Nadda

Nimen periytyminen sukupolvelta toiselle


406 posts in this topic

Esikoisen kutsumanimi on (tosin ihan sattumalta) mun mummun äidin toinen nimi, toinen nimi ei löydy suvusta.

 

Keskimmäisen kumpikaan nimi ei löydy suvusta.

 

Kuopuksen etunimi on mun isoisän äidin nimi, toinen nimi löytyy suvusta usealtakin henkilöltä, toisena nimenä ainakin anopilla, mun mummolla, mun kummitädillä, mun isän siskolla ja hänen tyttärellään. Käyttönimenä siis on eka nimi, joten ei haittaa, vaikka toinen nimi onkin monella sama. Mainittakoon, että tää toinen nimi oli miehen vaatimus, itse olisin valinnut hiukan omaperäisemmän nimen... Mutta ihan kaunis nimi tuokin, eikä se tosiaan haittaa vaikka onkin monella jo käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta on kiva ajatus valita muuksi kuin kutsumanimeksi nimi jostain vanhemmasta polvesta, mutta omat nimemme ovat kiellettyjen listalla. Minusta olisi suorastaan omahyväistä nimetä lapsi itseni tai mieheni mukaan. Sama koskee patronyymejä ja matronyymejä.

 

Meillä miehen suvussa valitettavasti kulkee nimi, jota tietenkin mahdolliselle pojalle yritetään tuputtaa, mutta ei tule onnistumaan. Ei tule kuuloonkaan, että lapseni olisi puolestani jo valmiiksi nimetty. Sitä paitsi vastustan sitä, että nämä perinteet kuljetetaan nimenomaan miesten kautta. Ei minunkaan puoleltani tule mitään velvoitteita tytön nimeämistä kohtaan, eikä kyllä miehen sisarkaan ole saanut äitinsä nimeä niin kuin mies isänsä. Minua hiukan häiritsee tuollainen epäjohdonmukaisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen jo aikaisemmin kertonutkin, että esikoisella etunimi on suvun ulkopuolelta ja toinen nimi tulee mun isältä ja Siipan papalta.

 

Kuopuksella samoin etunimi on suvun ulkopuolinen ja toinen nimi on mun isäni papan nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen nimeni on Maria, joka on verraten yleinen sekä yleisesti että äitini ja isäni suvuissa, mutta taitaa jäädä minun kannettavakseni. Miehen puolella on perinteinen poikien nimi, kulkenut isältä pojalle ja aina etunimenä, jolloin kaksi nyt elossa olevaa esikoista (eli isä ja poika) ovat joutuneet käyttämään toista etunimeään virallisena nimenä papan ollessa kuvioissa. Meillä tämä Jim-Bob -perinne ei jatku, piste.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun suvussa on toisena ja/tai kolmantena nimenä sellaisia nimiä, mitkä on periytyviä. Etunimet ei oo ollu niinkään periytyviä. Ollaan miehen kanssa juteltu näistä nimiasioista ja mietitty, että olisi ihan kiva laittaa lapselle (kun sellainen onni osuu kohdalle) perintönimi, tosin ei nyt välttämättä etunimeksi, mutta johonkin kohtaan. Mun mielestä on aina ollut ihan kiva, että mulla on kummanki isoäidin nimi toisena ja kolmanena nimenä=)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tule perintönimeä. Miehen suvussa on perinne, että perheen ensimmäisen pojan nimi päättyy O-kirjaimeen. Mielestäni tuo on todella outo perinne! Määrittää aivan liikaa poikalapsen nimeä. Toisen nimen periytyvyyden ymmärrän kyllä, mutta että etunimeenkin on joku perinne. Arggh. Olen kyllä ilmoittanut, että perinne päättyy sitten tähän...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vahingossa periytyi. Eli emme tienneet/muistaneet, että nimi löytyy mun puolen suvusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sama toinen nimi kuin äidilläni ja isoäidilläni. Jos meille joskus tulee tyttö, en pistä tuota nimeä enää eteenpäin. Ei siinä nimessä varsinaisesti mitään vikaa ole, mutta maailmassa on paljon kauniimpiakin nimiä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anopin ja appiukon puolelta on jo tullut pientä painostusta tulevan lapsenlapsen nimeämisestä nimellä, jota ei aikanaan valittu lapsen isälle... Nimi tule miehen suvusta. Olen ilmoitanut, että keksimme ihan itse nimen ja en muutenkaan halua valita perinnenimeä, koska niin suurta lapsikatrasta emme varmaankaan saa että kaikkia (ja molempien puolelta) tulisi muistettua ja miellytettyä. Miehellä ja hänen isällään on sama toinen nimi, senkin "perinteen" haluaisin katkaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perintönimiä ei ole käytössä etuniminä, mutta toisina niminä / osittain pieninä muunnelmina kylläkin. Tarkoituksella ei etsitty suvuissa esiintyneitä nimiä omia pohtiessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapselle tulee luultavastikin perintönimi toiseksi nimeksi, jos saadaan jossain vaiheessa poika. Nimi ei kyllä ole kauneimmasta päästä, mutta joku siinä perintönimiajatuksessa kiehtoo. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkettiin perinnettä ja annettin pojalle nimi joka kulkee miehen suvussa, myös erilaisina variaatioina.

