Heinänen

Pakastemarjat, uskaltaako käyttää?

66 posts in this topic

^ Puolalaiset pakastevadelmat aiheutti muutama vuosi sitten Suomessa muutaman aika nasevan norovirusepidemian, ilmeisesti likaisen kasteluvetensä vuoksi. Siitä tuo Eviran suositus (joka siis koskee muitakin kuin raskaana olevia) on jäänyt käyttöön.

 

En mäkään tuoreita ulkomaisia hedelmiä tai marjoja keitä.. :D Ja pakasteista ei ole tarvinnut toistaiseksi käyttää ostettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni myös espaniassa voi olla likaista kasteluvettä, joten itse en näin alentuneen vastustuskyvyn aikana söisi niitä. Jos ei olis raskaana, mikäs siinä sitten olisi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekin varmasti vaikuttaa, että jos asuu pysyvästi ulkomailla, niin elimistö on tottunut siihen tietyn maan bakteerikantaan. Eli siis marjoista ei välttämättä saa samanlaisia oireita, mitä bakteerikantaan tottumaton ehkä saisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulemma italiassa naiset tekevät listeriatestin kerran kuussa, jos eivät ole sairastaneet ko. tautia ennen raskautta. Suurin osa on sairastanut sen, koska se on siellä niin yleinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistelen, että jossain päin Etelä-Eurooppaa (juuri Italia ehkä?) ei suositella siellä asuvillekaan raskaana oleville mitään hedelmiä/marjoja, joita ei voi kuoria.

 

Siihen kun vielä lisää tuon bakteerikannan ja sen, että Suomessa aika suuri osa ulkolaisista marjoista taitaa olla puolalaista vadelmaa, jossa on ihan oikea todettu riski, on musta oikein hyvä perussääntö sanoa, että keitä ulkomaiset marjat, vaikka se ehkä joskus jonkun marjan kohdalla turhaa olisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulemma italiassa naiset tekevät listeriatestin kerran kuussa, jos eivät ole sairastaneet ko. tautia ennen raskautta. Suurin osa on sairastanut sen, koska se on siellä niin yleinen.

Listeriaan ei kyllä ymmärtääkseni muodostu immuniteettia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Totta. Missäköhän mun aivot oli. :D Vaihdetaan listerian tilalle toksoplasma.

 

Suomessa noin 80%lla ei ole vasta-aineita toksoplasmoosia vastaan ja raskaudenaikaisia toksoplasmooseja todetaan vuosittain noin 130 äidillä. Synnynnäistä toksoplasmoosia sairastavia lapsia syntyy Suomessa vuosittain noin 50-60.

 

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26262,28103

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eviran tiedote:

 

Ulkomaiset pakastemarjat suositellaan käytettäväksi vain kuumennettuna

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kehottaa välttämään ulkomaisten pakastemarjojen käyttöä kuumentamattomina. Hepatiitti A-viruksen epäillään tarttuneen pakastemarjojen välityksellä.

Tanskassa epäillään pakastemarjojen levittäneen hepatiitti A-virusta. Suomessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Evira selvittävät yhdessä paikallisten viranomaisten kanssa kotimaassa saatuja hepatiitti A-tartuntoja. Potilaita on haastateltu ja elintarvikenäytteenottoa suunnitellaan parhaillaan. Haastatteluissa kuumentamattomat pakastemarjat ovat nousseet esille mahdollisena tartunnanlähteenä myös Suomessa.

Eri puolilla maata on aikaisemmin myös esiintynyt useita norovirusepidemioita, joiden epäillään aiheutuneen ulkomaisista pakastevadelmista.

Evira kehottaa kuluttajia ja elintarvikealan toimijoita tarkistamaan hankkimiensa pakastemarjojen alkuperän ja ruokamyrkytysten välttämiseksi käyttämään ulkomaiset marjat vasta riittävän kuumentamisen jälkeen. Ulkomaista alkuperää olevat pakastemarjat tulee joko keittää 2 minuutin ajan tai ainakin pitää kuumana vähintään 5 minuutin ajan 90 asteessa.

Elintarvikkeen alkuperämaa on ilmoitettava pakkauksessa, jos alkuperämaan pois jättäminen voi johtaa kuluttajaa harhaan. Pakastetut ulkomaiset marjat voivat olla Suomessa pakattuja, joten pelkkä pakkaajan nimen tarkistaminen ei riitä ilman alkuperämaan tarkistamista.

Epäillään, että virukset pääsevät marjoihin saastuneen kasteluveden välityksellä. On myös mahdollista, että tartunta johtuu poimijoiden huonosta käsihygieniasta. Pakastaminen säilyttää virukset hengissä ja tartuntakykyisinä. Jos marjat käytetään sulatuksen jälkeen sellaisenaan tai ainoastaan niitä lievästi kuumentaen, eivät virukset tuhoudu.

