Eloisa

Taaksepäin kallistunut kohtu ja odotus

64 posts in this topic

Täälläkin kallistellaan taaksepäin, mutta se ei ole mielestäni vaikuttanut raskauksiin mitenkään. Nyt odotan kolmatta. Toisessa kuului sydänäänet dopplerilla hyvin aikaisin ja tässä kolmannessa taas ei. Toisessa raskaudessa täytyi ultrata alakautta, tässä kolmannessa näkyi ar- ja nt-ultrassa mahan päältä vaikka oli pehmustettakin välissä enemmän. Ettei löydy näköjään säännönmukaisuutta edes yhden ihmisen otannassa. :grin: Maha pullahti selvästi esiin ekalla ja kolmannella kerralla vasta puolivälin jälkeen. Toisella kerralla kudoksilla oli vain vuosi huilimisaikaa raskauksien jälkeen, niin siksi varmaan tuli nopeammin esille. Ja tämä alle 160 cm pituudella ja lyhyellä selällä että luulisi tilan loppuvan sisäpuolelta aika nopeasti. Maha on aina selällään maatessa kadonnut johonkin, enpä ole tullutkaan ajatelleeksi että sillä voisi olla yhteyttä kohdun asentoon.

Synnytyskivut tuli tasaisesti joka puolelle, ei selkään sen enempää kuin mahaan tai kylkiinkään. Minulla ei ollut tuollaista "ylämäki-ilmiötä", ponnistusvaihe meni hyvin, ekakertalaiselta nopeasti 8 minuutissa ohi.

Täälä myös kallellaan taaksepäin. Ekassa raskaudessa rv 9+3 ei meinattu saada sikiötä näkyviin ja kun saatiin sikiö näkyviin niin ei sykettä.. Mut lopulta kaikki hyvin, apinalla ikää 1v 4kk. :b

Maha piti itsensä piilossa pitkään, mut appa jee kun se tuli näkyviin niin kunnon jumppapallo sit kerta heitolla. :b Liikkeet tunsin vasta rv 24+5 kohdun kallellaan olo yhtenä syynä ja istukka edessä toisena.

Synnytys meni nopeasti (reilu 6h) ja kipu otti vain hermovaurioon, joten enpä osaa siihen sanoa vaikuttiko kipuun ja sen paikkaan millään lailla.

Nyt vähän jännättää että mitä näkyy (vai näkyykö mitään) kun meen rv 6+4 yksityiselle ultraan verenvuodon takia..

Edit. No näkyihän sielä mutta se onkin erijuttu että mitä.. Ja tässä raskaudessa kohtu onkin vahvasti eteenpäin kallellaan.

Edited by riikkajohanna

Mulla on ilmeisesti myös taaksepäin kallistunut kohtu.

Alkuraskaudenultrassa rv6+6 kokenut lääkäri löysi kyllä alkion ja sykkeen hienosti, mutta rv8+0 oli kätilöllä hankala saada näkyviin yhtään mitään ja tulihan siinä vähän säikähdettyä.

Jostain kohdun perältä se pikkuinen sitten lopulta löytyi kuitenkin.

Nt-ultra tehtiin suurimmaksi osaksi alakautta myös.

Syke on kuultu dopplerilla rv9+6 alkaen, joten ei tuo kohdun asento ilmeisesti siihen ainakaan ole vaikuttanut.

Mahakin on pullahtanut esiin mun mielestä aikaisin, tosin mullakin käy tuo efekti että makuullaan vatsa lähestulkoon katoaa. Pieni kumpu vaan jää näkyviin ja muuten maha levähtää sivuille.

Liikkeitä en ole kuitenkaan vielä tuntenut, vaikka istukka on kuulemma kohdun takaseinässä. Ehkä vauva vaan majailee jotenkin niin, että suurin osa potkuista osuu sinne istukan suuntaan?

Mulle Femedan yks prohvessorimies kertoi, että taaksepäin kallistuneessa kohdussa on alkuraskaudessa riski virtsaumpeen, kun kohtu painaa virtsarakkoa kasvaessaan. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00183  Mutta se on siis kuitenkin tosi harvinaista, että niin käy.

