Monalisa

Turvakaukalot ja turvaistuimet

1217 posts in this topic

^ Kiitos! Kävinkin tuolla nettisivulla jo aiemmin katsomassa, mutta en tajunnut tuon Plus testin olevan t-hyväksyntä.

 

Onko kenenkään muun mielestä turvaistuimen valinta ihan täyttä hepreaa?? Mä olen käyttänyt varmaan tunteja selvittääkseni turvallista istuinta, mutta enpä ole saanut mitään selville. :blink: Yhdessä testissä istuin on hyvä, ja toisessa taas aivan surkea. Ja mistäs sitä sitten tietää, mikä testi on puolueeton. :rolleyes: Haluan ehdottomasti selkä menosuuntaan asennettavan istuimen. Ja turvallisen sellaisen. Esimerkiki Brion Zento on saanut e-hyväksynnän lisäksi myös t-hyväksynnän. Kuitenkin EuroTestin testissä ko. istuin saa arvosanan välttävä, maininnoilla mm. "suhteellisen korkea kuormitus etutörmäystestissä, kohtalainen kuormitus sivutörmäystestissä, istuin ei ole vakaa auton istuimella". Ja eikös tämän t-hyväksynnän saaneilla istuimilla nimenomaan pitäisi olla pieni kuormitus etutörmäkysessä? :blink: Liikenneturvan sivuilta lainattu: T-hyväksyntä tarkoittaa Ruotsin liikenneturvallisuusviraston tyyppihyväksymisvaatimusten mukaisuutta. Tällaisen hyväksymisen saamiseksi vaaditaan, että päähän kohdistunut kaularankaa venyttävä kiihtyvyysarvo ei ylitä 20 g-voimaa.

 

Mä olen niin sekaisin tämän asian kanssa. Ja lastentarvikeliikkeisiin nyt on turha mennä kysymään, mikä on hyvä istuin. Kun tietysti jokaisessa liikkeessä edustettavana olevat merkit on niitä parhaita. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ainakin olen aika pihalla noista turvakaukalohankinnoista, varsinkin kun meillä ei ole edes omaa autoa ja istuin aiotaan kuitenkin satunnaisia automatkoja varten hankkia. Lähinnä sitä käytettäisiin mummolareissuilla, joihin niihinkin suurin osa matkasta mennään junalla, mutta sitten loppumatka autolla... Pitäisi mielellään olla aika kevyt kaukalo, jos sen kanssa meinaa junassa matkustaa ja kuljettaa kaikkia muitakin matkatavaroita tietenkin mukana, mutta sitten ei viitsisi ihan mitään rimpulakaukaloa ostaa. Ja muutenkin siihen haluaisi jonkin verran panostaakin, voihan se kolari tulla sillä 20 km matkallakin, vaikka sen tekisi vain kerran vuodessa. Käytettyjäkin ollaan mietitty, mutta niistä kun ei kuitenkaan tiedä satavarmaksi onko ne kolaroituja. Äh, hyviä ideoita ja suosituksia saa antaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
T-hyväksyntä on vanhentunut, sen tilalle on tullut Plus test. Luultavasti ajantasaisen listan mukaan tuon testin ovat läpäisseet Graco Duologic 2, BeSafe Izikid isofix X1 ja BeSafe Izikid X2. Kaikki selkä menosuuntaan asennettavia Isofix-istuimia, eli 18 kg asti hyväksyttyjä.

Toi BeSafe Izikid isofix X1 on siis sama istuin kun Besafe izi combi isofix (paitsi kid on vanhempi versio ja sitä ei saa käännettyä naama menosuuntaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Izi Kid, mutta taviksena, ei isofixeillä. Se on tällä hetkellä tyhjän panttina kakkosautossa, mutta kun tyttö ei enää mahdu kaukaloon, niin saa siirtyä sit tohon. Poika istuu tällä hetkellä Recaron Young Sportissa. Meillä Besafe on If:invuokraistuin. JOssain vaiheessa palautetaan toi Izi Kid ja sit tulee tilalle saman merkin turvavyöistuin. POika saa sit mennä siihen ja tyttö vaihtaa siinä vaiheessa Recaroon.

