Sign in to follow this  
Followers 0
white

Pyssyleikit ja muut taisteluleikit

65 posts in this topic

Juuri juttelin erään ammattilaisen kanssa asiasta ja taisteluleikit kuuluvat osaksi lapsen normaalia kehitystä. Kaikenlainen rekvisiitta pyssyistä ja miekoista lähtien myös kuuluu asiaan.

Keskustelumme siis koski lähinnä 5-6-vuotiaita.

 

Muoks. Itse en kyseisiä leikkejä kiellä, mutta kenenkään satuttaminen ei taisteluleikeissä (kuten ei muutenkaan) ole sallittu.

Edited by Samppi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Josephine: sanopa muuta.

 

Pyssynhän saa kätevästi vaikka omista sormista, kun lelupyssyä ei ole. Olimme viime viikonloppuna synttärijuhlissa ja voi mikä riemu ja leikki repesi, kun sankarin lelujen joukosta löytyi kolme yliääniväristä vesipyssyä. Siinä sitten kolme 4-5-vuotiasta juoksi kahden kerroksen väliä ja leikki pyssyillä *phiuu phiuu*. Jossain vaiheessa me tylsät kahvittelevat vanhemmat oltiin "vihollinen" jota väijyttiin. Vaikka itse olen ollut hyvinkin tiukka, ettei meillä ole lelupyssyjä ja viimeksi eilen kävin keskustelun siitä, miksei sellaista soft splat -pyssyä meille osteta, niin ei kyllä olisi tullut mieleenikään mennä kieltämään tuota lasten leikkiä. Ei se tee kenestäkään väkivaltaista eikä siinä ollut väkivallan sävyä edes. Paitsi tietysti ne pyssyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siksikin mulle on tosi olennaista, ettei lapsella ole aseen näköisiä leluja, koska aseen ja lelun ero ei saa hämärtyä.

Samaa mieltä. Leikkiä en halua lapselta kieltää (ellei mene ihan riehumiseksi), mutta aseleluja ei meidän taloon tule, en näe niissä mitään positiivista lapsen kehitykselle. Leikkiköön sitten kepeillä tm. "mielikuvitusaseilla" jos haluaa taistelua leikkiä, minä vedän kasvatuksellisen rajan aseen näköisiin leluihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saavat leikkiä, mutta en erityisesti kannusta. Aidon näköisiä leluaseita en aio ostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leikkivät ja saavat leikkiä, eikä siinä mitään kummallista ole mielestäni. Fiksuja kommentteja on tullutkin jo muilta asian tiimoilta. Monet ovat näitä

leikkejä leikkineet pienenä eikä heistä mitään massamurhaajia tule..eiköhän sellasiin ongelmiin laukaise ihan muut tekijät. Me vanhempina vain opetamme ne asiat mitkä on oikein ja väärin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä saavat leikkiä ainoastaan vesipyssyillä, niitä aidonnäköisiä pyssyjä en missään nimessä aio ostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä saa leikkiä, myös aidon näköisillä. Tällä hetkellä kyllä suosituimpia Nerf aseet, jotka eivät muistuta aitoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä ei vielä ole lapsia, mutta olen lastentarhanopettaja. Itse ajattelen myös niin, ettei lasten pyssyleikit ole pahasta. Päiväkodin näkökulmasta olemme kuitenkin kieltäneet sotaleikit siitä syystä, että pienemmät jäävät jalkoihin. Sotaleikeissä isommilta jää usein pienet huomaamatta ja kaikesta tarpeeksi pitkästä tehdään miekkoja ja pyssyjä. Siinä on pienellä päiväkodin pihalla silmät ja päät vaarassa. Tosiaan henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että metsissä, kotien pihoilla tms. lasten pyssy- ja sotaleikit on osa kehitystä. Vanhempien on tietysti oltava kärryillä lasten puuhista, ettei leikit lipsahda pahojen tekemisen tai muun vastaavan puolelle. Mutta ihan lto:n kokemuksella (jota tosin ei ihan mielettömän paljon ole) voin sanoa, että abouttiarallaa 4-6-vuotiaat pojat ovat todella innokkaita pyssyleikkijöitä ja ymmärrän välillä myös vanhempien ahdingon, että "mitä ihmettä tässä nyt pitäis tehdä" ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa leikkiä. Kun esikoinen(poika) syntyi ajattelin että pyssyleikkejä pyrin välttämään niin kauan kuin mahdollista. No ei se ollutkaan mahdollista  :grin: Ja nyt kun poika on isompi ja leikkii kavereiden kanssa en näe siitä mitään haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa leikkiä, mutta en ole ostanut lelupyssyjä enkä osta. Paitsi niitä vesipyssyjä :) Jatkuvasti saa noita pieniä olla kieltämässä asiasta jos toisestakin, joten tuntuisi se hullulta kieltää kun 2v käsi ojossa kikattaen ryntäilee ja sanoo "phiau!" Samaa mieltä siis kuin suurin osa muistakin. Mun on tosi vaikeaa uskoa että että siitä haittaa olisi, kunhan leikki tapahtuu hyvässä ilmapiirissä, ketään ei kuisata tai syrjitä. Enemmin oon huolissani väkivaltapeleistä (ja jatkuvasta pelaamisesta ylipäätänsä), yritän välttää pelikonsoleita niin pitkään kuin mahdollista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei siis ole vielä omia lapsia, mutta oon joutunut juuri tämän asian eteen harrastuksissa. Olin siis aikoinani partiossa ja olin yksi laumanjohtajista eli vastuullamme oli partion nuorimpia, meidän tapauksessa 15 1.-4. luokkalaista poikaa (pääpaino 2. ja 3.-luokkalaisissa). Eräällä retkellä pojat sitten halusivat ruveta leikkimään sotaleikkejä ja minä olin aluksi sitä vastaan. Homma lähti varmaan siitä, että yksi poika oli ottanut (minun mielestäni liian aidon näköisen) kuulapyssyn, joka kyllä onneksi oli tyhjä. Muut johtajat totesivat, että anna niiden leikkiä. Lopulta homma saatiin sovittua niin, että saavat leikkiä, mutta jokainen vuolee itse puusta pyssynsä, joilla sitten leikkivät. Ja leikki muistutti enemmän lipunryöstöä tai hippaa, jossa ammuttu joutui aina aloittamaan alusta tai odotettiin, kumpi puoli voitti ja leikki lähti alusta. :)

