jet

Atooppinen iho

377 posts in this topic

Kiitos toukka vastauksestasi. Prick-testeissä testattiin myös tuo maito, mutta se oli onneksi negatiivinen. Soitin perjantaina lääkärille ja hän käski jatkaa sibicort-kuuria viikonlopun ja antoi lisäksi rasvasuosituksia. Lääkäri neuvoi myös välttämään "keltaisia eksoottisia hedelmiä" eli nyt ollaan siis myös ilman mm. banaania ja persikkaa. Nyt testailen noita rasvoja (sibicortia en tänään enää ole laittanut). Katsotaan pysyykö iho kunnossa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia ohjeita olette saaneet ihotautilääkäreiltä atooppisen ihon pesusta? Kuinka usein vauva pitäisi kylvettää? Mun maalaisjärki sanoo, että pesu kuivattaa kuivaa ihoa- ainakin itselläni on niin. Ketjun alkupään viesteissä muutamat ovat kuitenkin saaneet ohjeeksi pestä vauva usein ja mun mielestäni se on nurinkurista. Viestit taisi olla vuodelta 2008 ja mua kiinnostaa mikä on tämän päivän ohjeistus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en muista että oltais saatu varsinaisesti pesuopastusta, kerran viikossa kylvetään. Sen muistan lukeneeni (varmaan jostain täältä) että joillekin sopii nimenomaan pesu päivittäin ja rasvaus heti kosteaan ihoon. En mä sit tiedä avaako kylpy ihohuokoset jotenkin, että rasva pääsee pintaa syvemmälle tai jotain muuta mun logiikalla.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauvaa pestään kerta viikkoon, mutta mun oma atooppinen iho kutisee ihan hirvittävästi, jos ei pese päivittäin ja laita uusia rasvoja. Meillä siis vauvalla myös atooppinen iho, mutta taas hänelle neuvolasta saatiin ohje pestä vain kerta viikkoon. Oltiin viikko Kanarialla ja vauvan iho oli tosi hyvä ilman mitään rasvoja. Omakin iho oli parempi kuin normaalisti eli kyllä tämä Suomen talvi vaan on inhottava kuivaihoiselle.

 

Mulla itsellä on banaaniallergia ja pelkkä hajukin yököttää jos joku toinen syö ja syömisestä tulee hetken päästä pahoinvointi, vilunväristykset ja nokkosihottuma... tytölle en ole uskaltanut koittaa edes banaania, kun aprikoosista ja päärynästä näyttäisi tulevan jo suun ympärille ihottumaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Munkin kuuleman mukaan tuo peseminen riippuu vähän ihmisestä. Mulla itsellä on jonkinlainen atooppinen iho ja mä tuun hulluksi jos en käy joka päivä suihkussa. (kynsin itseni verille..) Mutta meidän tyttö taas kylpee kerran viikossa ja iho pysyy niin tosi hyvänä eikä ikinä edes kutise tmv.

 

Onko muilla auttanut bepanthen kuivuuteen? Mä ostin sitä paksumpaa tytön poskia varten ja musta tuntuu ettei olisi mitään hyötyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa, eli pesu auttaa kutinaan. Kiitosta vaan vastauksista. Itse asiassa mies on atoopikko ja kyllähän sekin käy päivittäin suihkussa just sen tähden, ettei raavi itseään verille. En vaan muistanu tuota.

 

Pojallakin (4kk) taitaa olla atoopinen iho, pikkuinen ei onneksi kutia ja kylvetetty ollaan kerran viikossa. Bepanthenia suositeltiin neuvolassa pojan sääriin, kun olivat kovin kuivat, mutta eihän se juurikaan auttanut. Ei iho pahemmaksi mennyt Bepanthenillä, mutta ei parantunutkaan. Neuvolalääkäri määräsi 1 % Sibikorttia jalkoihin ja se auttoi. Poskissa oli myöskin ihottumaa ja poskiinkin sitä sai laittaa, mutta erittäin ohuelti, koska poskien iho kuulemma imee rasvan tehokkaammin esim.säären ihoon verrattuna.

