Njord

Sateenkaarevaa höpöttelyä

49 posts in this topic

Aloitin vielä yhden ketjun, kun nyt alkuun pääsin. :P Täällä voi höpötellä ihan mistä vaan, vaikka oikeasti höpöttelyketjut pitäisi kai pitää omalla alueellaan. Senkin uhalla aloitan jutteluketjun tänne hiiiiirenhiljaiselle osastolle.

 

Nyt ei puutu kuin seuraa. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, arvasinhan mä, vaikka kuinka moni on käynyt täällä kurkkimassa, mutta kellään ei ole mitään sanottavaa. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin kyllä höpötellä vaikka kuinka paljon vaikken tähän ketjuun kuulukaan :P En voi tehdä muuta kuin maata kotona, joten aikaa riittää :D Ja siis myös uteliaisuutta kaikkia ketjuja kohtaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva joka tapauksessa, että tulit käymään! :lol: Raskauden takiako joudut makoilemaan kotona?

 

(ja nyt kun mä lähetän tän, tossa etusivulla näyttää taas siltä, ettei täällä käy kukaan muu kuin minä... :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, vauva meinaa syntyä liian aikaisin.

 

Saako sulta kysellä? Mulla kun ei ole aiheesta kauheasti kokemusta lähipiiristä. Ainoastaan mitä olen lehdistä lukenut. Ei siis ole pakko vastata.

Miten teille, onko tullut ongelmia muiden ihmisten kanssa? Miten neuvolassa yms suhtaudutaan? Tämä ei nyt toivottavasti koske teitä mutta mua jäi vaivaamaan, miten huonosti viranomaiset osaavat suhtautua sateenkaariperheiden eroon. Siis jos on lapsia. Haastattelun perusteella tuntui, että riippuu ihan tuurista, kuinka hyvää neuvoa ja neuvottelua saa. Onko teillä arjessa muita tuollaisia ongelmia? Mä nyt kyselen melko henkilökohtaisia asioita mutta mun mielestä on niin mukava oppia ymmärtämään ihmisten ongelmia ja ajatuksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysele vaan, pikkaraiset, mä vastailen mielelläni jos vain osaan. :) Mä en kylläkään ole paras asiantuntija, kun meillä ei vielä lapsia ole, kuumeillaan vasta. Arjesta lapsiperheenä en osaa siis hirveästi sanoa, mutta yritän kumminkin kertoa sen mitä pystyn.

 

Mulla on sellainen käsitys, että se, millaista kohtelua saa, riippuu tosi paljon niistä ihmisistä, joiden kanssa sattuu joutumaan tekemisiin. Esim. neuvolassa (ja synnärillä) toiset on superasiallisia ja kivoja, kohtelee sitä odottavaa paria nimenomaan parina, ja toiset taas suhtautuu ei-odottavaan äitiin (sosiaaliseen äitiin) äidin kaverina tai tukihenkilönä, tai ei ota tätä ollenkaan huomioon. Tosin ei kaikki terveydenhuollon ihmiset kuulemma huomioi isiäkään millään lailla...

 

Erotilanteissa sateenkaariperheet onkin aika heikoilla, ja samoin jos toinen vaikka kuolee. Toivottavasti perheensisäinen adoptio tulee pian lailliseksi, koska se parantaa tilannetta tosi merkittävästi (ydinperheiden osalta, esim. kolmi- tai neliapilaperheiden kohdalla tilanne on vielä senkin jälkeen heikompi). Mutta erossa tosi paljon riippuu siitä, millaisissa väleissä ero tapahtuu, mitään takeita ei ole. Sosiaalisella vanhemmalla ei ole mitään laillisia oikeuksia tai velvollisuuksia lapseen, joten biologinen vanhempi voi halutessaan estää kaikki tapaamiset. Toisaalta sos. vanhempi voi jättää maksamatta elatusmaksuja, vaikki lapsi olisi yhdessä hankittu. (Mä en ole ihan varma, miten yhteishuoltajuus vaikuttaa tähän, pitäisikin selvittää. Siis jos perheessä on haettu sos. vanhemmalle huoltajuutta myös, jotta hän pystyy hoitamaan lapsen asioita.)

 

Mitähän sä mahdoit kysyä, unohdin jo, kun rupesin höpöttämään. :P Pariskuntana me ei olla törmätty mihinkään vaikeuksiin tai suurempiin ennakkoluuloihin tai mitään. Asutaan pääkaupunkiseudulla, joten varmaan päästään vähän helpommalla kuin jossain pienemmällä paikkakunnalla. Täällä me aiotaan pysyäkin sittenkin kun meillä on lapsia, kun muut ovat jo pehmittäneet tietä neuvoloissa ja hed.klinikoilla, päiväkodeissa yms. :P Ilmeisesti täällä ei enimmäkseen mitään suuria ongelmia ole, varsinkin jos itse jaksaa tarvittaessa selittää. Ja aina voi pyytää toiselle lääkärille tai neuvolaihmisille, jos tuntuu, että homma ei toimi.

