nuupis

Joululahjojen määrä

67 posts in this topic

Meillä on tuo poika kaksivuotias ja perheen ainut lapsi. Syntymäpäivä on näin loppusyksystä.

 

Juttelin ystäväni kanssa joululahjoista ja kommentoin, että eiköhän me pojalla joku lahja osteta, eräs tietty on mielessä, koska poika varmasti tulee pitämään siitä ja sen kohtuu arvokas, joten sitä ei kehtaa kummeilla "ostattaa" vaikka lahjatoiveita kysyvät.

 

Ystäväni oli aivan järkyttynyt. Että vain yksi paketti!!!! Selitin, että lahjoja tulee sukulaisilta ja kummeilta ja mielestäni tässä asiassa laatu korvaa määrän. Toisaalta myös selitin, että semmoset perustarpeet, kuten kenkiä ja vaatteita ei paketoida joulun alla vaan todellakin pakettiin päätyy mieleinen lelu.

 

Tietysti lapsen kasvaessa lahjamääräkin varmaan kasvaa mutta onko todellakin niin, että muut taaperoiden vanhemmat hukuttavat lapsensa joululahjoihin? Monenko paketin politiikalla muut ovat liikkeellä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen aina hieman ihmetellyt, että lapsi saa vanhemmiltaan ihan hirveesti lahjoja+ sukulaisilta saadut lahjat.

Mä olen itse aina saanut äidiltäni yhden joululahjan ja se on ollut aina se mitä olen kovasti toivonu ja hintakin sitten aika kallis, esim xbox yms.

 

Enempää en sitten edes tajunnut haluta. Sitä paitsi kaikki muu pikku krääsä unohtuu lapsilta nopeasti tai kiinnostaa vain hetken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestäni yks lahja riittää.

 

Mä olen pienestä lähtien inhonnut joulussa sitä tavaramäärää.

 

Ollaan miehen kanssa puhuttu, että tää jouluna ei vielä osteta mitään (likka joulua 1v 4kk) ja ens jouluna katsotaan mitä tarvii/haluaa. Mutta maks 2pakettia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ja miehen sukulaisilla on ollut tapana hukuttaa kaikki lahjoihin. Pahoin pelkään, että neidin ekasta joulusta tulee sellainen, että hukkuu lahjoihin. Itse olen ostanut kirjoja ym. "hyödyllistä" jo varastoon odottamaan. Itse annan lahjaksi yleensä vaan yhden paketin/persoona. Paitsi, että näillä nykyisillä tuloilla ei paljon ostella. Juuri sovittiin miehen kanssa, ettei tänä vuonna osteta toisillemme mitään!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä minun äiti upottaa ihmiset lahjoihin ja siitä olen yrittäny pitkin syksyy vihjailla et jos on pakko ostaa nii sit vaikka pari lahjaa ja aikuisille 1kpl... viime jouluna tuli äidiltä jätesäkillinen ja pari muovipussillista lahjoja + sit kaikkien muiden ostamat lahjat, kummit, sisarukset perheineen ja muut isovanhemmat... ei kiva varsinki ku oltiin miehen suvun kanssa viettämässä joulua ja heillä on tapana se 1lahja aikuisille ja pari muksuille niin olivat siinä sit muut muksut ihmeissään ku meidän 1,5 vuotias sai ihan älyttömän kasan lahjoja/krääsää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yhden lahjan -politiikka :) ..

 

Olen myös tytön kummeille ja isovanhemmille vihjannut ettei sitten tarvitse monta lahjaa ostaa tai kallista.

 

Sovittiin omien siskojen kanssa ettei osteta toisillemme enää lahjoja, vaan kootaan ne rahat meidän vanhempien lahjaan. Suunnitelmissa olisi ostaa yksi vähän arvokkaampi lahja heille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä yksi lahja riittää. Eikä senkään tarvitse olla mikään kallis. Tänä vuonna olemme itse ajatelleet ostaa tytölle nuken (ja ehkä jotain lisätarviketta), sillä synttärilahjaksi ajattelimme panostaa leikkihellaan/-keittiöön. Synttärit ovat siis kuukauden päästä joulusta.

