Eloisa

Taaksepäin kallistunut kohtu ja odotus

64 posts in this topic

Muistin vasta joku aika sitten, että mulle sanottiin esikoista odottaessa, että kohtu on taaksepäin kallistunut. Mulla on maha tullut molemmissa raskauksissa tosi myöhään esille. Vielä viikoilla ~22 maha on epäselvä, ettei tiedä onko vähän "pullea" vai raskaana. Varsinkin siis joidenkin vaatteiden alta. Nyt on viikkoja 29+6 ja vielä pari viikkoa sitten sukulaiset ihmetteli, kun olen niin "pieni"...rolleyes.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu. Gyne on ollut sama aina ja hän ei ole siihen koskaan kommentoinut, varmaan kun on niitä kohtuja tunnistellut jo aika monta työ-elämässään! Sen sijaan kaikki muut lääkärit, labrahoitajat yms. aina sanovat taaksepäin kallistuneesta kohdusta. Ekan kerran pelkäsin, että mussa on jotain vikaa, mutta niinhän se ei ole. Raskautumisessa ei ollut ongelmaa, mutta hermoa painaa kyllä. Maha mulla on jo nyt, kun olen niin turvonnut! :grin: Mutta saa nähdä milloin se oikea vatsa tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei myöskään vakigyne ollut koskaan maininnut mitään taaksepäin kallistuneesta kohdusta. En nyt muista kävikö asia ilmi keskenmenon yhteydessä vai vasta esikoista odottaessani. Sydänäänien kuulemiseen tai sf-mittaukseen ei asialla ole ollut mitään vaiutusta. Molemmissa raskauksissa istukka on ollut kiinnittyneenä kohdun etuseinämään mutta en tiedä onko tuolla kallistuksella jotain tekemistä asian kanssa vai ei. Vauvamasu alkoi näkyä ihan normaalisti ja liikkeet tuntuvat aika varhain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jyrkästi taaksepäin kallistunut kohtu sekä istukka on myös takaseinämässä. Siitä huolimatta, maha on kyllä iso ja pompsahti aikaisessa vaiheessa näkyviin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut taaksepäin kallistunut kohtu. Nykyistä tilannetta en osaa sanoa. Esikoisen aikaan taaksepäin kallistunut kohtu ei vaikuttanut muutoin kuin että maha alkoi näkyä kunnolla vasta joskus rv 22 +. Sydänäänten kuunteluun se ym. kohdun asento ei vaikuttanut haittaavasti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaksepäin voimakkaasti kallistunut kohtu on muuttunut aika voimakkaan yläpainotteiseksi täällä. :girl_haha:

 

RV25+3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja ei mielestäni vaikuttanut odotusaikaan mitenkään. Ihan normaalisti ultrattiin ja sydänäänet kuului. Aika pieni maha mulla oli, mutta en tiedä johtuiko tuosta. Ainoa asia mihin taaksepäin kallistunut kohtu mulla vaikutti oli synnytys. Oli siis ihan normaali alatiesynnytys ja vauva ihanteellisesti raivotarjonnassa ja hyvin kiinnittynyt paikoilleen, mutta kätilö sanoi että ponnistusvaihe oli siksi aika kivulias, kun jouduin ponnistamaan vauvan "ylämäkeen". Repesin siis aika pahasti sisäpuolelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haa, löytyihän täältä aiheesta ketju :tender:. Eli täällä on yksi taaksepäin kallistunut kohtu ja kävin miettimään, voisiko se aiheuttaa iskias-tyyppistä kipuilua aikalailla kohdun paikkeille. Ilmeisesti siis voi. Itsellä veti jo välillä ihan törkeään jumiin alaselän, mutta nyt on taas vähän helpompi olla kun hieroja sai vähän avattua jumeja.

