Nadda

Nimen periytyminen sukupolvelta toiselle


406 posts in this topic

Me kyllä mietittiin läpi sukujemme nimistöä mutta ei sieltä löytynyt oikein mitään tarpeeksi kiehtovaa tai sellaista mikä ei olisi jo käytössä lähisuvun nuoremmassa sukupolvessa.

 

Miehen perheessä ja anopin suvussa on ollut perinne laittaa lapsen toiseksi nimeksi vanhempansa kutsumanimi. Minusta se on vähän tylsää ottaa toinen nimi noin vaan miettimättä, siitä melkeinpä vähiten muodikkaasta nimisukupolvesta, joten meidän poika nimettiin sitten eri periaatteella. Miehen sisko on tosin sitten tahollaan jatkanut heillä tätä perinnettä.

Edited by Anouk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun toinen nimi kulkee suvussa ja saa nähdä kulkeeko se vielä eteenpäinkin. Vissiin yleisempää tuo toisen nimen periytyminen kuin ensimäisen nimen...!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen suvussa on periytynyt myöskin toinen nimi isältä pojalle. Meillä on sekä pojan ja tytön nimet päätetty, eikä tulla jatkamaan tätä perinnettä; nimi ei vaan sytytä niin paljon, että haluttaisiin antaa sitä pojallemme (jos poika tulee)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää saattaa nyt olla vähän ot, mutta mitäs mieltä olette, kun toisena nimenä on esim. Matinpoika, kun isän nimi on Matti? Lähinnä siis pojilla tätä taidetaan käyttää, eikä oikein ole muodissa tällä hetkellä.

Mun mielestä toi on aika kiva idea, varsinkin kun meidän tapauksessa isä on perinyt nimensä isoisältään. Eli nimi kulkee suvussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei aiota antaa mitään suvussa kulkevaa nimeä ekaksi tokaksi taikka kolmanneksikaan nimeksi. Tämä perinne katkeaa molempien suvuissa ainakin meihin, jos lapsia joku päivä tulee.

 

Molemmilla on suvuissa tiettyjä nimiä kulkenut, meillä molemmilla myös muilla sukujemme ihmisillä olleita nimiä toisina niminä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi miehen isoäidin nimistä on kulkenut suvussa. Koska isoäiti kuoli äskettäin, haluaisimme liittää tämän nimen myös tulevan lapsen nimeen (tyttö tulossa ja LA elokuussa).

Pojalle haluaisin antaa omassa suvussani paljon käytetyn nimen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun ja mieheni mummot ovat samannimisiä. Nyt onkin pohdinnassa annemmeko nimen eteenpäin tulevalle esikoiselle..edellyttäen tietysti, että esikoinen on tyttö. :lol: Mielestäni ajatus suvussa kulkevasta nimestä on kaunis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma toinen nimeni periytyy isoäidiltä, jota en ole koskaan nähnyt. Mielestäni siinä on mukavasti jatkuvuuden tuntua.

 

Esikoisemme nimi periytyy isän papalta ja siinä on samaa fiilistä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on suvussa jo vuosia kulkenut nimi Raakel toisena tai kolmantena nimenä ja jos lapsia suodaan minä aion olla se, joka perinteen katkaisee :rolleyes:

Edited by venla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin toiseksi nimeksi haluaisin antaa mihen suvussa tai omassa suvussani olleen nimen. Sieltä kun löytyy ihania nimiä kuten Aarne tai Aino yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta on jotenkin ärsyttävää ja tyhjänpäiväistä tärkeilyä antaa lapselle "suvussa" kulkenut nimi... lähes kaikki nimethän on sellaisia jotka on jollakulla ollut aiemmin, miksi niistä pitää väkisin tehdä ns. suvussa kulkevia nimiä...

 

Itse annoimme lapsille vain sellaiset nimet joista tykkäsimme, emme tutustuneet mihinkään sukukronikoihin ennen sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ymmärrä sellaista, että väkisin annetaan lapselle suvussa kulkeva nimi, jos se ei esim. lapselle sovi tai vanhemmat eivät siitä oikeasti tykkää. Eri asia on, jos suvusta löytyy kiva nimi ja se sopiikin lapselle. Tämä siis minun mielipiteeni B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mieheni toinen nimi on kulkenut isältä pojalle ja päätettiin jatkaa perinnettä vaikka aluksi en ollut ihan innoissani koko nimestä. Lopuksi aika nopeasti hyväksyin nimen, koska ajattelin että harvemmin toista nimeä käytetään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla itselläni on toisena nimenä isomummuni toinen nimi, mutta ei tääkään mikään "pakko" vanhemmilleni ollut. Itse en siis tyttärelleni antanut tuota nimeä lainkaan. Miehen suvussa on pojan nimi, joka annetaan aina toiseksi tai kolmanneksi nimeksi. Jos siis joskus poika saadaan, tää nimi tulee ilman muuta. Ei se mua haittaa, varsinkaan kun kyse ei ole ensimmäisestä nimestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on toisena nimenä nimi jota esiintyy sekä äidin että isän suvussa, mm. äidin kaksoissiskon toinen nimi on sama. Sattumoisin myös tulevalla anopillani on tämä nimi toisena nimenä.

