jet

Atooppinen iho

377 posts in this topic

Kyllä ei taas ole kukaan kuullutkaan kortisonin vaarallisuudesta tai ruoka aine allergioista ja erityisesti viljan gluteenin yhteydestä atopiaan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lähete odottamassa keliakia-verikokeeseen, mutta ei olla vielä käyty. Muuten Viipun viesti oli hieman epäselvästi kirjoitettu.

 

Meiän yöunet on taas ihan hirveitä. Ekat pari tuntia nukkuu hyvin, sitten alkaa puolen tunnin raapiminen, joka jatkuu tunnin välein aamu neljään asti. Sitten nukkuu taas. Tosin myös oma vika, kun en laittanu antihistamiinia tarpeeksi esille, että mies ois huomannu sen antaa aamulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän kortisooni olekaan hyväksi jatkuvassa käytössä, mutta siinä vaiheessa kun tilanne ihon kanssa on akuutti niin on parempi käyttää kuin, että lapsi raapii itsensä verille eja sattuu eikä mitkään ole hyväksi.

 

Kieltämättä toi vieraan viesti vaikuttaa jopa, että saattaisiolla provo, on niin epäselvästi kirjoitettu ilman mitään selittelyjä. Asiat kun eivät ole aina mustavalkoisia vaikka jollain iho reagoisikin viljaan. Itsekkin tiedän tapauksia, mutta en usko, että siitä on meidän pojalla kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyin meiän ihotautilääkäriltä tosta kortisonin vaikutuksesta kasvuun, kun hidastaa hieman kasvua. Mutta sen lapsi kirii sitten kiinni kortisonittomana aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Mä en edes viitsi noteerata tuota vierailijan viestiä, ei millään pahalla kuka sitten oletkin.

Jokainen itse tietää mikä on omalle lapselle yksilönä parasta hoitoa, olkoon se sitten mikä tahansa, jos siitä apua on.

 

En ole kertaakaan vielä vastaani saanut kahta samankaltaista atoopikkoa.

Tuolla ei tahdottu kyllä kuin tuoda pahaa mieltä ja eripuraa, sanon minä!

Edited by Adalemina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä joutuu elämässä tekemään rankkoja valintoja. Itse olemme valinneet jatkuvien ihotulehdusten ja antibioottikuurien, lapsen unettomuuden, sairaalajaksojen ja veristen/kudosnesteisten lakanoiden ja vaatteiden sijaan kortisonin käytön. Kumpi sitten lapselle pahempi, tiedä häntä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojulla on todella kuiva atooppisen tuntuinen kuivaläikkäinen (neuvolassa sanoivat...) iho. Ollaan saatu Aqualan Plussalla suht hyvään kuntoon. Toki meillä on maitoallergia epäilyä, itse olen ollut nyt "maitodietillä" ja pojun iho on huomattavasti parempi senkin takia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvan iho alkaa nyt olla tosi hyvässä kunnossa. Löydettiin iholle sopiva rasva Decubal, sen kanssa rinnakkain tarpeen mukaan joko punaista Apobasea tai Ceralania. Luulen, että suurin merkitys on ollut päivittäisellä kokovartosuihkulla. Sen jälkeen, kun alettiin ihoa päivittäin suihkutella, päästiin nopeasti eroon kuivuudesta ja nyt tuntuu, että kutinakin on hieman hellittänyt ainakin tässä kohtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ootteko kokeillu vyöhyketerapiaa atopiaan? tulen.hulluksi.yöraapimisen.kanssa.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseasiassa vyöhyketerapia on kokonaan uusi hoitomuoto minun korville.

