Sign in to follow this  
Followers 0
Armiannikki

Äitien nimiäis/ristiäispukeutuminen

26 posts in this topic

Tarjoankohan tätä aihetta nyt oikealla osastolle?

 

Kiinnostaisi kuitenkin minkälaisia valintoja/ajatuksia olette tehneet oman pukeutumisenne suhteen lapsen nimiäisissä/kastajaisissa? Miten juhlavaa linjaa ylipäänsä olette toteuttaneet? Entäs varautuminen mahdolliseen imettämiseen juhlien aikana? Mites saada piilotettua mahdollisesti vielä alkuperäisiin mittoihin palautumaton vatsa?

Ja jos jollakulla on idea ja vieläpä linkittää/liittää kuvaa hyvännäköisestä vaatetuksesta ko. tilanteeseen sopivasti, olisi sekin varsin tervetullutta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoisen ristiäisissä musta vajaa-polvipituinen mekko. Nyt on uuden tulokkaan ristiäisten yhteyteen tulossa meidän vihkiminen, joten tarvitsisi olla astetta juhlavampaa, mutta ei hajuakaan, että mitä se voisi olla. En kuitenkaan halua mitään varsinaista hääpukua, koska juhlat pidetään kotona ja pääpaino on ristiäisillä. Olisi siis kiva kuulla ideoita..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös ihan juhla-asu molemmilla kerroilla.

 

Esikoisen aikana helmenharmaa/vaaleansininen olkaimeton kotelomekko, kuopuksen juhlissa grafiitinharmaa 50-luvun tyylinen kellohelmainen mekko. Molemmilla kerroilla imetin ennen tilaisuutta juhlamekossa (vaikeasti avattavaissa) ja juhlien aikana kun tuli nälkä niin pojat saivat kerran tai kaksi pullosta pumpattua maitoa. Sitten taas imetin juhlien jälkeen/rääppiäisten aikana kun oli jo ns. rennompaa. (Vaihdoin vaatteet esikoisen rääppiäisiin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh. Ristiäisissä 1 kk synnytyksen jälkeen Finnwearin teltta eli hihaton tunika, bolero ja suorat äitiyshousut. Aivan järkyttävä kokonaisuus ja jälkikäteen kuvista katsoen myös olisi kannattanut yrittää vetää sitä mahaa sisään, muttei oikein enää muistanut...

 

Mahd. seuraavan kohdalla valitsen kyllä "kreikkalaistyyppisen" mekon, eli ei mitään leikkausta, ellei sitten rinnan alle ja siitä heti iso telttalevennys alaspäin ja yritän muistaa olla ristimättä käsiäni mahan alle...

 

En imettänyt ristiäisten aikana, enkä tajunnut yrittää kontrolloida vatsamakkaraa --> virhe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ekan ristiäisissä Nanson musta-harmaa trikoomekko, siinä päällä ohut bolero ja legginsit, aika rennosti olin pukeutunut. Tokalla kertaa oli musta pitsikotelomekko, turkoosit sukkikset ja korkkarit, kun halusin panostaa enemmän (ja harmittaa katsoa ekojen ristiäisten kuvia kun en laittanut kivampia vaatteita päälle). Mä osittaisimetin ekalla kertaa ja nyt tokalla kertaa en enää imettänyt, joten vaatetuksella ja riisumis/pukeutumismeiningillä ei ollut väliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan, että tissit ei mahtuneet mihinkään olemassaolevaan paitaan nätisti, mutta napitin hohtavan harmaasta lyhyestä neuleesta vain ylimmän napin, jolloin sain asuun edes vähän säädyllisyyttä. Imetys oli ainakin tällä yläosalla helppoa. :) Lisäksi tulppaaninmallinen hameeni lähti niin korkealta vyötäröltä, että olin sieltä kohtaa jo ihan kapea ja alavatsan pehmoröllykkä piiloutui tosi hyvin hameen pussiin - voin suositella! :D Laitoin ihan surutta lyhyen hameen, koska ei tähdätty mihinkään huippujuhlavaan tai uskonnolliseen vaan pikemminkin siistiin ja omannäköiseen, tosin miehillä oli kyllä kauluspaitoja ja solmioita, monilla jopa pukuja.

 

(Harmi että kuva on vähän hassu ja kädet asun edessä. Vähänkin sivummasta olisi ehkä saanut paremman kuvan kokonaisuudesta.)

 

gallery_2072_504_28929.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehellä oli harmaa puku ja mulla sitten pukeutuminen sen mukainen. (Mies olisi laittanut tumman puvun, mutta se ei enää mahdu miehelle, kun hän on lihonut, joten piti laittaa vähän vaaleampi.) Lasta piti pystyä imettämään helposti, ja löysin alennusmyynnistä kivan kietaisumallisen mustan mekon, joka oli joustavaa kangasta. Mekon alla mulla oli vaaleapunainen/pinkki toppi (kun kyseessä oli tyttö). Jalassa vaaleat sukkikset (vaikka mekko meni juuri polven yläpuolelle ja kirkossa kastettiin) ja korkkarit. Mekko oli pitkähihainen, mutta lisäksi minulla oli vielä juhlava bolero. Oli talvi, ja kirkossa aika viileää. Hiukset olivat kiinni nutturalla. Ja tietysti muotoilevat sukkahousut oli mulle tuolloin ihan must!

