helmenkalastaja2013

Lapsettomuuden syy tuntematon

54 posts in this topic

Olen uusi täällä, enkä löytänyt aiheesta ketjua, joten aloitan itse. Kokeneemmat voipi ohjata mut oikeaan keskusteluun, jos sellainen valmiina on. :)

 

Haluaisin kuulla kokemuksia niiltä, joiden lapsettomuuden syy ei ole (aluksi) selvinnyt. Oletteko jatkaneet hoitoihin, onko hoidoilla ollut tulosta? Onko hoitojen myötä löytynyt jokin syy lapsettomuudelle? 

 

Olemme mieheni kanssa yrittäneet nyt reilu 1,5 vuotta lasta ja syksyllä hakeuduttiin tutkimuksiin julkisen puolen kautta. Kummaltakin on nyt tutkittu ne "perusasiat", joita ennen hoitoihin siirtymistä tarkastetaan, eikä mitään syytä lapsettomuuteen ole löytynyt. Kuukautiskiertoni on ollut ajoittain vaihteleva ja viimeisen vuoden melko säännöllinen (joskin lääkärin mielestä lyhyehkö, 24-26 pv) ja ovulaation olen onnistunut tikulla löytämään joka kierrosta.

 

Pohdin lähinnä sitä, että onko näistä hormonilääkkeistä (clomit jne) ollut hyötyä niille, joilla kuukautiskierto ja ovis ovat "normaalin rajoissa"? 

 

Toiveikkaana ajattelen, että jos mitään isompaa syytä ei ole (esim. endometrioosi, siittiöiden heikko laatu tms.), niin ehkä silloin hoitojen onnistumistodennäköisyyskin on silloin parempi.

 

 

Miten te "tuntemattomasta syystä" lapsettomat olette asian kokeneet?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiheesta on kyllä jonkinlainen ketju olemassa, mutta se on tuolla suljetulla puolella.



Meillä yritystä kertyi jo ennen tutkimuksiin menoa n. 3 vuotta ja tutkimuksissakaan ei lopulta mitään ihmeellistä löytynyt. Muutama juttu oli, jotka lääkärin mukaan saattaisivat olla "pieni hidaste", mutta koska ehkäisyttä oltiin menty jo pitkään ilman tulosta, tutkittiin vielä vähän lisää. Ja lisätutkimuksissakaan ei sitten lopulta löytynyt mitään erikoista. Multa on siis otettu limakalvosta koepala, josta tutkittiin jotain alkion kiinnittymiseen vaikuttavia juttuja ja sen lisäksi verikokein tsekattiin vasta-aineita.

Jos olisimme hakeutuneet tutkimuksiin heti vuoden yrityksen jälkeen, olisi meille varmasti suositeltu clomeja tms. Nyt lääkäri sanoi kuitenkin aika suoraan, että insseillä ei meidän tapauksessa juuri paremmat onnistumismahdollisuudet ole kuin luomustikaan, mutta niitä voitaisi halutessamme kokeilla. Ehdottomasti suositteli kuitenkin, että melko pian lähdettäisi tutkimaan, onko hedelmöityksessä jotain häikkää ja tämähän tarkoitti siis IVF-hoitoihin ryhtymistä.

 

Kaksi inssiä tehtiin, jonka jälkeen säästettiin rahaa ja lähdettiin koeputkirumbaan. Ja mitään ongelmia ei havaittu hedelmöittymisessä ja alkiotkin olivat päällepäin ihan priimaa. Ekalla kierroksella siirrettiin yhteensä 4 alkiota, ja ei saatu aikaiseksi edes kiinnittymisyritystä. Voimien keräilyn ja armottoman säästämisen jälkeen lähdettiin toiseen IVF:ään, jonka aikana ensimmäistä kertaa lääkärillä heräsi epäilys, että joku on solutasolla pielessä. Siirtoon selvisi lopulta vain yksi alkio, josta kuitenkin raskaus alkoi.