 

Viime jouluna ostimme tytölle palikoita sekä Fisher Pricen vedettävän puhelimen. Haluan antaa lahjaksi jotain muuta kuin varsinaista hyötykäyttöön menevää tavaraa, koska niitä nyt ostetaan pitkin vuotta muutenkin.

 

Yhden lahjan politiikkaa toteutan muidenkin kohdalla. Tietenkin lahja voi koostua monesta osasesta, mutta arvoltaan lahja ei ole kovin suuri. Minä siis katson lahjojen määrän lisäksi myös sitä, paljonko se maksaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kanssa yhden lahjan kannalla, eli yksi yhteinen lahja tulee meiltä vanhemmilta. Panostamme mielummin laatuun kuin määrään. Lisäksi tulee miehen äidiltä yksi lahja ja mun vanhemmilta yksi lahja + rahaa. Kavereiden ja sisarusten kanssa on aikoja sitten päätetty, että emme anna lahjoja.

 

Tällainen puolitoistavuotias ei ymmärrä lahjojen määrän päälle mitään, on varmasti ihan tyytyväinen yhteen lahjaan :D . Ihan turhaa hukuttaa roinaan taaperoa. Ehkä myöhemmin kouluiässä alkaa lahjojen määrä vaikuttamaan, en tiedä??? :rolleyes: Eli niin kauan kuin "pärjää" vähäisellä määrällä, sen parempi (kun rahaakaan ei ole tuhlattavaksi asti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei taideta antaa tänä jouluna edes sitä yhtä :P Meni viime joulunakin ihan överiksi kavereilta saadut lahjat (siis järjetön määrä sen ikäiselle!)

Tässä siis viime joulu (eka laatuaan ukolle)

gallery_38_1_1725178.jpg

Edited by Fungus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä kuva Fungus, näkee naamasta että toiselle ois riittäny tuo pelkkä nauhakin vallan hyvin! :lol:

 

Mä muistan varmaan AINA kuinka tuttujen lapsi sanoi yhtenä jouluna, oisko ollu sillon iältään 3-5v, joulupukille näin: 'Kyllä noi loput voi jo viedä muille lapsille!' Oli avannut jo muutaman paketin ja eteisessä odotti vielä monenmonta muovikassillista paketteja.. :blink: Siinä sen huomas niiiin hyvin että lähisuku monesti hullaantuu (varsinkin jos on kyse ekasta lapsenlapsesta), kun tottakai se on kiva nähdä miten toinen ilahtuu. Mut kun siihen ilahtumiseen riittäis hyvin pari kivaa juttua joilla pääsee heti leikkiinkin ettei tarvi koko iltaa availla sitä lahjaröykkiöö. ;)

 

Ja se on kurja kierre jos pienelle ostaa aina oikein paljon lahjoja, ja kun ne lahjat kallistuu mitä vanhemmaks lapsi tulee, niin onkin pettymys kun määrä ei enää olekaan valtava. Parempi tottua alusta saakka muutamaan pakettiin..

 

No, eri asia sitten miten sitä malttaa itse olla ostamatta useampaa lahjaa. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me annetaan varmaan 1-3 lahjaa mein tytölle (1v10kk jouluna). Kirjoja oon jo ostanut alesta. Niistä tyttö tykkää, joten voi olla, että saa jo ennen joulua. Sitten mietitiin leikkihellaa/keittiötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle iski pieni pelko, että mites toi meidän poika tulee saamaan noita lahjoja ekana jouluna. Varmaan kaikki sukulaiset ostaa jotain ja poika itse ei ymmärrä mitään, paitsi että paperi on kiva juttu. Me vanhemmat taas ollaan ihan kauhuissaan, että mihin hel...tiin, me tungetaan kaikki noi tavarat.

