Sign in to follow this  
Followers 0
Viljatuuli

Verenpaine raskaana

57 posts in this topic

Millainen verenpaineesi on ollut raskauden aikana? Jos se on ollut korkea tai matala, onko se oireillut jotenkin muuten vai ainoastaan näkynyt lukuina mittarissa? Miten poikkevaan verenpaineeseen on reagoitu?

 

Itselläni on normaali ollut paineet 110/60-70, ja huimannut välillä vähän. Tänään kuitenkin mitattiin lukemat 146/69, joista jäin miettimään, että joko mennään huolestuttavissa yläpaineen lukemissa ja jos mennään, mitä sitten tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut ennen raskautta aina matalahko verenpaine (alimmillaan luokkaa 90/50), ja se on pysynyt melko samanlaisena koko raskauden ajan (nyt menossa rv 36+0). Viime mittauksessa neuvolassa taisi olla 98/62. Terkkari on sitä kiitellyt, ja kerran mainitsi, että jostain syystä verenpaine-erot korostuvat odottajilla usein siten, että korkea lähtöpaine saattaa nousta entisestään ja matala puolestaan laskea. En ole kärsinyt huimauksesta matalien paineitteni takia aikaisemminkaan, enkä onneksi myöskään raskauden aikana. Tosin se saattaa ehkä olla yksi osasyy väsymykseen, yleiseen jaksamattomuuteeni ja hengenahdistustaipumukseen nyt loppuraskaudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ollut ennen raskautta ja nyt raskauden aikana matalahkot verenpaineet. (N. 100/60, joskus 90/50)

Huimannut mua on aina silloin tällöin jo ennen raskautta ja nyt raskausaikana.

Esikoista odottaessa verenpaineet rupes nousemaan 120/90 ja silloin oltiin tarkkoja raskausmyrkytyksen suhteen.

Jos lähtöpaineet olis ollut korkeammat, ei vielä noista lukemista oltais välitetty, mutta koska paineet matalat niin piti huomioida nuokin nousut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli eka raskaudessa alkulukemat muistaakseni jotain 140/80 ja lopussa nousi sitten 150/105. Nyt kakkosen kanssa alkupaineet oli 145/90 ja katsotaan minne sitten nousevatkaan... Ja mulla on siis normaalistikin verenpaine luokkaa 135/80.

 

Nimenomaan alapaineen nousu on muistaakseni se huolestuttavampi tapaus, älä kysy miksi kun en voi muistaa enää...

 

Muoks. Niin nuo muut kysymykset jäi sit vastaamatta... Ei paineen nousu tuntunut mitenkään kummasti, paitsi ehkä ihan viimeisellä viikolla kun alkoi välillä tuntua että näkee valopalloja eli olin huolissani mahdollisesta raskausmyrkytyksestä. Nekin oli kuitenkin tosi lyhytaikaisia, ja kun muita oireita ei ollut niin nou hätä. Tarkempi tarkkailuhan aloitetaan jos/kun jompikumpi/molemmat paineet nousee yli 15 pykälää lähtötasosta, ja huolissaan/hoitamaan aletaan yleensä kun menee yli normaalin rajan eli 140/85. Mulla ei tosin hoidettu lääkkeillä, mutta se saattaa tulla eteen nyt kakkosen kanssa... Sekin vielä.

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, mä kävin varmuudeksi neuvolassa kysymässä noista paineista, kun korkeat paineet mitattiin sairaalassa. Kätilö totesi kanssa, että alapaine on se huolestuttavampi, yläpaineesta niin väliä. Syytä se ei sanonut. Nähtävästi mulla oli ihan jännityspainetta, kun neuvolassa oli taas lähempänä normaalilukemia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Täältä napattua:

 

Raskauden aikana joillekin naisille saattaa kehittyä kohonnut verenpaine. Siksi äitiysneuvolakäyntien yhteydessä on mitattava aina verenpaine ja sen kehittymistä on seurattava. Korkea verenpaine raskauden aikana saattaa olla ensimmäisiä merkkejä ns. raskausmyrkytyksestä, joka on vaarallinen tila sekä sikiölle että äidille. Raskausajan verenpaineen hoito kuuluu aina sairaalan hoitotehtäviin ja yleensä erikoislääkäri ottaa huolehtiakseen tällaiset tilanteet.

