Sign in to follow this  
Followers 0
jukeboksi

Soseista karkeampaan ruokaan

22 posts in this topic

Meidän tyttö on aina ollut tosi hyvä syömään. Pöydässä ei ole tarvittu mitään leluja tai viihdykkeitä. On syöty nopsasti ja se siitä. Aina kun on "kuorma" tullut niin suu on auennut.

 

Tein itse kaikki soseet ja ilmeisesti liian pitkään tein yhteistyötä herra Sauvasekottimen kanssa koska. Karkeampaan ruokaan siirtyminen on ihan älyttömän vaikeaa. Vähänkään jos on murua, jauhelihaa tai lihasäiettä, niin johan yökitään. Tänäänkin tuli ihan oksennus . Tyttö on nyt 1vee4kk ja sitä kuuluisaa omaa tahtoa on jo jonkin verran, joten syöminen on melkoista vääntämistä .

 

Sinänsä luulen, että suun motoriikassa ei ole mitään ongelmaa, koska esim. leipä menee ihan kivasti. Tomaatteja ja pehmeitä vihanneksia tyttö syö isoina paloina, pureskellen. Osaa siis käyttää hampaitaan, mutta lounas ja päivällinen on täyttä tuskaa. Hän on tottunut siihen, että se mitä lusikalla laitetaan on niin ohutta, että senkun nieleskelee vaan.

 

Mikä ihme avuksi?? Aika varmaan tekee tehtävänsä, mutta nytkin pitäisi syödä. Mitä siis??

 

Neuvoja ja vertaistukea kiitos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako hän lusikoida itse? Ainakin mun tyttö oli niiiiin ylpeä uudesta taidostaan kun sen oppi, että silloin oli tosi helppo maistatella kaikkia uusia juttuja kun mikä tahansa upposi.

 

Eli jos ei vielä osaa, niin lusikka kouraan neidille. Pitkään voi olla tosi onnetonta räpellystä. Esim. mun tyttö ei osannut ottaa ruokaa lusikkaan. Hienosti laittoi täyden lusikan suuhun, mutta ei osannut itse täyttää sitä. Sit vaan yhtenä päivänä hän alkoi lapioida ruokaa naamariin. :) Ja tosiaan oli kovasti ylpeä, söi ihan mitä vaan.

 

Lattianpesu kyllä tuli huomattavasti aiempaa yleiseksi, sekä siirryttiin vaipparuokailuun, eli ruokailu tapahtui pitkän aikaa vaippasillaan.. Mutta vajaa 1v6kk syö hienosti itse. Nykyään mielummin haarukalla, koska kaikki muutkin syö haarukalla eikä lusikalla. Niin, ja ruokaa ei saa millään tavalla sekoittaa, mössätä tms mikä tekee siitä erinäköistä kuin muiden ruoka on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tarjosin pojalle niin kauan kun tarve oli soseutettua ruokaa. Oikeastaan ihan hetkessä loppui se yökkinen ja kakominen eli aina vaan varovaista kokeilua milloin alkaa uppoamaan karkeampi. Kyllä taatusti aikaa myöten oppii karkeallekin ruualle eikä siihen mene vuosia.

 

Minusta lapselle ei ole mitään ideaa "pakkosyöttää" karkeaa ruokaa jos se aiheuttaa yökkimistä ja oksentamista. Niin kauan vaan soseeksi kun tarve vaatii. Minusta on suurena vaarana jos tekee syömisestä ikävää ja epämiellyttävää, tulee ruokailusta peikko jota pelätään ja inhotaan ehkä läpi elämän!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten jos siirryt vähäksi aikaa kokonaan sormiruokaan? Ehtisikö muksu "unohtaa" että sileät on lusikkatavaraa?

 