 

Kummien vaatetus oli aika samantyylistä: miehellä puku ja naisilla mekot tai siistit housupuvut (en ihan muista). Oletan kyllä, että miespuolinen kummi (tajuaa) laittaa ristiäisiin puvun päälle (ja naisillakin mielellään vähintään smart casual -vaatetus). Muilla osallistujilla ei ole niin väliä, mutta olisin kyllä aika kummastunut, jos esim. joku isovanhemmista ilmaantuisi paikalle farkuissa. Näin siis meillä: en oleta, että kaikkien muiden ristiäisissä noudatetaan samanlaista pukukoodia.  :)

 

Seuraavan lapsen ristiäiset ovat kesällä, joten sinne haluan jonkun keväisen/kesäisen mekon. Ei siis mustaa. Haluaisin, että mekossa olisi lyhyet hihat ja venepääntie, mutta sellaisella mekolla imetys voi olla sen verran hankalaa, että lähden etsimään taas jotain kietaisumallista tai syvää v-aukollista mekkoa. Ristiäiskirkossa mun täytyy imettää muiden läsnäollessa (sivussa), sillä mitään muuta yksityistä tilaa ei ole kuin ahdas ja kylmä vessa.  :lol:

Edited by Anna Rosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

En näköjään saa muokattua edellistä viestiä...

 

Maimai: kiva tuollainen tulppaanimallinen mekko. En tosin tiedä, sopiiko se mun vartalotyypille, kun en ole koskaan sovittanut. Oletko pitkä vai onko mekko vain melko lyhyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maimain tulppanihame on tosi suloinen ja sopii kantajansa kropalle mainiosti!

 

Voin toki kertoa itsekin, mitä päällä oli esikoisen kastajaisissa. Minulla oli vaaleanpunainen polvipituinen kietaisuhame, jota olin jo käyttänyt yksissä häissä, iha ok. Mut yläosa oli sellainen vähän pussimainen musta trikoo - valkoinen kaulus -yhdistelmä... Vähän turhan arkinen... Mut se peitti römpöttävän vatsan eikä korostanut magalomaanista rinnusta. Tällä toisella kerralla haluisin panostaa vähän enemmän...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maimai: kiva tuollainen tulppaanimallinen mekko. En tosin tiedä, sopiiko se mun vartalotyypille, kun en ole koskaan sovittanut. Oletko pitkä vai onko mekko vain melko lyhyt?

 

Olen pitkähkö, vähän päälle 170, mutta helma on myös lyhyt ihan mallin puolesta. Hameen ylälaidan kapeimman kohdan on tarkoitus asettua aika korkealle, vyötärön kapeimpaan kohtaan, eikä suinkaan esim. lantiolle niin kuin monesti hameissa. Napa siis jää piiloon ja helma lähtee siitä heti levenemään pussiksi - sivusta katsottuna hame on vielä pallomaisempi. Kaikessa hassuudessaankin aika imarteleva ja armahtava malli. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toimisi kyllä pienempirintaisella :)

Minun päälläni kokonaisuus muistuttaisi perhetelttaa :D Tai mekon alle kerääntyisi porukka pitämään juhlia...

Edited by Armiannikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytön kastejuhlissa päällä oli ainoa mekko joka mahtui, ko mekko oli päällä sit muutaman vuoden kuluttua yksissä hautajaisissa kun odotin kakkosta.. =) juuri ja juuri meni enään sit napit kiinni. Mekko tummansininen pohja (lähes musta), jossa pienehköä valkoista kukkakuviota. Lyhythihainen, levenevä alaosa (lähes kellomainen), napitus edessä koko pituudelta. Aika "ajaton" malli ja kuosi.

 

Kakkosen kastejuhlissa olikin sitten massaa reilut15kg enemmän eikä oikeastaan mikään juhlava mahtunut päälle.. Joten päädyin valkoiseen satiinipaitapuseroon ja mustaan A-mallin pitkään hameeseen. Sylikummi (veljeni) oli pukeutunut ihan kunnon pukuun, muut vieraat aika rennosti.

 

Kolmosen kastejuhlissa minulla oli päällä ohut trikoomekko (tunikana), alla pitkä valkoinen hame ja päällä ruskea jakku. Kotona vaihdettiin sitten hieman rennompaan. Vieraat oli pukeutuneet pukuihin ja sylikummilla (miehen sisko) oli yllään ihanan valkoinen kotelomekko.