 

Huulirasvanahan Bepanthen on ihan ykkönen, vaikkei sääriin tai poskiin autakkaan :)

 

muoks. kirotusvire

Edited by Lisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojan poskessa oleva läiskä alkoi märkiä ja myös toinen poski meni punaiseksi, joten kävimme viime viikon alussa lastenlääkärillä. Diagnoosi oli atooppinen ihottuma ja lääkkeeksi pahimpiin ihottuma-alueisiin saimme Sibicort-voidetta. Voide auttoi nopeasti, mutta jo ennen kuin voidekuuri loppui, posken läiskä alkoi taas punottamaan. Kaksi päivää olimme ilman lääkevoidetta ja tänään poski taas märkii. Myös toinen polvitaive näyttäisi hiukan märkivän. Uskallankohan aloittaa Sibicort-kuurin taas vaikka taukoa ei ollut kuin pari päivää? Lääkäri laittoi pojan myös Prick-testiin, jossa herkistymää löytyi kananmunalle ja ohralle. Nyt myös minä olen ollut ilman kananmunaa imettämisen takia. Taitaa kuitenkin olla jokin muu ruoka-aine, joka ihottuman aiheuttaa? Tällä hetkellä epäilisin persikkaa, tai voisikohan olla banaani? Vai voiko tuo ihottuma vain ilmaantua itsekseen ilman, että sen aiheuttaisi jokin ruoka-aine?

 

Meillä alkoi myös 3-vuotiaana poskessa olevalla läiskällä, mikä vaihtoi muotoaan koko ajan. Välillä oli vaalea karhea läntti, sitten punoitti ja taas märki. Lastenlääkäri totesi atooppiseksi ihottumaksi mitä minä hieman kyseenalaistin, koska läntti oli vain toisessa poskessa. (suvussa myös psoria, joten tätäkin pelkäsin). Saatiin siihen sitten jotain resepti kortisonia, jolla läiskä saatiin aina pois, mutta hetken päästä tuli takaisin. Vuoden ajan jaksoin tuota rallia ja sitten huomasin kalan vaikuttavan ärhäkästi länttiin. Ja eikun poika taas lääkäriin ja siellä käski aloittaa kaladieetin ja purkaa se tarvittaessa. Mitään allergia testejä lääkäri ei suositellut. Ja kas kummaa, kun lopetimme kalan syönnin, läntti parantui. Nyt vajaan 2 vuoden kaladieetin jälkeen aloimme syödä taas kalaa tosi harvoin. Huomasin juuri, että läntti alkaa taas tulla, joten nyt on taas kala kiellettyjen listalla. Pojalla on käytössä myös Hyla-tuotteet, koska vatsa löystyy tavallisesta maidosta. Muuten iholla on välillä vaaleita kuivia kohtia, mutta tuo posken läntti oli ja on edelleenkin vähän mysteeri. 100% varmuutta kun ei ole johtuuko se kalasta :girl_sigh:

Edited by Ann

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesuista, mä oon kuullut että pahan ihottuman aikaan lapsi kannattaa kylvettää (veteen ei vaahtoa vaan öljyä) päivittäin, koska öljyt ja rasvat kosteuttavat parhaiten pyyhekuivalle iholle levitettyinä... Meillä kuitenkin kylvetään vain pari kertaa viikossa. Olen tosin huomannut, että aina kylpypäivän jälkeisenä aamuna iho on parempi, ja kun kylvystä alkaa olla useampi päivä niin iho taas laikuilla ja hilseilee kaikesta rasvauksesta huolimatta.

 

Ja pitääpäs sitten pyytää se rasvaresepti, kun seuraavan kerran on asiaa lääkäriin! girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan nyt pahimpiin alueisiin (siis noihin nilkkoihin) käytetty locobase repair -voidetta. On mun mielestä paljon parempaa kuin bebanthen.

 

Ja tuli tosta banaaniallergiasta vielä mieleen että meiän neiti on allerginen myös ananakselle, ja sitä tungetaan joihinkin hedelmäsoseisiin.

 