 

Itse koin selittämättömän lapsettomuuden suurena taakkana. Toisaalta oli ihanaa, ettei meistä löytynyt vikaa, mutta toisaalta taas tuntui äärettömän raskaalta, kun ei ollut tiedossa ongelmaa, johon keskittyä vaan oli vain uskottava ja luotettava, että hoitojen toistaminen johtaisi onnistumiseen jonain päivänä. Meillä onneksi oli ikä puolellamme ja olimme myös tämän toisen IVF:n jälkeen valmistautuneet odottelemaan muutamia vuosia tekniikan kehittymistä, jolloin ehkä meidänkin lapsettomuuden syy olisi löydettävissä. Ainakin toistaiseksi on täysi mysteeri, miksi tässä kesti näin kauan. Hoitoja tuskin olemme toisen lapsen toivossa aloittamassa uudelleen, joten syytä ei luultavasti koskaan saada selville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Talviuni! Vaikka vastauksesi olikin juuri semmoinen mitä pelkäsin... eli selittämätön syy ei suinkaan tarkoita helpompaa raskautumista. :/

 

 

Pitänee sitte postailla tänne enemmänkin, että pääsee noita suljettuja keskusteluja lukemaan (ihan uutena olen pihalla... mutta siis saan oikeuden lukea suljettuja keskusteluja, kun olen ensin postannut 10 viestiä?).... Oletteko muuten monilla eri foorumeilla keskustelleet asiasta? Kävin kurkkaamassa tota Kaksplussan vastaavaa ja siellä tuntuu hukkuvan viestien runsaudenpulaan ja olin ihan hukassa kaikkien "clomittaret 2013"-ketjujen seassa. (Ehkä sama sitten täällä suljetulla puolella?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Lapsettomuuspuolella liikkuu mun mielestä ihan mukava määrä ihmisiä. Ei liian paljoa, muttei liian vähääkään. Löytyy erilaisia syitä, joten kohtalotovereita löytyy varmasti. Tutustuu helposti ei niin valtaisaan joukkoon ja kuitenkaan kekustelu ei lopahda ihmisten vähyyteen. Mun ymmärtääkseni 10 viestin jälkeen mun mielestä pääset lukemaan lapsettomuuspuolta ja päiväkirjoja.

 

Meilläkin syy oli selittämätön, muutaman pikkuvian ei olisi pitänyt estää raskautumista. Mutta julkisen puolen toiseksi viimeiseen siirtoon asti ehdittiin ennenkuin saatiin alulle tämä nykyinen puoliväliin edennyt raskaus. Parisuhteen kannalta oli hyvä, ettei ollut selkästi toiseen kohdistuvaa vikaa. Toisaalta olisi ollut helpompi jos olisi ollut selkeä vika jota hoitaa. Selittämättömyydessä raskainta oli hoitojen toisto, joiden avulla haettiin sitä kiinnittymiskykyistä alkiota. 

 

Joten tsemppiä koitokseen  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei täällä mielestäni ole niin paljoa ihmisiä ja suljetulla puolella vielä vähämmän. Täällä pysyy keskustelut ovat aika hyvin järjestyksessä eli ei ole montaa samanaiheen ketjua tms.

 

Tuonne suljetulle puolelle ja päiväkirjoja pääsee lukemaan aktiivijäsen statuksen saaneet eli vähintään 100 viestiä pitäisi olla kirjoitettu. Poikkeuksena on Yleiset päiväkirjat, joihin pääsee 10:llä viestillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin oli ihan ensimmäisissä tutkimuksissa syy selittämätön. Miehellä lievä teratozoospermia muttei sen takia mitään mahiksia menetetä lääkärin mukaan. Sitten minun tutkimuksissa selvisi kilpirauhasarvojen korkea taso, vajaatoimintaa kohti olisi menty. Sain lääkityksen eikä sekään vaikuta "statukseen" selittämätön. Parin inssin ja ekan IVF:n kariutumisen jälkeen (lääkkeet eivät tehonneet, munasarjat jäätyivät sen sijaan että kasvattaisivat folleja) minut laitettiin lisätutkimuksiin. Niistä sitten huomattiin uudehkon hormonin, amh:n, liian matala taso. Tämä hormoni aiheuttaa lääkkeellisissäkin hoidoissa sen ettei folleja vaan kasva kovin montaa. Koska tämä on melko uusi juttu, ei asiaa olisi pari vuotta sitten ehkä osattu epäilläkään ja toisaalta nytkään ei vielä ole riittävästi tutkittua tietoa siitä miten matala amh vaikuttaa soluihin (muuten kun vähentämällä selkeästi määrää) ja mistä se on + milloin syntynyt. Virallisesti olemme siis selittämättömiä mutta tuo matala amh-taso on keskeisin "syy".

 

Nyt parissa hoidossa (2. IVF dpt6 menossa) folleja on tullut 3-5 joista vain pari hedelmöittynyt. Tarvittiin vain oikea lääke. Aina yksi on ollut erinomainen yksilö ja nyt jännäillään!. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan myös selittämättömän diagnoosin saaneita eli mitään vikaa ei löydetty. Lääkäri aina jaksaa ihmetellä, kun mulla on säännöllinen kierto, follit kehittyy hyvin ja limakalvo on aina ollut hyvä ja miehen tavara hyvää, että miten se raskaus ei luomusti ala. 