 

Mä en hirveesti tykkää tosta Besafesta. Asennus aika työlästä. Periaatteessa helppoa, mutta käytännössä hankalaa. Koskaan en saa sitä silleen, että olisin asennukseen täysin tyytyväinen. Aina se on silleen vähän ilmassa. Ja aina se jää silleen, että se on muksulle liian pysty, että nukkuessa pää retkottaa rintaan. Istuimen asennon säätöä ei voi käyttää, kun aina se on makaavimmassa asennossa, mutta silti retkahtaa. Jos kääntäis pystympään asentoon, niin ois varmaan jo hankala istua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenenkään muun mielestä turvaistuimen valinta ihan täyttä hepreaa?? Mä olen käyttänyt varmaan tunteja selvittääkseni turvallista istuinta, mutta enpä ole saanut mitään selville. :blink: Yhdessä testissä istuin on hyvä, ja toisessa taas aivan surkea. Ja mistäs sitä sitten tietää, mikä testi on puolueeton. :rolleyes: Haluan ehdottomasti selkä menosuuntaan asennettavan istuimen. Ja turvallisen sellaisen. Esimerkiki Brion Zento on saanut e-hyväksynnän lisäksi myös t-hyväksynnän. Kuitenkin EuroTestin testissä ko. istuin saa arvosanan välttävä, maininnoilla mm. "suhteellisen korkea kuormitus etutörmäystestissä, kohtalainen kuormitus sivutörmäystestissä, istuin ei ole vakaa auton istuimella". Ja eikös tämän t-hyväksynnän saaneilla istuimilla nimenomaan pitäisi olla pieni kuormitus etutörmäkysessä? :blink: Liikenneturvan sivuilta lainattu: T-hyväksyntä tarkoittaa Ruotsin liikenneturvallisuusviraston tyyppihyväksymisvaatimusten mukaisuutta. Tällaisen hyväksymisen saamiseksi vaaditaan, että päähän kohdistunut kaularankaa venyttävä kiihtyvyysarvo ei ylitä 20 g-voimaa.

 

Mä olen niin sekaisin tämän asian kanssa. Ja lastentarvikeliikkeisiin nyt on turha mennä kysymään, mikä on hyvä istuin. Kun tietysti jokaisessa liikkeessä edustettavana olevat merkit on niitä parhaita. :rolleyes:

 

Olen todellakin ihan pihalla. Haluan kans selkä menosuuntaan asennettavan, ja lisäksi sellaisen, joka olis mahdollisimman helppo asentaa. Meillä ei ole omaa autoa, joten istuinta tullaan väkisinkin siirtelemään autosta toiseen.

Brio Zento kiinnosti aluksi, mutta Autoliiton testeissä se moitteita juuri siitä että asennus on vaikeaa.

Tällä hetkellä harkinnassa Britaxin First Class, jonka asennus (ainakin ton yhden testin mukaan siis) helppoa. Hintaeroa noilla on jonkin verran, mutta meillä se helppous kyllä ratkaisee.

 

Onko täällä kokemuksia tuosta Britaxin First class -istuimesta?

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos sä haluat nimenomaan koko ajaksi selkämenosuuntaan istuimen niin sitten vissiin sun täytyy tuo Britax unohtaa nimittäin se kuuluu kääntää kasvot menosuuntaan 9kg:stä eteenpäin.

 

Lastenturvan sivuilta poimittua

Monipuolinen yhdistelmäturvaistuin vastasyntyneestä

4-vuotiaalle. First Class –istuinta käytät selkä menosuuntaan asennettuna vauvallesi vastasyntyneestä

13 kg painoon asti, ja noin 9 kuukauden (9 kg) ikäisestä

noin 4-vuotiaalle (18 kg) kasvot menosuuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen todellakin ihan pihalla. Haluan kans selkä menosuuntaan asennettavan, ja lisäksi sellaisen, joka olis mahdollisimman helppo asentaa. Meillä ei ole omaa autoa, joten istuinta tullaan väkisinkin siirtelemään autosta toiseen.

Brio Zento kiinnosti aluksi, mutta Autoliiton testeissä se moitteita juuri siitä että asennus on vaikeaa.

Tällä hetkellä harkinnassa Britaxin First Class, jonka asennus (ainakin ton yhden testin mukaan siis) helppoa. Hintaeroa noilla on jonkin verran, mutta meillä se helppous kyllä ratkaisee.

 

Onko täällä kokemuksia tuosta Britaxin First class -istuimesta?

