Sign in to follow this  
Followers 0
blue.eyes

Luomusynnytys.

110 posts in this topic

Ajattelin tämmöistä ketjua laitella pystyyn kun tuossa kävin omia synnytyspapereita lävitse ja siellä oli kohta kivunlievitys ja vaihtoehtoina kaikki mahdollinen epiduraalista kauratyynyyn ja sitten osio jossa oli että ei kivunlievitystä.

 

Mun ainoa kivunlievitys toisessa synnytyksessä oli allas ja pidän synnytystäni luomuna, mutta kun niitä papereita lukee niin jää käsitys että sitä vettäkään ei olisi saannut olla.

 

Onko luomusynnytys teidän mielestä täysin lääkkeetön synnytys vai onko se synnytys ilman kauratyynyjä, altaita/suihkua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee mieleen luomusynnytyksestä täysin lääkkeetön synnytys ja vielä ehkä jätettynä hypnoosit jne pois. Musta vesi, kauratyynyt, hieronta ovat "sallittuja". Muutenhan sitä pitäis seistä keskellä huonetta alasti paikallaan, jotta sais itselleen luomusynnytyksen tittelin, jos mitään ei saa olla.

 

Kyllähän ne merkitsee papereihin kaikki mitä on yritetty ja tehty. Mahtaako ne kirjottaa "luomu" vasta sitten kun mitään muuta ei oo kirjotettavana ja jotain ois kirjotettava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelen, että luomusynnytys on synnytys ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Eli synnytys allas/jyväpussi/aquarakkulat/hieronta ym. kivunlievityksen kanssa on luomusynnytys, siis mun mielestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä miellän luomusynnytykseksi myöskin lääkkeettömän. Eli siis kaurapussit, altaat jne. on "sallittuja", mutta ilokaasusta eteenpäin ei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vasta yritellään, mutta minua kiinnostaa paljon luomusynnytys, kun on asioita tullut jo ajateltua ennalta. Mielestäni se rajoittuu siihen, ettei lääkkeitä tai ilokaasua käytetä. Haluaisin kuulla kokemuksia asiasta ja miten on käytännössä mennyt. Millaista kipu on ja tuliko jossain vaiheessa tunne, että haluaisi sittenkin epiduraalin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luomu on minun ajatuksissa kaikki mihin ei sisälly lääkkeet.

 

^Mä en edes harkinnut luomusynnytystä ja vielä näin jälkikäteen ajateltuna olisi halunnut luomusynytystä, koska kipu oli niin kova. Sain jopa hieman nukkua väsymystä pois epiduraalin vaikutusaikana. Olin siis tosi väsyny jo ennen synnytystä, oleskeltuani lähes 3vko sairaalassa.

 

Mutta luomu tai ei niin se sattuu kuitenkin jos on sattuakseen. Kaikilla on synnytyksissä kivut on niin eriasteisia. Toiset pitää synnytystä helppona, eikä kivuliaana ja toiset taas huutaa täyttä kurkkua kivusta ja synnytys on vaikeaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee luomusynnytyksestä (= luonnonmukainen) mieleen lähinnä joku entisaikojen sauna- tai pellonoja synnytys!! :rolleyes::lol: No joo, mutta mä siis käsitän tuon niin, että ei lääkkeellistä apua kipuihin. Kyllähän sitä nyt voi kotonaankin ammeeseen mennä (tai sinne pellonojaan... hyi mua!)!! Ja kotisynnytys nyt ainakin pitäisi olla luomuista luomuinta... kai.

 

 

Itse en ole mitenkään erityisesti asian puolesta enkä vastaan. Menin synnyttämään avoimin mielin, en suunnitellut, että haluanko jotakin ehdottomasti tai enkö halua ja otin vastaan kaiken asia ja hetki kerrallaan. Jos synnytykseni olisi ollut nopeahko ja kivut olisivat olleet siedettäviä, en tietenkään olisi vain ottamisen ilosta pyytänyt epduraalia. Minun tapauksessani epiduraali oli jopa lopulta synnytystä edistävä asia! Todennäköistä on, että synnytykseni olisi päätynyt, harmikseni, sektioon jos minulla ei olisi ollut epiduraalia.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haluaisin kuulla kokemuksia asiasta ja miten on käytännössä mennyt. Millaista kipu on ja tuliko jossain vaiheessa tunne, että haluaisi sittenkin epiduraalin.

