Eloisa

Taaksepäin kallistunut kohtu ja odotus

64 posts in this topic

Hei!

Onko täällä ketään muuta odottajaa, jolla taaksepäin kallistunut kohtu?

Itselläni on, todella kallistunut.

Tänään 10+2. Ultrassa ei pystynyt näkemään kunnolla vauvaa kohdun asennon takia...Eikä myöskään kuulunut sykettä kun lääkäri yritti kuunnella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja aiemmin kanssa mietin miten se vaikuttaa raskauteen, mutta ei se kai suuremmin ole vaikuttanut. Syke kuului neuvolassa 12+ viikolla (10 viikolla ei vielä yritetty kuunnella) ja 13+2 näkyi mahan päältä ultrattuna oikein hyvin. Masu alkaa myös jo näkyä ulospäin. Vaikuttaisikohan tuohon kuulumiseen ja näkymiseen enemmän esim. istukan sijainti (mulla kohdun takaseinämässä)? Jänniä kyllä nää yksilölliset erot :)

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohdun asento voi ilmeisesti vaihdella elämän myötä, joten en tiedä, miten minulla oli edellisessä raskaudessa. Ensimmäisen kerran taaksepäin kallellaan olevasta kohdustani kuulin esikoisen syntymän jälkeen gynekologilta ja toisen kerran alkuraskaudesta lääkäriltä. Sen jälkeen asiasta ei ole sen kummemmin puhuttu eikä se tiettävästi ole vaikuttanut yhtään mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös. Tänään nt-ultrassa lääkäri ei nähnyt vatsan päältä oikeen mitään ja totesi mun kohdun olevan taaksepäin kallellaan. Kysyin, että tuleeko mulle sit kovin isoa vatsaa, hän sanoi, että vatsa alkaa kasvamaan ulospäin vähän myöhemmin, kun eihän se voi selkärankaa kohtikaan kasvaa.  :D

Edited by Milla Migliore

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo koskaan vatsa kasvunsa kanssa hidastellut eikä ultratessakaan ole ollut ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No mä kyllä vähän mietinki sitä vatsan kasvua, koska mulla on jo nyt aika iso masu! Ja kun vähän joka taholta tulee erilaista "tietoa", esim toinen kaveri sanoo mulle tulevan pienen vatsan ja toinen jotain aivan muuta. Mut annan tuollaisten "tietojen" mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

 

Tulipa just nyt mieleen (en hoksannut lääkäriltä kysyä), että voisko tää taaksepäin oleva kohtu jotenkin aiheuttaa mulle näitä ristiselkäkipuiluja? Niitä on joka päivä, mutta ei koko aikaa. Kun aivan selvästi kivut on lisääntyny raskauden myötä, vaikka käyn säännöllisesti salilla. Tosin käyntikerrat on pakostakin harventuneet kauhean väsymyksen takia. Onko joku muu huomannut tällaista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, eikä se vaikuttanut odotukseen mitenkään (yksi onnistunut raskaus siis takana :) ). Tai no, ehkä sillä tavalla, että sydänäänet ei kuuluneet kovin aikaisin, ja maha alkoi näkyä vasta n. rv 20 (tosin tämä on varmaan enemmän yksilöllistä kuin kohdun asennosta riippuvaa!). Np-ultrassa vauva näkyi hyvin, alkuraskauden ultra tehtiin emättimen kautta eikä siinä ollut mitään vaikeuksia.

 

En osaa sanoa noista ristiselkäkivuista. Mulla ei niitä ollut. Voisiko noiden kipujen taustalla olla enemmänkin muut raskauteen liittyvät muutokset, esim. lantion löystyminen hormonaalisten muutosten myötä? En tiedä, arvailuksi menee ;).

 

Nyt olen toista kertaa raskaana, viikkoja on reilut 10. Ultra onnistui hyvin, mutta sydänääniä ei ole vielä kuultu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös taaksepäin kallistunut kohtu eikä se suuremmin oo vaikuttanut. Esikoista odottaessa maha pompsahti itseasiassa aika ajoissa ja oli kyllä iso. Samaa odotan tällä kertaa. Ultrauksessakaan ei oo ollut mitään erikoista, nt-ultra tehtiin tosin sisäkautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 En osaa sanoa noista ristiselkäkivuista. Mulla ei niitä ollut. Voisiko noiden kipujen taustalla olla enemmänkin muut raskauteen liittyvät muutokset, esim. lantion löystyminen hormonaalisten muutosten myötä? En tiedä, arvailuksi menee ;) .