Meillä lusikan kokonaan poisjättö tehosi kun ruoka yleensäkään ei enää kelvannut <_< ... Eli oli käytännössä työnnettävä omat sormet ruoan sekaan ja työnnettävä sitä suuhun niillä, samalla kun typy touhusi omien sormiensa kanssa, lusikka sai olla jäähyllä vähän aikaa. Sitten voisi ehkä antaa lusikan lapsen omaan käteen, että pääsee kokeilemaan saako sillä työnnettyä ruokaa suuhun?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sormiruoka toimi meilläkin, kun muuten kakosteltiin. Mulla on myös vähän semmoinen mielikuva, että karkeampi ruoka meni paremmin alas myös silloin, kun ruoka kokonaisuudessaan oli kuivempaa ja karkeampaa, eikä niin, että soseen joukossa oli yksittäisiä karkeita paloja. Pehmeäksi keitetyt riisit oli myös meillä hyvää harjoitusta karkeampaan ruokaan ja ne meni alas ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika 1 v 4 kk ja yrittelin tällä viikolla, jos olisimme siirtyneet soseista karkeampaan sapuskaan. Ei siitä mitään tullut. Poika työntää pienimmätkin jauhelihan palat kielellä ulos ja syöminen muuttui kamalaksi taisteluksi. Tulin siihen tulokseen, että jatketaan edelleen soseilla. En halua tehdä syömisestä "pahaa peikkoa" ja kai se jotenkin omalla painollaan joskus alkaa karkeampaakin syödä. Vaikka kaikki pelottelee, että tällä menolla poika syö soseita vielä 5-vuotiaanakin. Toivottavasti kuitenkaan ei :). Sormiruokana menee leipää, vihanneksia ja hedelmiä eikä palat meilläkään silloin ole ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässäköhän se on meidänkin tulevaisuus... :rolleyes: Meillä on nyt 10 kk ikäinen sihtikurkku, joka syö edelleen pääasiassa 4-6 kk ikäisten soseita :unsure: Ei nimittäin ole yksi eikä kaksikaan kertaa, kun karkeammat soseet on yskimisen ja yökkimisen päälle oksennettu kaaressa...

 

Nyt olen pikkuhiljaa alkanut opettamaan 8 kk ikäisten soseisiin niin, että laitan lautaselle osan 8 kk sosetta ja osan jotain sileämpää ja sitten otan lusikkaan aina vähän kumpaakin. Sitä 8 kk soseesta lisäksi muussaan haarukalla pienemmäksi isoimmat kökkäreet. Tämä keino on toiminut kohtalaisesti, mutta edelleen yökkimistä on jonkin verran.

 

Jostain syystä kuitekin esim. hedelmä- ja marjapaloja sisältävät soseet menevät ihan vaivatta. Oisko sitten se maku, mikä vaikuttaa myös ruoan kelpaamiseen... ;)

 

Sormiruokailu meillä on ihan olematonta, koska niistä harvoista kerroista kun on tarjottu esim. riisikakkua tai maissinaksua, on myöskin seurannut yskimistä ja oksennus... :mellow: Mikähän olisi hyvä sormiruoka tämmöiselle sihtikurkulle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin vaan ehdottaa jotain, koska kokemusta tuollaisesta ei varsinaisesti ole. Jossain määrinhän se ykiminen on ihan luonnollista ja lapsen pitää vaan opetella pyörittelemään palat takaisin hampaiden/ienten käsiteltäväksi. Tärkeää on, että ei itse pelästy, että lapsi tukehtuu (nimenomaan ei tukehdu, ja se oksennuskin usein on lähinnä jotain kurkunpäästä erittyvää limaa tjsp.) vaan rauhallisesti (:rolleyes:) kertoa, että nyt meni ruoka kurkkuun, koitapa pureskella paremmin :lol:

 

Sormiruoaksi voisi kokeilla sellaista murustumatonta ruokaa, joka helposti mössääntyy suussa. Banaania tai pehmeää persikkaa vaikkapa - 10-kuiselle voi antaa jo ihan pieninä paloinakin ettei tarvitse sitä vahtia, että työntää puoli banaania suuhunsa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös iso ongelma tän asian kanssa. POika syö tosin muutenkin hirveän huonosti. Mä olen antanut valmissoseita ja nyt ollaa jämähdetty täysin Piltin 5-6kk sössöihin. Ja siis vain tämän kyseisen merkin kama kelpaa, Bona ja Hippit lentää kaaressa samantien ulos. Myös sormiruoka on kokeiltu - ei kelpaa, oma lusikka kokeiltu - ei auta, eilen lämmitin pojalle samaa kuin siskolla eli spagettia ja jauhelihakastiketta - ei kelpaa, omatekoinen sileä muussi - ei kelpaa. Mä alan olla tosi turhautunut siihen että syömään pitää maanitella, kerjätä ja rukoilla ja siltikin alas menee puolet pienestä purkista.. Eikä puhettakaan että oltais lähiaikoina siirtymässä samaan ruokaan muun perheen kanssa. :rolleyes:

 