 

Tiedättekö mitä meidän kolmevuotias keksi illalla juuri ihanaisen öljykylvyttelyn jälkeen? Ihmettelin, että onpa täällä nyt hiljaista ja tyttö oli sitten löytänyt eteisen kätköistä Offia, jonka suihkutteli puhtaalle iholle. "Äiti, tää suihkuttaa, kato näin!" :girl_impossible: No ei se kyllä siinä vaiheessa naurattanut, mutta nyt jo hymyilyttää. :grin: Uudestaanhan se piti pikaisesti iho käydä pesemässä ja meni muuten unihaalari nopsaan päälle! Onneksi ei sentään silmiin suhautellut saati että olisi innostunut maistamaan sitä kuten allekirjoittanut tuossa iässä itse on tehnyt - oli muuten ihan kamalaa ja muistan takuulla koko ikäni millainen pikkuputeli se oli kirkasta nestettä ja miltä se hyi kauhea maistui! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, sitä minun piti toukka kysyä vielä sulta, että otitko selvää niistä liiton järjestämistä kuntoutusreissuista sinne etelän lämpöön? Olen nimittäin itse ainakin jälkijunassa nyt kaikesta tapahtuvasta tänä kesänä, mutta jospa syksyllä olisi leirejä tiedossa, sellaisia lasten atopiaan suunnattuja niin mielelläni lähtisin viikonlopuksi oppimaan taas lisää.

 

Ostin taas eilen muuten uutta sampoota. Elivoa. Seba-medin Everyday Shampoo oli loistava, ihana ja kaikkea alkuun, mutta sitten tytön hiusten kasvaessa alkoi takkuuntuminen ja sai käyttää vaikka minkälaisia temppuja pesun jälkeen saada hiukset suoriksi. Kokeillaanpa tuota nyt sitten. Siihen oli hoitava hoitoainekin, mutta kalliin hinnan vuoksi jäi sitten toinen hyllyyn.

 

Meillä koko perheen siirtyminen nyt tuohon uuteen Seba-mediin on onnistunut odotettua paremmin. Jopa meidän mies, KoneMies Koistinen, joka ei koskaan sano juuta eikä jaata naisten höpötyksille kehuu sitä :grin: Iho jää kyllä niin ihanan pehmeäksi.

 

Jos välissä tätä omaa napaakin eli iho on nyt käsissä, kyljissä ja massulla parantunut, mutta hiuspohja ja reidet on aivan kamalassa kunnossa. Päätin ottaa itseäni enempi vielä niskasta kiinni ja alkaa käydä joka toinen päivä pesulla, kuumimpina aikoina ihan joka päivä ja rasvaan rasvaan rasvaan. <_< Ihana kuitenkin, kun on kesä ja saa hipsutella kevyissä vaatteissa. Mulla oli eilen pihatöissä sellaiset sadekamppeet päällä, jotka ei yhtään hellitä ja ette muuten arvaa, että oli sen jälkeen illalla se kutina jotain ihan sietämätöntä.

 

 

:girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä liityin sinne iholiittoon, ja sieltä ois pitäny kuukauden sisään tulla postissa liittymislappusia. Mitään ei oo näkyny, ja kuukausikin on näköjään menny. Ollaan nyt miehen siskon kanssa katseltu matkaa (omakustanne) marraskuulle egyptiin, jos löytyis edullisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja siis tota vyöhyketerapiaa aattelin jos joku ois kuullu siitä. Multa meinaan kysyttiin etä ollaanko kokeiltu. Ois ollu kiva tietää jos joku ois kokeillu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teiän atoopikkojen ihot vaihtelee päivän aikana?

Kotona meillä on viileää ulkonakin, ja on pitkät vaatteet koko ajan päällä. Niinpä siellä mun mielestä iho on aamusta iltaan hilseilevä, parhaimmassa kunnossa kylvyn ja rasvauksen jälkeen.

Mutta nyt kun ollaan täällä Etelä-Suomessa, ja on kuuma, oikeastaan hiostava. Niinpä iho on parhaimmillaan aamulla, nyt muutaman päivän täällä auringossa oleskelun jälkeen suorastaan ihanan sileä, vaikkakin vähän kutisee. Kuitenkin päivän aikana pahenee kun hikoiluttaa (ihan loogista että se ärsyttää) ja vielä illasta on ihan punertava vielä kylvyn jälkeenkin. Nyt oon pessy sebamedin oliiviöljysaippualla ihon, että lähtee aurinkorasvat.

