Rae

Doula

22 posts in this topic

Tänne keskustelua doulista. Onko kukaan käyttänyt doulaa synnytyksessään, miksi, miksi ei? Onko joku harkinnut ja päättänyt pärjätä ilman?

Onko jollain ollut Doula mukana, kuinka koki sen?

Kysymyksiä, ihmetyksiä, mietteitä doulista siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, minä olisin viimeisessä synnytyksessäni kaivannut doulaa. Jotakuta, joka olisi pitänyt minun puoliani, tukenut ja ohjannut synnytystä minun haluaamani suuntaan. Ajattelin, että koska olemma menossa vauvamyönteiseen sairaalaan niin en tarvitse doulaa, mutta päädyimmekin minun suuresti pelkäämääni yliopistolliseen sairaalaan ja no, moni peloistani realisoitui. Mies ei oikein osannut pitää puoliani enkä minäkään siinä synnytyksen keskellä jaksanut tapella kätilön ehdottomia mielipiteitä vastaan.

Mutta tuo on harmittanut siitä lähtien.

Nyt olen tutustunut enemmän douliin ja siihen mitä doula tekee ja harmittaa vielä enemmän etten ottanut doulaa edes varalle, siis sen varalle jos oltaisi jouduttu tuonne yliopistolliseen sairaalaan, niinkuin kävikin.

Jos nyt menisin synnyttämään, olisi minulla doula mukana synnyttäisin missä vaan. Mutta nyt doulana toimiessa tietääkin jo enemmän ja osaa vaatia enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen valinnut doulan, mutta saatamme päätyä pärjäämään hänen pitämänsä synnytysvalmennuksen jälkeen kaksistaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei muakin kiinnostaa tämä!

 

Meillä on se tilanne, että mies ei välttämättä pääse synnytykseen, jos esikoiselle ei saada hoitajaa. Niitä kun on niin vähän tarjolla... En haluaisi synnyttää yksin, se tuntuu jotenkin kauhealta!! Mutta toisaalta ihan tuntemattoman kanssa synnyttäminen myös tuntuu oudolta. Ilmeisesti doulan kanssa on tapaamisia (useampiako?) ennen synnytystä? 

 

Kokemuksia kaivataan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä meilläpäin synnyttäjä valitsee itselleen kaksi doulaa ja tapaa heidät pari-kolme kertaa ennen synnytystä, minkä lisäksi doula ja synnyttäjä on muutenkin yhteydessä ennen synnytystä. Doula ei ole enää synnytyksessä vieras vaan tuttu ihminen joka tietää synnyttäjän toiveet ja tilanteen. Noissa tapaamisissa puhutaan paljon ja synnyttäjä valitsee itselleen juuri sen doulan joka tuntuu hyvältä hänelle.

 

Suosittelen Martta88 ottamaan yhteyttä teidän alueella toimiviin douliin ja keskustelemaan ja tapaamaan heitä. Tai jos siellä on jotain doulailtaa tms, missä pääsee ikäänkuin kevyemmin ottamaan kontaktia niin käykää katsomassa. Niihin voi useimmiten ottaa lapsenkib mukaa, niin voitte mennä koko porukalla. Olisi hyvä jos mieskin mahdolliset doulat tapaisi ja hyväksyisi, pääsi mukaan synnytykseen tai ei :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua myös kiinnostaa kovasti doulan pyytäminen mukaan synnytykseen. Missasin paikkakunnan viimeisimmän doulaillan sairastelujen vuoksi, ja harmittaa kyllä todella, kun siellä olisi ollut ehkä jokseenkin matalampi kynnys jututtaa doulia. Täytynee vaan laittaa sähköpostia menemään!

