Heinänen

Pakastemarjat, uskaltaako käyttää?

66 posts in this topic

Heippa,

aiemmin olen syönyt paljon pakastemarjoja, sekä itse kerättyjä että pakastemarjoja. Olen syönyt marjoja niin smoothieita kuin ihan maitorahkan/luonnonjogurtin kanssa tai puuron kanssa sellaisenaan ihan sulatettuina.

 

Uskaltaako ainakin suomalaisia pakastemarjoja (kaupan pussit) laittaa suoraan smoothie-sekoittimeen, vai pitäisikö marjat sulattaa mikrossa "kuumiksi" vai pitäisikö peräti keittää marjat?

Ulkomaista pakastemansikkaa tai -vadelmaa en tietenkään keittämättä käyttäisi. 
Tosin, ehkä leivonnassa uskaltaa vadelmia laittaa muffinsseihin, jos käyvät siis uunin ( = kuumentuvat) kautta?

Kokemuksia, vinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön huoletta kotimaisia, ymmärtääkseni listeriaa on tavattu nimenomaan ulkomaisissa marjoissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotimaisia söisin kuumentamattakin. Ja eikös se ollut norovirus eikä listeria, mitä niissä ulkomaisissa pakastevadelmissa joskus oli vai onko nyt ollut listeriaakin jossain?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ainakin syön mustikka- ja puolukkamaitoa kotimaisista pakastemarjoista tekemättä niille mitään pikaista mikrosulatusta kummempaa. Ulkomaiset marjat kannattaa varmaan säästää kiisseleihin ja leivontaan - tai mieluiten jättää kaupan pakastealtaaseen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotimaisia pakastemarjoja voi syödä huoletta, mutta ulkomaisten kanssa olisin kyllä tarkempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, norovirus se on eikä listeria, joka noista tulee. Mä muuten sairastin kyseisen viruksen pari viikkoa sitten, eikä missään (neuvolassa, lääkärissä) sanottu että se voisi olla vaarallinen raskaana olevalle. Muistin vasta tän ketjun luettuani, että ai niin, noroviruksesta varoitettiin siellä pakastevadelmien yhteydessä jossain lippulappusessa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muistelisin kuulleeni ulkomaalaisten pakastemarjojen ja listeria yhteydestä.. En muista missä yhteydessä, ehkä hygieniapassikoulutuksessa? Pakastevihanneksissa sitä ainakin voi olla, eli voin sotkea siihenkin.

Mua vaan mietityttää noi pakkausten merkinnät. Eli ilmoitetaanko suomalaiseksi tuotteeksi vaikka Virossa kasvatetut ja kerätyt marjat, mutta jotka on pakastettu ja pakattu täällä? Onko noissa Pirkan pakastemarjoissa Suomenlippumerkki? Mä kun en ole varmaan koskaan ostanut niitä. Esim hillonhan voi myydä kotimaisena vaikka marjat olisi Chilestä jos tuote vaan on valmistettu meillä.

Tai että onhan Valion banaanijogurttikin suomalaista ja purkin kyljessä ”Hyvää Suomesta –joutsenlippu”, joka on suomalaisen ruuan alkuperämerkki..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä marjoissa lukee aina alkuperämaa. Hilloissa ja muissa varmaan eri, kun ovat jatkokäsiteltyjä, ja toisaalta sit ne riskit on jo käsittelyssä lähteny. Mutta jos nyt saivarrellaan, niin mites noi kaupan valmissmoothiet.... Stockalla oisin halunnu delistä smoothien, mutta kysyttyä kävi ilmi, että olivat serbialaisia pakastemarjoja, hyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt smoothieissa kuumentamattomina kotimaisia sekä oman maan, että kaupan pakastemarjoja. Mä en muista, minkä merkin pakastemarjasekoitus se oli, mutta jossain niissä oli, että mansikat/mustaherukat suomalaisia, vadelmat puolalaisia !! Ja mun mielestä pussissa lukee vielä kotimainen.. Jos en olisi raskaana, niin tuskimpa siihen olisi koskaan tullut kiinnitettyä huomiota. Missä kaikessa muussa meitä "huijataan"? Mulle kotimainen on automaattisesti suomalainen !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun muistaakseni kotimaisissa pakastemarjoissa saa olla mukana pieni prosentti ulkomaalaisia marjoja. Esimerkiksi just noin, että sekoituksen vadelmat tulevat Puolasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko korjata:

Listeria, ei norovirus. Noro on suolistoperäinen viruskanta, listeria esimerkiksi kalassa oleva bakteeri. Tai ok, EVIRAn mukaan löytyy kumpaakin!