 

Nyt olen toista kertaa raskaana, viikkoja on reilut 10. Ultra onnistui hyvin, mutta sydänääniä ei ole vielä kuultu.

 

Voipi hyvinki olla tuo arvelemasi hormonaalinen syy, koska monesti tuntuu, että jokin siellä ristiselässä pitää "laittaa takasin paikalleen". Tuli vaan mieleen, että voisko se kohtu olla edes osasyyllinen.  :P

 

 

Mä en oo vielä kuullut sydänääniä ollenkaan, enkä ole tajunnut kysyä niitä lääkäriltä! Eilenkin niin täpinöissäni vahtasin ultrakoneen ruutua, ettei mitään muuta tullu mieleen!  :D Viikkoja nyt siis 12+5.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei!

Onko täällä ketään muuta odottajaa, jolla taaksepäin kallistunut kohtu?

Itselläni on, todella kallistunut.

Tänään 10+2. Ultrassa ei pystynyt näkemään kunnolla vauvaa kohdun asennon takia...Eikä myöskään kuulunut sykettä kun lääkäri yritti kuunnella.

 

 

Mulla on "voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu" ja ekassa raskaudessa oli täsmälleen sama homma. Viikoilla 9 ja 10 ultrassa mahan päältä tehtynä kyllä nähtiin syke, mutta sitä piti kaivella toooooosi (pelottavan) kauan ja vauva oli epämääräinen katkarapu, josta ei saanut kunnolla edes mittoja kun pieni pääsi jotenkin kohdun takaosaan "piiloon" ja käänsi takamuksensakin eteen. Dopplerilla yritettiin kuunnella myös, mutta vasta viikolla 14 syke saatiin kuulumaan - ja silloin löytyi nopeasti. Muuten kohdun asento ei mun tietääkseni vaikuttanut mitenkään raskauteen.

 

Nyt tässä toisessa raskaudessa kävin varhaisraskauden ultrassa yksityisellä "omalla gynellä" ja se ultrasi alakautta - ja näkymät oli paljon paremmat, vaikka viikkoja olikin vähemmän.

 

Eli ei kannata murehtia asiaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on "jyrkästi taaksepäin kallistunut kohtu". Alku-ultrat tehtiin sisäkautta, ei ongelmaa. Ekassa lääkärineuvolassa joskus rv 10 tienoilla sydänäänet saatiin kuuluville, mutta jonkin aikaa lääkäri joutui niitä etsimään. Np-ultrassa lääkäri oli yllättynyt kun sai paremmat näkymät vatsan päältä kuin alakautta.

 

Maha mulla on tullut esiin suht aikaisessa vaiheessa, ensimmäinen ulkopuolinen kysyi multa raskaudesta rv 14+. Kovin suuri tämä mielestäni ei ole (38+6), tai sanotaanko, että olen nähnyt paljonkin isompia ;)

 

 

edit: kun opettelisi kirjoittamaan

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kuulin vasta nyt tämän toisen raskauden alku-ultrassa, että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu.

 

Viime raskaudessa maha kasvoi keskikäyrällä ja lopuksi hiukan sen alla. Kyllähän se kohtu kääntyy väkisinkin eteenpäin raskauden edetessä koska tosiaan ei taakse päin kovin pitkään mahdu kasvamaan.

 

Ristiselkäkivut olivat loppuraskaudessa aika kurjia ja synnytyssupistukset tuntuivat melkein kokonaan selässä kamalana poltteena. En tiedä onko näillä seikoilla mitään tekemistä kohdun asennon kanssa, mutta voisihan sillä ollakin, mistä sen tietää.

 

Viime raskaudessa sydänääniä ei saatu dopplerilla kuuluviiin rv10+4 vaikka kuinka etsittiin. Ultranäkymät olivat ihan normaalit mahan päältä nt-ultrassa (rv12+jotain) mutta muistaakseni myös alakautta katseltiin.