 

Olisi tosi kiva kuulla kokemuksia doulan kanssa synnyttämisestä! :) Luulisi, että jollain vaukkarilla niitä olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mimsi, laita ihmeessä sähköpostia menemään. Ethän sä kysymällä mihinkään sitoudu. Etkä edes valitsemalla doulan. Jos H-hetkellä tuntuukin että ei halua doulaa mukaan, niin ei sitä ole pakko sinne synnytykseen hälyttää :)

Pirkanmaallahan on myös synnytystapailtoja, joissa tapaa usein doulia. Niissäkin voi koittaa käydä, jos Doulailtaan ei päässyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vinkeistä, Rae! :) Laitoin sähköpostia, ja tänään ihan suoraan yhdelle doulallekin jo. Toivottavasti löytyy joku jonka kanssa kemiat toimii, olisi kyllä aikamoinen unelmien täyttymys saada doula mukaan synnytykseen! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensi- ja turvakotiliiton kautta saa koulutettuja doulia täysin ilmaiseksi. Itse olen toiminut tällaisena kohta kahden vuoden ajan. Minkäänlaisia ehtoja doulan saamiseksi ei meillä ole, kunhan vain kokee tarvitsevansa sen. Puoliso on tervetullut synnytykseen, vaikka doula sinne tulisikin. Syynä doulalle voi olla synnytyspelko, luonnonmukainen synnytapa toiveena, pitkittynyt synnytys edellisellä kerralla jne. Tapaamisia järjestetään tarpeen mukaan ennen synnytystä, kuitenkin aina vähintään kaksi kertaa. Synnytyksen jälkeen tapaamme perhettä vielä kerran-kaksi synnytyksen läpikäymiseksi. Ja mikäli perhe kokee pärjäävänsä h-hetken koittaessa ilman doulaa, doula ymmärtää sen kyllä. Sellaisiakin perheitä on tullut vastaan, jotka ovat toivoneet doulaa synnytykseensä, mutta raskauden aikaisella tuella perhe on saanut itseluottamusta pärjätä synnytyksessä keskenään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, olen koulutettu Doula ja kahden lapsen äiti. Doulana oleminen on minulle suuri kunnia ja synnytys on yksi elämän suurimpia tapahtumia.
Doulan yksi tärkeimmistä tehtävistä on kulkea äidin ja perheen rinnalla jo raskauden aikana sekä synnytyksessä perheen toiveiden kuunteleminen ja toteuttaminen.
Sydämessäni on erityinen paikka raskaana oleville - ja synnyttäville naisille ja uskon että pystyn välittämään sen ilon ja aidon läsnäolon sekä huolenpidon
Sinulle- Doulana :lipsrsealed:

 

Käymiäni kursseja/koulutuksia;

- Doula, synnytysdoulan peruskurssi  2013
- Vauvahierontakurssi 2013
- Imetystuenperuskurssi 2014
- Spinning babies 2014
- Akupainannan peruskurssi joulukuu 2014
- Aromaterapia 2010
 

Toimin doulana pk-seudulla,
ota rohkeasti yhteyttä [email protected] tai laita viestiä inboxiin :girl_wink:
www.facebook.com/doulahenna

Edited by Nalah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli toisen lapseni synnytyksessä doula ja se oli tuohon toiseen synnytykseeni liittyen paras päätös ikinä. Esikoinen syntyi sektiolla puolisuunnitellusti - synnytys ehti käynnistyä ennen sovittua sektiopäivää ja jouduin kärvistelemään kipujen kanssa useamman tunnin ennen kuin pääsin leikattavaksi. En pärjännyt niiden kipujen kanssa yhtään ja niinpä hirvittikin ajatus alatiesynnytyksestä, vaikka missään nimessä en toista sektiotakaan halunnut.