 

Lisätietoja EVIRAN sivuilta.

 

Samaiselta viranomaiselta löytyy suositukset pakastemarjoja kohtaan: Ulkomaiset pakastevadelmat

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yazz, mä en kyllä löydä tuosta laittamastasi linkistä tietoa, että pakastemarjoista olisi löytynyt listeriaa, vaan päinvastoin juurikin sitä noroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy kommentoida, että kyllä mäkin listerian niihin pakastemarjoihin yhdistäisin. Siis niihin ulkomaisiin. Tuolta sivuilta kun luin, niin yleensä listeriaa tavataan kala- ja lihatuotteissa, mutta etenkin jos tuote on "jälkisaastunut", eli tuotantoympäristöstä on tarttunut siihen listeria, niin miksei kyseessä vois olla myös marjat, jotka pakastetaan? Kai siinä on jokin riski. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ulkomaisissa pakastevadelmissa on ollut nimenomaan noroa. Listeriasta en tiedä, mutta tämä noro-aspekti on kyllä ihan täyttä totta enkä ulkomaisia pakastevadelmia söisi missään tapauksessa kypsentämättöminä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OnervaK: joo, tuo olikin mun koulutusjuttuja, jotka muistin tuohon hätään väärin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Norosta vielä sen verran, että se on tietysti tosi ikävä tauti varsinkin raskaana ollessa (kokemusta on molempien raskauksien osalta - ei tosin pakastemarjoista johtuvana), mutta kuitenkin se on ihan perusvatsatauti, joka ei ole sikiölle tai äidille vaarallinen. Mitään hengenhätää siis ei ole, vaikka sen saisikin, eli sikäli voi olla huoletta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ainakin syöny kotimaisia pakastemarjoja ilman että olisin edes mikrossa käyttäny. Niissä kaupan pusseissa lukee aina että mistä maasta mikin marja on. Joku aiemmin mainitsikin että yhdessä pakastemarjapussissa on muut marjat suomesta, mutta vadelmat Puolasta. Pakkasmarja merkin pussi on kyseessä. Ite jos ostan kaupasta noita marjoja niin tarkastan kyllä että mistä maasta marjat on. Karpaloita olisin kovasti halunnu, mutta nekin näytti olevan virolaisia, kauppaan jäivät sit :b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mistä näitä Suomessa myytäviä "ulkomaalaisia" pakastemarjoja tuodaan? Jotenkin ulkosuomalaisen korvaan aina kuulostaa niin oudoilta nämä "vain suomalaista" ravintosuositukset kun eihän muissa maissa sitten vois noiden suositusten mukaan syödä mitään marjoja. En tiedä onko kohdalle sitten vain käynyt hyvä tuuri, mutta ikinä en ulkomailla asuessani ole vältellyt espanjalaisia, brittiläisiä tai latinalaisamerikkalaisia marjoja.

 

Ja toki siis raskaanaolevan tulee noudattaa oman asuinmaansa ravinto-ohjeita, en mitenkään väheksy näitä Suomen ruokarajotuksia, mutta aihe on kyllä mielenkiintonen kansainväliseltä kannalta, että kuinka erilaisia ravintosuosituksia eri maissa raskainaoleville voidaan antaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puolasta, Virosta, Saksasta tulee kaikkia marjoja, ja Chilestä noita vadelmia jonkin verran. Noista nyt varmaan eniten tulee pakastemarjoja. Hillomarjoista en ole varma että onko samat maat toimittajina kuin pakastemarjoissa.