 

Tällä kertaa ultranäkymät olivat alakautta niinikään normaalit (varhaisultra) ja maha on alkanut pömpöttää. Siis lähinnä tuo suolisto alkaa pullottaa ulospäin kun kohtu vie suolilta tilaa tuolta syvemmältä. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös taakse kallistunut kohtu. Ultrat ovat alusta saakka onnistuneet hyvin, sydänäänet kuuluneet varhain ja masu alkanut näkymään [viimeisimmissä liiankin :rolleyes: ] aikaisin. Kohtu usein heti alkuraskauden edetessä hakeutuu pystyyn -mikä voi aiheuttaa jos vaikka millaista kipuilua ja tuntemusta- mutta joskus jo sen rakenteelliset "lähtöasetelmat" voi olla tosi takana, ja tietysti sinne myös jäädä. Mulla itselläni kohdun ala- ja talaosassa on selkärankaa kohti tuleva "moukku", joka ahdistaa esim. suolenkin kiinni, vaikka kohtu itsessään on kaatunut etuviistoon. :P Eli vauvan pää tuntuu melkein takapuolessa ja häntäluussa, mutta peppu ja jalat viuhtovat navan alla ~ kaveri on siis melkein poikittain, mutta syvyyssuunnassa.

Taka-asentoinen kohtu voi myös yksin aiheuttaa selkäkipuja, omituisia kuukautiskipuja ja mahdollista endometrioosiakin heiltä tavataan useimmiten juuri tuolta kohdun takaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu. Vauvamaha tuli kunnolla näkyviin vasta rv 25 eteenpäin. Ensimmäiset ultrat tehtiin alakautta, syynä ehkä kuitenkin runsaat läskit mahassa, ei takana oleva kohtu. Sydänäänet kuuluivat ihan normaaleilla viikoilla, enemmän niiden löytymistä haittaa istukka, joka on etuseinämässä. Selkävaivoja ei ole asian takia ollut.

 

Synnytystapa-arviossa merkattiin nyt papereihin tuo taaksepäin kallistunut kohtu. En huomannut kysyä, vaikuttaako tämän jotenkin synnytyksen kulkuun, tietääkö joku?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ensimmäiset ultrat tehtiin alakautta, syynä ehkä kuitenkin runsaat läskit mahassa, ei takana oleva kohtu.

 

Mulle on aina tehty ultrat rakenneultraan asti alakautta ja olen luullut, että se on yleinen käytäntö. Tämä ei siis johdu kohdun asennosta tai ruumiinrakenteestani.

 

 

Synnytystapa-arviossa merkattiin nyt papereihin tuo taaksepäin kallistunut kohtu. En huomannut kysyä, vaikuttaako tämän jotenkin synnytyksen kulkuun, tietääkö joku?

 

Jotain olen kuullut, että saattaa vaikuttaa, mutta en muista miten. Itse en ainakaan ole ollut huolissani tästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alussa mennään, mutta toistaiseksi ei ole vaikuttanut mitenkään. 7+0 ultrattiin alakautta ja hienosti saatiin heti "sintti" näkyviin ja tänään 10+1 saatiin dopplerilla äänet hyvin kuulumaan vatsan päältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on lievästi taaksepäin kallistunut kohtu ja lääkäri sanoi ar-ultrassa, että siitä vois seurata jotain virtsaamisvaikeuksia/tms, mutta et mulla on niin lievästi kallellaan, ettei usko siitä aiheutuvan mitään haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu, ja sydänääniä ei saatu kuuluviin rv10+6. Kuitenkin np-ultra onnistui vallan mainiosti mahan päältä rv12. (Mikä on kyl ihme, kun on näit vatsanpeittei omast takaa :P ) Selkäkipuja on paljon, ja mulla on aina menkatkin kipuillu enemmän selkään.. lääkäri sanoi sen johtuvan juuri kohdun asennosta.. Ja sanoi, et voi mennä kauemmin kuin muilla, ennenkuin maha tulee näkyviin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi taaksepäin kallistunut kohtu täällä lisää.

En ole huomannut, että olisi vaikuttanut mitenkään.

Mahakin tuli näkyviin mielestäni aikaisessa vaiheessa.