 

Ja aurinkorasvana meillä on vichyn 50 suojakertoimella,mutta näytti eilen tuo poski vähän pahenevan siitä, onneks oli fucidin laukussa. Kortisonia oon nyt kuitenkin laittanu vielä illasta, mutta miedompaa kuin yleensä.

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me asutaan täällä ihan etelässä ja meillä on kotona todella kuuma koko ajan (kesällä 28-30'C koko ajan). Öisin saa lämpötilaa vähän laskettua tuulettamalla (tuurilla 25'C asti) ja pojan iho onkin aamuisin yleensä parhaimmassa kunnossa. JOS ei siis ole jostain syystä raapinut yöllä. Poika on aina ollut tosi kuumaverinen ja hikoilee helposti ja nyt onkin sitten päivällä tosi usein kaula ja kyynär/polvitaipeet raavittu ihan kauheiksi. Se on ehkä nyt vähän auttanut jos on kaunis päivä ja voi leikkiä moneen otteeseen uima-altaassa tai vadissa ja välissä sitten vaan laittaa ihan ohuelti jotain kevyttä rasvaa tai sitten ei jopa ollenkaan laita. Olisin luullut että jatkuva kastuminen ja kuivuminen pahentaisi ihoa kuten talvella, mutta näköjään ei :)

 

edit. Niin ja välillä me levitetään talkkia varsinkin kaulaan ja käsivarsiin estämään hikoilua, siitä on jonkin verran apua kyllä.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eucerinin 25 lasten mikropigmentrasva on tarkoitettu myös lasten atooppiselle iholle, muut rasvat ovat meillä ärsyttäneet ihottumaläsikiä mutta tuo ei :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa,

Meillä tytöllä on juuri todettu atooppinen ihottuma. Tällä hetkellä mennään kortisoni + (paksu) perusvoiderasvaus kolme kertaa päivässä, pahimmat paikat ovat jalat, korvat, ranteet ja kämmenet.

 

Kokeneemmat, kun ohjeena on lumiukkorasvaus niin:

Mitäs sitten..? Pidät vauhdikkaan tahtonaisen paikoillaan, että rasva imeytyy ihoon eikä esim. sohvaan tai mattoon?! Vai: Puet vaatteet päälle ja päästät tytön karkuun, jotta rasva imeytyy vaatteisiin?!

 

Luin ketjun läpi, ja muutamia pesuainesuositulsia löysin... Meillä on nyt voidepesut ihan Aqualan L:llä, mutta mites hiukset? Jotain hyvää saa suositella!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en pese meiän taaperon hiuksia erityisemmin, kun ei noin pienillä rasvoitu. Se sebamedin oliiviöljypesuneste on hyvä, jos jotain erityistä likaa tulee. Mun mielestä lumiukkorasvaus on mahdoton toteuttaa. Mä koitan hieroa rasvaa pari kerrosta, sitten haalariyöpuku. Ja just ennen nukahtamista laitan kasvoille paksut kerrokset, kun sitten kun nukahtaa niin ei heti liiku, niin se ehtii imeytyä. Tosi kuiville alueille rasvaan ensin abo basea, sitten kun se on imeytynyt, niin päälle valkovaseliinia ja sitten yöpuku. Se parantaa joitain yksittäisiä kuiviä läiskiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos toukka tuosta oliiviöljypesuneste -vinkistä, meillä kun hankalia alueita ovat mm. korvat ja kämmenet ja ne kun rasvaa niin tyttö hieroo unissaan kaikki rasvat tukkaan :girl_crazy: Ja tuo rasvatukka vaatii vähän pesuainetta. Haalariyökkärit on meilläkin käytössä, täytyy vaan rasvata niin paljon, että jotain jää ihollekin vaikka osa hankautuu vaatteeseen :girl_mad: Vaikeaa on päivällä, täytyy ehkä talvella miettä tarkkaan alinta kerrosta pukeutumisessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä haasteellista on myös tuo 3 x päivässä rasvaus. Meillä rasvataan iltaisin kylvyn jälkeen, ja aamullakin voi rasvata, mutta mä en rasvaa tyttöä päivällä, koska haluan laittaa sen rasvan puhtaalle iholle. Tytön iho ärsyyntyy hiestä tosi helposti, ja jos on vähääkään hikoillut päivällä, niin ei se rasva auta mitään. Ehkä pahimpiin, nilkat ja ranteet, voi sitä rasvaa päivälläkin laittaa.