 

Mä olin sairaalaan mentäessä 5cm auki eikä kivut siihen asti olleet pahoja. Pidin jostain kiinni ja hengittelin. En sitten tiedä kuinka paljon olin auki altaaseen mennessä, mutta hyvin pääsin altaasee, mutta altaassa oltuani 45 min oli pakko tulla pois. Siinä vaiheessa sattui jo sen verran että pyysin epiduraalia.. kätilö ehdotti että hän kurkistaa tilanteen ja sitten hän soittaisi ja laitettaisiin spinaali, joka vaikuttaa nopeammin. Olinkin sitten jo hyvin kokonaan auki, eli vähä oli reunaa jäljellä ja kätilön hämmästykseksi myös vedet. Hän sitten sanoi että mä saan sen salaisen haaveen eli luomusynnytyksen ja puhkaisi kalvot ja sitten alkoi tapahtumaan.

 

Nyt kun homma on ohitse, niin jälkikäteen ajateltuna mun pelastus oli se että vedet eivät menneet aikaisemmin. Jos ne olisivat menneet kotona en olisi pystynyt kävelemään sairaalaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei siinä mielessä ole luomusynnytystä takana, että jokaisessa olen vähintään ilokaasua hengitellyt pahimpaan kipuun. Kokemusta on kuitenkin avautumisvaiheesta sekä ilman kivunlievitystä että lievityksenä amme/suihku. Kakkosen synnytyksessä olin sairaalaan mennessä noin 6 senttiä auki, ja siihen mennessä kipu oli kohtuullisen lievää. Sairaalassa pääsin ammeeseen, ja siellä olin vajaa tunnin, kunnes alkoi tuntua, että haluaisin lääkkeellistä kivunlievitystä. Mutta kuten blue.eysillakin mullakin oli kohdunsuu jo täysin auennut, eikä tietenkään mitään puudutteita luvattu. Tosin mulla alkoi tästä synnytyksen kivuliain vaihe. Kalvot puhkaistiin, ja sain alkaa ponnistaa. No, vauvahan ei ollut lähes ollenkaan laskeutunut, eikä mun hiipuvilla supistuksilla eikä onnettoman ponnettomilla ponnistuksilla edes mihinkään liikahtanut. Mut siis pistettiin kylkiasentoon, koska silloin vauva kuulemma laskeutuu parhaiten supistusten vaikutuksesta tjs. Samalla laitettiin myös oksitosiinitippa ja sain sitten ilokaasua kipuja lievittämään. Lopulta vauva syntyi noin kaks tuntia sen jälkeen, kun kohdunsuu oli auennut täysin - avotarjonnassa, napanuora henkseleinä vartalon ympäri, päänympärys 38 cm ja muutoin kokoa 4520g/56cm.

 

Kolmannella kerralla supistukset eivät tulleet oikein koko synnytyksen aikana säännöllisiksi. Niinpä arvoin kotona ekasta supistuksesta noin kaks tuntia, milloin sinne sairaalaan kehtais lähteä. Vielä sairaalan pihalla sekä ilmottautumisen jälkeen aulassa kätilöä odotellessa mietin, että nyt on kyseessä väärä hälytys, ja mut lähetetään nolona kotiin. Kolmas kerta, eikä vieläkään tiedä, milloin sairaalaan tulis lähtee. No, yllätys oli melkoinen, kun kätilö sanoi, että ois voinu kotiakin syntyä, jos vielä oisin odottanut. Kohdunsuu oli 9 senttiä auki, ja saliin ehdittyämme oisin voinu saman tien alkaa ponnistaa, mutta homma eteni saman kaavan mukaan kuin kakkosen kans.

 

Summa summarum mulla ois onnistunut luomusynnytys, jos ponnistusvaihe olisi ollut niin sanotusti normaali. Luonnollisesti synnytyskipu tuntuu eri ihmisten mielestä erilaiselta, mutta mulla on avautumisvaihe sujunut helposti. Kolmannen kohdalla tästä kätilökin mainitsi. Siis toki supistukset ovat sattuneet, mutta kipu on ollut hyvin siedettävissä ja supistusten välit olen pystynyt hyvin rentoutumaan.

 

Muoks. Luomuksi miellän minäkin synnytyksen ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Juu, synnärin papereissa on tosiaan ruksi ruutuun-taulukossa kohta ei kivunlievitystä sen lisäksi, että siinä on kohdat amme/suihku, akupunkti, muu kivunlievitys... Ei taida kovin usein ruksia siihen kohtaan tulla. Ilokaasukaan ei mielestäni mitenkään tehokas kivunlievittäjä ole...

