Monalisa

Turvakaukalot ja turvaistuimet

1217 posts in this topic

^ Maxi-Cosi Cabriofix isofix-alustan ovh. on 189e. Stockan kantistarjouksena on tässä kuussa Maxi-Cosi Easy Base -alusta (ainoastaan turvavöillä kiinnitettävä) 135e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän tossa Besafe izi combi isofix tuolissa telakkaa ole? Eikö tässä istuimesta puhuta? Vai olenko taas ihan pihalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos tarkoitat mun kirjoitusta, niin vastasin palluralle, joka kysyin Maxi-Cosista eikä Besafe izistä.

 

Ne isofixit voi asentaa autoon kuin autoon jos haluaa tuon penkin käyttöön. Volvoon maksoi n. 130 €.

Tämäpäs mielenkiintoista. :blink: Nimittäin kävin ennen lapsen syntymää kysymässä merkkihuollossa, josko autooni on mahdollista asentaa isofixit. Olin lukenut netistä autoharrastajien keskusteluista, että melkeinpä takuuvarmasti myös mun autossa on isofixit jo valmiiksi asennettuna, mutta vaan siellä kankaiden alla piilossa. En kuitenkaan niitä itse sieltä löytänyt. Pyysin, josko huollon mies olisi voinut katsoa autoani. Eipä voinut. Eikä kuulemma voi autooni asentaakaan isofixejä. Taisi viedä mua ihan 6-0. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :blink: Kysy uudelleen. On tosi outoa... Kyseessä ei kuitenkaan ole mitkään scifivehkeet... Pari metallilenkkiä muovikotelossa. :lol:

 

Ja joo, nyt kun luin toiseen kertaan, niin puhuitkin MC kaukalosta. :rolleyes: Tarttis varmaan mennä luetunymmärtämis kurssille...

Edited by PatHe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ne isofixit voi asentaa autoon kuin autoon jos haluaa tuon penkin käyttöön. Volvoon maksoi n. 130 €.

Tätäpäs en tiennytkään! hyvä kuulla!

Edited by Melina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaukalona Gracon Autobaby. Ollaan muuten ihan tykätty kyllä, mutta meillä on ongelmana vöiden lyhyys, vaikka siellä takanakin on metallisoljessa pidemmällä säädöllä. Vähään aikaan ei enää olla ollenkaan voitu kiristää vöitä (tai sitten ihan pikkasen vaatteista riippuen) eli ne on koko ajan niin löysällä kuin saa. Joten vaikka kaukalo on muuten tilava, niin vöiden pituuden takia ei sinne kohta enää mahduta. Ja poika vasta vähän yli 5 kk. Hän on kyllä tukevanpuoleinen ruumiinrakenteeltaan. Missäköhän vaiheessa voi siirtyä penkkimalliin? 5 kk neuvolassa poju painoi 9,5 kg (ja pituutta 67 cm). Onko muilla Autobabyssa tullut vöiden pituus vastaan jo "hyvissä ajoin"?

Edited by Töppönen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on kaukalona Gracon Autobaby. Ollaan muuten ihan tykätty kyllä, mutta meillä on ongelmana vöiden lyhyys, vaikka siellä takanakin on metallisoljessa pidemmällä säädöllä. Vähään aikaan ei enää olla ollenkaan voitu kiristää vöitä (tai sitten ihan pikkasen vaatteista riippuen) eli ne on koko ajan niin löysällä kuin saa. Joten vaikka kaukalo on muuten tilava, niin vöiden pituuden takia ei sinne kohta enää mahduta. Ja poika vasta vähän yli 5 kk. Hän on kyllä tukevanpuoleinen ruumiinrakenteeltaan. Missäköhän vaiheessa voi siirtyä penkkimalliin? 5 kk neuvolassa poju painoi 9,5 kg (ja pituutta 67 cm). Onko muilla Autobabyssa tullut vöiden pituus vastaan jo "hyvissä ajoin"?