 

Meillä on muutenkin kotona tosi vähän säilytystilaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin pojalle viime vuonna taaperokärry (ikää silloin 7,5kk) ja tänä vuonna varmaan kans vaan yks lahja. Aika maltillisesti meidän poika viime vuonna paketteja sai, eipä tuo niistä kyllä mitään vielä ymmärtänytkään :rolleyes: Mun mielestä yks paketti/antaja on ihan riittävä, ei lapsi tosiaan jaksa isoon pakettiröykkiöön keskittyä vaan yleensä ekasta paketista tulleella lelulla lähdetään leikkimään (näin ainkakin miehen siskon tytöt 5v ja 7v viime vuonna toimivat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä haluaisin ehdottomasti opettaa lapsen arvostamaan saamiaan lahjoja, ja tätä tukee mun mielestä parhaiten mahdollisimman vähäinen lahjojen määrä. Jos jokainen antaa yhden lahjan, niin meidän poika saa

 

- miehen vanhemmilta

- mun äidiltä

- mun isältä

- kummeilta

- toisilta kummeilta

- mun mummulta eli pojan isomummulta

- pojan toiselta isomummulta

 

ja ties mistä vielä! Äkkiä tulee varmaan kymmenen pakettia ilman, että me vanhemmat ostetaan mitään. Nyt kun poika on jouluna puolivuotias, tällä ei ole merkitystä, mutta sitten myöhemmin onkin hankalampaa. Mun mielestä on uskomatonta, että kotiin tulee niitä "rasti ruutuun" kuvastoja ja sitten lapset odottavat, että saavat, mitä tilasivat. Sellainen olin itsekin lapsena, mutta en haluaisi siirtää samaa eteenpäin omalle pojalle. Kukaan ei tunnu ajattelevan, että lapsen parhaaksi on lopulta ihan jokin muu kuin pakettimereen hukuttaminen.

 

Ja joulu on sikälikin ongelmallinen, että emme vietä sitä erityisen kristillisesti. Tarkoituksena ei siis ole opettaa lapselle, että joulua juhlitaan Jeesuksen syntymän kunniaksi ja joululahjoja annetaan sen takia, että Jeesuskin sai lahjoja itämaan tietäjiltä (tai mistä nyt saikaan, ei pysty muistamaan). No miksi niitä lahjoja sitten annetaan? Itsekään en tiedä, mitä järkeenkäypää tuohon vastaisi.

 

Sitäkin mä olen vähän ihmetellyt, että muutama mun kaveri kantaa kirpparilta lapselleen leluja suunnilleen kassikaupalla - ja nämä lapset ovat vasta vauvoja. Vähän rajaa hei tähän "saamiskulttuuriin!".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ilkeät vanhemmat ei viime vuonna ostettu ollenkaan synttäri tai joululahjaa, kun poika sai muutenkin niin paljon lahjoja ja mehän ostetaan koko ajan jotain. Nyt ensiviikon 2-synttäriksi saa meiltä yhden lahjan, samoin sitten jouluna.

 

Isompana ostetaan varmaan enemmäm lahjoja, kun poika itse tajuaa enemmän lahjojen päällekin. Mun vanhemmat ovat aina ostaneet meille sisaruksille (ja nyt myös meidän lapsille) paljon lahjoja, niin musta olisi outoa ostaa omille vain yksi lahja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö oli melkein 1v viime jouluna ja pakettimäärä oli jonkunlainen. Muistaakseni me ostettiin tytölle 2 lahjaa, joista toiset olivat talvikengät, jotta päästiin harjoittelemaan kävelyä ulkonakin. Toista lahjaa mä en muista, mutta varmaankin joku lelu tai vastaava. Aika mukavasti sukulaisilta tuli vaatteita lahjaksi, mikä oli musta hyvä lahja vuosikkaalle, joka ei kuitenkaan vielä joulusta juurikaan perusta. Eikä kukaan ollut hullaantunut niin, että olisi ostanut säkillistä lahjoja tytölle.

 

Tytön synttärit on loppiaisena, joten meillä se lahjarumba alkaa heti joulun jälkeen uudelleen.

