Nadda

Nimen periytyminen sukupolvelta toiselle


406 posts in this topic

Musta on mukavaa, jos nimessä on jotakin omaan sukuun ja historiaan liittyvää. Itselläni on suvussa kulkeva nimi ja sen aion antaa myös jos tytön joskus saan.:girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisimme antaa pappani nimen lapselle jos se on poika. Toinen nimi tulisi miehen suvusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen toinen nimi on sama kuin isällään ja papallaan. Tykkään kyllä nimestä ja jos joskus poikalapsi tulisi niin ehkä nimiketjua voisi jatkaa. Riippuen siitä, mikä etunimeksi tulisi. :)

Tuo nimen jatkuminen ei kuitenkaan kummallekaan ole mikään pakko.

Oman toisen nimeni voisin myös antaa tyttölapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nimiperinnettä jatketaan. Musta se sitoo kivalla tavalla lapset omaan sukuunsa ja sen historiaankin. Onneksi perintönä (toisena nimenä) kulkeva nimi on kiva, voisin laittaa sen ilman "sukuvelvoitettakin".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kulkee suvussa yks miehen nimi, joka sattumalta on myös miehen toinen nimi. Se siis tulee aivan satavarmasti toiseksi tai kolmanneksi nimeksi, jos poika on tulossa. Mun mielestä on ihanaa, että se nimi on onnistunut elämään jo näin kauan meidän suvussa enkä tosiaan aio ketjua katkaista :)

 

Myös tytölle on parikin "sukurasite"nimeä valmiina odottelemassa, pitäisi vain valita kumman laittaa. Yhteen ne ei valitettavasti sovi ollenkaan, eli ei voi vaan lätkiä kaikkia peräkkäin :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näyttäisi vahvasti siltä, että lapsemme saa saman toisen nimen kuin itselläni ja äidilläni on. Sen pidemmästä nimihistoriasta ei ole kyse. Nimi on sen verran nätti, että mielelläni sen annan. Saa nähdä tuleeko nimestä tulevaisuudessa "sukurasite" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on sama kolmas nimi kuin äidilläni on toisena nimenä, mutta tätä nimeä en aio itse antaa eteenpäin, jos siis tyttölapsi sattuisi ylipäätään tulemaan.

Miehen suvussa vanhin poikalapsi saa aina isänsä etunimen toiseksi nimekseen ja mies haluaisi jatkaa tätä traditiota. Minä en ole ajatuksesta kovin innostunut, koska meidän tapauksessamme miehen nimi on sen verran erikoinen, että se vaikeuttaisi sopivan ensimmäisen etunimen ja mahdollisen kolmannen nimen löytämistä. :girl_sigh: Mies taitaa kyllä pitää päänsä tässä asiassa, jos siis poikalapsi joskus tulee.

Edited by Lia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun suvussa kulkee miehillä toisina niminä Veikko tai Veikko Juhani, Juhani kulkee myös mieheni suvussa joten halusin molemmat ehdottomasti pojalle ja se oli miehestänikin ok. Aikanaan kun mä synnyin, halusi isäni että saan toiseksi nimeksi äitini toisen nimen ja mikäli tuleva on tyttö, haluan hänen perivän sen myös toiseksi nimeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytölle tulee kolmanneksi nimeksi mun toinen nimeni. Jos joskus toinen lapsi suodaan ja tulee poika, niin kovat paineet antaa toiseksi nimeksi Antero, se kun kiertää sekä mun että miehen suvussa toisena nimenä. Vaikkakaan en kovin kyseisestä nimestä välitäkään.. girl_crazy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me annettiin molempien suvuissa kulkevat nimet toiseksi ja kolmanneksi nimeksi. Etunimeksi ja siis kutsumanimeksi tuli sitten ihan "oma" nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä todennäköisimmin käytetään suvussa kulkenutta nimeä, jos vain poikalapsi tulee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan viimeiseen asti vältelty antamasta mitään kiertäviä nimiä. Ei ole suvussa yhtään niin kivan kuuloista nimeä, että omalleni antaisin. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isännän suvussa on nimet liikkunu polvien vaihtuessa. Miehillä on isän etunimi päätynyt lapsen toiseksi nimeksi ja naispuolisille (isännällä kaksi siskoa) on jaettu äidin toiset nimet. (Ymmärtiköhän tästä kukaan mitään..?)

 

Itse en tämmöisistä nimiperinteistä tykkää, lähinnä siksi ettei muhun iske n nimet mitä lapselle sitten "pitäisi" antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen nimeni kulkee äitini suvussa ja isäni toinen nimi hänen suvussaan. Jos/kun joskus saamme lapsen, sukupuolesta riippuen hän saa toiseksi nimekseen jommankumman näistä. Etunimeksi en kumpaakaan antaisi

 

Niinjoo, lisäksi tämän hetken ykkösnimi tytölle olisi isomummoni nimi, jota ei kuitenkaan ole kenelläkään muulla sukulaisella.