 

 

asennus kenen mielestä hankalaa, sitä kannattaa käydä katsomassa =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä hintainen on tuo HTS BeSafe Izi Combi Isofix -istuin? Osaako kukaan sanoa mistä sais edullisimmin Tampereen seudulla tai vaihtoehtoisesti Seinäjoen suunnalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkä hintainen on tuo HTS BeSafe Izi Combi Isofix -istuin?

Tästä oli musta jo aiemmin täällä keskustelua, mutta elokuussa me maksettiin ko. istuimesta alcantara-kankaalla 395€.

 

 

Ja mitä Combi isofixin asennukseen tulee, se on ainakin meidän Corolla Versoon tosi helppoa ja asentuu tiiviisti. Tuon, kuten kaikkien muidenkin istuinten kohdalla tärkeintä on se, että käy sovittamassa omaan autoon, eri merkkien penkit on erilaisia. Istuinta ei tee kaikenkaikkiaan huonoksi se, jos se ei johonkin autoon sovi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan uteliaisuudesta musta olis kiva tietää, että mihin autoon tuo Besafe sopii laakista ilman omia viritelmiä (joita siis ei sais tehdä)kunnolla? Kun vähän kaikki tuppaa valittamaan tuosta pään retkahtelusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me maksettiin muutama viikko sitten besafe izi combi isofixistä 439€. Ja tää oli X3 eli onko taas joku uusi malli vai tarkottaako tuo vaan tota isofixiä?

 

Meillä on aika helppo asentaa kyllä (kun luki käyttöihjeet! :rolleyes: ) mutta tuo ei siis ole tiiviisti penkkiä vasten mikä ei kuulemma haittaakaan. Eikä retkahda pojan pää mutta osuutensa asiaan saattaa olla toppavaatteilla.

 

Noiden vöiden kiristämisessä ei ole mitään ongelmaa, tosi jouhevasti toimivat mutta mä en välillä millään saa niitä vöitä kiinni! Ja kun en heti onnistu niin siitä seuraa että poika hermostuu ja siitä seuraa että kiinnitys vielä hankalampaa ja siitä seuraa että minä hermostun ja argh! <_< Pitkään onnistuu ihan hyvin mutta sitten joskus ei sitten millään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

X3 on uusi malli, kai siinä on paranneltu esim. tota vöiden kiristystä.

 

Meillä Izi combi ilman isofixiä molemmissa autoissa ilman mitään omia virityksiä. Autot Vw golf ja passat farkkuja molemmat. Muuten ollaan tykätty istuimista, mutta vyöt on vähän tiukat kiristää, helpoiten onnistuu kun vetää aina ensin alemmat vyöt kireelle ja sitten kiristää. Pää on retkahtanut ainoastaan kerran kun ei ollut toppavaatteita ja oli melkos iso pipo päässä. Toppavaatteiden kanssa ei ongelmia eikä kypärämyssyn kanssa. Ja matkustettu on kuitenkin yksi 350 km reissu molempiin suuntiin. Neiti koisaili ihan tyytyväisenä sen pari tuntia tuossa jakkarassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ihan uteliaisuudesta musta olis kiva tietää, että mihin autoon tuo Besafe sopii laakista ilman omia viritelmiä (joita siis ei sais tehdä)kunnolla? Kun vähän kaikki tuppaa valittamaan tuosta pään retkahtelusta.

Ainakin Mazda 3:een ja VW Golfiin toi istuu tosi tiukasti ja hyvin. Mazdassa asento on makaavampi mutta pää ei ole kyllä Golfissakaan retkahtanut nukkuessa kuin kerran reilun puolen vuoden aikana (ja Golfissa toi istuin siis aina on ja päivittäis sitä käytetään). Meillä Golfissa pystyyn asentoon vaikuttaa normaalia sporttisemmat auton penkit, joissa peppu on tosi kuopassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuo istuin on käynyt Citroen Xsarassa, Volvo V50:ssa ja nyt Renault Cliossa. Missän se ei ole ns. täydellisesti. Clioon menee lapsen kannalta ehkä parhaimpaan asentoon, mutta auton koosta johtuen eteen ei kyllä todellakaan kovin pitkä ihminen mahdu istumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.hts.no/downloads/Carlist_iZiComfort_X1_ISOfix.pdf tuolta löytyy lista, mihin autoihin HTS BeSafe Izi Combi Isofix -istuimen pitäisin käydä.

 

Täälläpäin Lastentarvikkeessa istuinten hinnat olivat 439€ - 469€ väristä riippuen. Itse tilasimme Pramworldista, hinta taisi olla 304 puntaa postikuluineen eli euroina jotain 350€ pintaan.