 

Vähän sekavasti selitetty... :P

 

Toivottavasti sun vauva nyt malttaa pysyä mahassa vielä kaikessa rauhassa! *peukkuja* :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä huomasin yhteen kaksiäitiseen perheeseen törmättyäni, että minäkään en näköjään kaikkea tajua. En nimittäin millään meinannut hahmottaa, että molemmat eivät tietenkään ole yhdessä äitiyslomalla :rolleyes: Ei minulla nyt muuta, tulin vaan uteliaisuuttani lukemaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Njord - Minä uteliaisuuttani kyselen voisitko kuvitella kutsuvasi mies/nais-paria lapsineen sateenkaari perheeksi?

 

Jos meillä olisi lapsia ja mies yllättäen menehtyisi olisi suuri mahdollisuus, että lapset eläisivät sen jälkeen uusperheessä, jossa on kaksi äitiä.

Toisaalta lapsi varmasti jossain vaiheessa tulisi joko luonnossa tai vähintään valokuvissa näkemään, ettei äitiä aina näytä ihan naiselta.

Edited by Lelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En ole ihan varma, ymmärsinkö oikein. Tarkoitatko Lelle siis miehen ja naisen muodostamaa pariskuntaa? Kyllä heidänkin perheensä voi ihan hyvin olla sateenkaariperhe, jos esim. toinen on biseksuaali tai vaikka transvestiitti, vaikka se välttämättä ulkopuolisille näy. Aika monet sateenkaariperheet on muuten myös uusperheitä, niin että jompikumpi on aiemmin ollut naimisissa (tai muuten heterosuhteessa) ja saanut silloin lapsia.

 

Sateenkaariperheet ry:n sivuilla sanotaan näin:

 

"Sateenkaariperheet" ovat esimerkiksi lesbo-, bi-, trans- ja homovanhempien lapsiperheitä, vauvaa odottavien tai perheenlisäystä suunnittelevien naisparien, miesparien sekä muiden seksuaali- ja sukupuoli-identiteetiltään valtavirrasta eroavien perheitä.

(Lisäsin kursivoinnin.)

 

Eiköhän sinne joukkoon mahdu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä tarkoitin. Eli siis laskisit meidän perheen sateenkaariperheeksi jos meillä olisi lapsia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyisiköhän täältä vastausta...

Eli onko suomesta saatavissa jonkinlainen lastenkirja jossa käsitellään esim. sateenkaariperheitä?

Olisin tosi iloinen jos jostain löytyisi tuommoinen kirja, itse en ole vielä ainakaan löytänyt. Erilaisuudesta löytyy kirjoja kyllä, mutta yleensä niissä keskitytään ihonväriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Starlit, on niitä jotain olemassa, tosin suomeksi vähän harvemmassa. Palaan jossain vaiheessa asiaan, kun saan kaivettua jostain kirjojen nimiä. Olen toivonut, että joku muu, asioista paremmin perillä oleva olisi vastannut sinulle, mutta ei sitten... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Starlit, kurkkaapa tänne. Sateenkaariperheiden sivuilla on pitkät listat hyviä kirjoja, löydät varmaan jotakin sopivaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä satuin lukemaan uusimman Anna-lehden ja siinä oli tosi sympaattinen juttu kahden miehen perheestä. Heillä oli siis yksi heillä asuva lapsi (ei biologinen), silloin tällöin käyviä ilmeisesti sijaisperhelapsia (toivottavasti on oikea termi) sekä biologisia lapsia jotka asuivat äitinsä luona. Oli kiinnostava juttu, ja välillä hauskakin, eli kannattaa lukea jos aihe kiinnostaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^[OT] Todennäköisesti kyseessä ei ole sijoituksessa olevista lapsista (paitsi ehkä tuo yksi heidän luona asuvaan lapsi?), koska sijoituksessa olevat lapset asuvat sijaisperheessä yleensä koko ajan lukuunottamatta joitakin mahdollisia tapaamisia vanhempien luona. Eli tämä pari toimi varmaan tukiperheenä tai lomakotina lapsille?[/OT] :)

 

Ja kiitos linkkivinkistä Njord! Jotenkin en puusilmänä ollut tuota huomannut :)

Edited by Starlit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erittäin löyhien perusteiden osalta mä kuulun tänne. ;) Oma tilanne on siis se, että toistaiseksi ei biolapsia ole, mutta ex-vaimon ipana kyllä kuuluu kalustoon, ja on mun niin paljon kun toisen synnyttämä vaan voi olla. Sateenkaarielämästä on siis kokemusta useamman vuoden ajalta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkään en tänne oikeasti kuulu, mutta tohon pikkaraisen kysymykseen ongelmista tuli mieleen yksi ero Naistenklinikan ja Kättärin välillä.