Jos on kerran unikouluja niin eikö voisi olla ruokakouluja mihin voisi viedä lapsen ja siellä opetettaisiin syömään kunnolla?? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö söi vielä 1-vuotiaanakin sileitä soseita, niitä pikkuvauvan soseita. 8 kk soseita tai siitä ylöspäin ei koskaan oppinut syömään, yökki vaan, mut just karkeat marjasoseet kyllä meni. Yritettiin kyllä tosissaan noita soseita ja kauan, paloja pienemmäksi litsien tai ihan sellaisenaan. Sit päätin, että koitetaanpa kotiruokaa, niin ylläri ylläri, alkoikin ruoka upota, ja nyt ollaan jo ehkä reilu pari viikkoa syöty pelkkää kotiruokaa. Ei näiden pienten suut vissiin tuohesta ole, ja miusta ne jotkut 8 kk soseet jo näyttikin melko karmeilta (harmaata, väritöntä mössöä). Kaikenlaisia kastikkeita (nakki, jauheliha, kasvis, broileri) syö ja monesti on lisukkeena muussattua perunaa, liukkaasti uppoaa suuhun. Keitot on myös pop. Teen ainakin toistaiseksi tytön ruuat erikseen, suolattomina ja rypsiöljyllä ryyditettynä ja jauhelihoistakin keitän rasvat eka pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin. Kun olin huolissani siitä, että tytölle uppoo vaan sileet soseet, niin sekä ravitsemusterapeutti että neuvolalääkäri sanoivat, että ihan hyvin vois 1,5 -vuotiaaksi asti syödä vaan sileitä, pääasia että syö jotakin. Siis jos mikään muu ei uppoa. Onhan ne ainakin terveellistä ravintoa, kun suolaa ei ole ja rasvatkin pehmeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hih.. minä kun kuvittelin että meidän tyttö on ainut ikäisensä joka syö vielä 5-6kk soseita. :rolleyes: Typyllä ikää nyt siis viikkoa vajaa 11kk.

8kk soseita kokeiltiin kerran kaksi, juurikin silloin 3kk sitten kun maaginen ikä tuli täyteen.

Ei maistunut ei, tahtojen taistelu, äitihän ei anna periksi. :P Yksi iso purkillinen saatiin menemään hyi-niin-paakkuista-ruokaa alas, ja that's it.

No mutta, näköjään parempi että syö edes jotain. Kait tuo jossain vaiheessa syö samaa ruokaa ku mekin. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti ei ole mitenkään tavatonta, ettei 8kk-valmissoseet maistu lapselle. Meillä poika söi aika pienestä pitäen kotitekoista karkeampaakin ruokaa, mutta kaupan 8kk-soseita emme saaneet koskaan oikein uppoamaan. Erityisesti perunanoppakuutiot tökkivät, makaroni- ja riisiruokia sai uppoamaan jonkin verran. Sitten 1v-ruokia taas suostuttiin syömään, ilmeisesti ne olivat kuitenkin tasalaatuisempia kuin 8kk sileässä soseessa uivat yksittäiset kovat palat. Näin olen kuullut käyneen monella muullakin, joten ei kannata heittää kirvestä heti kaivoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1v 3kk syö vieläkin vain ja ainoastaan Muksun 6kk lihabataattisosetta. Ollaan käyty ravintoterapeutilla syömisten vuoksi ja tosiaan, niinkuin Extravagansakin sanoi, niin pääasia, että syö ees jotain. Meillä noita soseita uppoaa 1-2prk päivässä. Sen lisäksi poika kyllä syö sormiruokana kalaa, kanaa, nakkia, maissia, perunaa yms... Mutta jos esim kinkkukiusausta/tms koittaa antaa, niin oksentaa samantien. Sama on siis noissa kökköisemmissä soseissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa vertaistukea! :) Meillä 11,5kk poika syö edelleen Piltin 5-6kk ikäisille tarkoitettuja soseita. Meillä ei mene 8kk soseet eikä

1v soseet alas. Meillä ei myöskään syödä sormiruokaa. Maissinaksut ovat ainoita, joita hän itse suostuu syömään ja nielemään.

 

Ollaan kokeiltu makaroneja, raejuusto jopa puolitettuna, kurkkua, porkkanaa, banaania, kiiviä, kananmunaa ja omenaa pieninä palasina,

niin eipä mene alas. Aluksi pyörittelee palasia suussa ja sen jälkeen sylkee ne ulos. Kokeilin myös omaa kotiruokaa soseutettuna, niin

ei. Palaset työnnettii ulos.