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua alkoi tää aihe kiinnostaa joten surffasin aiheesta vähän enemmänkin. Ei olekaan niin yksiselitteinen tuo luomusynnytys-käsite. Mielipiteitä on monia, ja luonnonmukaisuuden tasojakin varmasti erilaisia. Erään tiukan määritelmän mukaan edes teknologian hyödyntäminen, mm. vauvan tilan seuranta synnytyksen aikana sydänäänikäyrillä, ei kuulu luomusynnytykseen. Torvella kuuntelu olisi parempi vaihtoehto. Ja mm. aquarakkulat olisivat sallittujen kivunlievityskeinojen listalla. Arjessa monet tuntuvat käyttävän nimen omaan lääkkeettömästä synnytyksestä nimitystä luomusynnytys.

 

 

Mm. tällaiset artikkelit löysin:

http://www.kookas.fi/articles/read/7110

http://www.lapsiperhe.net/aktiivinensynnyt...?artikkelinr=54

 

Missään en vielä törmännyt ajatuksiin, että luomusynnytyksessä ei saisi tuhlata vettä tai kauratyynyn kauran pitäisi olla luonnonmukaisesti viljeltyä B) Pilkunviilaajan luomusynnytykseen kuuluisivat kai nämäkin periaatteet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin lukemassa nuo linkeissä olleet jutut. Mun kolmosen synnytyshän oli pientä ilokaasun hönkimistä lukuunottamatta aika luomu, vettäkään ei tuhlattu. ;) Musta oli kyllä mukava, kun kätilö ei esim. puhkaissut kalvoja lainkaan, vaan sanoi, että vauva saa vaikka syntyä huntu päässä, jos ei itsekseen mene lapsivedet. Muutenkin synnytyksessä oli koko ajan äärettömän rauhallinen tunnelma, joka jatkui sen jälkeenkin, kun vauva, ei toisella eikä kymmenennelläkään ponnistuksella, vaan noin puolen tunnin aktiivisen rupeaman päätteeksi, syntyi. Sain heti vauvan syliin ja siinä se sitten köllöttelikin lähemmäs kaksi tuntia (ok, jossain vaiheessa meinas tulla jo tunne, että meidät on unohdettu kokonaan), kunnes menin suihkuun ja vauva samalla pesulle ja mittauksiin. Istukan syntyminen, tikin ompelu, napanuoran leikkaaminen meni jotenkin kokonaan ohi, kun vain ihastelin pikkuista. :wub:

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta synnytys on luomu silloin, kun se käynnistyy ja etenee itsestään ilman erityisiä toimenpiteitä (esim. oksitosiinitippa) ja kivunlievityskeinot ovat ei-lääkkeellisiä. Mielestäni luomusynnytys on käsitteenä vähän hankala. Parempi käsite on aktiivinen synnytys. Aktiivisesta synnytyksestä puhuttaessa korostuu se, että synnytyskipua on tarkoitus lievittää aktiivisesti eikä kärvistellä avuttomana kipujen keskellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta luomusynnytys on synnytys ilman lääkkeellistä kivunlievitystä.

 

Oma synnytykseni oli luomu, koska mitään kivunlievitystä ei ehditty antaa. Kotona oli käytössä kaurapussi ja suihku, sairaalaan päästessä kohdunsuu oli täysin auki enkä saanut edes ilokaasua :lol: Avautumisvaihe oli nopea ja kivulias, mutta kestettävissä. Ponnistusvaihe ei mielestäni enää sattunut vaan itse asiassa ponnistaminen vei kivun pois. Toisen lapsenkin olen valmis synnyttämään ilman kivunlievitystä, jos vain tulee yhtä nopsaan kuin esikoinen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ainakin pidän oma synnytystäni jonkinsortin luomusynnytyksenä, sillä en saanut mitään lääkkeellistä kivunlievitystä enkä ehtinyt edes ammeeseen köllimään. Kaurapussilla, aquarakkuloilla ja suihkun avulla se käytiin läpi.