Viime yö oli taas yhtä raapimista, ensi yöksi annan suosiolla ataraxia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kaikki käynyt ihotautilääkärillä joilla on todettu atooppinen iho? Meillä totesi allergiapolilla lääkäri sen kun käytiin astmakontrollissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2½v pojan atopia on diagnosoitu alunperin Pikkujätissä ja olemme olleet jopa sisällä useamman päivän iho ja allergia sairaalassa tilanteen mennessä liian pahaksi.Pikkujätistä saatiin alunperin lähete sairaalaan. Eli aika pahasta tapauksesta on kyse :mellow: Atopian kanssa eläminen on välillä väsyttävää ja arkisessa kiireessä vois hoitaa paremminkin - jos jostain lipeää, menee iho pahaksi. Meillä mennään keskivahvoin steroidein, ei noista kortisoneista ole apua. 3 päivää apolaria, kolme päivää ilman. About ympäri vuoden. Perusvoiteena on apo base oily ja locobase repariakin on käytetty, puhumattakaan lukuisista muista - noi on meidän pojalle nyt parhaat. Ataraxia on myös reseptillä kutinaan ja käytetään pahimpina aikoina. Lisäksi pitäisi käyttää kääreitä (rasvataan paksulti ja kieputetaan lakanasta leikattua sidettä raajat ympäriinsä) sekä keinoihoa jota pidetään paikoillaan se kaks kolme päivää. Arkiratkaisuna on se että meillä pojalla on joka päivä ja yö puhtaat vaatteet eli pyykkiä pyörii useita koneellisia päivässä kun ollaan myös pikkuvauva perhe. Pestä pitää tietenkin joka päivä ja sen jälkeen rasvata, puhtaus on tärkeetä - siis että iholta pestään vanhat jäämät pois ennen uutta rasva kerrosta. Poikaa rasvataan 3 kertaa päivässä, eikä se pidä' edes ihoa kunnossa. Kurjinta on tasapainoilu vaatteiden kanssa - on pakko olla pitkähihaista ja lahkeista ja poika on kuuma kalle.. hikoiluhan pahentaa ihon kuntoa ja lisää kutinaa. Mutta ilman raapii ihonsa verille. Silloin iho taas tulehtuu ja antibioottit uhkaa. Huoh. Nyt yritetään pärjää näin kun Apolar kuitenkin auttaa siinä 3 päivässä ja pystyy pitään tauon, sen kolme päivää ennen kuin iho menee kamalaks. Noissa kortisoneissa ja vahvimmissahan on nyrkkisääntö se että pitää olla vähintään samanmittainen tauko kuin käyttö. Ja ihan vaan kotikortisoneja käyttävillä puhutaan siis tyyliin siitä että tauko on pidempi, parikin viiikkoa jos vaan iho kestää. ja siis huonoja kohtiahan vaan rasvataan, muualle perusvoide. Meillä kuluu noita kilon pakkauksia tasaseen :rolleyes: Sitten kun poika kasvaa, siirryttäneen valohoitoon.

meillä on vakuutus, onneksi! :P

 

Heippa!

 

Mä hyppään tuolta moniallergisten lasten ketjusta tänne. Onkohan meillä kohtalotovereita sittenkin tällä puolella..? Alkupäässä oli tuo lainaamani Helityksen viesti vuodelta 2008, joka oli kuin suora kuvaus meidän elämästä. Poika oli 5kk sairaalassa ihoa hoitamassa ja kuukausitolkulla ollaan jouduttu käyttämään kortisonia, iholla on aika harvoin hyvä päivä :girl_sad: Tänään ihotautilääkäri totesi, että meidän pojalla olisi sen tyyppinen (nummulaarinen atooppinen ekseema) joka luultavasti ei johdu ruoka-aine-allergioista. Poika on 9kk ja hänellä on kuitenkin todettu altistuksessa maito-allergia ja verikokeissa näkyy herkistymää kananmunalle. Mun mielestä ruoka-aineet pahentaa ihoa, mutta uusi ohje on nyt lisätä ruoka-aineita (joita meillä on löytynyt kokonaista 2kpl..) koska ei ne kuulemma vaikuta, iho lehahtelee joka tapauksessa :girl_impossible: En tiedä onko Helitys enää kuulolla, mutta onko täällä muita näin vaikean atopian kanssa taistelevia? En ehtinyt ihan kaikkia viestejä lukea.

 

Täällä on mietitty tota pesu-asiaa. Meillä kylvetään joka ilta. Se on ehdotonta ja kunnon rasvaus sen jälkeen. Mutta ihottuma on siis sen tyyppistä, että pyöreät iholäiskät on punaisia, joskus märkiviä ja kutiavat ja muu osa ihoa on silkinpehmeä vauvan iho :girl_sigh: Varmaan toi kylpymäärä kannattaa kokeilla oman lapsen ihon kanssa. Ainakin toi kostean ihon rasvaus tuntuu olevan meillä tehokasta. Päivän jälkeen ihottuma on joskus tosi ärtsyn näköistä, mutta pesun ja rasvan jälkeen paljon parempi. Sairaalassa ihoa hoidettiin keittosuolakääreillä ja tänään saatiin ohjeet sinkkisukkien käyttöön :grin: Kysykää lisää jos jotakuta kiinnostaa.