 

Vauvan olisi hyvä osata istua ja kannatella hyvin päätään ennen siirtymistä turvaistuimeen, koska niissä on niin pysty asento. Kaukalopussi auttaisi tuossa vöiden riittämisessä, kun tulee paljon vähemmän vaatetta väliin. Kevättä kohtihan tässä mennään, joten kohta voikin jo vähentää vaatetta ja taas tulee säätövaraa! Henk. koht. pidän helpompana raahata vauvaa kaukalossa kuin ilman, sen pystyy laskemaan käsistään maahan tarpeen vaatiessa ja liukkaiden toppakamppeiden kanssa kantaminen on hankalaa. Mutta kyllä vissiin monet on jo tuossa vaiheessa vaihtaneet isompaan turvaistuimeen.

 

Eihän tuossa Gracossa ole sellaista holkkia kaukalon alla etuosassa, johon ylimääräisenä roikkuva hihna kiinnitetään (se hihnan pää, josta vetämällä vyöt kiristetään siis)? Tämä ainakin löytyy Brion kaukalosta ja ihmettelin vöiden lyhyyttä ennenkuin tajusin irroittaa loppupään siitä holkista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haa, kiitos Kamilla! Kyllä siellä alapuolella etuosassa taitaa kuin taitaakin olla jokin jemma loppuhihnalle. Miten meiltä onkaan jäänyt huomaamatta! :rolleyes: Täytyypä alkaa tutkailemaan kaukaloa tarkemmin. Hyvä, hyvä! Harmi vaan, että poika on muutenkin alkanut nyt riuvaamaan kaukalossa. Tykkää olla siinä jos sitä kantaa, mutta autossa saattaa huutaa ihan hulluna. Joskus taas nukkuu koko matkan nätisti, mutta kun ei koskaan tiedä. Ja pienenä se niin tykkäsi olla autossa (= nukkui).

 

Tää meidän jässikkä on tosi jäntevä tapaus, mutta kyllä me vielä odotellaan penkkimalliin vaihdon kanssa. On vasta alettu kokeilemaan istumista kuitenkin. Meillä oli sellanen Eisbärchen-lämpöpussi, ja se oli ihan huippu. Käytettiin sekä kaukalossa että vaunuissa. Tuntui vaan jäävän lyhyeksi tuossa jokin aika sitten. Mutta jos nyt niitä vöitä saataisiinkin löystytettyä lisää, niin no problem.

 

Me on myös kanneltu kaukaloa aika paljon mukana ostoksillakin ja kärryissä kuljetettu (otettu tarvittaessa vaikka kahdet kärryt, kun kaukalon lisäksi ei isot ostokset mahdu), etenkin kun poika oli pienempi. Sai nukkuva vauva jatkaa unia eikä tarvinnut nostella kaukalosta pois. Lämpöpussin kanssa lyömätön yhdistelmä, kun ei tarvinnut ostoksilla kuin vetskari avata, niin ei tullut jäbälle kuuma ja unet jatkui vaikka monen tunnin shoppailureissun. Tuo Graco on niin iso kyllä, ettei mahdu mihinkään lähikaupan pikkukärryihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ne isofixit voi asentaa autoon kuin autoon jos haluaa tuon penkin käyttöön. Volvoon maksoi n. 130 €.

 

Valitan, mutta ei pidä paikkaansa. Volvoon voi kyllä näin tehdä, ei maksa paljoa ja on helppo itse asentaa. Mutta esimerkiksi edesmenneeseen Audiin, tai Bemariin näitä ei saa jälkikäteen asennettua. On katsottu ja kysytty. Ja varmasti pätee moneen muuhunkin merkkiin, valitettavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haa, kiitos Kamilla! Kyllä siellä alapuolella etuosassa taitaa kuin taitaakin olla jokin jemma loppuhihnalle. Miten meiltä onkaan jäänyt huomaamatta! :rolleyes: Täytyypä alkaa tutkailemaan kaukaloa tarkemmin.