 

Jätän tällä kertaa allekirjoituksen näkyviin (yleensä piilotan sen täällä lapsettomuuspuolella), kun siinä näkyy meijän historia.

 

Me mentiin tutkimuksiin vuoden yrittämisen jälkeen ja koska vikaa ei löytynyt, ei julkinen puoli suositellut hoitojen aloittamista vielä. Kun hoidot sitten kahden vuoden yrittämisen jälkeen aloitettiin, tehtiin julkisella puolella kolme ovulaation induktiota. Näin jälkeenpäin (ja nykyisellä tietämyksellä) olisin vaatinut niiden yhteyteen inssit mutta silloin en sitä osannut vaatia. Sitten saatiin lähete IVF-jonoon, jolloin siirryttiin yksityiselle, jossa tehtiin ensin yksi inssi ja sitten jatkettiin suoraan IVF:ään. Ekassa IVF:ssä saatiin 8 alkiota ja raskauduin jo tuoresiirrosta. Se todettiin kuitenkin keskeytyneeksi jo ar-ultrassa. PASeista ei alkanut raskautta. Toka IVF tehtiin lyhyellä kaavalla ja saatiin vain kolme alkiota. Kolmas IVF tehtiin taas pitkällä kaavalla ja saatiin 9 alkiota. Kolmannen IVF:n ekasta PASista raskauduin mutta se todettiin keskeytyneeksi nt-ultrassa. Sen jälkeen meille tehtiin myös keskenmenotutkimukset, joista ei myöskään löytynyt mitään selitystä. Viimeisestä eli viidennestä sen satsin PASista alkoi tämä raskaus. Me oltiin jo henkisesti varauduttu neljänteen Ivf:ään menoon.

 

 Parisuhteen kannalta oli hyvä, ettei ollut selkästi toiseen kohdistuvaa vikaa. Toisaalta olisi ollut helpompi jos olisi ollut selkeä vika jota hoitaa. Selittämättömyydessä raskainta oli hoitojen toisto, joiden avulla haettiin sitä kiinnittymiskykyistä alkiota. 

Oon samaa mieltä Kullan kanssa tuosta eli hoitojen toisto on ollut raskainta. On vain pitänyt koko ajan uskoa, että joskus onnistuu ja tahkota alkionsiirtoa alkionsiirron perään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin syynä ilmeisesti selittämätön lapsettomuus (progesteronitulokset puuttuu vielä). Mulla on toinen munasarjoista PCO-tyyppinen, mutta muuta vikaa ei oo löytynyt. Jaan kyllä muiden kokemukset siitä, että toisaalta tää on vähän masentavaa, kun ei oo mitään selvää, mitä hoitaa. Me ei vielä tiedetä, halutaanko koskaan edetä IVF saakka, joten clomeilla ja sen jälkeen insseillä kokeillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös selittämätön lapsettomuus. Kummassakaan ei ole mitään vikaa. Ehkä tosiaan helpompi näin, niin kumpikaan ei "syytä" toista asiasta. Toisaalta myös todella vaikea ymmärtää tilannetta, koska kaiken pitäisi olla hyvin eikä esteitä raskautumiselle ole. Hoitojen toistot rassaavat täälläkin. Mies pääsee helpolla, kun ainoastaan minä joudun syömään ja pistelemään hormoneja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapsettomuuden syy ollut selittämätön eivätkä hoidotkaan ole tuoneet selvyyttä siihen. Omalla kohdalla hoidot aloitettiin insseillä omaan kiertoon ilman hormoneja, koska ei ollut mitään syytä antaa niitä kun kaikki oli "kunnossa". Neljän inssin jälkeen oli vuorossa IVF, jossa saatiin vain yksi siirtokelpoinen alkio. Kaikeksi onneksi se kiinnittyi ja raskaus jatkui loppuun asti. Sisarusta toivoessa hakeuduimme heti IVF hoitoon ja tällä kertaa saimme muutamia alkioita pakastimeenkin asti. Raskaus alkoi jälleen heti tuoresiirrosta ja nyt odotan kolmatta lasta tämän toisen IVF hoidon 1.PASista, joka tehtiin omaan kiertooni ilman hormonihoitoja. Eli itselläni jostakin syystä raskaudet eivät ole alkaneet ilman hoitoja, mutta jokainen alkionsiirto on johtanut raskauteen eli ainakaan alkioiden kiinnittymisessä ei ole ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli hoitojen alkaessa lapsettomuuden syy selittämätön, koska perustutkimuksissa ei löytynyt mitään erityistä vikaa. Hoidot aloitettiin kuitenkin ja ne aloitettiin insseillä, joista ei mitään tulosta. Ekassa IVF-hoidossa selvisi hedelmöitysongelma, joskaan ei se oliko vika munasoluissa vai siittiöissä, mutta saatiin jonkinlainen selitys kuitenkin. Siittiöitä epäiltiin syyllisiksi, se kun ilmeisesti on yleisempää. Oikeastaanhan tuo IVF on paitsi hoitomuoto myös tapa tutkia solutasolla mahdollisia hedelmöitysongelmia.