 

muoks. unohdin vielä sanoa, et me saatiin sairaalasta silloin helmikuussa myös ohjeeksi laittaa Novalania kylpyveteen, siitä tulee itseasiassa vähän vaahtoakin :girl_haha: Mutta en osaa sanoa onko eroa pelkkään vesikylpyyn, ollaan kuitenkin käytetty.

Edited by RouvaS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä asuu useampikin atoopikko, pahin on esikoinen. Meidän 2½v pojan atopia on diagnosoitu alunperin Pikkujätissä ja olemme olleet jopa sisällä useamman päivän iho ja allergia sairaalassa tilanteen mennessä liian pahaksi.Pikkujätistä saatiin alunperin lähete sairaalaan. Eli aika pahasta tapauksesta on kyse :mellow: Atopian kanssa eläminen on välillä väsyttävää ja arkisessa kiireessä vois hoitaa paremminkin - jos jostain lipeää, menee iho pahaksi. Meillä mennään keskivahvoin steroidein, ei noista kortisoneista ole apua. 3 päivää apolaria, kolme päivää ilman. About ympäri vuoden. Perusvoiteena on apo base oily ja locobase repariakin on käytetty, puhumattakaan lukuisista muista - noi on meidän pojalle nyt parhaat. Ataraxia on myös reseptillä kutinaan ja käytetään pahimpina aikoina. Lisäksi pitäisi käyttää kääreitä (rasvataan paksulti ja kieputetaan lakanasta leikattua sidettä raajat ympäriinsä) sekä keinoihoa jota pidetään paikoillaan se kaks kolme päivää. Arkiratkaisuna on se että meillä pojalla on joka päivä ja yö puhtaat vaatteet eli pyykkiä pyörii useita koneellisia päivässä kun ollaan myös pikkuvauva perhe. Pestä pitää tietenkin joka päivä ja sen jälkeen rasvata, puhtaus on tärkeetä - siis että iholta pestään vanhat jäämät pois ennen uutta rasva kerrosta. Poikaa rasvataan 3 kertaa päivässä, eikä se pidä' edes ihoa kunnossa. Kurjinta on tasapainoilu vaatteiden kanssa - on pakko olla pitkähihaista ja lahkeista ja poika on kuuma kalle.. hikoiluhan pahentaa ihon kuntoa ja lisää kutinaa. Mutta ilman raapii ihonsa verille. Silloin iho taas tulehtuu ja antibioottit uhkaa. Huoh. Nyt yritetään pärjää näin kun Apolar kuitenkin auttaa siinä 3 päivässä ja pystyy pitään tauon, sen kolme päivää ennen kuin iho menee kamalaks. Noissa kortisoneissa ja vahvimmissahan on nyrkkisääntö se että pitää olla vähintään samanmittainen tauko kuin käyttö. Ja ihan vaan kotikortisoneja käyttävillä puhutaan siis tyyliin siitä että tauko on pidempi, parikin viiikkoa jos vaan iho kestää. ja siis huonoja kohtiahan vaan rasvataan, muualle perusvoide. Meillä kuluu noita kilon pakkauksia tasaseen :rolleyes: Sitten kun poika kasvaa, siirryttäneen valohoitoon.

meillä on vakuutus, onneksi! :P

 

Heips :) RvaS.n pyynnöstä kertoilen mitä meille kuuluu tänään, olen lopettanut juuri yövuorot mutta jos nyt jotain yritän ;)

 

AIKA. Se oli meidän pojalla apuna. Meillä tilanne helpottui. Tänään, ylläolevan tarinan poika, on pian 6 vuotias ja atopia on ns. lepotilassa. Häntä ei siis tarvitse rasvata enää lainkaan, talvella on aikoja n. 3 viikon verran jolloin perusvoidetta tarvitaan. Eli tarinan pojalla on asiat aivan täydellisen hyvin :) Märkivästä ihottumasta tähän päivään, terveeseen herkkään ihoon.

Kyllä siinä silti kului aikaa. Litroja perusvoideta ja kortisoneja, mutta pikkuhiljaa ne määrät rupesivat vähenevään ja nuo ajat ovat nyt kuin rankkaa unta.