 

Toinen lapseni syntyi alateitse ja vaikka synnytys olikin pitkä ja paljon vähemmän luomu kuin olin toivonut (käynnistys, oksitosiinitippa, epiduraali), siitä jäi ihan hurjan hyvä mieli ja se oli aika pitkälti doulan ansiota. Koko synnytyksen ajan tunsin olevani turvassa enkä jäänyt hetkeksikään yksin. Puolisoni oli synnytyksessä mukana myös ja doulan avulla hänkin pystyi olemaan paljon enemmän avuksi kuin muuten. Esikoisen synnytyksessä kun hän lähinnä istui vieressä eikä tehnyt mitään, kun ei oikein osannut, niin tällä kertaa hän sai selkeät ohjeet doulalta, mitä hän voisi tehdä. Ja kun synnytys kesti yli vuorokauden, niin he pystyivät vähän vuorotellen käydä syömässä ja levätä, niin ei käynyt turhan raskaaksi se tukihenkilönä oleminen kummallekaan.

 

Synnytyskertomus kokonaisuudessaan löytyy päiväkirjastani, mikäli enemmän kiinnostaa, mutta tässä tuo kokemus tiivistettynä :). Suosittelen doulaa synnytykseen mukaan ihan kaikille ja jos vielä saadaan lisää lapsia, niin ehdottomasti haluan taas doulan mukaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi kiva lukea sun kokemuksesta aamuaurinko! Voisitko vielä kertoa, miten doulan valinta sujui?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu toki. Doula oli jo ennestään puolituttu ja tarjoutui itse hommaan :). Hänen kauttaan löytyi sitten varadoulakin, kun hyvä niitä on olla kaksi, jos toiselle tuleekin este ja pystyvät sitten sitä päivystysvastuutakin jakamaan. Molemmista oli mulle ihan hurjan suuri tuki jo raskausaikana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli doula mukana synnytyksessä. Oltiin jo joskus aiemmin tavattu ohimennen, mutta päädyin häneen suurimmaksi osaksi ihan vaan sen valtavan tietotaidon takia, joka hänellä on <3 Tapasin häntä raskausaikana muistaakseni 3-4 kertaa ja sitten synnytyksen jälkeen kerran, siis doulana. Ollaan kyllä oltu muutenkin tekemisissä ennen sitä ja sen jälkeen. Olisin niin kaivannut ekaankin synnytykseen doulaa, mutta enhän mä sellaisista silloin mitään tiennyt! 

 

Doulasta oli tosi iso apu jo synnytykseen valmistautuessa, käytiin edellistä synnytystä ja sen kipupisteitä ja hyvissä ajoin läpi, että pääsin tätä kuopusta synnyttämään ihan puhtaalta pöydältä. Toisekseen käytiin läpi mun toiveita ja mietittiin kaikkia keinoja, joita voisi sitten synnytyksessä käyttää. Mulle yksi tärkeä juttu oli se, että doula kävi myös miehen kanssa jo etukäteen akupisteitä läpi, jotta mies pystyi sitten varmoin ottein synnytyksessä niitä painamaan <3 doula ja puoliso täydentävät toisiaan, heidän roolinsa ovat vähän erilaiset. Jotkut ajattelee tai pelkää, että doula vie puolison paikan, mutta niin ei todellakaan ole tai kuulu olla (jos puoliso haluaa synnytykseen mukaan ja äiti haluaa puolison synnytykseen mukaan). Mä uskon miehellekin olleen hyvän kokemuksen, että oikeasti pystyi konkreettisesti tekemään juttuja ja toisaalta sai välillä vaan olla läsnä ja mua tukemassa, kun doula hoiti akupainannan. Kätilöt pääsivät myös tähän hommaan, käsipareja ei todellakaan ollut liikaa. Ekassa synnytyksessä me oltiin molemmat vähän pihalla, vaikka olin silloinkin jo vähän tutustunut synnytysjuttuihin. Sielläkin mies oli kullanarvoinen tsemppari kyllä!
 