Edited by annahelena

Share this post


Link to post
Share on other sites

meidän suvussa kulkee toinen nimi perintönä miehillä.. naisilla ei ole mitään nimeä mikä kulkee mukana. Jos siis saan pojan, kuuluuko minunkin jatkaa tuota nimeä lapsellamme??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kultakiepu, ei kai kukaan sellaiseen pakota. Ihan on oma päätöksenne, minkä nimen lapsellenne annatte!

 

Meidän suvussa ei oikein oo mitään perintönimeä, ei miehillä eikä naisilla. Kovasti ollaan silti vauvallemme mietitty toiseksi tai kolmanneksi nimeksi nimeä, joka esiintyisi sekä miehen että minun suvussa. Minä tykkäisin isoäitini vanhahtavasta nimestä tytölle, mutta mieheni ei. Poikien nimet ei jostain syystä edes päässä niin pyöri kuin tyttöjen nimet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omassa suvussani on yksi nimi, joka on ainakin isälläni sekä veljelläni toisena nimenä. Sattumalta myös miehen veljellä toinen nimi on sama, joten päädyimme siihen että mahdollisesti tulevalle pojallemme tämä nimi tulee olemaan toisena nimenä. Tyttöjen nimiä ei kummankaan suvussa ole periytynyt sen kummemmin, mutta koska haluamme että myös tyttölapsen toisella nimellä olisi oma "historiansa", on nimi pidennetty (ja hyvin erilainen) versio omastani ja mieheni siskon nimestä (olemme samannimisiä). Etunimet ovat sitten meille muuten vain mieluisia.

 

Itse en näe periytymistä mitenkään tärkeänä tai pakollisena, mutta minusta perinne vaan on mukava juttu muuten tässä jo niin "perinteistä eronneessa" maailmassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nimiasioissa on molempia, eli molemmat haluaa ja ei halua laittaa eteenpäin :lol: itse aion katkaista kamalan kierteen eli jättää toisen nimeni laittamatta tyttölapselle eteenpäin... mutta sitten taas isäni ja isäni isän toinen nimi halutaan laittaa pojalle. Koska pojalle olisi suunnitelmissa kolme nimeä, tulee toinen nimi mieheltäni ja kolmanneksi sitten isäni toinen nimi. Tytölle myös laitettaisiin toiseksi nimeksi siskoni ja mummini toinen nimi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kovasti toivoisin, että mikäli poika tulee, saisi muksulle nimen joka on kulkenut suvussa pitkään. Justiinsa katselin VRK nimipalvelua erikoisiin etunimiin liittyen ja totesin että meidän sukunimellä on varustettu vain 11 miespuolista henkilöä ja niistäkin osa on "väärää" sukuhaaraa (eli ei sukua ;) ). Olisi tällöin jotenkin lohduttavaa jos saisi jatkajan ja perinteitä samaan rahaan.

Tytölle on mietitty jo upean kaunis nimi valmiiksi, sen kun ensimmäistä kertaa kuulin ei oikeastaan muuta ole mielessä ollutkaan. Tämä nimi ei noudata perinteitä, mutta on saanut vaikutteita molempien vanhempien nimistä. Uutta perinnettä rakentamassa? Älkää käsittäkö väärin, minulle ei ole merkitystä kumpi sieltä tulee ja salaa vähän tyttöä toivonkin (lisäksi veli on jo tehtaillut reippaan pojan), mutta joku sopukka sisälläni toivoo ettei nyt sukunimi sammu meidän sukupolveen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehellä on isoisänsä nimi, minulla isoisoäitini nimi. Molemmille on ihan sama, tuleeko lapsen nimi suvusta vai ei, miehestä se olisi kuulemma "ihan kiva".

 

Oma lemppariehdokkaani sattuu olemaan miehen isoäidin nimi, mutta kun se on nykyisin noita pahimpia muotinimiä.. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perinnenimistä niin tiedä, mutta pojan yhdeksi nimeksi haluaisin antaa rakkaan vaarini etunimen (veljenpojallani on sama toisena nimenä, että sinänsä perinne - alkava) ja mahdollisesti miehen isän nimen (molemmat siirtyneet ajasta iäsyyteen vuosia sitten) ja tytön toisiksi nimiksi olen miettinyt miehen äidin etunimeä ja äitini toista nimeä, joista tulisi kaunis yhdistelmä.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now