 

Voi vitsi, ei siellä tainnutkaan olla lisää hihnaa jemmassa, vaikka jotakin solkea ja hihnaa löysinkin. No, näillä mennään. Tai kertokaa Autobabyn omistajat, jos minulta on jäänyt jotain huomaamatta! Järjetöntä, ettei hihnaa ole pidemmälti, kun sitä voisi jemmata kaukalon sisuksiin vaikka metritolkulla :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt seuraa tyhmä kysymys :rolleyes: Meillä on Besafe izi combi istuin ja olen pähkäillyt mitä ne nepparit istuimen sivussa ja takana ovat. Olen tullut siihen tulokseen, että ne ovat jotain lisävaruste kuomua/suojaa varten, mutta valaiskaa viisaammat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on vahva haisu, että ne on sitä irtoaurinkolippaa varten. Jonka saa siis lisävarusteena ostaa (eikä Lastentarvikkeen myyjän omakokemuksen mukaan ole todellakaan mikään).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valitan, mutta ei pidä paikkaansa. Volvoon voi kyllä näin tehdä, ei maksa paljoa ja on helppo itse asentaa. Mutta esimerkiksi edesmenneeseen Audiin, tai Bemariin näitä ei saa jälkikäteen asennettua. On katsottu ja kysytty. Ja varmasti pätee moneen muuhunkin merkkiin, valitettavasti.

 

Ihmettelen suuresti. Eikö kaikissa autoissa kuitenkin ole takapenkit? Ja niiden takana runko, johon ne voi kiinnittää?

 

No, en sitten enempää jatka aiheesta, tuntuu oudolta, mutta voin toki olla väärässä tässä(kin) asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tää meidän jässikkä on tosi jäntevä tapaus, mutta kyllä me vielä odotellaan penkkimalliin vaihdon kanssa. On vasta alettu kokeilemaan istumista kuitenkin. Meillä oli sellanen Eisbärchen-lämpöpussi, ja se oli ihan huippu. Käytettiin sekä kaukalossa että vaunuissa. Tuntui vaan jäävän lyhyeksi tuossa jokin aika sitten. Mutta jos nyt niitä vöitä saataisiinkin löystytettyä lisää, niin no problem.

 

Me on myös kanneltu kaukaloa aika paljon mukana ostoksillakin ja kärryissä kuljetettu (otettu tarvittaessa vaikka kahdet kärryt, kun kaukalon lisäksi ei isot ostokset mahdu), etenkin kun poika oli pienempi. Sai nukkuva vauva jatkaa unia eikä tarvinnut nostella kaukalosta pois. Lämpöpussin kanssa lyömätön yhdistelmä, kun ei tarvinnut ostoksilla kuin vetskari avata, niin ei tullut jäbälle kuuma ja unet jatkui vaikka monen tunnin shoppailureissun. Tuo Graco on niin iso kyllä, ettei mahdu mihinkään lähikaupan pikkukärryihin.

 

Harmi, jos ei ollutkaan sitä hihnajemmaa tuossa mallissa. Me käytettiin tuota samaista eisbärcheniä pojalla yli 70-senttisenä vielä. Jalat oli vähän koukussa, mut ei pahemmin protestoinu ;)

Ostoskärryihin kaukalon voi kans laittaa poikittain niiden kärryn reunojen yli. Monestihan ne on kaltevat, mutta jos kaukalon laittaa sinne aika perälle niin että kahvan juurimotukka (pyöreä osa) tulee sen peräosion päälle niin pysyy ihan ok. Tajuskohan tuosta mitään... Silloin koko kärrykapasiteetti on käytössä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt seuraa tyhmä kysymys :rolleyes: Meillä on Besafe izi combi istuin ja olen pähkäillyt mitä ne nepparit istuimen sivussa ja takana ovat. Olen tullut siihen tulokseen, että ne ovat jotain lisävaruste kuomua/suojaa varten, mutta valaiskaa viisaammat.