Nuoremmalla lapsellamme on atopia niin ikään, tyttö on nyt 3 v. ja tilanne on paranemassa. Samoin kuin esikoisella, tilanteen paraneminen alkoi sieltä reilu 3 vuotiaasta. Neidin osalla Atarax on ollut pelastus ja paljon käytetty - hänellä olen uskaltanut käyttää sitä enemmän joten hän ei ole pääässyt raapimaan niin paljon, ehkä sekin vaikutti siihen ettei tulehduksia niin paljon olllut. Vaikea sanoa kun on kaksi eri lasta kyseessä.

 

mutta. tahtoo sanoa. elämä vOI helpottaa :) Toki meilläkin pelottaa teini-ikä jolloin oma atopiani paheni, samoin mieheni, mutta siihen on vielä MONTA vuotta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja vielä RuovaSlle ja muillekkin.

Akuutissa tilanteessa meiläkään ei siis ollut allergioita vain se alttius kananmunalle.

Meillä auttoi erisan pesunesteen käyttö pesuaineena, etikka tilkka huuhteluaineena. Joka päivä yöasun vaihtaminen päivittäin, samoin vaatteiden jokapäivä vaihtaminen puhtaisiin, ja isoin rasvaus ja puhdistus iltaisin. Päiväkodissa rasvasivat ennen päikkyjä. Ataraxin käyttö. Niillä eväillä meillä lopulta selvittiin tähän päivään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja vielä RuovaSlle ja muillekkin.

Akuutissa tilanteessa meiläkään ei siis ollut allergioita vain se alttius kananmunalle.

Meillä auttoi erisan pesunesteen käyttö pesuaineena, etikka tilkka huuhteluaineena. Joka päivä yöasun vaihtaminen päivittäin, samoin vaatteiden jokapäivä vaihtaminen puhtaisiin, ja isoin rasvaus ja puhdistus iltaisin. Päiväkodissa rasvasivat ennen päikkyjä. Ataraxin käyttö. Niillä eväillä meillä lopulta selvittiin tähän päivään.

 

ja märkivään ihoon tottakai kortisoni kuurit ja rasvakääreet kuten sairaalassa opetettiin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa Helitys, ihanaa kuulla, että elämänne on helpottanut ja ihanaa kuulla, että me ei olla ainoita tän märkivän ihon kanssa :unsure: Vielä vaan kysyisin, että epäilittekö missään vaiheessa ruoka-allergioita? Eli siis toisin sanoen kuullostaako tutulta: Käytiin ti lääkärissä ja alettiin toteuttaa tätä 2-3x viikossa Apolar ja ruoka-aineiden lisäystä pojalle. Nyt on torstai, eilen oli pelkällä perusrasvalla ja annoin maissia ja omenaa uusina ruoka-aineina. Tänään jo leuka meni rikki ja vetisteli, kutina oli kovaa käsissä ja jaloissa (kokeilin sinkkisukkia, tuntuivat auttavan niihin kohtiin joissa olivat) rintakehästä yksi ihottumaläikkä märki bodyn läpi ja selän parantuneet ihottumat olivat tulleet illaksi näkyviin. Huokasin syvään, laitoin eka kerran Apolaria nyt illalla kylvyn jälkeen ja toivon, että saisi nukuttua. Apua! Uskonko nyt siis kiltisti, että tää on tätä ja ruoalla ei ole mitään tekemistä tän kanssa (!?) jatkan sitä omenaa ja maissia, niinhän se lääkäri neuvoi, mutta kun ahistaa ton pojan tuska.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on kanssa atooppinen iho - mulla on aikanaan ollut tosi kuiva iho, mutta nyt myohemmin erityisesti kun asun kosteassa Englannissa, vaiva on helpottanut. Meidan pojalla on nyt atooppinen iho, ei sita ole sen kummemmin todettu tai testattu, mutta meille on maaratty epadermia ja kylpyyn kaytettavaksi Oilatumia. Taalla on onneksi kaikki laakkeet lapsille ilmaisia.

 

epaderm_ointment_300x300.jpg

Oilatum-Bath-Formula-150ml_sp1103.jpg

 

Kylvyssa kaydaan paivittain kun syominen on niin sotkuista ja rasvaamalla iho on pysynyt kunnossa. Laakari ei mitenkaan rajoittanut kylpemista, vaan maarasi tuota kylpyainetta, iho tuleekin siita ihanan pehmeaksi. Lisaksi vaan sanottiin etta iho pitaa pyyhkeella taputella kuivaksi eika hangata ja mitaan saippuoita ei pida kayttaa. Mun aiti myos lisasi, etta taytyy katsoa, etta kaytetaan herkanihon pesuainetta ja ei mitaan huuhteluaineita.

