jonkun verran (rivarin P-paikalle) ja siksi tuntuis turvallisemmalta kuljettaa pyörien päällä. :) Varsinkin kun hiekoitus ei oo meidän pihalla ihan ensiluokkaista. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on autolle matkaa jonkun verran (rivarin P-paikalle) ja siksi tuntuis turvallisemmalta kuljettaa pyörien päällä. :) Varsinkin kun hiekoitus ei oo meidän pihalla ihan ensiluokkaista. :angry:

 

Rivarissa mekin asutaan ja hiekoitus on harvassa :huh: Me ajetaan kuitenkin aina kauppa reisun jälkeen oven eteen niin ei tule kun se toiseen suuntaan kantaminen. Mutta sanon vielä että niiden vaunujen edes takaisin nosteleminen ei ole mitään mukavaa hommaa, siinä meinaa aina vaatteet likaantua (siis jos vähänkään isomman kokoiset). Britaxin kaukalohan menee ainakin Teutonian ja Gessleinin runkoon, ja niistäkin löytyy niitä isompia malleja. Ja sekin on vielä että jos travel system on iso niin takakonttiin ei mahdu kovin paljoa ostoksia. Mutta nyt tää menee jo mun "tavan" myymiseen :P Mutta jokainen tekee niin kuin itselleen sopii, mä vaan kerron sellaisia pointteja jotka ei ehkä tule esikon kanssa mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä otan kyllä ihan mielelläni vastaan "oman tavan myymisiäkin". :lol: Mekin voitais periaatteessa ajaa auto oven eteen, mutta toi väylä on jo kesälläkin ahdas, saati sitten talvella lumella höystettynä. <_< Pitääpä nyt miettiä myös tuota erillisen matkahässäkän ostamista yhtenä vaihtoehtona. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sitten vielä sellanen sivuhuomautus minkä tajusin itse kaukaloa/jalustaa miettiessä, että se seuraava turvaistuin menee lapsella yleensä noin 4 vuotiaaksi asti eli jos haaveilee sisaruksesta alle 4 vuoden ikäerolla niin joka tapauksessa saattaa joutua ostamaan sitten uuden jalustan jommalle kummalle.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Me asutaan kanssa rivarissa ja ollaan tykätty "oikeiden" vaunujen kanssa pelaamisesta. ;) Eli Teutonian Prestige-runkoon laitettiin Tario-kaukalo kiinni jo kotona ja runko sitten autonperään. Siinä kyllä äkkiä oppi kuinka kannattaa runko kyytiin nostaa niin ettei itseään sotke. :) Meidän auto ei ole mikään tilaihme (Nissan Sunny 93) mutta hyvin on silti peräkonttiin myös ostokset mahtuneet. Etenkin yksin liikkeellä ollessa olisi ollut hyvin hankalaa, jos olisi ollut travel system auton perässä. Nykyään meillä on matkiksetkin oven pielessä varastossa eikä auton perässä, että saan ne siitä helposti tarvittaessa mukaan.

 

Mutta kuten todettu, jokaisella on omat mieltymyksensä ja tarpeensa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy nyt taas jälleen ylistää tota travel-systeemiä... Meillä on myös (kuten Monalisallakin) koko ajan pelkät pyörät autossa ja vaunu vaununa pihalla. Käytössä MaxiCosin kaukalo ja Quinny Zappit. (Välihuomautuksena MaxiCosin kaukalo on kevyempi kun Britaxin) Meillä myös pikkuinen auto, VW Polo ja nuo Zappit kulkevat takana jalkatilassa, joko maaten tyhjällä paikalla taikka pystyssä isofix alustan jalan vieressä, joten takakontti jää kokonaan tyhjäksi. En tiedä miten Zappit lumihangessa pelittää, pyörät kun on pienet, mutta kesäkeleillä toimii erinomaisesti!

 

Mutta kaikissa näissä on tietysti aina oma paras :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päädyin kumminkin Suomesta, vauvatar.fi:stä, tilaamaan Cybex Solution X-fixin. Onko kellään kokemuksia?

 

solxfix_1478_rosin_0812_672.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon nyt yrittäny ottaa selvää ja oon täältäkin yrittäny asiasta lukea, mutta onko olemassa selkä menosuuntaan olevaa turvaistuinta, jonka saa kiinni ihan auton turvavöillä? Meillä ei ole autoa, joten istuin pitää aina laittaa ja ottaa pois ja sitä pitää varmaan joskus kuljettaa julkisillakin (eli kantaa kädessä), eikä kaikkiin autoihin varmaan edes saa Isofixiä tai muuta telakkaa. Turvakaukalon kanssa ei ollu ongelmia, kun niin monet saa turvavöillä kiinni, mutta kohta pitäis siirtyä turvaistuimeen (meillä on aika pieni kaukalo).

Oon katsonu, että Autoliiton testissä Maxi-Cosi Tobi sai hyvät arvosanat, vaikka onkin naama menosuuntaan -mallinen. Sen sais turvavöillä kiinni, mutta onko jollain siitä kokemusta? Mieluummin käyttäisin selkä menosuuntaan -mallista istuinta, mutta löytyiskö sellaista meidän käyttöön?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ maxi-cosin kaukalon isofix-telakan ainakin saa kiinni myös turvavöillä...Tosin sit teidän pitäisi kantaa sekä telakkaa että istuinta mukana, mutta sanoinpahan vaan :rolleyes:

Edited by sorellina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graco Duologic II:n saa kiinni myös turvavöillä. Iso ja painava se kuitenkin on. Kaukalo-osassa onkin pyörät alla ja vetokahva :lol: Periaatteessa siis helppo siirrellä julkisillakin, kun lasta voi vetää perässä kaukalossa (eikä tule kilorajatkaan varsinaisesti vastaan) ja loppu istuin raahautuu kainalossa. No, ehkä ei ole kaikkein näppärin istuin siirreltäväksi.

 

Muoks. Tässä siis kaukalo on osa turvaistuinta / turvaistuin on kaukalon "jalusta". Turvakaukaloa voi käyttää erikseenkin niin kauan kuin siihen mahtuu tai on alle 13 kg, sitten kun pää tulee yli reunasta täytyy käyttää kaukalo aina kiinnittää istuinosaan.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oon nyt yrittäny ottaa selvää ja oon täältäkin yrittäny asiasta lukea, mutta onko olemassa selkä menosuuntaan olevaa turvaistuinta, jonka saa kiinni ihan auton turvavöillä?

BeSafen izi combi ilman isofixiä. En osaa sanoa onko painava kantaa, melko kookas kumminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BeSafen izi combi painaa sen verran et ei sitä kyllä missään kantele kaikkine tukijalkoineen yms. Kiinnitys vaatii myös aikaa jonkin verran kun vyön lisäksi asennetaa se tukijalka ja turvavyön hihnat etupenkin tukirautoihin. Muuten on kyllä huippu istuin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.