 

Pitää kyllä myöntää, että epiduuralin olisin avautumisvaiheen loppupuolella halunnut, mutta sitten oli jo liian myöhäistä, sillä olin jo lähes kokonaan auki. Avautumisvaihe oli mulla nopea ja kivut siedettäviä. Rankinta oli ponnistusvaihe ilman puudutusta, silllä minulla se kesti puolitoista tuntia, koska kääpiö tuli ulos nenä ylöspäin vaikka pitäisi tulla nenä alaspäin. No siitäkin selvittiin ja tulos oli täyden kympin poika :P

 

Seuraavaakin synnytystä olen valmis kokeilemaan ihan luomuna. Edellinen neuvolatäti varoitti jo esikoisen syntymän jälkeen, että seuraavaksi pitää heti vesien mentyä ja supistusten alkaessa lähteä sairaalaan, sillä niin nopeaa toimintaa tuo avautuminen minulla viimeksi tosiaan oli :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ajattelin tämmöistä ketjua laitella pystyyn kun tuossa kävin omia synnytyspapereita lävitse ja siellä oli kohta kivunlievitys ja vaihtoehtoina kaikki mahdollinen epiduraalista kauratyynyyn ja sitten osio jossa oli että ei kivunlievitystä.

 

Mun ainoa kivunlievitys toisessa synnytyksessä oli allas ja pidän synnytystäni luomuna, mutta kun niitä papereita lukee niin jää käsitys että sitä vettäkään ei olisi saannut olla.

Mulle tuli tästä mieleen sellainen ajatus, että voisiko olla niin, että jos synnytyssalissa kuitenkin viettää jonkin verran aikaa, niin kipua pyritään kuitenkin jollain tavalla helpottamaan ja ruksi kohdassa "ei kivunlievitystä" tarkoittaisi, ettei kätilö ole hoitanut hommiaan. Ja "ei kivunlievitystä" merkittäisiin lähinnä sellaisille, jotka tulevat saliin suoraan ponnistamaan.

 

Minäkin olin avautumisvaiheessa ammeessa ja jälkikäteen synnytystä läpikäydessä kätilö korosti hyvinkin paljon ammetta kivunlievityskeinona. Meidän sairaalassa amme on kai suhteellisen uusi juttu, joten ehkä senkin takia se papereissa ja keskusteluissa tuotiin esiin tärkeänä kivunlievityskeinona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse en saanut toisessa synnytyksessä minkäänlaisia kivunlievityksiä, ei kerennyt. mutta kalvot puhkaistiin salissa, joten siinä meni se luomuus..

 

mutta mun mielestä luomu on niin että ei mitään lääkkeellisiä lievityksiä, toisaalta jotenkin myös koen ammeen ja kaurapussin kivunlievitykseksi JOS se auttaa..vaikea selittää. ehkä kuitenkin olen sitä mieltä että MINKÄÄNLAISTA kivunlievitystä ei tulis käyttää että synnytys lasketaan luomuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mutta mun mielestä luomu on niin että ei mitään lääkkeellisiä lievityksiä, toisaalta jotenkin myös koen ammeen ja kaurapussin kivunlievitykseksi JOS se auttaa..vaikea selittää. ehkä kuitenkin olen sitä mieltä että MINKÄÄNLAISTA kivunlievitystä ei tulis käyttää että synnytys lasketaan luomuksi.

Entäs erilaiset kipua helpottavat asennot, liikunta, hieronta ja hengitys? Onko synnytys mielestäni luomu, jos mies hieroo synnyttävän vaimonsa selkää supistusten aikana?

Olen itse eri mieltä siitä, etteikö synnytys voisi olla luonnonmukainen, jos kipua pyritään lievittämään. Synnytyskipu on kovaa kipua ja se voi kestää useita tunteja, pahimmassa tapauksessa jopa muutamia vuorokausia. Minusta olisi aika luonnotonta, jos ihminen ei mitenkään pyrkisi tuota kipua lievittämään.

Edited by Kyllikki-Kaarina

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entäs erilaiset kipua helpottavat asennot, liikunta, hieronta ja hengitys? Onko synnytys mielestäni luomu, jos mies hieroo synnyttävän vaimonsa selkää supistusten aikana?

Olen itse eri mieltä siitä, etteikö synnytys voisi olla luonnonmukainen, jos kipua pyritään lievittämään. Synnytyskipu on kovaa kipua ja se voi kestää useita tunteja, pahimmassa tapauksessa jopa muutamia vuorokausia. Minusta olisi aika luonnotonta, jos ihminen ei mitenkään pyrkisi tuota kipua lievittämään.

 

niinpä, tää on niin hankala juttu :lol: onkohan jossain selitystä luomusynnytykselle.. *etsii..*

 

Tässä olikin aika hyvä artikkeli luomusynnytyksestä. ei kyllä ihan sekään antanut vastausta sille mitä etsin..

