Nadda

Nimen periytyminen sukupolvelta toiselle


406 posts in this topic

Niin vielä siitä että onko mun tai miehen nimet suvusta periytyneitä. Mun ei oo, mut miehen kolmas nimi on sellainen jota heidän suvussaan on ollut. Meidän suvussa on yksi miehen nimi jota on useilla suvun miehillä toisena tai kolmantena nimenä, mutta naisten nimet ei oo, kumma kyllä, periytyneet mun puolen suvussa (vielä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojun toinen nimi menee miehen suvussa toisena nimenä. Jos olis ollut tyttö, niin kaikki (kolme) nimeä olis tullut meidän suvuista. Sattui vaan löytymään niin täydellinen nimiyhdistelmä. Nyt on tuo suosikkinimiyhdistelmän eka nimi tullut sen verran yleiseksi, että en tykkääkään niin paljoa, mutta sen tilalle vaihtui toinen suvusta löytyvä nimi. Miehellä on vanha suku, josta löytyy ihania naisten nimiä. Ne vanhat miesten nimet on sen sijaan tosi omituisia :blink:

 

En kylläkään antaisi nimeä vain sen vuoksi, että kulkee suvussa, jos en nimestä muuten pitäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kummallakin lapsilla suvuissa kulkevia nimiä.

Tuntui kivalta jatkaa perinnettä mitä meidän kummankin vanhemmankin kohdalla tehty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten joskus kun perheenlisäystä tulee, niin ollaan puhuttu miehen kanssa, että annettaisiin edesmenneen isäni nimi toiseksi nimeksi lapselle. Mun suvussa sekä tytöillä ja pojilla kulkee toisena nimena jo useamman sukupolven samat nimet, olisi mukava jatkaa perinnettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti sai nimensä suvusta. 75% mun ja miehen mummoista on olleet saman nimisiä :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

En halua antaa lapselle periytyvää nimeä. Kummankaan nimi ei kulje suvussa (varsinaisesti) mutta miehellä se syy on siinä että vanhemmat sisarukset ovat jo saaneet isän ja äidin toiset nimet ja minulla taas 3. nimi on periytyvä muttei koskaan samanlaisena vaan hieman muunnellen, kuitenkin samantyylisenä ja tietyllä kirjaimella alkavana.

 

Eli minun mummoni etunimi on muutettuna annettu äidilleni toiseksi nimeksi ja hän on antanut minulle 3. nimeksi oman toisen nimensä edelleen muutettuna, jonka (3. nimeni siis) olen omalle tyttärelleni antanut taas muunneltuna toiseksi nimeksi.

 

Jos odottamani lapsi on tyttö, on hänen toinen nimensä tällä samalla tyylillä muunneltu versio mummoni etunimestä. Jos lapsi on poika, haluaa mieheni antaa nimeksi valitsemansa nimen ja toisen etunimensä, koska heidän lapsuudenperheessään tämä tapa istuu erittäin sitkeästi. Minä taas en kyseisestä tavasta välitä, enkä halua että lapsillani on sama toinen nimi kuin minulla, mutta kyseisessä asiassa olen valmis joustamaan että mieheni saa mielenrauhan... :rolleyes::D

 

