meg_white

Virtsatieinfektio ja raskaus

30 posts in this topic

Mulla oli virtsatieinfektio, johon sain Selexed (tms.) lääkekuurin viideksi päiväksi. Oireet hieman helpottivat lääkekuurin aikana ja pari päivää sen jälkeen, mutta palasivat taas. Viimeisen lääkkeen otin 8 päivää sitten.

 

Milloin voi mennä antamaan kontrollinäytteen niin, että toi antibioottikuuri ei enää vaikuta tulokseen? En usko, että pöpö on kokonaan lähtenyt :( .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on monesti sanottu että viikko väliä ja sitten vasta kontrolliin :) Esikoisen odotus

aikana mulla oli 4 virtsatieinfektiota :angry: Sitten söin 4 antibiootti kuuria ja sain vielä

estolääkityksenkin sihen päälle...Mutta tosta estolääkkeestä EI ollut mulle ainakaan

mitään hyötyä :angry: Tästä toisesta odotuksesta ei onneksi ole vielä ollut yhtään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Virtsatieinfektiot on ollu munkin kiusana koko raskausajan... Neljän kuurin jälkeen oon nyt loppuraskauden estolääkityksellä. Mistään antibioottikuurista ei oo ollu apua... Mun onneks mulla ei oo ollu mitään oireita, mutta ei se kuitenkaa ole kiva koko ajan syödä antibioottia :blink: Saa nähdä miten estolääkitys vaikuttaa...

 

Mulle sanottiin, että kontrollinäyte kannattaa käydä antamassa 1-2 viikon päästä kuurin loppumisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulta loyty virtsatientulehdus; pienia oireita ollut nyt jo nelisen viikkoa. Mutta silloin laakari teki sen tikkutestin, jossa kai katotaan proteiinia mutta nyt lahetettii labraan ja tulehdus loyty. Antibiootit ja ne pitas toivottavasti purra. Onko muita, joilla ois alkuraskaudessa todettu virtsatientulehdusta? Onko se hoitunut helposti tai onko siita ollut mitaan negatiivisia seuraamuksia? Hoitamattomanahan se voi olla bad news.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli edellisessä raskaudessa alkuvaiheessa virtsatietulehdus, oisko ollut r-vkoilla 8-10. Lääkkeet söin, ja ei uusinut. Tosin ahkerasti join tuon jälkeen karpalo- tai puolukkamehua, samaten nyt toisessa raskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllahan nuo antibiootit sen varmaan hoitavat. Niin kuin Torotti sanoi, kannattaa juoda paivittain vahan karpalomehua, sen pitaisi pitaa se poissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollu raskauden aikana muistaakseni neljä tulehdusta, kolmannen jälkeen on ollu estolääkitys päällä. Viimeisin oli joulukuussa, kun olin mahataudissa enkä pystyny ottamaan pariin päivään antibioottia ja sen seurauksena heti tuli tulehdus. Mulla tosin ei ole ollut mitään oireita yhdessäkään tulehduksessa, pissatesteissä on vaan näkyny tulehdus... Eikä ole mitkään karpalo tms mehut auttanu mitään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

riepukka - kuinka huolissaan noista toistuvista tulehduksista on oltu? enta mita antibiootteja olet saanut? itsellani menee amoxicillin elikkas penisilliini joka ei tuntuisi mitaan auttaneen. kun ei niita varmaan kovin montaa antiobioottia ole, jotka raskaana sopivat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minä oon varmaan kohta syönny kaikki maholliset antibiootit :rolleyes: Amoxin, Kefexin, Selexid, Hipeksal... Oon luottanu siihen että lääkärit ei määrää mitään mistä ois vahinkoa vauvalle. Estolääkityksenä on ollu Selexid ja nyt loppuraskaudessa vaihtoivat Hipeksaliin (sopii kuulema paremmin, en vaan tullu kysyneeks miks). Estolääkitys on pitäny tulehdukset kurissa tuota yhtä lukuunottamatta, kerran kuukaudessa käyn jättämässä labraan virtsanäytteen.

 

Toivottavasti kierre loppuu synnytyksen jälkeen, ettei enää tarviis syödä antibioottia... En osaa enää olla huolissani tulehduksista, vaan aattelen että parempi on pitää ne lääkkeillä kurissa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli virtsatietulehdus ihan alkuraskaudesta, ilmeisesti samaan aikaan, kuin hedelmöitys tapahtui. Mulla onneksi lähti yksillä antibiooteilla, eikä toistaiseksi ole uusinut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin VTI tässä tokassa raskaudessa viikolla 8. Sain antibiootin (Nitrofur C) ja se tepsi. Nyt kylläkin vasta viikko 14 menossa etten osaa sanoa uusiiko vielä raskauden aikana. Oireina mulla tosta VTI:stä oli pieni vatsakipu jonka kyllä pistin alkuraskauden piikkiin. Onneksi neuvolassa sitten saatiin tuo tulehdus selville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoisen odotusaikana 4 kertaa virtsatientulehdus :angry: Eli 4 antibiootti kuuria söin ja sihen päälle estolääkettä...Mut toi estolääke ei ainakaan mulla auttanut

mihinkään <_< Synnytyksen jälkeen kun iski taas niin sain kanssa noita nitrofur c

antibiootteja joka eivät sopineet mulle ollenkan...Koko keho oli täynnä punaisia

punasia näppyjä <_< Parhaiten mulla auttaa selexid merkkiset antibiootit...