Pojan toinen nimi taas esiintyy useammalla esi-isällä äitini ja isäni suvuissa, muttei varsinaisesti ole "periytyvä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ei yhtään haittais antaa nimeä, joka kulkee suvussa, mut valitettavasti nää mitä vaihto-ehtoja siellä on, eivät ole yhtään sen tyyppisiä millaisista nimistä me tykätään muuten. Meillä siis vaihto-ehdot olis tyyliin Juhani tai Olavi. (Kamalampiakin vois tietty olla) ja naisten nimistä ei taida olla mitään - sen puolen hoiti mun äidin vanhin sisko lapsineen ja lapsen lapsineen. Siellä tää nimi oli kyllä Irene, että mun mielestä ihan "suht ok" tuollaiseksi perintönimeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molempien omat nimet löytyvät aikaisemmilta sukupolvilta. Nimiajatuksia pöyriteltäessä kummankaan nimi ei suoraan siirry eteenpäin, mutta nimien variaatioita on osana nimikokonaisuuksia. Muutenkin nimikokonaisuudet on melko pitkälle koottu suvuissa kulkevista nimistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöllä toinen nimi tulee muunnoksena kummitädin nimestä ja kolmas nimi on mun äidin suvussa kulkenut aikasta kauan.

Tulevalle, jos on poika, kaikki kolme nimeä tulee olemaan "perintö"nimiä, jos on tyttö, eka nimi "oma", muut perintöä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän molempien toiset nimet tulevat suvuistamme, mutta emme ole erityisen innokkaita nimeämään lapsemme vain siksi, että tulevat suvuista. Tykkään kuitenkin omasta toisesta nimestäni paljon, ja voisin harkita sen antamista mahdollisen lapsemme toiseksi nimeksi. Mieheni toista nimeä tuskin tulemme käyttämään, koska hän ei sitä halua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän molempien nimissä on suvussa kulkevia nimiä ja miellyttävät meitä molempia, joten varmasti vauvallemme jokin nimistä tulee olemaan periytyvää sorttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsen toiset nimet tulivat suvusta. Jos joskus tulee poika, varmaan hänelle toinen nimi tulee suvusta. Miehen suvussa kulkee parikin sen verran hölmöä nimeä, että niitä en suostu antamaan. Itselleni siis ok, jos nimet tulevat suvusta, JOS ne ovat muutenkin hyviä. En ymmärrä, jos annetaan joku omasta mielestä hölmö nimi vain siksi, että se tulee suvusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän suvuissa ei ole mitään isältä pojalle -nimiä. Onneksi, kuten Tara tuossa yllä kirjoitti, en haluaisi antaa mitään nimeä vain siksi, että se kiertää suvussa. Jos nimi olisi kiva, ok.

 

Mies olisi vähän halunnut yhden sukulaisen toisen nimen tytön nimeen, mutta mä en siitä nimestä tykännyt. Ihan iloinen olen, että mieskään ei sitten loppujen lopuksi siihen niin täysin intoutunut. Se siis jäi pois kokonaan.

 

Meidän tytöllä ei kumpikaan nimi ole suvusta, vaan ihan vaan meidän mielestä nättejä nimiä. Raskausaikana mietitty pojan nimi, joka annetaan varmaankin jos joskus poika saadaan, sitten taas on kokonaan suvusta. Sekä ensimmäinen että toinen nimi siis. Kutsumanimeksi en muuten antaisi suvussa olevaa nimeä, mutta tämä kyseinen mies on kuollut jo vuosikymmeniä sitten, en ole häntä koskaan tavannut, enkä nimeään kuullut ennen tuota pojan nimen mietintää, eli en pelkää "pikku-Matti" -ongelmaa. Nimen valinnassa varmasti toisaalta vaikuttaa se, että nimet ovat suvusta, mutta jos eivät olisi kivoja ja kävisi hyvin yhteen, en tuota nimeä valitsisi. Sattui siis vaan sieltä osumaan oikeat nimet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytöllä on kolmantena nimenä nimi, joka on sekä mun että äitini toinen nimi ja ilmeisesti alkujaan äidinäidin nimestä muokattu. Halusin ehdottomasti jatkaa "ketjua".

Myös tytön toinen nimi tulee suvusta, mutta hoksattiin tämä vasta sitten, kun nimi oli jo valittu, samoin myös pojan kolmas nimi. Eli on ollut isoisovanhemman toinen nimi. Pojan etunimi tulee miehen suvusta muutaman polven takaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojalla on kolmantena nimenä nimi joka on isän puolen suvussa usealla ikäpolvella toisena/kolmantena nimenä. Itse olisin halunnut antaa etunimeksi nimen, joka on sattumalta kummallakin isoisälläni etunimenä ollut ja vielä kun sattui niin, että ukkini hautajaisia vietettiin juuri kun tulin seuraavassa kuussa raskaaksi niin olisi ollut hienoa saada jatkaa nimen historiaa. Mies ei vaan lämmennyt YHTÄÄN etunimiehdotuksellini joten pojan etunimi on ihan vaan molempien mieleen oleva nimi eikä suvusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on melko tarkeaa jatkuvuus ja se, etta nimestakin jollain tavalla tietaa mista lapsi on tulossa. Ultraaja lupaili meille poikaa ja jos niin kay, niin pojalle annetaan tasan sama nimi kuin isalleen neljannessa polvessa. Se alkaa tassa vaiheessa olemaan jo kunnia-asia etta ei sita nyt voi rikkoa nain monen sukupolven jalkeen. :) Jos vaavi nyt sattuisi kuitenkin olemaan tytto, niin silloin sooloilen yhteen muutaman molempien suvussa jatkuneen nimen ja toinen nimi tulisi sitten olemaan -tytar loppuinen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei ole mitään merkitystä, periytyykö joku nimi suvussa eikä tämmöinen ollut meillä mikään kriteeri nimeä valittaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now