 

Mä oon aina ajatellut, että meillä on leluja aivan liikaa, mutta oltiin pari päivää sitten kaverin luona käymässä pitkästä aikaa ja silloin mä näin ison määrän leluja. Heidän tyttönsä on hieman vajaa vuoden ja siellä oli leluja pienen päiväkodin tarpeeseen. Sellaisia 30 litran laatikoita oli kolmisen kappaletta täynnä leluja + lattialla olevat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä joudun myöntään että meillä ostetaan lahjoja vähän enemmänkin...mä tykkään ostaa pojille juttuja joita olen miettinyt syksyn aikana. en osta ostamisen ilosta vaan ostan tavaroita joista tiedän että ne ilahtuu ja joita toivovat todella. meilläkin on posti tuonut niitä lelukuvastoja joihin voi toiveitaan merkitä mutta en mä sen mukaan ole kkoskaan ostanut...

 

ja mitä enemmän ikää tulee, sen haastavammaksi tuo ostaminen muuttuu. esikoinen on nyt 9 v ja sille on älyttömän vaikea ostaa mitään mikä sitten tulee oikeasti käyttöönkin. nyt oon saanut mietittyä sille 4 lahjaa jotka se oikeasti haluaa ja varmaan muutama tulee vielä lisäksi. suurinpiirtein samalla määrällä sitten taaperollekin, kuopus saanee vähän vähemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitään tai jotain tuiki-tarpeelliista (tyyliin talvihaalari). Isompana aion ostaa sitten yhden ison lahjan, mitä on toivottu (esim. just vähän kalliimman, kauan kinutun pelikonsolin tmv. mitä nyt haluaakin.)

 

Lahjoja tuli viime vuonna meidän 6 kuukautiselle yli 50 pakettia :o !! Siis mummuilta, isomummuilta, kummeilta, tädeiltä jne. Mun äidiltäkin tuli ainakin 20 pakettia. Vaikka tuli paljon hyödyllisiäkin asioita (turvaistuin, vaatetta jne.) Mutta silti kamala määrä! Tänä vuonna todennäköisesti sama juttu. Joten omia lahjoja ei toistaiseksi tarvitse ostaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me annetaan yksi lahja, jos sitäkään. Meillä on muuten vaan tapana, että jonkun yllärin tms saattaa saada muulloinkin kuin jouluna/synttärinä, ja aiomme yrittää pitää lapsilla sen mielessä, ettei joulu/synttäri ole mikään lahja-automaatt, vaan muut asiat (yhdessäolo, hyvä ruoka, jne) ovat tärkeämpiä.

 

Siispä sukulaisille on kanssa annettu ukaasi, että yksi lahja korkeintaan, ja mielellään jopa yhteisiä lahjoja (lapset nyt 1,5v ja 2,5v). Ekana jouluna anoppi "ovelasti" kiersi sopimuksen paketoimalla yhteen pakettiin pari-kolme lahjaa :rolleyes:

 

Silti, vaikka me (ja kaikki muutkin) ostaisimme vain yhden lahjan, niitä tulee parikymmentä per lapsi, kun on isot perheet...! Ja kuten ylempänä todettukin, niin lahjanarut/pakettikortit jne ovat yleensä ne parhaat lahjat näin pienillä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojat saa joululahjoja vaan lähipiiriltä eli mun vanhemmilta ja mun siskojen perheiltä (myös poikien kummeja), sekä muilta kummeilta, joten lahjamäärä ei tule olemaan mitenkään suurensuuri, mutta en todellakaan usko, että me vanhemmatkaan vielä tässä vaiheessa, kun pojilla on ikää jouluna 2vee, ruvetaan mitään suuria määriä tavaraa ostamaan. Mitään tarpeellista ei paketteihin laiteta, mutta joko ostetaan molemmille yhdet (tai kahdet ;) ) paketit tai sitten joku isompi yhteinen lahja (harkinnassa parkkitalo tms.). Mä ajattelen myös niin, että vielä kun pojat ei joulua sillälailla ymmärrä, on heitä turha hukuttaa lahjoihin, kun ovat onnellisia vähemmästäkin, mietitään lahjojen määrää ja tarpeita uudestaan kun herroille tulee reilummin ikää.