Suomesta taas viedään mansikoita muualle, ja yhtenä vuotena suomesta tilattujen, erään mansikkapitäjän mansikoiden, tilaus oli ylittänyt tuotannon määrän, jolloin tilaukseen ei pystytty vastaamaan ja tilausta ei oltu toimitettu. Tästä olisi pahimmillaan seurannut se, että suomen markkinat olisivat jääneet vaille mansikkaa :D

Suomessa marjojen makuun vaikuttaa pohjoinen valo (valon väri, aallon pituus, vaikuttaa muistaakseni sokerien kehittymiseen) ja täällä kasvatetut mansikat ovat maukkaampia kuin vastaavat etelä- ja keski-eurooppalaiset , joka nostaa mansikan kysyntää ulkomailla. Lisäksi suomalaisten marjojen hinta on kalliimpi kuin ulkomaisten, eikä täällä ole metsämarjoille kerääjiä, joten suomen teollisuuden ei ole järkevää käyttää (pelkästään?) suomalaisia marjoja, vaan ne tulevatkin muualta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama vieras: Vaikuttavaa marjatietoutta :D Suomalaiset mansikat on tosiaan maultaan maailmanparhaimpia, etten kyllä yhtään ihmettele, että niistä on kova kysyntä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ja näistä lippuasioista. Suomenavainlipun voi iskeä tuotteeseen, jos sen valmistus on Suomessa ja aineksista on tietty osa Suomesta. Esim. lastenruuissa on avainlippua, mutta esim. maissia on aika vähän kotimaisessa tuotannossa (pl. eläinrehuksi menevä maissi), se esimerkkinä muualta tulevista. Sininen Hyvää Suomesta -merkki on tavallaan kotimaisuuden tae, mutta siinäkin sallitaan raaka-aineet muualta. Se on kuitenkin valmistajakohtainen merkki, eli valmistajalla voi olla kotimaisia ja jotain aivan muuta, silti saman merkin alla.

 

http://www.hyvaasuomesta.fi/hyv%C3%A4%C3%A4-suomesta/hyv%C3%A4%C3%A4-suomesta-merkin-kriteerit

 

Evira jyrähtää, että esim. pakastemarjojen alkuperämaa pitäisi olla aina pakkauksessa, vaikka olisivatkin Suomessa pakattuja.

 

 

Näin vielä OT:na, pakkauksia kannattaa itse kunkin lukea muutama sekunti tiskin äärellä, oli raskaana tai ei. Meillekin eksyi kaupan pikareissun tuloksena Pirkan jäätelöä, valmistusmaa Latvia tai Liettua...ei siinä, varmasti hyviä maita nekin elintarvikemielessä, mutta olisi sitä jäätelötehdasta lähempänäkin.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni Avainlipun saa kun tuotteesta ja sen valmistuksesta on 60% kotimaista.

 

Itse olen syöttänyt pojalle itse poimittuja ja pakastettuja marjoja ja tuntuu kelpaavan paremmin kuin hyvin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse syönyt huoletta itse noukkimiani pakastemarjoja (mustikka, vadelma, mustaherukka, mansikka). Kaupan marjojen kanssa olisin tarkkana, että mikä on alkuperämää. Jos on suomalaista marjaa, niin kuumentamatta voisin syödä, muutoin kuumennus ensin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mistä näitä Suomessa myytäviä "ulkomaalaisia" pakastemarjoja tuodaan? Jotenkin ulkosuomalaisen korvaan aina kuulostaa niin oudoilta nämä "vain suomalaista" ravintosuositukset kun eihän muissa maissa sitten vois noiden suositusten mukaan syödä mitään marjoja. En tiedä onko kohdalle sitten vain käynyt hyvä tuuri, mutta ikinä en ulkomailla asuessani ole vältellyt espanjalaisia, brittiläisiä tai latinalaisamerikkalaisia marjoja.

 

Ja toki siis raskaanaolevan tulee noudattaa oman asuinmaansa ravinto-ohjeita, en mitenkään väheksy näitä Suomen ruokarajotuksia, mutta aihe on kyllä mielenkiintonen kansainväliseltä kannalta, että kuinka erilaisia ravintosuosituksia eri maissa raskainaoleville voidaan antaa. 

 

Mulla on aina tämä sama ihmetys, kun Suomessa korostetaan niin paljon kotimaisuutta sekä marjoissa että esim. maitotuotteissa. Espanjassa mansikkakausi alkaa helmikuussa ja kestää kesäkuulle ja syön tuona aikana kiloittain mansikoita, koska tykkään niistä paljon. Koskaan en ole saanut niistä mitään ja nyt raskausaikana jatkan samaan malliin. Pointtina siis vaan se, että jokaisessa maassa on ne omat kotimaiset marjat ja tuotteet, joiden käyttöä korostetaan. Voihan kyse olla siitäkin, että oman maan asioita on helpompi valvoa, mutta toisaalta kun EU:ssa ollaan, niin ainakin Euroopassa määräysten tulisi olla yhtenäiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now