 

En ole oikeastaa omaan pukeutumiseen hirmuisesti kiinnittänyt huomiota vielä tuossa vaiheessa, jotenkin vaan on ollut niin "vauvahuuruissa".. On tullut vaan laitettua päälle sitä mikä mahtuu ja näyttää sit suht siistiltä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli hame ja juhlava twinset, johon kuului joustava pitsitoppi ja pitsireunainen neuletakki. Tällä setillä oli hyvä imettää, ja se oli sopivan juhlava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko missään myynnissä juhlavia imetysmekkoja? Oletteko törmänneet? Sellaisia jotka eivät olisi trikoota tms...

Share this post


Link to post
Share on other sites

MInä ostin nimiäisiin Vilasta valkoisen juhlamekon. En halunnut satsata erilliseen imetysmekkoon, jolle ei välttämättä myöhemmin ole käyttöä. Rinnat eivät myöskään ole niin isot, ettei niille tarvitse varata ekstratilaa :grin:  Ja koska juhla pidetään kotona perhepiirissä, voin livahtaa makuuhuoneeseen imettämään kun tarve tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli pojan ristiäisissä musta polvipituinen pellavahame ja musta pellavainen "bleiseri" (jakku se kai pikemminkin oli). Ristiäiset osuivat tiheän imun kauteen, joten paitana mulla oli valkoinen H&M:n halpiskauluspaita ja sen alla naruolkaiminen toppi. Tuolla yhdistelmällä imetys toimi tosi hyvin myös seurakuntatalolla, jossa ristiäiset ja kahvitilaisuus järjestettiin.

 

Kuopus kastettiin kotona. En ollut palautunut yhtä hyvin kuin esikoisen synnytyksestä, mutta onnistuin änkeytymään harmaaseen kotelomekkoon. Kirkollisen osuuden ajan pidin bleiseriä/jakkua vielä olkapäiden peittona. Imetystä varten sulkeuduin esikoisen huoneeseen ja pyysin jotakuta auttamaan selkävetoketjun kanssa ennen ja jälkeen suorituksen. :lol: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimiäisissä 1 kk synnytyksestä puin päälle kapealahkeiset farkut/jeggingsit, jotka vyötärön puolesta mahtuivat, ja niiden kanssa semijuhlava tunika/paita, joka mahtui rintojen kohdalta juuri ja juuri kiinni. Tunika oli napitettava = helppo imettää, ja sen väljän pitkähkön helman alle maha jäi hyvin piiloon. Eihän tuo ihan huippujuhlavaa ollut, mutta noin pian synnytyksestä ei vaan jaksanut niin panostaa omaan pukeutumiseen, kunhan oli jotain asiallista päällä. Ja ihan hyvältä tuo kuvissa näyttää kun niissä eivät farkut niin korostu, vaan se paita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ristiäisissä mulla oli jakkuhousupuku ja sen alla imetystoppi ja nyt toisen ristiäisissä oli MissyMomin odotus-/imetysmekko, molemmat tarpeeksi juhlavia, armollisia sekä imetyksen kanssa hyviä ratkaisuja! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi kertaa on ollut jakkupuku hameella, ja imetystoppi. Nyt ajattelin sijoittaa imetysmekkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin oli kotiristiäisissä kotelomekko ja neulebolero. Kiloja ei raskaudesta juurikaan jäänyt, joten mahduin jo valmiiksi kaapissa olevaan mekkoon. Imettämään sulkeuduin makkariin, missä pystyi vähentämään rauhassa vaatetusta. Nyt näin juuri kaupassa aivan ihanan kotelomekon ja vähän suunnittelin ostavani sen jo valmiiksi seuraavia ristiäisiä varten. Voi tietty olla, ettei kroppa nyt palaudukaan niin nopeasti ennalleen, mutta jos hyvin kävisi, olisi mekko jo valmiina eikä tarvisi pikkuvauvan kanssa kaupoissa juosta etsimässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli vaaleanpunainen empire-mallinen polvipituinen mekko, johon mahdollisen röllymahan olisi saanut piilotettua. Ostin sen jo reippaasti ennen lapsen syntymää. Rinnuksista sitä piti ottaa jonkin verran sisään, kun olin varannut kunnolla tilaa kasvavalle etuvarustukselle. Huono tuo oli imetyksen kannalta, kun piti ottaa mekko puoliksi pois  :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällainen imetysmekko oli päällä:

 

file_zps8ff8ee4c.jpg

 

Päädyin ostamaan oikein imetysmekon, kun oli nuo ristiäiset ja siitä viikon päästä häät, ja yhtä lailla olisi sitten hametta ja paitapuseroakin pitänyt ostaa. Tuo on kyllä siitä kiva mekko, että imetyssysteemi on piilossa tuon toppiosan alla ja tuo yläosa nostetaan imettäessä, eli mekkoa voi pitää ihan hyvin myöhemminkin vaikkei enää imetä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0