 

Ehkäpä meillä ei vaan sitten olla valmiita karkeaan ruokaan. Voi olla että kun meillä ei osata vielä edes tuota peukalo-pinsetti -otetta

niin sormiruokailu ei innosta.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana ketju....meillä tilanne täsmälleen sama kuin miumiu:lla.

 

Meidän ruokarytmi on seuraavanlainen:

 

aamulla noin 1 dl puuroa

lounas 1 prk 4-5 kk lihasosetta

päivällinen 1 prk 4-5 kk jotain sosetta

iltapala noin 1 dl puuroa

 

8 kk soseet ei uppoa millään, mutta mun täytyy kans sanoa kun itse olen niitä vähän maistanut, että osa kuin koiranruokaa....näin tosi rumasti sanottuna. Eli maku ei kyllä tosiaan houkuttele. Olen tehnyt myös itse karkeampaa lihasosetta (ja sanoisin olevani ihan kohtuullisen hyvä ruoanlaittaja), mutta ei mene sekään.

 

Mitkähän vois olla sellaisia helppoja itsetehtyjä hieman karkeampi kotiruokia, jotka menis alas....?

 

Meillä tulee kans oksennus melkein joka päivä, mutta syy on usein muukin kuin ruoka, esim. kova itkukohtaus/hermostuminen saattaa aiheuttaa sen. Pojalla on siis jotenkin tosi tosi herkkä oksennusrefleksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neidille aikanaan ei kans ne 8-kk soseet uponnut kovinkaan aikaisin, kun ei ollut toisella hampaitakaan. Eka hammas putkahti esiin 10,5 kk iässä, mutta sillä ainokaisella tyttö veteli heti 1-vuotissynttäreitten jälkeen innolla makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta yms. normikotiruokaa, jota me esikoisen kanssa syötiin. Ja haarukalla ei muussattu kuin kokonaiset perunat, eli se muutos oli tosi raju. 1-vuotiaiden purkkisoseita ei oo sit syönytkään kun ei enää kelvannut vauvojen ruoat.

 

Niin ja nythän tyby on jo 4-v ja söisi oikeastaan vaan herkkuja :girl_cry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä noin vuoden iässä ( tein siis itse ruoat) soseutin kaikki muut paitsi esim perunat. Pikku hiljaa jätin jotain muutakin soseuttamatta. Tällä tyylillä tyttö oppi pureksimaan, suoraan kun yritimme soseista karkeampaan ruokaan niin oksennus oli väistämätön.

 

Myös ilta- ja aamupuuroon lisäsimme esim. banaanin palasia.

 

Vasta viikko sitten aloimme kunnolla yrittää että söisi itse. Pestään siis lattioita ahkeraan. Lusikka kääntyy ennen kuin päätyy suuhun joten suurin osa on tyhjän lusikan mutustamista.. Tyttö nyt 1v+ 2 vk :girl_sigh:

Edited by zikita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 14 kk muksu syö kyllä 1-3 vuotiaiden purkkisoseita, mutta kaikki muu onkin sitten... *huokaus* Leipä? Joo, sellaiset ½cm x 3 cm voidellut pitkät palat menee... tai nooooo... ei ole ollut vielä yhtään leivänsyöntikertaa, joka ei olisi päättynyt naama punaisena kakomiseen. Normaalia? Säikäyttää ihan helvetisti joka kerta. En voi kuvitellakaan antavani muksulle sormiruoaksi tomaattia tai kurkkua - omenan ja porkkanan tarjoaminen olisi meidän lapsen kohdalla tapon yritys. Nokkamukista juo, jos huvittaa - ja sylkee vedet rinnuksille. Omalla lusikalla syöminen? Älkää naurattako. Oksentaa ehkä kerran kuussa, jos menee liian iso klöntti, ja se on kyllä sitten ihan sitä itseään eikä mitään limaa. Tuntuu että kaikkien muiden tään ikäiset muksut syö jo vaikka mitä ja vielä ihan itse. Eihän tuota voi kuvitellakaan laittavansa hoitoon, jos syö vaivatta vain purkkisoseita. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös 11.5 kk ikäinen sihtikurkku jolla on kyllä jo oivallinen hammaskalusto mutta sitä ei vain älytä käyttää... Kaikki äidin hienot ideat itsetehdyistä vauvanruoista ovat rauenneet tyhjiin kun ei herralle kelpaa kuin kaupan silkinsileä sose ja vauvanpuuro, edes sauvasekoittimella ei saa tarpeeksi hienoa. 8 kk soseista menee vain Piltin lohiperunamuusi (joka jostain syystä on hienojakoista sosetta toisin kuin muut 8 kk soseet) ja yllättäen Hippin 8 kk pastasoseet jos ne pastanpalat hienontaa haarukalla ennen tarjoamista. Perunakuutioita tai riisiä sisältävät ruoat syljetään suusta välittömästi (ymmärrän toki poikaa sikäli että suurin osa noista 8 kk soseista maistuu sahajauholle, Hippin soseissa on tomaattia ja yrttejä joten maistuvan ihan aikuisenkin suuhun paljon enemmän "oikealle ruoalle") ja sormiruoankin kanssa käy useimmiten niin että poika kyllä pistelee iloisesti paloja suuhunsa mutta ne tippuvat samaa kyytiä toisesta suupielestä ulos. :( Yllättäen hedelmät ja marjat kyllä maistuvat karkeampinakin versioina, banaania haukataan ja pehmeitä marjoja (mansikka, vadelma) syödään ihan kokonaisinakin kunhan joku muu laittaa ne suoraan suuhun. Samoin 8 kk hedelmäsoseet joissa on paloja ja leseitä yms. uppoavat ihan vaivatta.