 

Kasvoissa ja selassa tuntuu olevan valilla vahan enemman nappyja - kasvojen napyt laitan kuolan piikkiin. Lisaksi laakari sanoi etta kasvojen napyt voivat myos liittya karstaan, vaikkei sita paassa olekaan, mutta on jotenkin siihen yhteydessa :huh:

Edited by Annick

Share this post


Link to post
Share on other sites

RouvaS, mä sanoisin että jos omena ja maissi pahentaa noin selvästi, niin jätä ne pois jos mahdollista. En oo ammattilainen, mutta kuulostaisi ehkä paremmalta välttää niitä jotka pahentaa sitä. Meille lasten allergologi sanoi just pari viikkoa sitten (meillä siis tytöllä atooppinen ihottuma ja maitoallergia) että jotkut ruoka-aineet voi vapauttaa jotain (en muista mitä, olikohan allergeenejä) elimistössä ja se lisää atooppista ihottumaa ja jos selkeästi on tietyt ruoka-aineet mitkä pahentaa ihottumaa, niin niitä kannattaa välttää.

 

Meillä ainakin vadelma, ananas, banaani ja riisitärkkelys aiheuttaa ihottumaa. Ja muita ruoka-aineita yritän jäljittää mitä ne vois olla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, viikko mentiin ihotautilääkärin ohjeilla ja sit soitin, että iho vaan pahenee koko ajan. Siinä vaiheessa oli ruokavaliossa uutta vain se maissi. Lääkäri pyysi näytille ja me mentiin. Edelleen lääkäri sanoi olevansa samaa mieltä. Ihottuma ei johdu ruoasta. Saatiin uudet hoito-ohjeet ja Protopicia kokeiluun (sellasta kortisonitonta rasvaa, mikä kehitetty sellaisille joille ei kortisonikaan auta, tai ei pääse sitä "eroon") Nyt on taas viikko menty, poika syö jo uutena omenaa, banaania, kauraa, kesäkurpitsaa ja porkkanaa. Se rasva auttaa :girl_dance::girl_dance::girl_dance: Ihottumaa on, kuten oli oletettavaa, kutinaa on niinkuin lääkäri sanoi sitä olevan. Mutta kasvot oli melkein viikon ihan puhtaat, selkä on parantunut lähes kokonaan. Ja mikä tärkeintä, poika saa normaalia ruokaa :girl_sigh: Torstaina on lääkärin soittoaika, katsotaan nyt miten sitten tästä jatketaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin tai siis lisäisin vielä, että ihottuma johtuu joo siinä mielessä ruoasta, että iho reagoi kaikkeen uuteen ja meidän tapauksessa aika rankasti, mutta se ei tarkoita että poika olisi sille allerginen. Ja tämä kaikki siis päätelty ihottuman tyypistä, se ei ole perustaiveihottumaa tms. Nyt vain yritetään keksiä hoitokeinoa, että selvitään arjesta.

 

Mä en vaan ymmärrä, että JOS poika olisikin jollekin allerginen ni mistä sen nyt sitten tietää???!! Ehkä mä kysyn siltä viisaalta lääkäriltä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin pojalla on atooppinen iho. Ihottuma alkoi kyynärtaipeesta joskus 7kk iässä, ja sitä on ollut ympäri kroppaa sen jälkeen. On selkeitä pyöreähköjä läiskiä, ja myös isompia punoittavia alueita. Selkä oli jossain vaiheessa tosi pahana, jossain vaiheessa taas maha. Välillä iho meni ihan rikki yhdestä "rupi-ihottuma"-kohdasta ja tulehtui --> antibiootti-kortisonit kehiin. Kortisonikuurilla on muutenkin saatu aina pahimmat ihottumat rauhoittumaan.

 

Nyt sitten olen kuullut kahdelta eri ihmiseltä (en lääkäriltä, vaan allergisten lasten äideiltä) että kannattaa jättää porkkana pois. Heti kun jätimme porkkanan pois, iho rauhoittui silminnähden! Raaka porkkana aiheutti meillä 7kk iässä heti nokkosihottuma-tyyppisen laajan ihottuman mahalla, mutta luultiin että kypsennetty porkkana sopii... Ilmeisesti meillä iho vaan reagoi hitaammin kypsennettyyn porkkanaan, ja parempi pitää se poissa ruokavaliosta. Mansikkakin taisi pahentaa ihottumaa, tai sitten on sattumaa että molemmilla kerroilla kun poika on saanut mansikkaa, on ihottuma pahentunut.