 

mutta niin, kyllähän sitä ihan vaistomaisesti itse liikkuu ja hieroo selkää yms synnytyksen tullessa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kätilö sanoi, että oli luomusynnytys, vaikka sain välilihaan puudutepiikin. Ilmeisesti hän sitten ajatteli, että koska epiduraalia tai spinaalia ei käytetty, synnytin luomusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epparin puuduttamista ei lasketa kivunlievitykseksi, koska siinä ei lievitetä supistuskipuja/synnytyskipuja vaan puudutetaan välilihan leikkaamista ajatellen. Eli vähentämään leikkaamiskipua (toisaalta vaihtoehtona on myös puuduttamatta leikkaaminen, kuten joissakin paikoissa vielä tehdään...). Nostaisi se kätilön suupieliin hymyn, jos seuraavalla kerralla kun menisit synnyttämään kätilö kysyisi, että mitä kivunlievitystä sait viime kerralla ja sanoisit, että "eppariin pintapuudutetta (Lidokaiinia)" :D

Edited by BabyDust

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Okei, kiitos selvennyksestä. Mä lasken kaikki puudutteet samaan sarjaan, koska jotain kipuahan niillä lievitetään ja näin ollen se voisi jonkun mielestä vähentää synnytyksen luonnonmukaisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuollaista käsitystä kuin luomusynnyttäminen ei periaatteessa ole niin kai se on aika puhujasta kiinni mikä lasketaan luomuiluksi ja mikä ei. Itse en puuduttaisi välilihaa jos ei olisi tarkoituksena leikata. Eli en puuduttaisi turhaan välilihaa vain vauvan pään aiheuttaman venytyskivun takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minusta luomusynnytys on synnytys ilman lääkkeellistä kivunlievitystä.

 

Oma synnytykseni oli luomu, koska mitään kivunlievitystä ei ehditty antaa. Kotona oli käytössä kaurapussi ja suihku, sairaalaan päästessä kohdunsuu oli täysin auki enkä saanut edes ilokaasua :lol: Avautumisvaihe oli nopea ja kivulias, mutta kestettävissä. Ponnistusvaihe ei mielestäni enää sattunut vaan itse asiassa ponnistaminen vei kivun pois. Toisen lapsenkin olen valmis synnyttämään ilman kivunlievitystä, jos vain tulee yhtä nopsaan kuin esikoinen ;)

 

Luomunahan se toinenkin sitten tuli, tällä kertaa en ehtinyt edes kaurapussia kaivaa esiin saati sitten suihkuun :D Kivut olivat aikamoiset, mutta unohtuivat sillä hetkellä kun vauvan sai masun päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haluaisin kuulla kokemuksia asiasta ja miten on käytännössä mennyt. Millaista kipu on ja tuliko jossain vaiheessa tunne, että haluaisi sittenkin epiduraalin.

 

Mulla on kokemusta luomusta ja ei-luomusta, ja vielä niin päin, että eka synnytys oli luomu ja toinen kaikkea muuta kuin luomu.

 

Ensimmäinen synnytys käynnistyi itsekseen supistuksilla, oli todella nopea ja sairaalassa oltiin vasta tunti ennen tytön syntymää. Mitään sykeseurantaa tai muuta ei saatu tehtyä ja kivunlievityksenä käytettiin kotona liikkumista ja sairaalassa kauratyynyä. Vedet menivät itsekseen juuri ennen ponnistusvaihetta. Helppo ja nopea homma.

 

Toinen synnytys käynnistyi lapsivesien tihkumisella, ja sain melkein saman tien sairaalaan päästyäni oksitosiinitipan. Käynnistetty synnytys oli huomattavasti kivuliaampi kuin ensimmäinen, joten aikani sinniteltyäni päätin ottaa epiduraalin. Asiaan vaikutti kätilön mukaan myös se, että lapsivedet olivat menneet - ne kuulemma lieventävät supistuskipuja.

 

Jos kolmatta kertaa olisin asialla, en tekisi juurikaan suunnitelmia etukäteen, vaan etenisin tilanteen mukaan. Jokainen synnytys on erilainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla takana siis kaksi synnytystä ja olen itse mieltänyt että kuopuksen syntymä oli luomusynnytys, siitä huolimatta, että sain muutaman cytotec-murusen kohdunsuulle pehmittämään. En siis saanut mitään kivunlievitystä. Ensimmäinen synnytys taas oli 90% luomu, sain siis yhden kipupiikin ja aquarakkulat laitettiin. :D:)

 

Mielestäni synnytys on todellakin luomu, jos ei ole käytetty kivunlievityksiä. En itse lähtisi sille linjalle, että kaurapussin kaurat on oltava luomua yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0