Myös sisaruksillani on suvusta perityt nimet.

Miehellä on toisena nimenä isänsä etunimi ja isällään toisena nimenä oman isänsä etunimi jne.

 

Mielelläni antaisin lapselle (jos joskus saan) suvusta periytyvän nimen ja luultavasti juuri toiseksi nimeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä olisi ihana ajatus antaa vaikka isovanhemmilta peritty nimi, mutta väkisin niitä en ryhtyisi antamaan, siis jos en muuten yhtään tykkäisi nimestä. Näillää näkymin, jos tulee poika, sille tulee toiseksi nimeksi miehen isän toinen nimi. Mun puolen suvusta taas kaikki hyvät nimet on jo varattu, kun serkut on saaneet niin paljon lapsia, mutta eiköhän sieltäkin näitä aarteita löydy. Ja voisin kuvitella itse olevani tosi otettu, jos tulevat lapseni antaisi vaikka minun nimiä lapsilleen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän suvussa on yksi isä-poika -sarja, jossa poika on saanut toiseksi nimekseen isän etunimen jo ainakin neljässä polvessa. Kaunis tapa, minusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä haluan ehdottomasti kolmannen nimeni jatkuvan suvussa. Mulla on toinen nimi äitini mummun etunimi ja kolmas nimi on molempien mummujeni toinen nimi.

Miehellä taas etunimi on hänen pappansa nimi (pappaa ei ole koskaan nähnyt) ja toinen nimi on toisen papan toinen nimi. Ja tämä toinen nimi tulee jatkumaan meillä pojalle, ja mahdollisesti myös tuon papan tuo etunimikin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annoimme pojallemme toiseksi nimeksi mieheni etunimen. Sama nimi on myös mieheni isällä toisena nimenä. Eli sillä tavalla kulkee suvussa. Omalla puolellani nimet eivät ole kulkeneet suvussa. Itsellä ei ollut mitään asiaa vastaan ja nimet sointuu hyvin yhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika sai toiseksi nimekseen saman, mikä on miehellänikin ja appiukolla toisena nimenä. Mielestäni ihan kiva jatkaa nimen kulkua suvussa, vaikka ei se mikään "pakko" kummallekkaan ollut sitä jatkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, mä ruksin sekä "en halua antaa suvussa kulkevaa nimeä" ja "haluan antaa suvussa kulkevan nimen". Selityksen paikka kaiketi :lol:. Eli mun toinen nimi on niinkin omaperäinen kuin Maria ja se on kulkenut suvussa pitkään. Omassa sukupolvessani nimi on kolmella, seuraavassa sukupolvessa kahdella. Tuota nimeä en kuitenkaan halua laittaa eteenpäin. Eriasia olisi, jos nimi olis joku muu kuin _maailman yleisin naistennimi_.

 

Mutta halaisin antaa tyttärelleni (jos sellaisen joskus saan) oman mummini ensimmäisen etunimen toiseksi nimeksi. Tuo nimi oli myös mummini äidin etunimi, joten kaipa sitäkin voi kutsua suvussa kulkevaksi :).

 

Miestä ei kiinnosta periyttää omassa suvussa kulkevia etunimiä eteenpäin. Riittää, kun on vaihtanut sukunimensä isoäitinsä tyttönimeen ;) .

Edited by Rogue

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neidille tulee sama toinen nimi kuin itselläni, äidilläni ja hänen äidillään on. Pojalle olisi tullut sama toinen nimi kuin miehelläni on. Meillä oli siis mietittynä sekä tytön ja pojan nimi valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pojalle tulee toiseksi nimeksi isäni toinen nimi ja kolmanneksi miehen isän kolmas nimi... etunimi on sitten miehen keksimä ja ei kulje kummankaan suvussa... en itseasiassa taida tuntea yhtään poikaa sillä nimellä... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsen tulevaa nimeä ei ole vielä päätetty, mutta lähtökohtaisesti nimeen ei laitetan yhtään suvusta/suvuista periytyvää nimeä, ellei semmoinen sitten vahingossa nimeen päädy. Ja vahingossa tarkoittaa sitä, että pidämme jostain nimestä ja se myös sattumalta on jollain sukulaisella.

 

Ei ole vain meidän juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now