Nadda

Nimen periytyminen sukupolvelta toiselle


406 posts in this topic

Haluamme ilman muuta jatkaa perinnettä. Eli mieheni toinen nimi on kulkenut suvussa jo monta sukupolvea ja tulevalle jälkeläiselle (mikäli on poika) annamme tämän saman nimen toisena nimenä.

 

Itselläni kulkee suvussa toinen nimi niin, että on aina annettu sylikummin nimi toiseksi nimeksi. Sitä perinnettä emme voi jatkaa sillä sylikummiksi on tulossa mies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä miehelläni ja pojallamme on kolmantena nimenä suvussa periytyvä nimi. Poikamme etunimi on taas minun erään isovanhempani toinen nimi eräällä vieraalla kielellä. Pidämme perinteistä, mutta eivät ne väkisin velvoita, vaan halusimme ottaa ne koska pidimme näistä nimistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttäreni toiset nimet kulkevat suvussa, molemmat nimet kulkevat molempien suvussa. Ensimmäinen nimi on sitten erikoisempi, joka ei kulje kummankaan suvussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen sai toiseksi nimekseen mieheni suvussa kulkevan nimen. Nimen jatkaminen oli jotenkin itsestään selvyys, sillä nimi oli annettu jo niin ukille, isoukille, isoisoukille....Keskimmäinen ja kuopus saivat sitten ihan "omat" nimet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos meille joskus siunaantuu poika, niin hän tulee saamaan toiseksi nimekseen mieheni toisen nimen. Nimi on minun mielestä ainakin harvinainen, en ollut sitä kuullut ennen kuin kohtasin mieheni. Kaiken lisäksi se on minusta todella kaunis nimi. Tytölle löytyy useampi vaihtoehto minun suvustani :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei haluta etsiä nimiä suvuista. Jos kiva nimi sattuu olemaan jo kuolleella sukulaisella, niin ei se mitään, mutta tarkoituksellisesti ei etsitä suvussa periytyviä nimiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojalle periytyy mieheltä toinen nimi (ollut suvussa jo iso-isoisällä). Minun puolellani ei ole mitään perintönimiä, joten jos tulee tyttö, niin taidetaan keksiä joku ihan uusi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummankaan nimi ei kulje suvussa, mutta haluaisimme antaa pojallemme (jos sellaisen joskus saamme) toiseksi nimeksi miehen toisen nimen. Nimi on kyllä ihan tavallinen, mutta molempien mielestä kaunis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun toinen nimeni on mummuilta peräisin. En tiedä, haluaisinko antaa sen nimen tytölle toiseksi nimeksi, on se niin yleinen. Ei kuitenkaan tarvinnut vielä päättää, kun tuli poika.

Miehen toinen nimi olisi voinut tulla pojalle toiseksi nimeksi, mutta päädyttiin kuitenkin toiseen, nätimpään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytön kolmas nimi on semmoinen joka on peritty; minä, siskoni, äitini, isoäidillä ja serkuilla on myös tämä nimi toisena tai kolmantena nimenä. Ihan kiva juttu mun mielestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin antaa suvussa kulkevan nimen lapselleni, mutta mikään pakko se ei ole. Annetaan, jos sopii muihin lapselle suunniteltuihin nimiin. Mun toinen ja kolmas nimeni ovat periytyneet mummoiltani. Itse haluaisin periyttää joko isäni tai äitini toisen nimen lapselleni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä halusin antaa pojalleni yhdeksi nimeksi suvussani kulkeneen nimen (on myös minun suosikkinimeni pojalle). Tytöllä kaikki nimet ovat aivan "omia".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäli joskus saamme tyttären, haluaisin antaa hänelle isoisoäitini nimen. Jos taas joskus saamme pojan, haluaisin antaa hänelle ensimmäiseksi nimeksi erään suvussa kulkeneen etunimen tai johdannaisen siitä. Näin siis olen vuosia haaveillut, tilannehan saattaa muuttua... Minun eikä mieheni kummankaan nimi ei ole kulkenut suvussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille annetut nimet ei kulje suvuissa. Oman lapsen kohdalla suvusta löytyvä nimi saattaisi kuitenkin tulla kyseeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos me saamme pojan, hän saa toiseksi nimekseen isäni toisen nimen joka on myös isoveljeni toinen nimi, Ensio. Nimellä on tunnearvoa senkin takia että isäni nukkui pois viime kesänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat halusimme pojan saavan toiseksi nimekseen Eemeli, koska se on myös miehen isän ja papan toinen nimi. Mies on silti itse tyytyväinen jäätyään välistä tässä nimen periytymisessä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos miulla on joskus tytar, han saa yhdeksi nimistaan oman toisen nimeni muunnoksen. Se on muunnos aitini toisesta nimesta ja haluan perinteen jatkuvan. Kaikki ovat kuitenkin ihan tavallisia suomalaisia nimia. Jos taas saan joskus pojan, miulla on useampikin vaihtoehto hanelle. Ne tulevat suvusta, mutta ei kuitenkaan joka polvessa ilmenevia nimia. Paaasiassa haluan antaa nimet kuitenkin lapsen naon mukaan, nimi pitaa olla kantajansa nakoinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ensimmäinen nimi (ei kutsumanimi) kulkee suvussa ja sen haluan tyttärelle antaa, jos me tytär saadaan. Mies myös haluaisi antaa tytölle ja pojalle nimiä, jotka kulkevat heidän suvussaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sattumalta molempien suvun miespuolisilla jäsenillä toinen nimi periytyy isän etunimestä. Voisin hyvin kuvitella jatkavani tätä perinnettä. Mitenkään huipputärkeää se ei kuitenkaan itselleni ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos saamme pojan, niin miehen toinen nimi tulee hänelle myös toiseksi nimeksi. Miehen suvussa kulkenut jos useamman sukupolven ja minusta mukava perinne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämän hetkisissä nimisuunnitelmissa on beben toinen ja kolmas nimi molempien suvuissa kiertäviä (toinen nimi miehen puolelta ja kolmas minun), perinteisiä suomalaisnimiä. Etunimi sitten ihan jotain muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehellä kulkee suvussa nimi Matti. Itse en oikeasti voi sietää ko. nimeä, sillä se assosioituu aivan liian voimakkaasti erääseen Mattiin :wacko:

 

Mutta Matias voisi olla ihan kiva kompromissi ratkaisu, kun mies kuitenkin haluaisi matin mahdollisesti tulevalle poikalapsoselle antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse haluaisin kunnioittaa vanhempia sukupolvia antamalla lapselle suvussa kulkevan nimen. Mun suvussa ei ole kulkenut tiettyä nimeä suvussa, mutta voisinhan antaa muuten vaan esim. isoisoäidin nimen... Miehen suvussa taas on kulkenut tietty nimi isältä pojalle jo usean sukupolven ajan, mutta mies inhoaa sitä nimeä ja on ilmoittanut katkaisevansa perinteen. Tavallaan sääli, mutta koska en itsekkään tykkää nimestä, en aio pistää hanttiin. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now