Kaikki on muutenkin sujunut niin hyvin kuin olla ja voi.

Nyt mennään viikoilla 40+4.

Mitenkä lie sitten synnytykseen vaikuttavan, luulisi ainakin, että kohdun asento voi olla nyt ihan mikä tahansa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulin myös ekaa kertaa taaksepäin kallistuneesta kohdusta neuvolalääkäriltä. Enpä hoksannut siinä kysyä, että onko sillä jotain merkitystäkin... No joka tapauksessa ainakin niskaturvotusultrat meni vaivattomasti vatsan päältä eikä muutakaan kummallista ole vielä tullut vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi, jolla taaksepäin kallistunut kohtu. Ei ole vaikuttanut raskauksiin, synnytykseen tai raskaaksitulemisiin.

 

Vauvamasut ovat alkaneet näkyä aika myöhään, joskus RV 23 + sellaisille, jotka eivät ole tienneet raskauksista. Näin sekä ekassa että nyt tokassa raskaudessa.

 

Alaselkäsärkyjä on kylläkin ollut alkuraskaudessa. Gyne sanoi, että tuo taaksepäin kalleellaan oleva kohtu painaa (ainakin minulla) hermoon, joka aiheuttaa nuo kivut. Mutta helpottaa, kun kohtu alkaa nousta pystyasentoon eli ekan kolmanneksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällähän olikin tälläinen keskustelu jo!

 

Siis, mullakin on kuulemma taaskepäin kallistunut kohtu. Raskaaksi tulossa ei ollut mitään vaikeuksia, ekasta kierrosta onnistui. Ar-ultra oli alakautta jotain 7. viikolla, nt oli mahan päältä. Edelleenkään ei ole selkeää vauvamasua (rv23+1), sitä olen odotellut. Syke kuului neuvolassa 9.viikolla ja kotidoplerilla vähän sen jälkeen.

 

Vielä ainakaan neuvolassa ei ole puhuttu mitään, että olisi ongelmallinen tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi, jolla jyrkästi taaksepäin kallistunut kohtu. :)

 

Nt-ultra tehtiin sisäkautta, päältä ei edes yritetty. Sydänäänet saatiin kuulumaan viikolla 8 kun kävin alkuraskauden ultrassa, sekin sisäkautta.

 

Vatsa on alkanut kasvaa ja olen äitiyshousuihin siirtynyt, tosin vatsa tuntuu kasvavan niin että kaikki nousee ylös- ja eteenpäin kohdun tieltä. huh.gif Muuten on sujunut tähän saakka hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liityn joukkoonne :)

 

taaksepäin kallistuneesta kohdusta huolimatta raskausvatsani pullahti esille todella varhaisessa vaiheessa. Sikiövaiheessa pikkuista oli vaikea ultrata senkin takia, koska tykkäsi oleskella aina tuolla mun selkärangan lähettyvillä, ilmeisesti häntäluuta halailemassa, heh laugh.gif Ja joka kerta kun vatsaa painellaan ultrien, dopplerin tai SF-mittauksen yhteydessä, pikkuinen alkaa hakeutumaan taas tuonne selän puolelle. Tosin yt rv 27+ se on pikkuiselle hieman haastavampaa, koska ei ole enää sellainen pikkuinen mansikan kokoinen temmeltäjä enää laugh.gif

 

Neuvolassa ei ole sanottu mitään esim. synnytystavasta. SF-mittakin huitelee kaikkien käyrien ulkopuolella, vaikka pikkuinen on normaalikokoinen. Olen lyhyt, joten se selittää, miksi vatsa pullahti esille jo varhaisessa vaiheessa.

 

Alaselkäkipuja oli etenkin keskiraskauden alussa, mutta ovat nyt ainakin toistaiseksi hellittäneet. Tukivyötä käytän silloin tällöin vatsaa tukemaan esim. lenkillä ja töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

myös mulla on nt-ultran tehneen gynen sanojen mukaan "todella voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu". mitään vaivaa ei ole ainakaan tähän saakka ollut ja maha on tullut kyllä todella selvästi näkyviin! nyt viikkoja 22, mutta mielestäni jo viikolla 12 huomasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now