 

Yritän olla ottamatta stressiä tuosta sihtikurkkuilusta vaikka mukava olisi päästä pikkuhiljaa siirtymään kotiruokaan. Eiköhän tuo enemmin tai myöhemmin kuitenkin opi, ja tärkeintähän on että jokin ruoka yleensä maistuu (ja meillä kyllä maistuu, sellaista ruoka-ainetta ei ole vielä tullut vastaan joka ei oikeassa muodossa tarjoiltuna herralle kelpaisi ja lempiruoat menevät alas ihan niin nopeaa tahtia kuin äiti vain ehtii lusikoida - liekö sitten kyse siitä että pikkuherran mielestä pureskelu vain vie liikaa aikaa kun masun saa täyteen nopeamminkin...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös neiti ei halua syödä mitään ruokaa, missä on isoja (tai edes vähän jotain palasia) palasia esim. perunaa, riisiä tai lihaa. Syö lähes pelkästää purkkiruokaa, mikä on suht pehmoista ja ei isoja paloja, joissakin purkkiruoissa on liian isoja palasia ja sylkee ne pois tai ei suostu syömään sitten yhtään.

 

"tavallisista" ruokajutuista kelpaa just ja just hernekeitto, sitten perunamuussi, kasvissosekeitto ja kaupan lihaperunasoselaatikko.

 

On tää vähän tympeää, kun pitää olla melkein aina eri ruoka neidille vielä. Hampaita kyllä löytyy jo vaikka kuinka, että ei se niistä ole kiinni tuo syöminen. Ei syö myöskään marjoja, esim. mustikoita, vadelmia tai muitakaan. Maissinaksut menee, ja pehmeät keksit kuten Muumi-keksit. Juustoa ja leipää hieman mussuttaa, samoin leipäjuustoa.

 

Pojallakin oli pitkään tuollaista tuo syöminen,mutta oppi lopulta syömään tavallistakin ruokaa. Ehkä tuo neitikin joskus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika 1v 10kk on ihan samanlainen kuin Imdinan tyttö. Tuo lista "tavallisista" ruuista on myös tismalleen sama. Lisäksi poika on tosi nirso kokeilemaan tai maistamaan mitään uutta, oudon näköistä ruokaa. Ei kasviksia, ei hedelmiä, ei marjoja... Leipä menee, ja onneksi tavallinen kaurapuuro. Viime aikoina on tapahtunut pientä edistystä, kanaa ei tarvitse enää jauhaa sauvasekoittimella vaan riittää kun pilkkoo veitsellä aivan pikkiriikkisiksi paloiksi ja laittaa perunamuussin sekaan. Jauheliha tökkii edelleen. Nakkia yritin tänään pienissä paloissa, ei mennyt kunnolla. Tuskastuttaa harjoitella näitä oikeita ruokia kun sitten ruokailuun saa varata yli puoli tuntia ja mielettömiä sirkustemppuja että tulee vatsa joten kuten täyteen...

 

Mutta kiva kuulla että teillä on esikoinen oppinut syömään oikeaa ruokaa, ehkä meilläkin on toivoa!

Edited by Bambi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0