 

Mutta mistä ihmeestä me tiedetään, onko poika allerginen porkkanalle, vai eikö atooppinen iho vaan tykkää siitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö on atoopikko.

 

Tällä hetkellä iho on hyvässä kunnossa siihen nähden mitä se oli talvella. Tehorasvaukset ja öljyisessä vedessä lillumiset on tehonneet hyvin sekä se, että muistetaan joka päivä pari kertaa rasvailla.

 

Meille koko atooppinen iho on uusi asia, joten kiva, kun löysin hausta tämän ketjun! :girl_smile:

Tai ei se uutta ole, mutta erilaista kuitenkin! Itselläni on 6v. sitten todettu perinnöllisesti kulkeva psoriasis, joka on helppo ollut kyllä hoitaa oikeilla keinoilla ja pysynytkin poissa pitkään. Toivottavasti pysyisi vastaisuudessakin.

 

Pitääkin oikein ajan kanssa lukea teidän juttujanne.:girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä atopiaa on sairastettu reilun vuoden ikäisestä asti eli 6,5 vuotta. Ikävää atopiassa on se, että monen kohdalla sairauden "syitä tai aiheuttajia" ei tunneta. Ja näin mäkin oon tässä vuosien saatossa joutunut huomaamaan. Vaikka ruokavalion karsisi minimiin, ei ihottuma ole riippuvainen siitä. Viikon iho voi olla vaikkapa hyvänä, sitten eräänä päivänä se vain ei enää ole (vaikka ruokavaliossa ei olisi mitään uutta). Atopia on aaltoileva sairaus: tänään kaikki on suht hyvin, huomenna iho huonompi kuin koskaan. Ihottuma yksinkertaisesti on osa meidän elämää! Tai oikeastaan paremminkin: kurja, ärsyttävä, häiritsevä ja inhottava kutina on osa meidän elämää ja öitä...

 

7-vuotiaan atopian hoidossa helpotusta tuo se, että lapsi osaa jo itse sanoa, mikä voide tuntuu hyvältä, mikä ei. Lisäksi lapsi jo tunnistaa, mikäli jokin ruoka aiheuttaa kutinaa.

 

Takrolimuusivoide (Protopic) pitää lapsemme ihon hyvässä kunnossa, mutta olemme yrittäneet siitä päästä jo pidemmän aikaa eroon. Sen pitkäaikaisvaikutukset kun ovat vielä tuntemattomat. Olettehan muutkin huomanneet, että se on aiheuttanut eläinkokeissa syöpää... Tässä lainaus U.S. Food and drug administration sivuilta, jossa kerrotaan protopicista ja elidelistä:

 

" Animal studies have shown that three different species of animals developed cancer following exposure to these drugs applied topically or given by mouth, including mice, rats and a recent study of monkeys. These studies were conducted at doses higher than generally used by patients and the risk of cancer increased with increasing drug dose and duration."

Ja tässä linkki tuolle sivulle:

http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/PostmarketDrugSafetyInformationforPatientsandProviders/DrugSafetyInformationforHeathcareProfessionals/PublicHealthAdvisories/ucm051760.htm

 

Voimia kaikille atopiaperheille ja erityisesti pienoisille atopiapotilaille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyppäänpäs minäkin tähän ketjuun.

 

Meillä on maito-, tomaatti-, banaaniallerginen 1v 3kk neiti, jolla on nyt kk sitten todettu myös atooppinen iho. Maitoallergia on suolioireinen lähinnä, alussa reagoi ihollakin, tomaatti- ja banaaniallergiat on suoli- ja iho-oireisia. Atooppinen ihottuma alkoi tuossa pari kk sitten ilman ruokavaliomuutoksia. Ensin niskaan ja säärien takaosaan tuli punanäppyistä ihottumaa, joka levisi ja paheni atooppiseksi. Mentiin kuitenkin lääkäriin siinä vaiheessa, kun ihottuma oli levinnyt melko laajalle jalkoihin, mutta ei ollut vielä pahannäköinen, ts. häipyi painettaessa eikä kutissut. Oltiin siinä vaiheessa jo 1 viikko käytetty 1% kortisonia, joka ei juurikaa auttanut. Saatiin vahvempi kortisoni 2,5%, ja tukku ohjeita atooppisen ihon hoitoon. Ihottuma häipyi parissa viikossa, mutta palautui heti parin päivän tauon aikana. Aloitettiin uusi kuuri 4 päivän tauon jälkeen. Saatiin ohje, että alussa pitkät (max 14 vrk) hoitojaksot, ja lyhyet (4-7vrk) hoitotauot, mikäli tarpeen. Iho on parempi hoitaa ajoissa, ennen kuin ihottuma pahenee, sillä sitten hoitotasapainon saavuttaminen voi olla vaikeampaa (tarvitaan voimakkaampia lääkevoiteita ja pidempiä hoitojaksoja). Kortisonia tulee levittää reilusti, ei ohuelti. Muuten lääke ei pääse vaikuttamaan (iholle imeytyy vain tarvittava määrä voidetta, vaikka sitä laittaisin "liikaa").