 

Siihen saa joo sellasen irtolipan. Mä en kyllä ole yhtään vakuuttunut että sittä on mitään iloa niinkuin käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valitan, mutta ei pidä paikkaansa. Volvoon voi kyllä näin tehdä, ei maksa paljoa ja on helppo itse asentaa. Mutta esimerkiksi edesmenneeseen Audiin, tai Bemariin näitä ei saa jälkikäteen asennettua. On katsottu ja kysytty. Ja varmasti pätee moneen muuhunkin merkkiin, valitettavasti.

 

Mä ihmettelen tätä suuresti ainakin Audin kohdalla, kyllä ne Isofixit pitäisi ihan samalla lailla saada asennettua ja jopa netistä löytyy ohjeita, miten sen voi tehdä itsekin.

 

Mutta, itse kysymykseen, meidän neiti viihtyy ihan hyvin vielä MaxiCosin Cabriofix:ssään, mutta mua askarruttaa vähän missä vaiheessa kannattaisi hankkia turvaistuin. Neiti on nyt 70cm, mutta aika hoikka vielä. Jalat ovat pitkät ja alkavat tulla reunojen yli pikkuhiljaa, mutta pää mahtuu ihan hyvin.

 

MaxiCosin Pearl kiinnostaa kovasti, mutta sen ollessa vielä aika uusi malli mietin uskaltaako sitä ostaa. Täällä kun 1-ryhmän istuimet laitetaan näköjään lähes poikkeuksetta kasvot menosuuntaan. Onko kenelläkään kokemusta tuosta Pearlista? Toinen ehdokas on MaxiCosin PrioriFix, joka on ainakin testeissä pärjännyt hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ei ole selkä menosuuntaan vaihtoehtoja tarjolla, pitäisi lasta turvakaukalossa niin kauan kuin siihen mitenkään vaan mahtuu :) Standardin vaatimusten mukaisesti turvakaukalo on turvallinen 13 kg asti tai kunnes lapsen silmät ovat yläreunan tasolla - se, että päälaki tavoittaa yläreunan ei vielä ole pakottava syy vaihtaa turvaistuimeen. Ja toki vyötkin pitää saada kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli esikoisella käytössä Brio Primo ja poika ei siinä oikein viihtynyt. Nyt tämä kakkonen on myös siihen samaan istuimeen laitettu, mutta ei tunnu hänkään oikein viihtyvän ja minusta on todella ahdas. Tuntuu ettei vyöt kunnolla riitä tai niissä ei ainakaan ole löysäämisen varaa juuri lainkaan. Onko tämä kaukalo oikeasti jotenkin erimallinen kuin muiden ja ahtaampi? Mistään muusta kaukalosta ei ole kokemusta, joten itse en voi verrata mihinkään. Tietysti jossain liikkeessä voisi käydä vauvan kanssa kokeilemassa.

Olen miettinyt, josko kokeilisin Prion vaihtamista Britaxin Baby Safeen, mutta onko ihan turhaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on priori, eli onko se nyt sama kuin priori fix missä on isofix? jos on ihan sama, voin suositella! Ainoa että kankaat on ärsyttävää irroittaa pesuun :D mutta ainakin noissa autoissa missä me yleensä kuljetaan (mersu, alfa, chevrolet) sen sai myös tosi paljon kallistettua 1vlle! mutta autoillaan niin harvoin, että päädyttiin tuohon istuimeen koska se on helppoa asentaa ja tuntuu sopivan autoon kuin autoon =)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valitan, mutta ei pidä paikkaansa. Volvoon voi kyllä näin tehdä, ei maksa paljoa ja on helppo itse asentaa. Mutta esimerkiksi edesmenneeseen Audiin, tai Bemariin näitä ei saa jälkikäteen asennettua. On katsottu ja kysytty. Ja varmasti pätee moneen muuhunkin merkkiin, valitettavasti.