Eli Kättärillä saa olla synnytyksessä mukana useampi tukihenkilö, joten naisella voi olla mukana puoliso sekä biologinen isä (tai esim. sisko ja puoliso, yms.). Naistenklinikalla ei tätä niin hyvällä katsota ja kuulin yhdestä naispariskunnasta, joilla oli vaikeuksia saada tulla tulevan lapsen isän kanssa tutustumiskierrokselle ja heille oli sanottu, että synnytyssalissa saisi sit olla vain toinen tukihenkilö kerralla. Jos oikein ymmärsin, niin he aikoivat pistää hanttiin asiassa ja olla kaikki 3 paikalla.

Eli pääkaupunkiseudullakin riippuu paikasta, miten asioihin suhtaudutaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin tänne katselemaan sillä lähipiirissämme on yksi naispari joka toivoo tulevaisuudessa lapsia.

Edited by ipsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi Njord! olemme sateenkaareva suurperhe ja peukut pidetään pystyssä että tänään testissä näkyis plussa ja saatais marras/jouluvauva! meidän kupous on 12pv ikäinen:) on ihanaa että löysin tämän sateenkaariperhe keskustelun tällästä on etsitty ja pitkään minulla on ikää 35v puolisolla 34v mulla on tullut mielestäni huvittavia kysymyksiä ei sateenkaariperheellisiltä esim kumpis teistä on tän parisuhteen ``mies`` vastaan aina että tässä parisuhteessa on kaksi naista :lol:

 

 

P.S onko olemassa sateenkaariperheille chattia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

moi taas kirjotan tänne ja limoitan että rekisteröidyin juuri ja tämä tomii nyt nimimerkkinäni

 

 

 

minna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kysymys sateenkaariperheille. Miten on, saako ei synnyttava puoliso minkalaiset vanhempainlomat kun lapsi syntyy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin olisi kysymys sateenkaariperheiden (tuleville) vanhemmille.

Miten suhtaudutte perheeseen, jonka muodostavat naimisissa olevat bi-nainen ja heteromies, sekä tulevaisuudessa lapsi? Onko tällainen perhe sateenkaariperhe? Molemmat vanhemmat ovat (vaihtelevan aktiivisesti) mukana esim. setan toiminnassa, ja mikä tärkeintä, perhe määrittelee itsensä sateenkaariperheeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kysymys sateenkaariperheille. Miten on, saako ei synnyttava puoliso minkalaiset vanhempainlomat kun lapsi syntyy?

 

Muistaakseni ei-biologinen vanhempi voi hakea "isyyskuukautta" :rolleyes: jos pariskunta on rekisteröinyt suhteensa mennyt naimisiin ennen lapsen syntymää. Tosin en ole tästä aivan varma.

 

Minullakin olisi kysymys sateenkaariperheiden (tuleville) vanhemmille.

Miten suhtaudutte perheeseen, jonka muodostavat naimisissa olevat bi-nainen ja heteromies, sekä tulevaisuudessa lapsi? Onko tällainen perhe sateenkaariperhe? Molemmat vanhemmat ovat (vaihtelevan aktiivisesti) mukana esim. setan toiminnassa, ja mikä tärkeintä, perhe määrittelee itsensä sateenkaariperheeksi.

 

Tämä on varmaan makuasia. Itse miellän samaan porukkaan kuuluviksi kaikki perheet, joissa toinen tai molemmat vanhemmat kuuluvat johonkin seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön. Toisin sanoen jomman kumman vanhemman biseksuaalisuus "riittää", vaikka perhe vaikuttaisikin ulkopuolisen silmään valtaväestöön kuuluvalta. Ja mielestäni merkittävää on myös se miten perhe itse määrittelee itsensä - samalla perusteella kuin jokainen määrittelee oman seksuaalisen identiteettinsä, voi jokainen määritellä myös oman perhemuotonsa. (Tietysti voi aina ihmetellä sitä, miksi jotkut naiset määrittelevät kuulemma itsensä lesboiksi vaikka harrastavat seksiä miesten[kin] kanssa, mutta meitä on joka lähtöön.)