 

Eli mulla raja taitaa mennä siinä, että pyssyt eivät saa olla aidon näköisiä. Muuten antaa sitten mennä vaan, kunhan ei ala tulemaan mitään teloitusleikkejä. Olenhan minä kuulemma itsekin leikkinyt pyssyleikkejä ja sormineni kuulemma yrittänyt ampua aina mummoa :D Olen saanut kuulla näistä usein vieläkin ja itseäni huvittaa, että kyllä sitä on jo sielloin tiedetty mikä tytöstä tulee, kun pyssyt kuulosti lähinnä laseraseilta kun niistä oli lähtenyt enemmän "ptiu"-ääni kuin pamaus :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiksuja mielipiteitä täällä :)

 

Meidän kotona ja mummolassa, jossa olimme päivähoidossa, paheksuttiin leluaseita eikä niitä leikissä meillä koskaan ollut. Veljeä tais jossain iässä asia vähän harmittaa, mutta vanhemmat piti kiinni asiasta eikä siitä hänellekään mitään traumoja jäänyt. Sotaleikkejäkään ei hyvällä katsottu, mutta toisaalta meitä ei pilkuntarkasti sota-asioilta varjeltukaan; esim. oman mummon kertomukset sota-ajoista oli meistä kovin jännittäviä - ja kun mummon silmä vältti, rakensimme legoista pyssyt ja leikimme sotaa, jossa oli mukana vahva isänmaallinen henki (laulettiin aina aluksi "Porilaisten marssia" tai "Maamme-laulua" :D). 

 

Omasta kokemuksesta sanoisin, että molemmissa kannoissa on hyvät puolensa. Vanhempien ja isovanhempien perustelema kielteinen näkemys ei ainakaan itselle luonut mitään "väärää viehtymystä" asiaan, päin vastoin se lienee hyvinkin vahvasti taustalla siinä, että itsellä ja myös sisaruksillani on varsin vahva vastenmielisyys aseita kohtaan. Toisaalta uskon, että lapsi ajattelee ja kokee asioista toisin; niin kuin moni täällä on jo sanonutkin, sotakin on lapselle vain jännittävää leikkiä ja saa niin ollakin. Ja suhtaudun aika skeptisesti siihen, että omilta lapsiltaan tyystin kuitenkaan pystyy aseleikkejä kieltämään, tavalla tai toisella niitä kuitenkin leikitään (vaikka sitten vanhempien tietämättä).

 

Omien lasten kohdalla raja menee varmaan suunnilleen siinä, että aidonnäköisiä aseita meille ei tule enkä sotaleikkejä mitenkään tarjoa. Mutta jos jollakin keksityllä pyssyllä leikitty leikki on suht viatonta mielikuvitusmenoa, en lähde kieltämään. Sen verran olen "aseleikkeihin" nelivuotiasta poikaa jopa rohkaissut, että Turun linnasta ostimme "pikku ritarille" leikkimiekan, sellaisen pehmeän vaahtomuovista ja kankaasta tehdyn (ei taatusti satuta ketään). Ritareita olen pojalle kaupannut rohkeina ja ystävällisinä toisten auttajina, jotka tarpeen vaatiessa taistelee pahoja lohikäärmeitä vastaan ja voi pelastaa jonkun pulasta. Taisteleminen on jostain pojalle tarttunut leikkeihin jo aiemmin, mahtaako siltä monikaan leikki-ikäinen poika välttyä... Itse asiassa itsellä on sellainen ajatus, että kun lapsi leikkii taistelua, jossa hyvä voittaa pahan, hänen uskonsa hyvään vahvistuu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mene kieltämään, vaikka nuo kahden pasifistin pojat joskus pyssy- tai miekkaleikkejä leikkivätkin. Itsepähän sellaisia keksivät, vaikkeivät esim. televisiosta vastaavaa näekään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin pojalla on vahvasti meneillään pyssykausi ja kaikenlaiset sota/ampumisjutut kiinnostaa. Leikkiaseita meillä ei ole, mutta puukepit, mehupillit ja kaikki pitkulaiset käyvät tähän tarkoitukseen aivan yhtä hyvin. En ole erikseen kieltänyt noita leikkejä, välillä meinaan kyllä sanoa, että toisia päin ei saa ammuskella (edes niillä mehupilleillä). Mutta enpä tiedä, mielenkiintoinen aihe kyllä. Uskon, että vaikka kuinka kiellät, niin ei noita leikkejä pois saa kitkettyä. Taitavat olla noilla poikalapsilla niin geeneissä kulkevana ja tiettyyn ikään kuuluvina juttuina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0