 

Kohonneeksi verenpainneksi raskauden aikana katsotaan tilanne, jossa painearvot ovat yli 140/90 tai lähtötasosta yläpaine on nousstu yli 30 elohopeamillimetriä tai alapaine yli 15 elohopea millimetriä. Ei-raskauteen liittyvä verenpaine tulee esille jo ennen raskautta tai 20. raskausviikon jälkeen. Kohonnutta verenpainetta esiintyy 10-17 prosentilla raskauksista.

 

Raskauden aikainen verenpaine liittyy mahdolliseen raskausmyrkytykseen eli pre-eklampsiaan. Tämä voi aiheuttaa lisääntynyyttä äitien sairastavuutta sekä lasten kuolleisuutta. Siksi verenpaineen seuranta ja mahdollinen hoito on erittäin tärkeää. Yleensä raskauden aikana verenpaine pääsääntöisesti pyrkii laskemaan ennen raskautta olleeseen tasoon verrattuna. Verenpaine mitataan jokaisella neuvolakerralla. Mittaamista jänittävien kannattaa harkita kotimittarin hankintaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Joo, mä kävin varmuudeksi neuvolassa kysymässä noista paineista, kun korkeat paineet mitattiin sairaalassa. Kätilö totesi kanssa, että alapaine on se huolestuttavampi, yläpaineesta niin väliä. Syytä se ei sanonut. Nähtävästi mulla oli ihan jännityspainetta, kun neuvolassa oli taas lähempänä normaalilukemia.

 

Alapaine on se verenpaine, joka on sydämen lepovaiheessa. Työvaiheessa (= yläpaine) korkeampikin paine on ns. normaalimpaa, kun taas lepovaiheen korkea paine huolestuttaa enemmän. Raskausaikana 30/15 nousu, kun siihen ei ole mitään erityistä syytä, tarkoittaa ainakin meidän sairaanhoitopiirissä tarkempaa seurantaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuota alapainetta tosiaankin tarkkaillaan enemmän. Kerttukin tuossa jo kertoi, että se alapaine on sydämen lepovaiheessa (eli silloin kun sydän ei ole supistuneena) oleva verenpaine. Jos tämä alapaine alkaa nousemaan, on syytä hälytyskellojen soida, koska sydän joutuu kovemmalle rasitukselle, jos verenpaine on koko ajan korkea. Tämä voi hoitamattomana aiheuttaa esim. veritulppia.

 

Itselläni on RR-tauti (verenpainetauti) ollut jo vuosia (jep, todella mukava sukurasitus). Tautiani on lääkitty ensin beta-salpaaja lääkkeellä, mutta se vaihdettiin vauvan yritysvaiheessa sopivampaan lääkkeeseen, joka sopii siis myös hoidoksi raskauden aikana. Lähtö arvoni ennen raskautta oli 122/83. No, neuvolassa viimeksi mitattiin himpun korkeammat arvot, mutta olenkin ollut aina vastaanottomittauksen jännittäjä, joten lääkärin/terkan mittaamana paineet on aina koholla. Kotona mitattaessa ne ovat olleet aina ok lukemissa.

Onko täällä muita odottajia, joilla on ollut verenpainetauti jo ennen raskautumista?

 

heh, tulee tuosta ketjun otskiosta ihan mieleen, että verenpaine olisi raskaana... ;)

Edited by Vellamo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ite kävin juuri gynellä, ihan vain tarkistuttamass paikat ja paineet :) no paine mitattiin, ja se huomas sitten koneelta että mulla ei oo kertaakaan pillerien syönnin aikana mitattu painetta :o no mitattiin, ja ehkä osittain pillerien ja osittain sukurasituksen ja osittain jännityksen takia paine oli 140-167/94-96...eli tarkkailuun jouduin. toivottavasti laskis pillerien lopetuksen jälkeen...jos ei kuitenkaan laske paljoa, joudunkohan lääkitykselle? jo ennen raskautta? vai annetaanko raskauden aikana edes lääkitystä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulssi, jos nuo sinun paineet eivät laske ja sinulla todetaan tuo RR-tauti, niin luultavasti siihen jonkinlainen lääkitys annetaan. Ja siis, tämä RR-tauti on eri asia, kuin tuo raskauden aiheuttama verenpaineen nouseminen. En tiedä, kuinka tuota raskauden aiheuttamaa korkeaa verenpainetta hoidetaan, mutta jos sinulle tuo lääkitys määrätään ennen raskautta, niin pyydä sellainen lääkitys, joka sopii yritys- ja odotusaikana. Itselläni lääkkeenä on Albetol 100 mg / 1 tabletti päivässä.