Onneksi tästä toisesta EI ole ollut tulehduksia :)

Edited by Emppu78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään lääkäri soitti, että taas on tulehdus, eli nykyinen estolääkitys ei auta... Keskiviikkona saan uuden lääkityksen. Toivon todella että tämä kierre loppuu vauvan syntymän jälkeen :huh: Pitää muutenkin keskiviikkona tarkemmin kysellä neuvolakäynnillä noista tulehduksista... Nyt ärsyttää :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun antibioottikuuri loppu mutta oireet jatkuu (virtsan sameus ja outo vahva haju, sorry...) mutta uusi virtsakoe puhdas. Laakari pisti varmuuden vuoksi munuaisten ja virtsarakon ultraan, ettei ole oireille mitaan vakavampaa syyta. Mutta sano (tama oli siis synnytystautien eriklaakari) etta nuo oireet voi ihan vaan johtua raskaudesta. Varsinaisia kipuja ei ainakaan viela ole ollut. Ja kun tulehdus (joka on luultavasti ollut oireeton) siis saatiin kuriin antibiooteilla, on joko kyseessa ihan normaalit raskausmuutokset tai sitten joku munuaisjuttu, mutta jalkimmaista piti eritt epatodennakoisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli joku ihmeellinen tulehdus (?)

Verta tuli virtsan mukana ja pissatti usein. Silti virtsanäyte oli puhdas!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös oli tulehdus joskus rv 18 kieppeillä. Söin kans selexid-kuurin ja sillä homma selvä. Auttoi tosi nopeasti, eikä ole uusinut. Antibiootit puolestaan saivat aikaan hiivan ja....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli virtsatietulehdus silloin kun en edes tiennyt olevani raskaana, viikolla 3+jotain. Meni itsekseen ohi. Kun tein pos.testin 4+3, soittelin neuvolantädille että aiheuttaako toimenpiteitä. Mutta ei kuulemma.. Toivottavasti siis se ei ole jatkunut oireettomana, silloinhan se voi (kai) levitä rauhassa ja olla vaarallinenkin :mellow: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on noita tulehduksia ollu tän raskauden aikana kolme ja nyt viikko sitten sain siihen estolääkityksen kun näyttää uusivan tuo tulehdus. olin helpottunu siitä että sain estolääkityksen, ihan jo munuaisteni vuoksi, niitten kanssa kun on aina ollut häikkää ja tuota estolääkitystä pienempänäkin jo oon syöny vuosi tolkulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle maarattiin juuri Cefalexin 500mg tabletteja virtsatieinfektioon, jotenkin kauhistuttaa ottaa mitaan laakkeeita raskauden aikana ja tahan asti onkin mennyt hyvin (35+5). Olen yrittanyt nopeasti googlettaa kyseisen laakkeen ja vaikuttaa silta etta ei olisi haittavaikutusta sikioon. Mua ei omat sivuvaikutukset kiinnosta, mutta huolestuttaa vauvan puolesta. Virtsista ei kait kuitenkaan voi jattaa hoitamatta :girl_sad:

 

Okei, nyt on laakkeet haettu apteekista, antibiootti on siis Keflex nimeltaan ja siis sisaltaan tota Cefalexia. 3 x 500mg paivassa, toivottavasti vauva ei ole moksiskaan :girl_to_take_umbrage2:

Edited by Annick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka! Kävin rakenneultrassa viime keskviikkona ja sain silloin lääkärin vahvistuksen sille, että karpalomehu auttaa raskausaikanakin moneen vaivaan. Se muun muassa tekee hyvää limakalvoille ja happamoittaa. Tämä tekee esimerkiksi bakteereille haastavammat kasvuolosuhteet eritoten emättimeen. Suosittelen lämpimästi virtsatieinfektioiden ennaltaehkäisyyn. Helppo ja halpa tapa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä join esikoisen raskausaikana karpalomehua ku vettä. :) Mulle tulee tosi helposti vti ja liekö johtui karpalomehun ryystämisestä vai mistä, mutta vti:ltä vältyttiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, karpalomehu tai luontaistuotekaupasta saatavat karpalokapselit auttaa ennaltaehkäisemään.

 

Mulle vti on vanha tuttu. Ekassa raskaudessa siltä säästyin, tässä raskaudessa sain just antibioottikuurin loppuun ja nyt odottelen sen viikon, että pääsen antamaan kontrollinäytteen. Oireet ei ole ainakaan vielä palanneet.

 

Mulla tässä raskaudessa on ollut vaivana myös hiiva ja nyt sit ab-kuurin jälkeen pitäis ennaltaehkäistä myös hiivan paluu, kun antibiootithan usein laukaisee senkin. Toivotaan parasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka pian hoitoon pitäisi hakeutua raskauden kannalta?

 

Me ollaan huomenna aamusta lähdössä reissuun ja mietin pystyisinkö tarkkailemaan tilannetta maanantaihin asti ja mennä vasta sitten lekurille, jos siltä näyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä kyllä kävisin antamassa jo nyt näytteen ja pyytämässä reseptin lääkekuuriin varmuuden vuoksi. On ihan kamalaa, jos oireet iskevät esim. yöllä tosi koviksi. Lääkkeet voi käsittääkseni saada, vaikkei testin tulos olisi vielä selvillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenellä karpalomehu auttaa ja kellä ei. Se on kiinni täysin ihmisestä. Itse nyt vedän toista kuuria antibioottia samaan virtsatieinfektioon eikä ota taltutakseen ja oireet on erittäin epämieluisia. On yritetty karpalomehut ja karpalokapselit ja c vitamiinit jotka pitäis laskea virtsan ph:ta jne jne. Kai se siitä ku vauva syntyy. Kuulin vaan tänään et vauvalle voi olla vaikeampi saada vakuutusta jos raskausaikana ollut VTI. Ilmeisesti lisää lapsen infektioherkkyyttä tai jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now