Tuli muuten mieleen että molemmilta puolilta löytyy suvusta Uuno jota ei kyllä tasan laiteta lapsen nimeksi! Näin esimerkkinä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aina miehen isoisoisoisään asti suvussa on kulkenut sama toinen nimi - mut mies itse on jäänyt välistä :( Joten jos masuasukki on poika hän tulee saamaan toiseksi nimekseen suvussa kulkeneen nimen :) Mikäli masusta ilmestyykin tyttö, niin hän saa toiseksi nimekseen mun äidin nimen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä halusin lapselle suvussa kulkevan nimen, ei kuitenkaan ollut väliä onko tuo nimi ensimmäinen vai toinen nimi. Sattumalta kävi niin että nimi josta mieheni kanssa molemmat pidimme, on molempien suvussa kulkeva nimi. Ja tytön toinen nimi on muunnelma minun veljeni toisesta nimestä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kummallakaan ei ole mitään tiettyjä suvussa kulkevia nimiä, mutta itse haluaisin sitten joskus lapselle toisen nimen suvusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sama toinen nimi kuin äidilläni ja miehellä on samoin isänsä kanssa. Näitä en ole kuitenkaan ajatellut jatkaa. Haluaisin kuitenkin antaa mahdolliselle tyttärelleni toiseksi nimeksi mummuni etunimen, osaksi siksi, että nimi on mielestäni kaunis ja osaksi siksi, että olemme mummuni kanssa todella läheisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun toinen nimeni on sama kuin toisen mummoni toinen nimi, ja sen haluaisin kyllä antaa tytölle toiseksi nimeksi. Se onkin ainoa edes jossain määrin periytyvä nimi meillä kummallakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulla tai miehellläni ei ole perittyä nimeä, mutta omille tuleville lapsille haluaisimme antaa toiseksi nimeksi oman tai mieheni toisen nimen. etunimi voisi tulla kauempaa suvusta, esim. isovanhempien nimistä tai vielä kauempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annoimme lapselle nimen minun suvustani. Tosin, kun laadimme listoja mieluisista nimistä, en edes tiennyt kyseisen nimen löytyvän suvustani, eikä nimi ole tietääkseni periytynyt sen kummemmin kenellekään muulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antaisin mielelläni jonkin suvussa olevan nimen. Ei niin väliä, löytyykö nimi omasta vai miehen suvusta. Mitään tiettyä suvussa kulkevaa nimeä ei ole mielessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei niin mitään merkitystä :rolleyes: Miehen toinen nimi taitaa olla suvussa kulkeva :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on sama toinen nimi kuin äidilläni ja miehelläni on sama toinen nimi kuin isällään. Niinpä oli itsestään selvää, että tyttäremme yhdeksi nimeksi (hänellä on kolme nimeä) tuli minun toinen nimi. Ja jos meille joskus poika tulee, saa hän yhdeksi nimeksi isänsä toisen nimen. Ymmärsiköhän kukaan... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen nimeni on toisena nimenä myös muilla naisilla suvussani. Periaatteessa voisin periyttää nimeä eteenpäin, mutta kun se on niin mahdottoman ruma. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei voi sanoa, että meidän lapsen nimi kulkee perintönä suvussa, mutta sieltä se on kaivettu ja mukavaa olisi jos laittaisi itsekin kiertoon. Ensimmäinen (kutsuma) nimi on minun isoisoisän (joita väestörekisterin mukaan löytyy 8kpl suomesta) ja toinen nimi on sama kuin mieheni toinen nimi. Oli varsin mukavaa, kun suvusta löytyi harvinainen suomalainen miehen nimi, joka tuntui vielä omaan suuhun kovin sopivalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun puolesta ehdoton stoppi periytyville nimille, maailmassa kun on paljon kauniita nimiä, niin miksi käyttää samoja. Mieheni on vaan toista mieltä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen saanut molemmat toiset nimeni isovanhemmiltani. Meidän tyttö ei niistä nimistä saanut itselleen yhtään.. Ei niissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta kovin tavallisia nimiä kummatkin. Miehen puolella ei ole mitään periytyviä nimiä.. Jos toinen tyttö tulee, niin saattaahan se mielessä ainakin käydä, että jompi kumpi noista omista toisista nimistäni periytyisi tyttärellemme..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei jatkettu perinteitä vaan nimiksi valittiin sellaiset, mitä ei tiettävästi kummankaan (lähi)suvussa ole. Valinta ei ollut tietoinen, ei siis tarkoituksella etsitty suvun ulkopuolelta nimiä, mutta ihan tarkoituksella jätettiin antamatta kummankin suvussa monessa sukupolvessa käytössä olleet "kiertikset". Meiltä löytyi siis kummankin puolelta sukupolvesta toiseen kiertäneet samat nimet :rolleyes:

Eikös miehen isä sitten ristiäisissä alkanut kovaan ääneen kailottamaan, että "meidän suvussa on varmasti ainakin yksi tällainen ja vähintään yksi tuollainen, kuinkas sattuikin!". No joo, eiköhän niitä nimiä loppuviimeksi löydy suvusta kuin suvusta jos oikein kaivaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojan toinen nimi on sama kuin isänsä ja ukkinsa toinen nimi. Tämä oli meille alusta asti (lapsen syntymästä siis) aika selvää, ei nyt mikään ehdoton asia kuitenkaan. Tosi yleinen nimi ainakin toisena nimenä muutenkin, ja omakin toinen nimeni on nimen sisarversio.

 

Jos toinen lapsi ois ollut poika, en tiedä oltaisko annettu sama toinen nimi. Ei liikaa pohdittu nimiä ennen lapsen syntymää. Vähän oltiin pohdittu, että jos tyttö tulee, annettaisiin sitten se mun toinen nimi lapselle. Mut eipäs sitten annettukaan, vaan tytön toinen nimi on mun mummoni toinen nimi. Mun mummo kuoli pari päivää tytön syntymän jälkeen, enkä välimatkan takia päässyt edes hautajaisiin. Musta nimen periytyminen oli ihana tapa muistaa rakasta mummoa. Ja kyllähän se on myönnettävä, että sopii tosi hyvin yhteen etunimen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei jatkettu ensimmäisen kohdalla perinteitä, mutta ehkä tulevaisuudessa, jos lapsia suodaan lisää niin..? Minulla on toisena nimenä äitini isoäidin nimi ja toisaalta olisi hienoa antaa se eteenpäin juuri vaikka toisena nimenä. Muuten lähipolvissa on monta tosi kivaa nimeä, joita voisin ajatella lapsillekin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now