Mulla ei ole ollut menkkakipuja selässä (tai muutenkaan) ja supistukset tuntui pääasiassa vatsalla, jonkin verran myös selässä. Raskautunut olen helposti. Esikoisesta vatsa näkyi suht myöhään. Niin ja synnytys sujui hyvin :)

Varhaisultrassa gyne totesi että jytkästi taaksepäin kallellaan. Onko kenelläkään mitään haisua missä vaiheessa alkaa kääntyyn eteenpäin? Vai onko yksilöllistä? selkäkipuja on ollut ihan alusta asti,eli sekin tukis teoriaa että taaksepäin,koska painaa jotain hermoa välillä ikävästi. Ja painaa jotenkin ikävästi virtsaputkea välillä,koska vessassa käynti on tuskasta ku joutuu oikeen pinnistää. Terkka ei osannu sanoa mitään neuvolassa. Nyt olis viikkoja kasassa 11+6.

^mulla on joka raskaudesta ollut alavatsakipuja rv10-12, kesti muutaman päivän jonka jälkeen kivut loppui ja vatsa pullahti. :P esim. alkuraskauden ketjussa (nykyisessä tai sitä edellisessä) on kuvakollaasi, näkee selkeesti eron vatsassa rv10 ja 11. (Olikohan ne ne, kai :D)

Täällä kanssa tosi kallellaan taaksepäin, raskauksien myötä kallistunu. Hankaloittanut suuresti gynekolokisia tutkimuksia kun kohdunsuu myös kääntynyt mukana. Sydänääniä en ole vielä löytänyt (rv 10+2) mutta aijemmassa vuosi sitten löytyi n rv 9+. Hieman alkuraskauden ultraaja sai alakautta aikaa käyttää että sai väännettyä laitetta oikeaan kulmaan..

Minulta löytyi myös varhais- ja nt-ultrassa "melko paljon" taaksepäin kallistunut kohtu. Nt-ultra tehtiin kuitenkin mahan päältä, näkyvyys ei tosin ollut paras mahdollinen.

Mua kiinnostaa myös, että alkaakohan maha jotenkin myöhemmin näkyä kuin sellaisilla, joilla ei ole taaksepäin kallistunutta kohtua?

Mulla on myöskin taaksepäin kallistunut kohtu. Nyt vasta alkaa ainakin omaan silmään näkyä, muiden mielestä näyttää varmaan siltä, että oon vähän vaan lihonut, viikkoja nyt 19+0. Löysillä vaatteilla saisin kuitenkin edelleen helposti piiloon.

^^Mulla kuulemma on voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu, mutta ei se kyllä mitenkään vaikuttanut mahan näkymiseen. Ekassa raskaudessa maha alkoi näkyä selvästi n. rv 15, jolloin puolitutut alkoi kysellä ja onnitella. Tässä tokassa maha on näkynyt selvästi jo viikon verran (nyt 14. viikko täyttymässä). Vauvamahahan tuo pötsi ei kokonaan suinkaan ole, mutta kai kasvava kohtu työntää kaiken muun ulos- ja ylöspäin. Itse luulenkin että mahan näkymiseen vaikuttaa enemmänkin yleinen ruumiinrakenne: itselläni on lyhyt selkä eikä maha pääse piiloutumaan muuhun keskivartaloon vaan pullistuu suht varhain ulospäin.

Mulla on niin ikään useamman gynen toeamana "jyrkästi taaksepäin kallistunut kohtu". Maha tuli siitä huolimatta esiin jo aikaisin, töissä asiasta tietämättömät alkoivat kysellä 14+ viikolla. Kiusallista on se, että istuessa ja kävellessä kohtu / vauva painaa jonnekin selkäpuolelle, peräsuolen seudussa on usein tosi inhottava olo. Hartaasti siis toivon, että vauvan kasvaessa kohdun asento oikenisi ja ei painaisi ihan koko seuraavaa 25 viikkoa tuonne takalistoon... 

Mulla on sama juttu, seisaallaan ollessa maha on jo iso, mutta kun menen selinmakuulle, maha häviää täysin. Ilmeisesti kohtu vauvoineen pääsee muljahtamaan jonnekin onkaloon sisuksissa?

Aina gynellä käydessäni on sanottu, että on taaksepäin kallistunut kohtu. Edelliseen raskauteen ja sen kulkuun ei kuitenkaan mitenkään vaikuttanut, liikkeitä aloin tuntemaan normaalisti noin viikolla 15 ja maha pullahti esiin samoihin aikoihin.  :)

Edited by Lelilei

Mähän kuulin vasta synnytyksen jälkeen, jälkitarkastuksessa, että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu. :D Mulle tehtiin sekä ar- että nt-ultra alakautta, nt-ultrassa jatkettiin myös vatsan päältä, kun toinen ei suostunut muuten hyvään asentoon. Liikkeitä tunsin vasta todella myöhään, mutta mulla oli (iso) istukka etuseinämässä, mikä vaimensi liikkeet, niin kohdun asennon vaikutuksista tähän en osaa kommentoida.