Toivotaan kuitenkin, että pillereiden lopetus laskisi tuon sinun verenpaineesi normaalille tasolle.

 

muoks. kirotushäröt

Edited by Vellamo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulssi: kannattaa varmaan käydä mittaamassa noita paineita uudestaan jossain, jos siis vaikka jollain sukulaisella on mittari tai jos omassa kaupungissa on mittauspisteitä, joissa voi itse mitata ihan rauhassa. Voi selittyä siis ihan jännityksellä ja itse muutaman kerran mittaamalla voi saada normaalit lukemat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

näin on tarkoitus tehdä :) taustalla on tosiaan kuitenkin äidillä korkeaa verenpainetta...mutta mittailemallahan se selviää :) ensi viikolla on eka aika mittaukseen, hoitaja opettaa varmaan oikean tavan (periaatteessa osaan kyllä itekin, kun olen vuoden ajan ollut sairaanhoitajakoulussa ;)) ja sit voin itse mittailla itsepalvelupisteellä, ja ehkä jopa saada sen kotiin.

anoppilassa olisi mittari, käydään siellä tosin aika harvoin...mut jos tässä kk sisään sais sielläkin mitattua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ juu, tosiaan kannatan myös tuota kotimittausta. itse olen ainakin aikamoinen vastaanottojännittäjä ja paineet on yleensä korkealla, kun joku valkotakkinen niitä mittailee ;) Ja, tosiaanki, ei sitä lääkitystä ihan hepposin perustein määrätä. Muistelisin, että omalla kohdallani paineita seurattiin päivittän kotimitauksella 4 viikkoa ja välillä kävin kontrollissa tk:ssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ekalla neuvolakäynnillä paineet n. 90/130.. Tiesin kyllä tuota odottaa koska mullakin on joku ihme valkotakki-neuroosi :rolleyes: Eipä terkkari lukemaan puuttunut. Saan kyllä varmaan appiksilta mittarin lainaan niin rupean mittailemaan kotona. Yleensä lukemat onkin ollut ainakin 10 pykälää pienemmät kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen raskautta, kun vielä käytin e-pillereitäkin, paineet oli jotain 130/80-90 luokkaa. Osittain pilleritkin nosti paineita, ennenku vaihdoin merkkiä.

 

Raskauden aikana paineet on ollu luokkaa 120-130/80-90. Nyt, pari viikkoa sitten eli rv.35 alkaen alapaineet on nousseet luokkaan 95-105. Ensin mittailtiin neuvolassa korkeempia paineita, mut terkka anto sit kotiin mittarin ku varmasti paineissa oli sillon vielä jännityspainetta mukana.

 

Kotona mitattunaki paineet ei lähde laskemaan, eli saa nyt nähä.

 

Mitään oireita tms. ei oo kuitenkaan ollu. Ei sen kummempia päänsärkyjä tai auramaisia valoilmiöitä.

 

Suvussa on RR-tautia, että sieltäki sitte yksi rasite lisää.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut aina matalat paineet noin 100/70 luokkaa ja alkuraskaudesta noissa lukemissa mentiin. Viimeisen kolmen neuvolakäynnin aikana ovat paineet olleet vielä matalammat, tänään mitattiin 82/46, vkot 22. Neuvolatädin mukaan mulle sopivat paineet kuitenkin. Nuorempana välillä huimasi matalien paineiden vuoksi, mutta noin 20-vuotiaasta asti ei ole vaivaa matalasta paineesta ollut ennenkuin nyt raskauden aikana. Huimaus on vaivannut, mutta kyllähän sen kanssa pystyy elämään, kun muistaa nousta ylös varovasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No täällä on yks jolla on ollu vähän korkeat paineet jo ennen raskauttaki. Pari päivää sitten lääkärissä oli 141/97. Isälläni on ollu lääkitys verenpainetautiin jo kolmekymmpisestä. Mun paineita on seurattu välillä säännöllisesti ja välillä vähän vähemmän säännöllisesti vuodesta -93 eli siis tosi nuoresta. Nyt sain lähetteen äitipolille ja todennäkösesti lääkitys aloitellaan. Ehkä jopa pieni helpotus, että asia hoidetaan nyt kuntoon. Lääkäri sano, että nuorilla vähän turhan pitkään vaan seuraillaan tilannetta eikä mitään tehdä vaikka tarvetta ehkä olis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