 

Tummennos omani. Ei Suomessa poimituissa marjoissakaan välttämättä mitenkään hyvä käsihygienia ole. Olen itse nähnyt sukulaisperheen takapihan viereisessä metsässä olevan ulkomaalaisten poimijoiden väliaikaisen majoituksen. Siis poimivat koko päivän ja kävivät väliaikaisessa teltassa syömässä. Niillä ei käsihygieniaa todellakaan ollut olemassakaan. Toisaalta määrät sekoittuvat isoon määrään marjoja, joten todennäköisyys että suomalaisessa marjassa on pöpöjä on pienet. Enemmänkin on ongelmana likainen kasteluvesi jossain maissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutulla sanoisin myös, että Evira ei voi alkaa nimetä tiettyjä maita, joissa on huonompi hygienia kuin toisissa, joten kaikki on pakko niputtaa samaan sarjaan "ulkomaalaiset" marjat :D Nousisi varmasti melkoinen kohu, jos Evira uskaltaisi sanoa, että voitte syödä espanjalaisia pakastemansikoita mutta jättäkää ne serbialaiset ja puolalaiset väliin :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jep, osittain noin. Lisäsi Evira on Suomen elintarviketurvallisuusvirasto. Tietää siis parhaiten suomalaisen teollisuuden, suositukset, viranomaisten ohjeet jne. He antavat tietoa Suomessa asuville siitä näkökulmasta mitä täällä syödään. Ei mitä suomalaiset sattuvat syömään jossain toisessa maassa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon syönyt smoothieissa kanssa lähinnä mangopaloja, mustikoita ja mansikoita... ja jäisinä nienomaan kun ne tekee siitä smoothiesta parhaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kyllä syö ulkolaisia marjoja, en edes kypsennettynä. Uskon, että ovat keittämisen jälkeen ihan turvallisia, mutta en koe mitään tarvetta käyttää niitä. Kotimaiset riittävät. Valitettavasti oma pakastin on niin pieni ettei sinne ihan koko vuoden tarpeet mahdu, mutta kaupasta ostan sitten lisäksi pakastemansikoita, -herukoita, -puolukoita ja -mustikoita tarpeen vaatiessa. Niillä olen pärjännyt   ja hyvältä maistuvat, nams

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisiko joku vääntää rautalangasta minulle mikä on esim. sellainen tuottaja jonka pakastemansikat ovat 100% suomalaisia? En ole aiempina talvina joutunut ostamaan vaan pakastanut itse riittävästi, mutta viime kesänä iski laiskuus ja nyt pakastimen pohja häämöttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitens kaikki muut pakastejutut, esim. pakastetut parsakaalin palaset? Ne on meidän vauvan herkkua. Kuoleeko "pahikset" höyryttäessä tai keittäessä?

 

Eviran tiedote:

 

Ulkomaiset pakastemarjat suositellaan käytettäväksi vain kuumennettuna

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kehottaa välttämään ulkomaisten pakastemarjojen käyttöä kuumentamattomina. Hepatiitti A-viruksen epäillään tarttuneen pakastemarjojen välityksellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pakastetut vihannekset yleensäkin ohjeistetaan kuumentamaan kiehuvaksi, eli höyrystämään/keittämään väh. 70 asteiseksi. Monesti tuo sanotaan jo niissä pakkauspusseissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, mutta riittääkö se tappamaan mahdolliset taudit? Yritin googlettaa tota hepattiitti A:n taudinaiheuttajan keittoaikaa, mutta en löytänyt. Ja riittääkö sama aika höyrystämiseen ja keittämiseen? Keitettettäessä se on kuitenkin kokonaan vedessä. Höyrystä ei aina tiedä miten se höyry liikkuu kasvisten välissä, kun ne ei lillu siellä vedessä. Ainakin meillä parsakaalit tuntuu kypsyvän hitaammin höyryssä kuin vedessä. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^riittää. Suurinosa taudinaiheuttajista tuhoutuu +63 lämpötilassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön itsepoimittuja ja kotimaisia ostettuja mutta itse pakastettuja marjoja pakkasesta. Itsepoimien ainakin tietää käsihygienian tason. Joskus teininä paikallisella marjatilalla olin pari viikkoa poimimassa mansikkaa. Muutama paikallinen teini oli hommissa ja muut oli jostain aasiasta ja baltiasta tulleita. Pellon reunassa oli vain huussi, jossa ei ollut mitään käsienpesumahdollisuutta. Vessapaperia sentään oli. Kerroin tästä kotona ja äitini soiiti elintarvikeviranomaiselle, joka kävi paikalla tarkastuksella.Kun lomareissun jälkeen palasin poimimaan, oli paikan päälle tuotu parakki, jossa oli vesivessa ja lavuaari käsienpesulle.Hygienian kanssa kyllä mentiin vähän ojasta allikkoon, sillä vaikka nyt oli juokseva vesi, niin koko parakista ei löytynyt vessapaperia! En ole sen jälkeen ikinä ostanut kyseisen tilan mansikoita. Ei sillä, että tietäisin muualla hygienian olevan parempi, mutta maku meni kyllä tuon paikan touhuun ihan täysin. Harmi vaan, kun ovat seudun suurimpia mansikanviljelijöitä, joiden marjoja on joka kaupan edessä.

 

Tiedän myös yhdet häät, joista koko hääväki sai noroviruksen syötyään kakun päällä pakastevadelmia. Että kyllä sitä niistä vaan löytyy, ei ole mikään turha ohje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt kaupan pakastealtaasta ostettuja suomalaisia marjoja ilman kuumennusta, lisäksi mulla on pakkasessa kauppatorilta ostettua suomalaista mustikkaa, jota syön ilman kuumennusta myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsepoimittuja kotimaisia marjoja on tullut syötyä runsain mitoin, kaupasta ostetuista ei ole kokemusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilman muuta syön kotimaisia ilman kuumennusta. Ulkomaisia marjoja en syökään tietoisesti, jossain ravintolassa niitä voi tulla vastaan, mutta silloin olen luottanut ravintoloiden tasokkuuteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now