Pojilla siis myös synttärit joulukuussa ja silloin lahjoja tulee useammilta tahoilta. Mutta vaikka pojilla synttärit onkin, niin ainakaan meidän antamia joululahjoja se ei verota nyt, eikä tulevaisuudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole varma ostetaanko me vanhemmat meidän jouluna 11kk-ikäiselle esikoiselle mitään varsinaista lahjaa.. Poika on molempien sukujen eka lapsenlapsi, joten lahjoja on varmaan muutenkin enemmän kuin tuon ikäinen jaksaa käsittää (tai ei se varmaan vielä mitään lahjaa osaa käsittää, lattialta löytyvä roska voi olla ihan yhtä mielenkiintoinen..)

 

Ehkä muodon vuoksi jotain tarpeellista ostetaan, mitä ostettaisiin siis muutenkin jossain vaiheessa.. Vaikka pulkka.

Synttäritkin on sitten jo kuukauden päästä, joten me hukutaan noin 1-v ikäiselle tarkoitettuihin leluihin jos itsekin niitä aletaan ostelemaan. Ostan lapselle kyllä muuten vaan leluja sitten pitkin vuotta silloin kun on sellainen olo että se uutta puuhasteltavaa tarvitsee. Ei kaikkea kertarysäyksellä. Eikä kahdella (joulu ja synttärit). Eihän niihin uusiin juttuihin ehdi keskittyä jos kerralla saa kaiken...!

 

Myöhemmin sitten ehkä eri asia kun lapsi käsittää lahja-asian. En osaa vielä sanoa milloin tuo "myöhemmin" on. Mutta mitään krääsäpaljoutta en suosi. Enempi ei ole parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti on sellanen että se aina lupaa ostaa jotain mutta ei sitten ikinä ostakaan. Eikä se siis mua haittaa, kun tiedän millanen se on, mutta siis sieltä suunnalta tuskin on mitään tulossa. Anopilta varmasti tulee jotain, ja siitä oon kyllä pelkästään kiitollinen, kun osaa ostaa pojalle kaikkea hyödyllistä ja minä oon tässä minimiäitiyspäivärahalla kituuttanut. Kummeja pojalla ei ole.

 

Nyt tänä jouluna ois ihan sama onko lahjoja vai ei, mutta kun tykkään niitä ostaa niin enköhän jotain hanki. Myöhemmin sitten enemmän. Mun mielestä ois ankeaa ostaa vain yks lahja. Siitä on kuitenkin niin pitkä matka siihen 50:en. Alle 10 mutta enemmän kuin yksi on varmaan meillä sopiva seuraavina vuosina, kun en usko että sukulaisiltakaan hirveästi lahjoja tulee.

 

Leluja meillä muuten on tosi vähän, enkä haluakaan niitä lattialle pyörimään, mutta jotain kirjoja tai taaperokärryn ainakin vois ostaa.

Edited by Annika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me myös yritetään pitää materian määrä mahdollisimman pienenä. Me annetaan tytölle yksi lahja, mutta tuleehan niitä sitten sukulaisilta ja ystäviltä. Ollaan esitetty yhden lahjan toive myös lähisukulaisille. Tyttö 3 v. ei vielä edes osaa toivoa mitään lahjoja. Eniten taitaa joululta odottaa piparien leipomista ja kummitädin vierailua. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskin nopeasti, että yhden lahjan politiikalla meidän poika saa ilman vanhempien lahjoja n. 10 pakettia. Viime vuonna tuli varmaan enemmänkin ja niitä avattiinkin sitten kolmena päivänä. Synttärilahjaksi tuli pääasiassa vaatteita vaikka odotettiin leluja. Itse ostettiin taaperokärry. Todennäköisesti ostetaan itse 1-2 kehittävää lelua, koska taaperoa kiinnostavia juttuja on meillä aika vähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now