 

Itsellä sydänäänet kuuluivat alkuviikosta (10+0) dopplerilla, mutta niitä kyllä piti etsiä aika kauan (ainakin itsestä se aika siinä pöydällä ilman pikkuhousuja maatessa tuntui tosi pitkältä, ehkä 10 minuuttia pyörittelivät kolmen naisen toimesta sitä laitetta mun kohdun päällä vuorollaan :girl_haha:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös on kohtu taaksepäin kallellaan... Nyt on 11+4 eikä mitään kyllä näy, kiva olisi jos alkaisi jo näkyä! Lääkäri arvioi, että mun tapauksessa tulis näkyville 16. viikolla. Ekassa neuvolassa (8+2) ei saatu sydänääniä kuulumaan mutta tällä viikolla lääkäri onnistui miltei heti, viikkoja oli 11+2. Terveydenhoitajan mukaan taaksepäin kallellaan oleva kohtu voi aiheuttaa omituisia kipuja ja muita oireita alkuraskauden aikana. Mulla on ollut aika paljon alamahakipuja välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli just noita iskiaskipuja sekä lonkkatulehdus raskaana, vieläkin on alaselkä ja lonkat kipeenä vaikka raskaudesta on jo se 6 kk. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auts Kaybay, eikö noista kivuista pääsekään välttämättä ees synnytyksen jälkeen :girl_to_take_umbrage2:. Onneksi tuntuvat hellittäneen ainakin hetkeksi mun kohdalla... Kiitos Blixenillekin kommenteista! Meillä neuvolalääkäri ei osannut yhdistää mun selkä/lonkkakipua tohon vahvasti taaksepäin kallistuneeseen kohtuun, vaikka tuosta takakenosta mainitsikin.

 

Myös tuo ciceron kuvailema "ylämäkeen" ponnistus synnytyksessä ja sisältä repeäminen kuulostaa aika häijyltä ajatukselta. Toivottavasti ei ole kuitenkaan perussuoritus näissä, eihän (pliis)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi, jolle viime syksynä ekaa kertaa gyne kertoi, että kohtu on taaksepäin kallistunut. Nyt ekaa lapsukaista odotellaan, eikä tämä kohdun asento ainakaan np-ultrassa haitannut. Muita tutkimuksia mulle ei kyllä ole vielä raskauden aikana ehditty tehdäkään. (Nyt rv 13+4). Pitääkin muistaa lääkärineuvolassa kysyä tästä kohdun asennosta, jos ei itse sitä ota puheeksi.

 

Myös tuo ciceron kuvailema "ylämäkeen" ponnistus synnytyksessä ja sisältä repeäminen kuulostaa aika häijyltä ajatukselta. Toivottavasti ei ole kuitenkaan perussuoritus näissä, eihän (pliis)?

 

Toivon samaa, kuin Tassukka, ettei ciceron kokemukset ole yleisiä kaikilla, joilla on taaksepäin kallistunut kohtu.

 

Itse olen miettinyt, että ehkä tästä kohdun asennosta saattaisi osaltaan johtua, ettei maha ole vielä kauheasti näkyvissä. Tiedä häntä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On toki. Täällä issiaskivut ovat pysyneet nyt aisoissa, kun olen välttänyt juoksuaskelien ottamista. Zumbassa käynti, kävely ja pyöräily onnistuvat hyvin. Jotenkin luulin, että vatsa alkaisi näkyä vasta myöhemmin, mutta kyllä se 16. viikolla alkoi tulla selvästi esiin ja nyt 18. viikolla ainakin kaikki tutut ja muutama työkaverikin ovat sen vauvavatsaksi tunnistaneet (niin että ovat sitä jopa kommentoineet tai jos asia on tullut puheeksi, kommentti on ollut "no niin mä vähän kattelinkin"). Kiva vaan :).