 

Meillä ongelmat eivät tosin jääneet siihen yhteen. ICSIssä saatiinkin sitten alkioita, jotka eivät kiinnittyneet ennen kuin pyysin alkionkuoren avausta, eli oletettavasti nyt on sitten tiedossa, että lapsettomuuden syynä on joku rakenteellinen vika mun munasolujen kuorikerroksessa. Syy siis löytyi ja tarkentui hoitojen edetessä ja tulin raskaaksi ensimmäisestä hoidosta, jossa tuo alkionkuoren avaus tehtiin. Mun kohdalla kuitenkin alussa selittämättömän lapsettomuuden taustalla oli aika monen mutkan kautta selvitettävä ja hoidettava vika. Harvinainen kuitenkin, kuulemma.

 

Mä koin jotenkin helpottavana sen, kun syitä lapsettomuudelle alkoi löytyä ja voitiin hoitaa täsmällisemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

minulla ongelmana toistuvat keskenmenot, joihin ei ole löydetty mitään selittävää syytä, joten selittämätön lapsettomuus kai se siinä mielessä on meilläkin kyseessä.

Todella turhauttavaa ja kamalaa on tämäkin, että vaikka raskaaksi tuleekin, ei ole mitään varmuutta siitä, että se ikinä jatkuisi. Vuodet ovat vain kuluneet, 2009 syksyllä alkoi yritys. Kamalalta tuntuu ajatella tätä ajan kulumista! Reilu 3 vuotta mennyt tässä keskenmenojen kanssa turhautuessa. Huh. En ole ennen uskaltanut edes ajatella näin tarkkaan tätä ajan kulumista.

 

Onnittelut Isetnofretille onnistumisesta ja vauvasta! Erikoiselta tosin kuulostaa, että itse jouduit pyytämään tuota alkionkuoren avausta?

 

Minua tuo juuri niin rasittaa, että itse pitää olla vaatimassa ja tietämässä mitä kysyä, lääkärit tekee perusjutut ja siinä se. Ja painottavat, että tekevät vain hoitoja, joista on todistetusti hyötyä. Mutta jännää, että siinäkin näyttää olevan kuitenkin lääkärikohtaisia eroja tuolla julkisellakin, että mikä on hyödyllistä ja mikä ei.

 

Me ei voida ilmeisesti kuin yrittää ja yrittää ja katsoa jos joku kerta onnistuisi. Taas tosin mietin että pitäisikö lähettää britteihin hiusnäytteet testattavaksi, luin, että niistä voi selvittää sinkki- ja kuparipitoisuutta mm jolla on tekemistä lisääntymisen ja myös keskenmenojen kanssa. Onhan tämä kai vähän epätoivoista mutta ei kai voi muuta hävitä kuin vähän rahaa...Tai onko tietoa, tehdäänkö tälläisia näytteitä myös Suomessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin yksi seliitämätön pariskunta. Tai noh, "diagnoosina" on lievä ovulaatioajankohdan heittely :D Vaikka se heittelee vain muutaman päivän sisällä.

Nyt kun on tutkittu hieman lisää, ilmeni kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen syönyt Thyroxinia kesästä asti, mutta viimeisin koe oli pahasti vajaalla. Lääkenosto tehty ja kohta uusintakokeeseen. Todella toivon, että arvot saataisiin alas ja tässä olisi ollut se syy meidän lapsettomuuteen.