 

Meillä oli viime talvena alin kerros p.o.p:n tekninen alusasu, mutta hoitopäivinä ihan perus trikoovaatteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä lääkerasvoja te käytätte?ja varsinkin rikki kohtiin?

Me saatiin taas viimeviikolla läjä rasvoja,mutta noihin rikki kohtiin olisin kaivannut vahvempaa rasvaa sillä ainakaan tuo 1% kortisoni ei pojan korvanlehtiä saa kuntoon.Mitähän siihen voisi laittaa?Eikä tuo kortisoni oikein muihinkaan ongelma kohtiin auta,poika raapii yöt niitä :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tainnut olla ihan pelkästään allergian aiheuttamaa atooppista ihottumaa meidän pojalla. Kesällä iho oli tosi hyvässä kunnossa mutta nyt on alkanut taas näyttää vähän huonommalta. Keväällä tuntui että kalaöljykapseleista olisi ollut apua joten pitää ostaa niitä taas ja aloittaa rasvaukset. Voimia teille joiden iho on paljon huonommassa kunnossa kuin meillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fucidin (reseptillä) on ihan parasta tulehtuneisiin rikkimenneisiin kohtiin meillä. Sibicortia saa ilman reseptiä, mutta se kuivattaa, siis tulehtuneisiin. Sitten vain kuiviin kohtiin locobase repair on tosi paksua rasvaa. Ja valkovaseliinia kun laittaa päälle, niin ei pääse kosteutta haihtumaan.

Ja kortisoneista reseptitavarat on ainoat mitkä auttaa. Locoid (2. tason kortisoni) käytetään, ja sitten paras on Bemetson vaseliini (3. tason kortisoni): parantaa kuivan ihon kun käyttää kahtena iltana, ja hillitsee tosi hyvin kutinaa. Ja sitten näitten lisäksi meillä on perusrasvat, joita vaihten apo basen sinisen ja punaisen sekä decubalin välillä.

 

Me käytiin tänään neuvolassa, ja neidillä on molluskoja. Kuulemma tyypillisiä atoopikoille, eikä niille oikein tehdä mitään kun ovat virusperäisiä.

 

Mä itse aluksi vierastin noita vahvoja kortisoneja kovasti, mutta alkukesä oli suorastaa yhtä ......... yövalvomisten ja päivisin kärttyisen lapsen kanssa. Nyt kun on kunnon kortisonit käytössä, yöt nukutaan ja päivisin naureskellaan ja hermot riittää paljon pidemmälle. Myös rasvaus on helpottunut, kun iho ei ole niin huonossa kunnossa, niin neiti antaa rasvata, kun ei kirvele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kanssa viime kevät molluskoja mutta hävisivät onneks kevään/kesän aikana(keväällä puristin pois välillä kun oli joku tulehtunut). Suunnilleen samaan aikaan kun alettiin syömään niitä kalakapseleita, voipi olla kyllä sattumaakin. Siskon lapset olivat syöneet jotain luontaistuotejuttua noihin molluskoihin joiden sanotaan auttavan. En kyllä muista mikä se oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now