 

Liikkeitä en ole vielä tuntenut ja muutenkaan tällä hetkellä ei tunnu olevan juuri muita raskausoireita kuin kasvavat masu ja rinnat. En ole koskaan aiemmin toivonut näin kovasti, että tuntisin jonkun potkivan mua :girl_haha:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa taaksepäin ja toiselle sivulle (en muista onko oikeelle vai vasemmalle) kallistunut kohtu. Multa ei nt-ultrassa näkynyt yhtään mitään päältä, ja sykettä etsittiin 12+1 20 minuuttia eikä löytynyt. 12+4 uusi yritys, ja sit lyötyi. Nytten on niin iso maha että eipä se taida mahan kokoon vaikuttaa, korkeentaan tulee ehkä vähän myöhemmin esiin. Mulla sanottiin rv25 olevan pieni maha, tiedä häntä... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanoi kätilö tänään ultrassa, että on taaksepäin kallistunut kohtu. Ei siis ole aikaisemmin ollut missään puhe, ei edes vakigynekäynneillä.. Pari viikkoa sitten oli ihan tuskasia alaselkäkipuja, mutta menivät kyllä ohi. Uskon niiden johtuneen juuri tuosta kohdun asennosta..

 

Voiko kohdun asento vaikuttaa siihen, että alkuraskaudessa pissaa jää rakkoon ja saa juosta koko ajan vessassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin muistaakseni nt-ultrassa että kohtu on taaksepäin kallistunut, en tosin tiedä että kuinka voimakkaasti. Eipä se kyllä taida olla vaikuttanut mihinkään, selvä vauvamaha tuli näkyviin rv:llä 14-15 ja nyt pötsi on jo aivan valtava (28. viikko menossa) - useampikin on kommentoinut että olen jo aika iso näille viikoille... Ehkä yleinen ruumiinrakenne (esim. selän pituus) voi vaikuttaa enemmänkin siihen koska vatsa tulee näkyviin ja minkä kokoiselta se näyttää. Ultrat on onnistuneet päältä ja syke on myös kuulunut hyvin siitä lähtien kun sitä rv:llä 16 alettiin kuunnella. Liikkeitä alkoi tuntua rv:llä 18 ja säännöllisemmin ehkä 20. viikolla. Mulla on istukka etuseinässä ja se saattoi vaikuttaa noihin liikkeisiin vaimentavasti, kai enemmän kuin kohdun asento. Toivottavasti synnytyskin sujuu hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä ole kohdun asento vaikuttanut millä mitenkään raskauksiin.

Ultrissa kaikki on näkynyt hyvin, maha on tullut ekassa raskaudessa näkyviin aika myöhään (ehkä viikolta 25->) tässä tokassa taas

aikaisemmin (viikoilta 19->). Sydänäänien kuuntelu on ollut kummallikin kertaa hieman hankalaa, mutta en tiedä onko johtunut enemmän vauvojen asennoista vai kohdun asennosta.

 

Eka synnytyskin meni tosi hienosti, 9h kesti ja vaikka kivuliasta oli niin mielestäni meno aika helposti ensisynnytykseksi.

 

Noita selkäkipuja on kyllä ollut, muttei mitään tietoa johtuvatko kohdunasennosta. Itse en siihen niin usko, kun esikoisen kanssa niitä ei ollut läheskään niin paljon kuin nyt.

Edited by eledee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä ketään, jolla on taaksepäin kallistunut kohtu ja yhtä surullisesti kuin minulla raskaus päätynyt keskenmenoon alkuraskaus viikoilla?

Mutta sitten siihen positiiviseen kysymykseen.. Onko onnistuneita raskauksia keskenmenojen jälkeen? :girl_crazy:

Odotin ensinmäistä kertaa (2011) heinäkuussa todettiin kesken, mulle tuli vesirokko joten se oli lääkärinmielestä ihan siittä johtuva.