 

Kuten tulin toisessa ketjussa maininneeksi, en itse samaistu erityisen läheisesti sateenkaariterminologiaan, vaikka me ollaan selvästi kahden naisen (ja kohta vauvan) muodostama perhe. Keskusteluissa/virallisesti/juridisesti/käytännössä/intressien ja oikeuksien perusteella olemme siis sateenkaariperhe, mutta henkilökohtaisesti vierastan sanaa, enka aio kääriä vauvaa sateenkaarikapaloon. :D Emme myöskään ole mukana SETA:n toiminnassa, vaikka marsseille ja bileisiin ym. onkin aikoinaan osallistuttu ja ehkä joskus taas. Makuasioita kaikki tyynni. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nythän tässä syksyllä jossain vaiheessa (alunperin muistelen, että pitäis tulla ensi kuussa?) tulee voimaan joku uusi laki, jonka puitteissa sosiaalinen äiti voi pitää isäkuukauteen rinnastettavan vapaan. siinä on vain(?) se mutta, että lapsi pitää ensin adoptoida (perheensisäinen adoptio) ja sitä voi hakea vasta kun lapsi on 8vkoa vanha. (joo, en tosiaan tiedä miksi...) me laitettiin just postiin esitietolomake perheensisäistä adoptiota varten, koska ilmeisesti meidän täytyy käydä adoptioneuvonnassa ennen kuin adoptiota voi edes hakea...

 

sitten tuosta sateenkaariperhekäsitteestä. itse en myöskään osaa ajatella meidän perhettä sateenkaariperheenä vaikka ulkopuoliset varmaan niin helposti ajattelevatkin. "virallisesti" sateenkaariperheeksi määritellään käsittääkseni perhe, jossa jompi kumpi vanhempi/joku vanhemmista määrittelee itsensä seksuaali-/sukupuolivähemmistöön kuuluvaksi. joten tämän määritelmän mukaan myös bi-naisen ja heteromiehen (+lasten) muodostama perhe määritellään samalla tavalla sateenkaariperheeksi kuin vaikka kahden naisen (+lasten) muodostama perhe. meidän perheellä on nuo setan touhut jääneet satunnaisiksi bilekäynneiksi + vinokinoiluksi silloin tällöin. prideilla emme ole koskaan olleet enkä usko, että tulemme menemäänkään. puolisoni kysyi jossain vaiheessa, että pitäiskö meidän käydä jossain vaiheessa paikkakuntamme sateenkaariperheiden tapaamisessa, mutta itse en ainakaan tähän mennessä ole kovin innostunut ajatuksesta. voishan siellä olla mukavaakin ja kuka tietää vaikka joskus menemmekin, mutta tällä hetkellä tuntuu ainakin siltä, että ei ole mitään tarvetta (tai kiinnostusta) mennä mukaan johonkin ryhmään vain sen takia, että siellä käyvät ihmiset ehkä määrittelevät seksuaalisuutensa saman suuntaisesti kuin itse teen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista Aeria ja Tuu-tikki. :)

 

 

Meidän perheen määrittely sateenkaariperheeksi tuntui jotenkin tärkeältä. Varsinkin kun "päällisin puolin" olemme hyvinkin tavallinen heteropariskunta, naimisissa ja kaikkea. Määrittelemällä perheemme sateenkaariperheeksi yhdessä hyväksymme sen, että joku perheen jäsenistä (tässä tapauksessa siis minä) kuuluu johonkin seksuaalivähemmistöön. Ei tästä tietenkään ole tarvinnut perheen ulkopuolelle huudella, tai asiasta mitään numeroa tehdä, mutta meille se oli iso juttu. Muutenkin ollaan paljon miehen kanssa puhuttu siitä, miten meidän välisen ihmissuhteen yksi luja koossapitävä voima on toisen hyväksyminen juuri sellaisena kuin toinen on (mukaanlukien siis paljon muutakin kuin seksuaalisen suuntautumisen, tottakai). Meille on myös hyvin luontevaa rakentaa keskustelua ja käydä läpi asioita käsitteenmäärittelyn kautta (aikaavievää, mutta antoisaa).

 

Joskus yritin googletella muita foorumeita, jos vaikka löytyisi samantyyppisessä tilanteessa eläviä ihmisiä (olen nainen, vaimo, bi ja tuleva äiti), mutta kaikille vähänkin vastaaville "tapauksille" suositeltiin useassa yhteydessä miehen jättämistä ja elämänsä naisen etsimistä...

 

p.s. Tuo setan toiminnassa mukana oleminen ei ehkä ollut kysymyksen/viestin kannalta oleellista... Meidän seta-toiminta on enemmän poliittista kuin pride- tai bilejuttuja (ja sitä varmaan tehtäisiin, vaikkei kukaan meidän perheestä kuuluisi seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön). Itse en erityisemmin viihdy esim. kulkueissa tai bileissä, mutta vaikuttamaan pyrkivä toiminta on lähellä sydäntä.

Edited by vinka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now