 

Meillä nyt 1 vko uutta jaksoa takana, ja yritettiin pitää taas taukoa, kun ihottuma hävisi. 1 päivä oli välissä, ja taas ilmestyi ärhäkän punaiset näpyt, ja vanhat ihottumaläikkien kohdat alkoivat tulla näkyviin. Kohta loppuu kortisoni, pitää mennä siis uudelleen lääkäriin.

 

Meille lääkäri sanoi, että harvemmin yli 1-vuotiailla alkava yhtäkkinen atooppinen ihottuma liittyy ruoka-allergioihin.

 

Pesuohjeeksi saatiin, että 2 kertaa viikossa on hyvä, mutta kaikki näkyvä lika, hiki ym. pitää pestä pois. Tarvittaessa käytetään saippuaa, tai voidepesua. Pesu vähetää ihon bakteeri- ja hiivasienimäärää. Kokeilemalla löytää sopivan pesumäärän. Meillä esim. iho lehahtaa pesun jälkeen, mutta näyttää siltä, että tiheämmillä pesuväleillä (3-4krt) viikossa neidin iho voi paremmin.

 

Tuntuu hullulta, että ihottuma ei näytä pahalta, sitä vain on laajasti ja se tulee aina takaisin kuurin jälkeen. Tiedän, että atooppinen ihottuma voi olla tosi kutiava ja pahannäköinen, neidilläkin oli maitoaltistuksen seurauksena melko pahana poskien ja käsien iho 6kk iässä. Aikamoista rasvausrymbaa tämä on, ja toivon mukaan saataisiin iho rauhoittumaan, ja selvittäis ilman kortisonia taas pitkät pätkät.

 

enkulipeikko, jännä juttu tuo porkkana! Mun miehen isä on allerginen porkkanalle (muun muassa), ja hänen ihonsa menee siitä rikki. Itse ajattelisin näin, että jos ihottuma paranee/on parempi ilman porkkanaa, ja vastaavasti pahenee porkkanaa syödessä, niin se olisi allergiaa, atooppisen ihottuman lisäksi (eli vaikka siihen ihottumaan muutkin syyt vaikuttaisi). Jos ihottuma tulee ja menee huolimatta siitä, miten porkkanaa syö, kyseessä ei ole allergia. Musta just on niin hankalaa se, kun atooppisen ihottuman syytä ei tiedetä. Se vaan tulee ja menee. Meille lääkäri sanoi, että oireet laukaiseva tekijä voi olla milloin hiki, stressi, milloin mitäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin myös pesuista, että pari kertaa viikossa olisi hyvä käydä pesulla. Nyt kesäaikaan, kun iho hikoaa ja sitä myöten tietysti kutisee niin ollaan lisätty kertoja ihan tarpeiden mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semmosen ihan käytännön vinkin haluan kertoa (jos ette ole jo kuulleet muualta) että atopialäiskä tykkää "hauteista". Meillä tuon kolmosen atopia on kaikista pahin ja raapi rikki kyynärtaipeensa tässä kesän alussa ja sen seurauksena läiskä tulehtui ja alkoi jo vähän märkiä ja erittää. Laitoin pari päivää Bacibactia ja Sibicortia REILUSTI läiskään, päälle rasvalappu (saa apteekista) ja harsorullaa paketiksi. Läiskä parani parissa päivässä tosi hyväksi! Eihän se käärinliina tuon 4v menossa mukana päivisin kovinkaan pysynyt, mutta yön ainakin hautoi tosi hyvin ja se rasvalappu piti rasvat paremmin iholla eikä pyyhkiytyneet pois niin äkkiä! :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now