Enskalta doulia ei ymmärtääkseni saa mukaan kotisynnytyksiin, tiedä sitten miksi, joten en sieltä kautta edes tiedustellut. Toisekseen mulle oli tosi tärkeää saada itse valita doulani, mikä aina ole vapaaehtoisdoulien kohdalla mahdollista. Riippuu vähän paikkakunnasta ja kunkin doulapiirin systeemeistä. Varadoulana oli mun ykkösdoulan suosittelema henkilö ja hänkin oli tosi ihana :D ollaan oltu myös hänen kanssaan tekemisissä synnytyksen jälkeen! Jos vielä joskus meille tulee lisää lapsia, niin ehdottomasti haluaisin doulan mukaan  :girl_in_love: on niin ihanaa, kun toinen synnyttänyt äiti kulkee sun rinnalla koko sen matkan ja tietää hänen olevan läsnä myös synnytyksessä. Se olisi ehkä ollut vielä isompi juttu, jos synnyttäisi sairaalassa. Nyt kotona kätilöt olivat myös valmiiksi tuttuja ja paikalla vain minua varten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan tätä aihetta jos löytyisi enemmän doulakokemuksia :)

Edited by shantia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tulossa doula mukaan synnytykseen. :) Että tässä 3 viikon sisään voin tulla kertomaan kokemuksiani. Toistaiseksi oon ollut todella tyytyväinen saamaani tukeen ja näin loppua kohden on ihana, että doula on 24/7 tavoitettavissa jos alkaa ahdistaa liikaa tuleva. Otin omani siis ensikoti ry:n kautta. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ollutkaan vastannut tähän. Eli juu, tokassa synnytyksestä oli mukana doula. Synnytys kotona, doula oli gynekologin työpari ja raskauden aikana tutustuimme häneen valmennuskurssilla. Avautumisvaiheessa mies teki suurimman duunin hierontaosastolla mutta pitkittyneessä ponnistusvaiheessa doula hieroi tai lähinnä "runttasi" lantioluita tehden näin vauvalle lisää tilaa. Psykologisessa mielessä doulasta olisi ollut enemmän hyötyä ekassa synnytyksessä (sairaalassa). Uskon, että olisin selvinnyt ilman epiduraalia jos vain joku olisi kertonut sen minulle ;-) Kätilö kun taas tuputti sitä useamman kerran. Mies toki silloinkin tiesi luomutoiveestani, mutta eka kerta on aina eka kerta miehellekin. Kuopuksen syntymässä mieskin oli itsevarmempi ja hoiti käytännön hommat doulan kaverina.

 

Ehdottomasti siis suosittelen doulaa nimenomaan sairaalasynnytyksiin varsinkin jos haaveilee luomusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

30.1 syntyi sitten oma pieni poikani. Synnytys käynnistyi perjantaiaamuna jo ja ensimmäisen kerran doula saapui sairaalalle perjantai-iltapäivällä. Olin silloin vielä osastolla enkä siitä vielä edes saliin päätynyt, mutta siinä kohtaa se henkinen tuki ja keskustelu mikä käytiin antoi uskoa tulevaan ja muistutti miksi tässä kärsitään. Lauantaiaamuna sitten pääsin vasta saliin ja varadoula saapui paikalle (oikea doula oli muualla kiinni). Mä en olisi ikipäivänä selvinnyt siitä päivästä ilman doulaa. Homma oli kokoajan hallinnassa, doula tuki ja neuvoi ihanasti. Samalla meillä oli kuitenkin hauskaa. 

Koko päivän keskusteltiin ponnistusvaiheestakin ja sain sitä kautta kuvaa aina pikkuhiljaa millaista se on ja henkisesti valmistauduttua siihenkin. Ponnistaessa sitten se kannustus oli aivan superihanaa. 

 

Mun synnytys venyi 42h mittaiseksi ja rehellisesti sanottuna ilman doulaa mä olisin päätynyt sektioon itkien etten jaksa. Doula valoi uskoa, että mä jaksan ja niin jaksoin. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuoreempia doulakokemuksia? Onko joku jolla doula olisi ollut koska muuten olisi yksin synnyttämässä?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelpaako kokemus tammikuulta?

 

Oon yksinhuoltaja niin ilman doulaa olisi pitänyt yksin synnyttää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now