 

Mun vanhempien Audista (oisko vm 2003) löytyy noi isofix raudat siltä penkin välistä tunnustelemalla, vaikka niitä ei olekkan missään ohjekirjassa mainittu. Ja faktana tiedän että Fordiin ainakin saa jälkiasennuksena isofixit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nacco: meillä on kanssa tuo Brion Primo ja kun eilen oli kylässä noita muita lokamammoja niin oikeasti hämmästyin miten pieni tuo Primo oikein on verrattuna muihin kaukaloihin! Meillä herra 4kk on nyt 65cm pitkä, jalat tulee jo reilusti reunan yli ja jos tuon päätuen haluaa oikeasti pään ympärille niin se on nostettava oikeastaan ihan ylös asti. Turvaistuimen ostamista ollaan jo alettu vähitellen miettiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika jännä miten Brion Primon tilavuus jakaa mielipiteitä... Meillä tyttö mahtuisi vieläkin tuohon kaukaloon ihan helposti, vaikka ikää jo 1v4kk (testasin eilen). Ja ei siis ole pienikään lapsi ollut, 1v-neuvolassa oli 80cm ja 10,5kg, nyt jo reilusti enemmän. Päätukea saa hyvin nostettua ja sehän ei niinkään haittaa, jos jalat on vähän koukussa. Joskus vuoden iässä vaihdettiin turvaistuimeen kun tuntui ettei oikein viihdy enää. Pienempihän se Primo on kuin vaikka Gracon istuin, mutta sen takia me siihen aikanaan päädyttiinkin. Tuttavaperheen vauvalla on Britaxin kaukalo ja on nyt puolivuotiaalle pieni ja mun mielestä se näyttääkin tosi pieneltä.

 

Turvaistuimena meillä on Britaxin Two-Way Elite ja ollaan oltu ihan tyytyväisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin oli käytössä Brion Primo vuoden ikäiseksi asti ja hyvin olisi poika mahtunut vielä pidempäänkin eli mun mielestä se on ainakin pituussuunnassa tilava. Kokeilin 1v6kk poikaa (84cm ja 12kg) siihen ja pää ei tullut vieläkään yläreunan yli, leveys suunnassa talvivaatteita ei kyllä olisi varmaankaan mahtunut päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös Brio Primo. Ja mun mielestä tilava myös, paitsi jalkojen pituudesta = jalkaterät tulee ylitse hieman (mutta sehän ei ole mikään este kaukalon käytölle).

Kaukaloonhan saa lisää tilaa "purkamalla" niitä toppauksia pois, kuten vauvatuki ja pyllyn alta se koroketyyny. Vyötä meillä on 7kk tytsyllä jäljellä yli 7cm löysytettäväksi.

Toki jos lapsi painaa jo sen yli 10kg niin voi toppavaatteissa varmaan tehdä tiukkaa.

Meillä valinnan perusteena oli se, että ostettiin Sing Travelsystem ja on kyllä ollut aivan mahtava käytössä tää yhdistelmä.

 

Turvaistuimeksi meinasin olla, tähän keskusteluun ainakin verraten, erilainen ja ostaa Cybex Pallas turvaistuimen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan tämä tiedote täällä jo ollut? HTS BeSafe kutsuu takaisin BeSafe iZi Combi X3 ja BeSafe iZi Combi ISOfix X3 istuimia

Istuimia siis kahdenlaisilla vöillä joista toisissa ollut vikaa.

 

 

Meillä onneksi viattomat vyöt!

 

Hitsi enpäs saanutkaan linkkiä toimimaan... Yritän myöhemmin uudestaan ellei joku muu osaa sitä linkittää.

Edited by JuuLia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.