Edited by Ride

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haukkukaas joku Britaxin Hi-way:tä, jos sellainen sattuu löytymään. Olisi nimittäin tuo istuin harkinnassa meidän pikku-Pököttiin (207).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maksettiin HTS BeSafe Izi Combi X3 Isofix-istuimesta 449 euroa. Ja mun mielestä oli helppo asentaa ja asento on Toyota Versoomme asennettuna tarpeeksi lepo. Aluksi autoomme mallatessa näytti että jalkatila selkä menosuuntaan jää liian pieneksi (minkä vuoksi ostettiinkin aluksi toinen istuin, mutta käytiin se vaihtamassa seuraavana päivänä sittenkin HTS:ään), mutta eipä se sitten jäänytkään kun kunnolla laitettiin kiinni autoon ja säädettiin penkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bbs_izi_stol.jpg

 

Elikkäs. Tosta asennosta. Meillä on tuo kuvassa näkyvä Izi Kid. Onko teillä tuo selkänojan alapuolella tossa jalustassa oleva pylpylä penkillä vai siellä penkin ulkopuolella?

 

Mä en ikinä ole saanut millän tota silleen, että se olis penkillä. Aina kun kiristää räikällä, niin se liukuu penkin ulkopuolelle. Ja aina se on jotenkin silleen vähän kenon oloinen väärään suuntaan. Välillä näyttää, että olis hyvin asennettu. Mutta sitten, kun istuimessa nukahdetaan, niin huomaa, että persiillään on. Tai ei ehkä persiillään, muttei riittävän mukavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on izi Combi isofix eli jalusta on vähän eri mallinen kuin tossa izi Kidissä eli se näyttää tolta: http://www.lastentarvike.fi/images/Tuoteku...25_lim_full.jpg

 

Jalustan mutikka tulee meillä auton penkin reunan ulkopuolelle (niin kuin käyttöohjeen kuvissakin) ja on kyllä ihan suorassa ja niin tiukasti kiinni paikoillaan ettei se hievahdakaan vaikka sitä miten yrittäisi rynkyttää.

Edited by Iguana

Share this post


Link to post
Share on other sites
bbs_izi_stol.jpg

Onko teillä tuo selkänojan alapuolella tossa jalustassa oleva pylpylä penkillä vai siellä penkin ulkopuolella?

 

Izi Combi Isofix meillä ja tulee siis penkin ulkopuolelle, saaneeko/mahtuuko se edes penkille..? Jämerästi kyl on paikallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stokkalla näyttää olevan tarjouksessa Maxi cosi Easybase alustalla. Onko tuo pelkkä turvavyökiinnitteinen vai meneekö isofixillä kiinni? Myyjä ei osannut sanoa. Suomalaisten jälleenmyyjien sivuilla käskettiin tarkistamaan tilanne maxi cosin sivuilla ja sieltä ei tuntunut tietoa löytyvän. Myyjän mukaan tuo alusta olisi ainut, joka on tarkoitettu maxi cosille. Maxi cosin sivuilla näkyi kuitenkin olevan tuo easyfixkin ja se on varmasti isofix kiinnitteinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Myyjä ei ole ollut ollenkaan perillä myymistään tuotteista... Easybase kiinnitetään auton kolmipisteturvavöillä, Easyfix Isofix-kiinnikkeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^myös mun käsittääkseni tuo EasyBase -telakka on nimenomaan turvavöillä kiinnitettävä. EasyFixin voi kiinnittää joko vöillä TAI suoraan Isofixiin. Vähän siis ihmetyttää, että miksi tuollainen EasyBase on siis ylipäätään olemassa...(?)

Edited by Rose

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kaikilla ei ole mahdollista asentaa isofixiä jos sitä ei ole autossa, mutta jos kuitenkin haluaa telakkaa käyttää. muoks. en tiennyt että tuon isofixtelakan vois kiinnittää vöillä..

 

Meillä oli gracon kaukalo jonka jalusta laitetaan vöillä ja mielestäni toimi eräittäin hyvin vaikka meillä onkin isofix mahdollisuus autossa. Ilman telakkaa en ois kyllä jaksanut sitä vyörumbaa. Ja telakan kanssa ei tarvii miettiä että riittääkö turvavyö kaukalon ympäri.

Edited by nixu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.