Sign in to follow this  
Followers 0
J A W

Harkkahousut

7 posts in this topic

Eli: onko kokemuksia harkkahousujen käytöstä? Mitkä oli / ei olleet hyvät? Kannattiko koko touhu? Pitääkö ne oikeasti? Kelpaako ne pikkareita haluavalle kestoihinkin tottuneelle lapselle pikkareiksi vai pitääkö se niitä vaippana? ;) Muuta huomioitavaa, mitä?

 

Kysymyksen innoittanut tilanne: 1 v 10 kk käy mielellään vaihtamassa vaipan niin, että istuu pytyllä pienennysrenkaalla ja vaippa vaihdetaan housuvaippaan. Pyttyyn ei yleensä koskaan tule mitään, vaikka on ähistävinään kakkaa, sitten sanoo vaan päälle iloisesti "ei ei" ja haluaa pois. Osaa sanoa kun kakka tai pissa on tullut vaippaan, mutta ei läheskään aina sano pissan tuloa, vaikka vaippa olisi jo läpimärkäkin. Mahdollisesti kerran tai kaksi on sanonut kakkahädästä ennen kakan tuloa, mutta ei olla tajuttu - ei puhu vielä tarpeeksi, vaan viittilöi vaan vaippaansa oli asia kuin asia. Tänään kun itse pukeuduin, alkoi viittilöidä pikkareita ja itseään ja osoitti vaippaa ja sanoi "pois", ja kysyttäessä vahvisti tarkoittavansa, että hänelle kanssa pikkarit eikä vaippaa. Pytylle jaksan nostella, mutta siivoamisen kannalta epäilen, että pelkkiin pikkareihin ei edes kotioloissa mun hermot riitä, kun on toi vauvakin hoidettavana - ehkä sitten kesällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kokeiltiin, mutta siihen se lähinnä sitten jäi. En muista enää merkkiä, mutta ei ne kyllä pitäneet mitään, vaan ihan saletisti vähintään koko vaatekerta meni vaihtoon vahingon satuttua. Mutta ei poitsu kyllä vastustanutkaan niiden käyttöä (jos oikein muistan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta ei kai harkkahousun tarkoituskaan ole pitää pissoja kunnolla, sitä vartenhan on vaipat? En kyllä siksi tiedäkään mitä harkkahousuilla tekee, joten meillä ei ole kokeiltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytetty harkkahousuja kesästä asti ja hyvin ovat toimineet. Poika alkoi silloin käymään itsekseenkin potalla ja muita vaippoja ei saanut itse alas ja ylös (ja minä-itse vaiheessa helpottaa kummasti omaa elämää :girl_sigh:). Sitä ennen käytettiin enimmäkseen coolmax-pintaisia taskukestovaippoja ja joskus reissussa kertiksiä. Kertishousuvaipoista pienimmätkin koot tippuvat hoikalta pojalta ja tarralliset menevät nopeasti rikki, jos niitä pitää availla potattaessa. Ja vahinkoja tapahtuu edelleenkin silloin tällöin, joten noi harkkarit on "turvallisemmat" kuin pelkät alushousut, jos vahinko tapahtuu. Ja öisin pidetään erillistä yövaippaa.

 

Käytössä on ollut hahtuvahulluja, hiekkapikkareita ja jotkut, joiden merkkiä en nyt muista. Hahtuvahulluihin voi lisätä imua tarpeen mukaan, mikä on ihan kätevää, mutta noi hiekkapikkarit on ehkä muuten olleet istuvammat. Yhdet pissat noi ainakin vetävät suht hyvin. Joskus on tullut housut märiksi, mutta ei mitään vakavampaa. Ulkoillessa tietenkin tarkoittaa sitä, että pitää mennä sisälle vaihtamaan vaippa ja housut (pinta tuntuu märältä ja poika itse ilmoittaa, että vaippa on kastunut), mutta ei ole muuten häirinnyt vauhtia. Enemmän vahinkoja on tullut siinä, kun poika menee potalle ja pissaa tulee paineella laidan yli kastellen samalla lattian, housut ja joskus sukatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista! Harkitaan vielä yritettäisiinkö kotioloissa ihan oikeita pikkareita. Yritin tarjota muksulle kämpän ohuinta nepparivaippaa pikkareiksi, mutta se katsoi mua kuin olisin vähän tyhmä, joten en ole varma kelpuuttaisiko se harkkahousujakaan...:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta ei kai harkkahousun tarkoituskaan ole pitää pissoja kunnolla, sitä vartenhan on vaipat? En kyllä siksi tiedäkään mitä harkkahousuilla tekee, joten meillä ei ole kokeiltu.

No kyllä niiden hankkimieni harkkahousujen myyntipuheessa luvattiin että pienet pissat ei läpi tulisiainakaan heti, mutta en kyllä huomannut mitään eroa tavallisiin pikkareihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainiin olenkin miettinyt tätä aiemminkin ja tullut siihen tulokseen, että se riippuu siitä kuinka paljon lapsi pissaa kerralla. Jos on lapsi joka pissaa pieniä pissoja suht usein, niin siinä voi olla järkeä. Meidän lapset vaan on sellaisia että ne pissaa valtavat pissat tyyliin kolmesti päivässä, niin ei siihen kyllä harkkahousu riittäisi, kun meinaa kunnolla täytetystä kestostakin tulla yli. Eli se on sitten joko vaipalla tai ilman. Aika herkästi olen kyllä päätynyt olemaan ilman, kun on edes jonkun verran onnea pottailuissa, koska pikkareiden kanssa on sitten helpompi käydä potalla ja vahingoista oppii. Niin ja jotkut lapset kuulemma tekee niinkin, että pissaa vain vähän housuun, mutta keskeyttää sitten, sellaisessakin tapauksessa harkkahousut toimisi, mutta meidän lapsilta ei ole tuollainen yleensä onnistunut, kai kun sitä pissaa on kerrallaan niin paljon tulossa, niin ei pysty enää keskeyttämään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0