Toisen kerran tärppäs miltein heti perään 6+3 kaikki varhaisultrassa hyvin. Mutta sitten tuli 12viikon ultra ja todettiin, että oli mennyt kesken6+6 :gnuha:

Hormoni kokeita on otettu, vikaa ei ole, kilpirauhas yms kokeita vikaa ei ole. Sisältä kaikki on ok, vikaa ei ole.... Vain tuo taaksepäin aikapaljon kallistunut kohtu on huomattu.. Aluksi se oli vähän kallellaan, mutta sit tän toisen keskenmenonjälkeen kallistu enemmän. Oli pieniä ongelmia nimittäin. Toisessa keskenmenossa annettiin kohtua tyhjentäviä lääkkeitä, tiesin et kaikki ei ollut menny hyvin. Yritin päästä 5viikkoa sitkeesti lääkäriin, lopulta kun vihdoin pääsin todettiin, et juu kato ei ole kohtu tyhjentynyt kunnolla. Tavaraa oli vaikka muille jakaa kohdussa, sitten jouduin kaavintaan. No nyt on kaikki hyvin, mut kohtu on kallellaan ja pelottaaa :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja yksi keskenmeno takana. Ei kai se kuitenkaan keskenmenoihin vaikuta mitenkään? Tulin uudelleen raskaaksi 5 kuukauden kuluttua ja tällä kerralla raskaus on jatkunut normaalisti. Ultraukset (ar+nt) on tehty alakautta huonon näkyvyyden takia, mutta sydänäänet kuuluivat selvästi jo viikolla 11. Selkäkipuja on ollut silloin tällöin, niiden odotan pahenevan kasvun myötä. Maha on kuitenkin pullahtanut näkyviin jo muutama viikko sitten, joten ei kohdun kallistuvuus ole itsellä siihen vaikuttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, mikä ei vaikuttanut esikoista odottaessa juuri mitenkään, mitä nyt ar- ja nt-ultrat tehtiin sisäkautta (rakenneultra kuitenkin jo päältä) ja ehkä raskaus aiheutti hieman enemmän selkäkipuja. Lisäksi tuntemattomammat eivät tajunneet välttämättä vielä raskauden puolivälissäkään minun olevan raskaana, vaikka oli kevät/kesä ja kuljin kevyissä vaatteissa, mikä oli hieman ihmeellistä, koska tällä pituudella (160 cm) ei sikiöllä kyllä ihan hirveästi ole tilaa kasvaa taakse- tai ylöspäin.

 

Jos tämä toinen raskaus jatkuu onnellisesti, nuo ensimmäiset ultrat tehtäneen taas suoraan sisäkautta, mutta vatsa todennäköisesti pompsahtaa esiin aiemmin kuin edelliskerralla jo ihan siitä syystä, että kohtu ja vatsanpeitteet ovat jo kertaalleen venyneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla esikoista odottaessa voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu. Vatsa pullahti esiin aika myöhään, joskus rv20+. Kohdun kasvukivut tuntuivat etenkin selässä, samoin synnytyssupistukset tuntuivat lähes yksinomaan selän puolella. Sydänäänet kuuluivat dopplerilla viikolta 12 lähtien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullekin sanottiin ensimmäisessä ultrassa (rv 7+0) että kohtu on taaksepäin kallistunut, myöhemmin neuvolalääkäri sanoi ettei sillä ole enää mitään väliä koska kohtu kasvaa lapsen myötä. Minulla raskaus puolessa välissä ja masumatkustaja taitavasti maastoutuu kun makaan selälläni, alavatsassa on kyllä makuullakin selkeä kova kumpu mutta seisten massu on isompi. Kysyin neuvolassa minne masu oikein katoaa (kun seison on selkeä raskausvatsa) kun menen makuulle, ja kuulema taaksepäin kallistunut kohtu painuu selkärankaa kohti ja leviää lantioille ja että joillain alkaa raskaus näkyä selällään maaten kunnolla vasta raskauden loppupuolella. Onko muilla ollut samaa ilmiötä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, mulla ainakaan maha ei juurikaan näy jos makaan selälläni. Seistessä se on kyllä hyvin selkeästi pömpöllään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now