iines26 mulla on kanssa korkea verenpaine. RR-tauti mulla on todettu jo 8 vuotta sitten ja silloin myös aloitettu lääkitys, olin tuolloin 21-vuotias. Meillä siis tämä tauti sukurasituksena. Tänään oli lääkärineuvola ja paineet näytti taas kerran "vastaanottolukemia" eli himpun on koholla, 140/90 oli tänään. Mulla on kyllä ihan toimiva lääkitys, mutta aina tuo paine on vähän "isollaan" kun sen mittaa joku valkotakkinen. Kotona mitatessa paineet on lääkityksen kanssa ihan ok.

Minäkin olen kuitenkin erityisseurannassa tuon verenpaineen vuoksi ja varmasti jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi äitipolikäynti tai lääkkeen annostuksen tarkistus. Tulehan iines kertomaan, mitä äitipolilla sanoivat. Olisi kiva vähän tietää, mitä ehkä itsellä edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on jokaisessa neuvolassa aina noita lukemia (140/90) ja ei olla edes harkittu lääkitystä... Lähinnä syystä että mulla on kans kotona mittari ja lukemat parhaimmillaan / pahimmillaan on olleet 120/70 ja 135/80. Ja tuota luokkaa mitä kotona on mitattu on vaihdelleet aina, oon sit ollu raskaana tai en. Ja sukurasitusta olis mullakin.

 

En tiä pitäiskö mun huolestua, mut oon todennu että eiköhän ne terkat ja kätilöt + lääkärit asiansa osaa... Valkotakkikammoinen kaiketi sit vaan :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla normaalisti noin 115/65 ja myrkytyksen myötä nousi 160/110. Siinä vaiheessa aloitettiin lääkitys. Tai siis itse asiassa tohon nousi vasta synnytyksen jälkeen, eli raskaana ei vielä ollut mitään lääkitystä. Ja verenpaine alkoi olla koholla vk 35 jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mulla on jokaisessa neuvolassa aina noita lukemia (140/90) ja ei olla edes harkittu lääkitystä... Lähinnä syystä että mulla on kans kotona mittari ja lukemat parhaimmillaan / pahimmillaan on olleet 120/70 ja 135/80. Ja tuota luokkaa mitä kotona on mitattu on vaihdelleet aina, oon sit ollu raskaana tai en. Ja sukurasitusta olis mullakin.

 

En tiä pitäiskö mun huolestua, mut oon todennu että eiköhän ne terkat ja kätilöt + lääkärit asiansa osaa... Valkotakkikammoinen kaiketi sit vaan :) .

 

Juu, mulla on tosiaan todettu tuo verenpainetauti (RR-tauti) jo paljon ennen raskautta. Tuolloin, kun lääkitys aloitettiin niin paineet olivat 160/110. Nyt lääkityksen kanssa normaalipaine on samoissa lukemissa, kuin Katzillakin eli 125/80-135/85. Tosiaan valkotakkisen mitatessa lukemat on aina vähän koholla :rolleyes: No, nyt hankin kotiin oman kunnolisen (Omron) mittarin, joten nyt voin sitten kotosalla rauhassa mittailla paineen ennen terkkarille menoa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten muut, jos ootte joutunu äitipolilla käymään verenpaineen/verenpainelääkityksen aloittamisen takia niin mitä siellä oikein tapahtuu?

Mä kävin yhteensä kolme kertaa äitiyspolilla korkean verenpaineen takia. Ne oli mun mielestä ihan tavallisia lääkärikäyntejä, koska verenpaine vaan mitattiin ja todettiin korkeaksi, muttei siihen puututtu mitenkään eikä edes puhuttu mahdollisesta synnytyksen käynnistämisestä. Parasta oli tosiaan ylimääräiset ultrat :). Mulla siis nousi lähinnä alapaine, joka oli raskauden alussa 75 ja ihan lopussa jo vähän yli 100.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0