Sign in to follow this  
Followers 0
nonna-marie

Sektiohaavan tulehtuminen

15 posts in this topic

...ja itsellänihän repsahti haava auki tuossa tällä viikolla, tulehtui ja nyt menee 10 pvn antibioottikuuri... Siksi kiinnostaa... Koskakohan tän märkimisen vois olettaa loppuvan, jos kuuri alkoi eilen..? :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla haava tihuutti märkää toisesta reunasta, joka huomattiin jälkitarkastuksessa. Itse en tätä ollut edes huomannut, sillä mitään punoitusta tai kuumetta ei mulla ollut. Sain antibiootit (Kefexin) ja kontrolliajan parin viikon päähän. Kontrollissa haava oli jo täysin parantunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä tulehtui toisen sektion jälkeen todella pahasti.Haava aukesi ja haisi.Sain antibioottia,haava umpeutui mutta edelleen haisi ja alkoi olemaan todella kipeä.Lopulta mut ohjattiin kättärille jossa sitten avasivat haavan,seuraavat monet monet viikot haavaan tungettiin haava nauhaa.Alkuun piti käydä joka päivä tk.ssa hoidattamassa ( viikonloppuisin kävi kotipalvelu kotona), sitten 2 päivän välein ja kun oltiin saatu onkaloita pienemmiksi niin saatiin hoitaa itse kotona,ja kävin kerran viikossa tk:ssa. Lopulta pitkän hoidon jälkeen haava parani täysin ja elämä voitti :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haava ei itsessään auennut isosti mutta sisällä meni onkalot molempiin suuntiin.Toinen oli n.10cm ja toinen n.15cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^miten ne näki ne onkalot...sillon ku haavat avattiin? Mulle NKL:lta sanoivat etteivät herkästi availe haavoja... Mietinkin että paljonko sen pitää olla auki että avaavat..? Oliko sulla tyylin 1cm vai 5 cm haava aluksi?

 

Mietin vaan, kun mun mielestä mulla on tänään isontunut tuo haava ja käskivät vielä seurata, että kauanko tässä uskaltaa kotona olla jos mullakin on joku onkalo täynnä mätää... Nousiko sulla muuten kuume?

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne ensin ultraili ja sitten se lääkäri vaan totesi et sitä täytyy avata.Mulla suurin syy tuohon tulehtumiseen oli se, että neuvolassa ei halunnut ottaa tikkejä pois tulehduksen takia ja tk lääkäri sanoi myös ettei niitä oteta niin kauan kun on tulehdus päällä.Kättärillä se lääkäri meinasi pökertyä kun näki että tikit oli edelleen paikoillaan.Mulla oli auennut n.parin tikin matkalta se haava, siis niiden tikkejen välistä .

Kuumetta mulla ei muistaakseni ollu mutta kipu oli helvetillinen.Sitä vaan särki ja liikkuminen oli tuskaa.

 

Kyl mä kävisin ainakin näyttämässä haavaa erikoislääkärille jos se on yhtään ärhäkän näköinen.Mä en oikein ymmärrä miksei ne halua avata niitä haavoja koska yleensä parantuminen alkaa sen jälkeen kun saadaan se mätä sieltä pois.Antibiootit on vähän niin ja näin et tepsiikö ja tuhoaako se kokonaan tulehduksen.Se avaaminen ei sattunut juurikaan, puuduttivat ensin haavan.

 

Ja sanon vielä, että tuo mun tulehdus oli paskaa tsäkää,en siis halua pelotella ketään. Mun kolmas sektio oli helpoin ja parannuin nopeammin kuin uskoinkaan :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ jep, kävin eilen aamulla yksityisellä, mut soitin NKL:lle kun olivat tietoisia mun tilanteesta. Jatkot on sit siellä jos ei ala parantua. Ihmettelin juuri tota itsekin, että miksei avata jolloin mädän saisi nopeammin pois... Noh, seurataan nyt hetki vielä... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivotaan et alkaa helpottamaan,mut jos yhtään siinä tuntuu polttelua tai paineen tunnetta kun antibiootit on loppuneen niin kannattaa tarkistuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulakin ultrattiin haava kun poltti. Myös tikkejä ei kokonaan poistettu vaan avattiin paikoitellen ja raoteltiin, että märkä pääsee ulos. Tungettiin niihin raotettuihin kohtiin haavanauhaa. Söin tietenkin antibiootteja. Sitten kun haava oli paikoitellen kiinni avattiin loputkin tikit. Paljon piti suihkutella haavaa ja antaa ilmakylpyä. Kun loput tikit poistettiin sain sairaalalta tukiliivin jota pidin muutaman päivän ettei haava kokonaan aukea.

 

Minulla tosin epäiltiin, että haava tulisi tulehtumaan jo ennen sektiota, koska sektioon jouduin kohtutulehduksen takia. Antibioottia meni jo ennen sektiota.

 

Seurasivat tarkkaan haavan parantumista synnärillä ja kävin siellä päivän parin välein kontrolleissa. Myös kovan kivun takia jouduin menemään ja silloin ultrasivat.

 

Pahoittelut sekavasta selostuksesta, kun minut esikoisen toimesta keskeytettiin niin monta kertaa :girl_smile:

Edited by SuzieL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Infernaalinen kipu haavan reunassa alkoi n. 6pv sektiosta kun lähes 5v esikoinen hyppäsi mahan päälle. Haava alkoi punoittaa ärhäkästi ja ympärille muodostui kova koppurainen alue. Tikkejä ei voitu poistaa heti, ärtyneestä kohdasta poistettiin vasta 10pv leikkauksesta. Kävin lääkärissä raajoihin säteilevän kivun vuoksi 11pv sektiosta ja crp koholla ja tosi ärtynyt, hieman eeittävä haava. Katsotaan alkaako antibiootti auttaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin. Jouduin päivystykseen ja haavan ympärillä oli iso hematooma. Verta tuli kunnolla kun lääkäri paineli auki revennyttä haavan ympärystä.

Kefexin-kuuria pidennettiin 7 päivästä 10 päivään. TOivottavasti alkaa parantumaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

^miten kävi, paraniko?

 

Mä eksyin tänne pitkästä aikaa, mulla tuo haava aikanaan parani, jouduin käymään Naistenklinikalla kylläkin tuon vikan viestini kirjoittamisen jälkeen, jossa haava putsattiin, sitten alkoi parantua. Arpi on tosi siisti. Tulehdus ei vaikuttanut arven ulkonäköön mitenkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se loppujen lopulta lähti paranemaan. Jälkitarkastuksessa oli jo ok. Ahkeraa suihkuttelua ja haavalappusten vaihtoa se kyllä vaati. Arpi näyttää jo ihan siistiltä ja mahan turvotus hematooman alueelta on vihdoin ja viimein laskenut, kauan siinä menikin.. Iho on kyllä täysin tunnoton toiselta puolen haavan ympäriltä n.kämmenen kokoiselra alueelta. Saa nähdö palaako tunto joskus vai ei. Mut pääasia kun on kunnossa ja sektiota en enää hakua kokea joten lapsiluku on nyt tässä. Ihan hirvittävä sektiopelko jäi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0