Yritystä on ollut kesästä 2010 asti ja hoitoihin hakeuduttiin alkuvuodesta 2012. Meillä on ollut monet OI-kierrot Letrozoleilla ja yksi väärin ajoitettu inssi (tuli CB:n digiin ovis+, mutta ultrassa selvisi, ettei ovis ollut vielä tuloillaan). Eikä yhtään plussaa raskaustestissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ollaan selittämättömiä.. Molemmissa kaikki kunnossa. 1,5v yritystä takana, nyt täytyy pitää puolenvuoden tauko, kun eivät suostu hoitamaan ennenkuin 2v yrittämistä täynnä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selittämätön pariskunta täältäkin löytyy. Esikoinen ja nykyinen raskaus saaneet alkunsa inssillä. Lievä kilpirauhasen vajaatoiminta löytyi lapsettomuustutkimuksissa ja ennen esikoista kierto heittelehti ja venyi pitkäksi. Samanlaiset hormonien pistelyt ilman inssiä ja kotiyritys eivät tuoneet tulosta, inssi toi onnen. Raskainta hoitojen toistaminen ja epätoivo siitä onnistuuko ollenkaan tulemaan raskaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hannelore, me ollaan tyksin kirjoilla, ja aukkaritutkumuksen jälkeen sanottiin että hoidot aloitetaan kesän jälkeen, eli kun 2v on täynnä.. Kun ollaan "nuoria" ja mitää vikaa ei löydetä, tilastoihin vedottiin ja siihen et kaksoisraskaus mahdollinen tällöin mutta kuulemma ei toivottu. Näin sanoi lääkäri..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastanneille. Selvästikään en ole vielä sinut asian kanssa, kun en ole tännekään pitkään aikaan palannut. Sitä edelleen toivoo luomuihmettä, mutta tänään taas kuukautiset alkoivat. Tästä kierrosta alkaen syön sitten clomeja ja ihan meistä kiinni, yritetäänkö heti inssiä. (Selkeesti sitä kaipaa, että joku muu (=lääkäri) sanoisi, että mitä tehdään, mutta itsehän se pitää ne päätökset tehdä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsettomuuden syy on kans tuntematon. Vaikkakin itse mietin että onkohan se mun ikä, kun olen jo 38 vuotta ja täytän kesällä 39. Raskauduin kyllä heti ekasta IVF kierrosta, mutta ei mennyt onnellisesti loppuun asti. Mennään takaisin klinikalle heti kun ollaan valmiita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yritystä monta vuotta takana, mutta tulosta ei ole tullut. Olemme kerran käyneet lääkärissä asian tiimoilta, mutta emme halunneet lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin. Olen itse ylipainoinen, joten siinä voi olla syy. Munasarjat on tutkittu muutama vuosi ennen yrityksen aloittamista ja niistä ei löytynyt silloin mitään.

 

Olen ehkä halunnut suojella itseäni siltä tiedota, miksi olemme lapsettomia. Olen aina ajatellut tässä asiassa, että tieto lisää tuska...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toisaalta, olen ymmärtänyt näitä ketjuja lukeneena että vaikka alkuperäinen diagnoosi saattaakin olla että syy on tuntematon, niin välttämättä noilla perustesteillä kaikki syyt ei paljastu? Ja jos aletaan katsomaan pinnan alta niin sieltä voi sitten paljastua joku toinen syy, joka on hoidettavissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, onhan se toki varmasti noin. Me vain olemme tehneet sen päätöksen, että emme halua tutkimuksiin ja sitä kautta mahdollisiin hoitoihin. Jos meille ei lasta tule luomusti, niin sitten ei tule ollenkaan. Olen läheltä seurannut hyvin vaikeita lapsettomuushoitoja ja olen tullut siihen tulokseen, että ne eivät minulle sovi. Voihan vika olla toki myös miehessäni, mutta se jää nyt selvittämättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tästä aiheesta jo puhuttu mutta tietääkö kukaan mikä on homeelle altistumisen vaikutus raskauteen. Tästä ei taida juuri mitään tutkittua tietoa olla, vain suusta suuhun tarinoita.

 

Tämä tuli mieleeni kun työtovereiden kanssa aloimme kerran keskustella lapsista ja kävi ilmi että kolmesta naisesta täällä olo aikana yhdellä lapsettomuutta kesti 5vuotta (syy kuulemma tuntematon), toisella kesti 2 vuotta raskautua (+kaksi keskenmenoa) ja kolmas on vasta yrityksen asteella mutta vielä ei ole kuulunut (en kehdannut sitten suoraan kysyä kuinka pitkään olisivat yrittäneet...

 

Työpaikka on toimistorakennus jota epäillään homeiseksi. Itsekkin sen haistan. Aiheuttaahan sisäilmaongelmat muutoinki terveysvaivoja ja sairauksia. Mietityttääkin miksei myös voisi vaikuttaa lisääntymiskykyyn.

 

 

Edit. (En "onneksi" itse enää ole töissä kyseisessä paikassa, mutta siellä pari kuukautta ehdin työskennellä kunnes vähentivät porukkaa uusimmasta.... Ehkä parempi jos home todella vaikuttaa)

Edited by Freya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now